Gå til innhold

Kan vi ha katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen i huset har veldig lyst på katt. Vi har tidligere slått det fra oss da vi hadde en travel livsstil. Nå er dette endret og det er ofte en person hjemme i hverdagen. Utfordringen er at vi er borte fra hjemmet 6 sammenhengende uker i året og vi kan ikke ta katten med oss der vi skal. Jeg føler litt på at dette ikke er bra for en eventuell katt.  Vi kan ha noen som bor hjemme hos oss for å passe katten, men foreløpig kjenner vi ingen som har mulighet for det. Jeg vet dermed ikke om det vil la seg gjøre. Vi kan ha både utekatt og innekatt, men den må være allergivennlig så vi står ikke fritt i valg av rase.  

Hva synes dere? Bør vi slå fra oss ønsket om katt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: ac8fa...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

selvfølgelig bør dere ikke det - når dere vet at dere er borte flere uker i året!

Det er ikke noe utfordringer med at en katt er alene i hverdagen, ergo trenger dere ikke en som er hjemme på dagtid. Men med katt kan dere selvfølgelig ikke reise bort flere uker av gangen uten å ha noen som tar seg av katten.

Anonymkode: 94a2f...853

Skrevet

Vi har hatt katt og på det lengste vært på ferie i fire uker. Da har vi hatt en blanding av folk som bor hos oss + noen som kommer for å mate/kose hver tredje dag. 
Jeg synes de fire ukene var i overkant mye for katten, selv om den så ut til å takle det fint. Hadde katteluke, så kunne komme og gå som den ville. 

Seks uker er veldig lenge å være borte og da synes ikke jeg at det hilder med kun tilsyn. Da må dere enten betale noen for å bo hos dere eller kattepensjonat.

Anonymkode: c5927...948

Skrevet

6 uker sammenhengende borte fra katten er alt for mye. Å la andre se etter den en uke eller kanskje to uker en sjelden gang kan fungere, men seks uker er alt for mye. 

Et alternativ kan være å ha utelatt som dere har sammen med noen andre rett i nærheten. Hvis katten bor hos to naboer og går fritt ut og inn hos begge, er det uproblematisk at den ene familien blir borte en stund.

Anonymkode: 21521...d04

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

selvfølgelig bør dere ikke det - når dere vet at dere er borte flere uker i året!

Det er ikke noe utfordringer med at en katt er alene i hverdagen, ergo trenger dere ikke en som er hjemme på dagtid. Men med katt kan dere selvfølgelig ikke reise bort flere uker av gangen uten å ha noen som tar seg av katten.

Anonymkode: 94a2f...853

Vi vil jo aldri reise bort uten å ha noen som kan ta seg av den. Men om vi f.eks. ikke finner noen som kan bo hjemme hos oss blir det gjerne katteluke og noen som må komme innom daglig å se til at den har det bra. Gir den mat og koser litt. Men denne personen kan variere for jeg regner ikke med at noen har tid hver dag i 6 uker. Kattepensjonat er også en mulighet, men jeg er redd for at ikke alle katter trives der. 

Så når jeg spør om vi kan ha/ikke kan ha katt så er det selvsagt med tilsyn fra andre. Vi reiser ikke bare fra den. Men jeg er litt usikker på om tilsynet daglig eller kattepensjonat er bra nok ettersom det er over så langt tid. 

Anonymkode: ac8fa...890

Skrevet

Bare test ut om den som er allergisk faktisk tåler katten, før dere kjøper. Dette med allergivennlige raser stemmer ikke på alle. 

Anonymkode: 49a70...e18

Skrevet

Det finnes ikke allergivennlige katter. Bare "allergivennlige". Men det kan være individuelt hva man reagerer på. Om en i huset allerede er allergisk mot katt er det et sjansespill å ta en katt i huset. Om vedkommende ikke reagerer nå er det ingen garanti for at det ikke starter om et halvt år. Er dere i så fall klare for å omplassere katten?

Anonymkode: 1b55a...25f

Skrevet

I motsetning til hva andre har svart, så mener jeg at det lar seg gjøre. Men dere må selvsagt være løsningsorienterte og betalingsvillige. Det finne flere selskaper som har kattepassere som påtar seg å ha pusen på ferie hjemme hos seg. Da vil den få mer kos og tilsyn enn om noen bare kommer hjem til dere for å mate/kose.  Og den slipper å bo på pensjonat sammen med mange andre dyr. Se feks sidene passpus og pawshake for å se om noen tilbyr slike tjenester i ditt område.

Anonymkode: 5e3a5...6d3

Skrevet

Husk at katten blir eldre... den kan leve i mange år. Syns det blir verre å forlate den etterhvert som den blir eldre. Jeg hadde ALDRI skaffet meg katt hvis jeg visste at jeg skulle være så lenge borte.. hvert år?

Ikke alle katter takler pensjonat.. 

Tenk dere godt om.

Anonymkode: 69f6a...09b

Skrevet

Jeg tenker at allergien er verre enn at dere trenger pass til den 6 uker i året.

Selv om noen katter er mer allergivennlige enn andre er ingen helt uten allergener og allergi hos mennesker kan forverre seg om den trigges 

De mest allergivennlige rasene er veldig kostbare og ikke vanlig å ha som utekatt, da må dere tenke på hvor katten skal være i huset og hvordan dere bruker dører og vinduer. En katt stikker av om vinduer og/eller dører står åpne i rom den oppholder seg.

Anonymkode: b6961...9bc

Skrevet

Vi har nettopp hentet vår katt etter 2 uker på kattepensjonat. Det merkes veldig godt at hun har savnet familien sin svært mye. Vil bare kose, dilter etter oss hvor vi enn beveger oss i huset. Vanligvis er vi maks borte 8 dager fra henne men denne sommerferie ble det altså 13 dager. Hadde ikke hatt hjerte å være borte fra henne mer enn 2 uker. Aldri. 

Anonymkode: 535da...e86

Skrevet

Vi har vært borte fra vår katt i fire uker, da bodde en venninne i huset med katten. Det gikk fint, de koste seg begge to. Jeg ville aldri hatt tilsyn eller pensjonat til katten så lenge, det går ikke. Hvis dere kan få noen til å flytte inn kan det gå. 

Anonymkode: 58a10...2ac

Skrevet

Det finnes ikke "allergivennlige" katter. Så nei, dere bør ikke ha katt. 

Hvis noen i familien er litt allergisk mot katt, kan allergien bli verre, og også utvikle seg til flere allergier. 

Tenkte litt på hvordan det vil være å måtte gi fra seg en katt som dere har blitt glad i. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (11 timer siden):

Det finnes ikke "allergivennlige" katter. Så nei, dere bør ikke ha katt. 

Hvis noen i familien er litt allergisk mot katt, kan allergien bli verre, og også utvikle seg til flere allergier. 

Tenkte litt på hvordan det vil være å måtte gi fra seg en katt som dere har blitt glad i. 

Nja, det er litt ymse her. Det jeg skriver her har jeg fra en spesialist som behandlet ene sønnen vår for gresspollenallergi med sprøyter. Han forklarte at allergi mot katter kan deles i to kategorier: Et enzym i spyttet og hudceller/flak, der man i så fall er allergisk mot én eller begge deler. Dersom man bare er allergisk mot enzymet i spyttet, vil man tåle enkelte katteraser som sibirkatt fordi de mangler dette enzymet. Vår andre sønn, som er veldig allergisk mot katter, er allergisk mot hudcellene også, så han tålte ikke sibirkatt. I slike tilfeller kan man besøke noen med rasen og lett få testet dette ut. I tillegg forklarte legen at man faktisk kan "vaksinere" seg selv til å tåle én bestemt katt med samme grunnprinsipp som vaksinen mot pollen, men at det er tidkrevende. Han sa også at dette er grunnen til at en del allergikere ofte ender opp med å tåle sin katt/hund, men ikke andres. Vi har forøvrig tre av seks i familien som er allergisk mot hund, men har en allergivennlig hund på nå 6 år som ingen av dem reagerer på.

Anonymkode: 281d1...0b6

Skrevet

Vi har hund og er vekke fem sammenhengende uker hver sommer. Ikke noe problem. 

Anonymkode: 9dc44...0fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har hund og er vekke fem sammenhengende uker hver sommer. Ikke noe problem. 

Kanskje ikke et problem for dere, men sannsynligvis vis et problem for hunden.

Skrevet

Om dere finner en allergivennlig katt og har kattpass når dere er bortreist så kan dere selvfølgelig ha katt :)

Vi har hatt katt i alle år, og vi reiser som alle andre på ferie. Når vi er borte har vi kattepass som kommer innom og ser til katten, gir den mat og rent vann, koser med den og de gangene det har vært litt eldre ungdommer som har sett til katten så har de gjerne overnattet innimellom. 

Anonymkode: c89bd...1c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje ikke et problem for dere, men sannsynligvis vis et problem for hunden.

For noe tøys. Tror du alle med dyr sitter hjemme hele sommeren? Vi har to voksne barn som flytter hjem de ukene vi er vekkreist. De går turer, leker og passer på hunden. Den lider virkelig ingen nød. Finn andre å sett dårlig samvittighet på du. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...