Gå til innhold

Redusert kjøttforbruk

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva skal de spise om vinteren?

Og ærlig talt, om du mener at bønner (importerte eller ikke) på noen som helst måte kan ha høyere klimaavtrykk enn storfekjøtt, har du virkelig ikke satt deg inn i tingene.

Det er helt lovlig å ville spise masse kjøtt. Du behøver ikke dikte opp andre grunner enn at du liker det for å fortsette slik. Hvorfor plager det deg om andre vil redusere kjøttforbruket? Om noe vil det føre til lavere kjøttpriser (om etterspørselen går ned), det vil jo være topp for deg.

Anonymkode: dd2dc...7b2

Det var meg som spurte om klimaavtrykket, ikke hun du svarer her. Og jeg lurer helt alvorlig på dette. Hvis man tar i betraktning avskoging for å kunne dyrke bønner, transport fra landene som dyrker og Norge mm, er klimaavtrykket da bedre enn dersom man spiser en norsk elg eller ku eller sau for den saks skyld?

Anonymkode: c6c3d...35f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det var meg som spurte om klimaavtrykket, ikke hun du svarer her. Og jeg lurer helt alvorlig på dette. Hvis man tar i betraktning avskoging for å kunne dyrke bønner, transport fra landene som dyrker og Norge mm, er klimaavtrykket da bedre enn dersom man spiser en norsk elg eller ku eller sau for den saks skyld?

Det er gjort veldig mange studier på dette, og de er entydige. Her er en fra England, men de importerer det meste av maten på samme måte som oss. https://forskning.no/ny-klima-mat-og-helse/dropp-storfekjott-om-du-vil-spise-klimavennlig/294368

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er gjort veldig mange studier på dette, og de er entydige. Her er en fra England, men de importerer det meste av maten på samme måte som oss. https://forskning.no/ny-klima-mat-og-helse/dropp-storfekjott-om-du-vil-spise-klimavennlig/294368

Den artikkelen omhandler jo ikke det jeg spurte om, altså klimaavtrykket for importerte bønner vs NORSK kjøtt.

Denne artikkelen er mer interessant:

https://www.aftenposteninnsikt.no/klimamilj/veganerens-dilemma

«Mye tyder på at miljø og klima kommer best ut dersom det i størst mulig grad hentes mat lokalt, ikke bare frukt og grønt i sesong – men kanskje også gressetende lam.»

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan får du det til å stemme? Vi har da mulighet til å ale opp mange flere dyr enn vi gjør pr dd. Det må bare bli lønnsomt å være bonde med dyr på beite. 

Anonymkode: 552dd...040

Og da må forbrukere betale så mye at vanlige folk ikke lenger har råd til kjøtt. Så lager vi klasseskiller og får underernærte barn pga kjøtt. Du må klare å se selv at det er tilnærmet umulig å produsere like mye kjøtt som vi forbruker. Vet du hvor mye vi importerer hvert år?

Anonymkode: df26d...063

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvis vi må ha 3 ganger så mange dyr som vi har per d.d, så må det en god del avskoging til i Norge også. Hvor skal durene leve tenker du? Om vi skal ha mange nok? Hvor skal vi produsere maten de skal spise om vinteren og husene de da skal bo i? 

, så må det en god del avskoging til i Norge også.

Det ville være en fordel. Det er et velkjent faktum at Norge holder på å gro igjen.

https://www.vg.no/spesial/klima/slik-endres-norge/artikler/etne/

https://www.nrk.no/norge/roper-varsko-for-a-hindre-at-norge-gror-igjen-1.14067780

Annonse

Hvis vi må ha 3 ganger så mange dyr som vi har per d.d, så må det en god del avskoging til i Norge også. Hvor skal durene leve tenker du? Om vi skal ha mange nok? Hvor skal vi produsere maten de skal spise om vinteren og husene de da skal bo i? 

For øvrig er kun 2 % av Norges landareal bebygd. 37 % er skog, hvilket er tre ganger så mye som for 100 år siden. Så det er nok av plass å ta av altså.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

For øvrig er kun 2 % av Norges landareal bebygd. 37 % er skog, hvilket er tre ganger så mye som for 100 år siden. Så det er nok av plass å ta av altså.

Ja, for alt var mye bedre for 100 år siden. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det ville være en fordel. Det er et velkjent faktum at Norge holder på å gro igjen.

https://www.vg.no/spesial/klima/slik-endres-norge/artikler/etne/

https://www.nrk.no/norge/roper-varsko-for-a-hindre-at-norge-gror-igjen-1.14067780

Det er forskjell på å rydde skog og avskoging. Trær er faktisk ganske viktig for menneskers overlevelse. Men det regner jeg med du vet

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den artikkelen omhandler jo ikke det jeg spurte om, altså klimaavtrykket for importerte bønner vs NORSK kjøtt.

Denne artikkelen er mer interessant:

https://www.aftenposteninnsikt.no/klimamilj/veganerens-dilemma

«Mye tyder på at miljø og klima kommer best ut dersom det i størst mulig grad hentes mat lokalt, ikke bare frukt og grønt i sesong – men kanskje også gressetende lam.»

Hvorfor skulle norsk storfekjøtt gi mindre utslipp enn britisk? Der går dyrene faktisk ute og spiser gress hele året, så om noe må det jo være mindre der? 

Du ser bort i fra at for hvert gressetende lam må man fore en morsau gjennom vinteren, de får i bestefall tvillinger. Samme gjelder kveg. Det gjør det lite effektivt.

Hvorfor skulle norsk storfekjøtt gi mindre utslipp enn britisk?

Det står jo blant annet dette i artikkelen du selv linket til:

«I Norge er hoveddelen av storfeet melkekuer. For disse er fotavtrykket lavere enn det framgår av grafikken, fordi melkekuer også gir oss melk. Også andre norske tall kan være annerledes.»

I tillegg gir kortreist mat lavere utslipp siden man slipper å frakte den så langt.

Det står jo blant annet dette i artikkelen du selv linket til:

«I Norge er hoveddelen av storfeet melkekuer. For disse er fotavtrykket lavere enn det framgår av grafikken, fordi melkekuer også gir oss melk. Også andre norske tall kan være annerledes.»

I tillegg gir kortreist mat lavere utslipp siden man slipper å frakte den så langt.

Lavere enn rent kjøttfe (som det for øvrig blir mer og mer av), men ikke i nærheten av like lavt som for bønner. Du ser hvor stor forskjellen er på figuren.

Finn noen studier som viser noe annet selv. Ordentlige studier, ikke kommentatartikler fra en avis.

Anonym bruker skrev (På 4.8.2023 den 23.29):

Jeg tenker at det er svært viktig at vi spiser mer kjøtt. Hvis vi ønsker å være selvberget mht mat (noe krigen har vist oss er svært viktig), må vi sørge for å leve på en måte som gir bøndene gode kår. Dvs bruke mye mer kjøtt- og meieriprodukter. For å spare miljøet bør man istedet stille krav til emballasje (matvarer innpakket i plast, hudkremer, leker, batteri,vaskemiddel etc etc), bygge ut kollektivtransport i HELE LANDET slik at det faktisk er mulig å klare seg med mindre bilkjøring og fly (det finnes f eks ikke tog nord for Narvik). Om man VIRKELIG  tenker at klima er viktig, bør buss bli FRYKTELIG mye billigere, og det må lages miljøvennlige produkter som vi som forbrukere foretrekker, FØR man trer forbud og avgifter ned over ørene på folk. HVIS politikere var så redde for klimaet, ville det ikke vært nærliggende å tenke at de da ville forsøke å få folk til å kunne ta valg? Jeg tror heller at klima og miljø brukes som alibi for å kunne pålegge folket enda flere skatter og avgifter!

Anonymkode: f661a...fb8

Nå er vel kjøttproduksjon i norge sterkt subsidiert, teorien om at dette er alibi for skatt og avgift stemmer ikke her. Tvert i mot. 

Anonymkode: 77a72...d2d

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hva skal de spise om vinteren?

Og ærlig talt, om du mener at bønner (importerte eller ikke) på noen som helst måte kan ha høyere klimaavtrykk enn storfekjøtt, har du virkelig ikke satt deg inn i tingene.

Det er helt lovlig å ville spise masse kjøtt. Du behøver ikke dikte opp andre grunner enn at du liker det for å fortsette slik. Hvorfor plager det deg om andre vil redusere kjøttforbruket? Om noe vil det føre til lavere kjøttpriser (om etterspørselen går ned), det vil jo være topp for deg.

Jøye meg, så hissig? Dette var mitt første innlegg i debatten og jeg kan ikke se at jeg har antydet at det plager meg at andre vil redusere kjøttforbruket eller at hvite bønner gir mindre klimaavtrykk 😂

Jeg responderte kun på en påstand jeg ikke får til å stemme. Hva dyrene skal spise? Det er heldigvis ganske bra med mulighet til å dyrke fór selv i Norge, så det bør vel heller ikke være et problem. 

Reagerer du alltid med spydighet når du får spørsmål i en diskusjon?

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jøye meg, så hissig? Dette var mitt første innlegg i debatten og jeg kan ikke se at jeg har antydet at det plager meg at andre vil redusere kjøttforbruket eller at hvite bønner gir mindre klimaavtrykk 😂

Jeg responderte kun på en påstand jeg ikke får til å stemme. Hva dyrene skal spise? Det er heldigvis ganske bra med mulighet til å dyrke fór selv i Norge, så det bør vel heller ikke være et problem. 

Vi har ikke i nærheten av nok forproduksjon i Norge til det dyretallet vi har. Det er derfor det må importeres så mye for.

Anonymkode: 8099e...716

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke i nærheten av nok forproduksjon i Norge til det dyretallet vi har. Det er derfor det må importeres så mye for.

Nei - også argumenteres det derfor her for at det er fullt mulig å produsere mer for i Norge. Ingen er uenige i at det produseres for lite for NÅ.

Anonymkode: 0e77d...27e

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei - også argumenteres det derfor her for at det er fullt mulig å produsere mer for i Norge. Ingen er uenige i at det produseres for lite for NÅ.

Anonymkode: 0e77d...27e

Hvor tenker du å produsere det foret på en måte som ikke gir økt klimaavtrykk?

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du ikke får til å stemme? Hva er spydig med å si det? Tenker du at forskerne som omtales i artikkelen jeg delte ikke vet hva de holder på med?

Du mener at det går an å erstatte all import av kraftfôr med for dyrket i Norge og opprettholde kjøtt- og melkeproduksjonen. Det får ikke jeg helt til å stemme. Har du noen artikler eller noe som underbygger det? Dyrene trenger f.eks. en del protein for å vokse fort og gi mye melk. Derfor får de korn og soya og annet i form av kraftfôr. Gjelder det gris og høns også?

Hvorfor mener du import av bønner (du vet tørre greier som kan oppbevares i romtemperatur) gir høyt klimaavtrykk? Jeg får ikke det helt til å stemme heller.

Dessuten har jeg dyrket bønner i min egen hage, så det er litt rart at det ikke skal gå an å dyrke dette i Norge. Men hva vet jeg?

Anonym bruker skrev (På 4.8.2023 den 11.15):

Vi har de siste ukene forsøkt å redusere kjøttforbruket i tråd med anbefalingene. Det er faktisk ikke vanskelig i det heletatt. I løpet av de siste 2 ukene har vi for eksempel spist:

-falafler med salat og pitabrød (x2)

-øret med poteter og blomkål (x2)

-pasta med soppsaus og kantareller

-tikka masala med ris og mye grønnsaker (400g kylling)

-pasta med nøttesaus (overraskende godt)

-steinsopprisotto og salat

-fiskepinner med potetmos og erter (dårlig tid)

-tradisjonell frdagstaco (300g kyllingkjøttdeig)

-fiskesuppe 

-stekte skiver av svinekjøtt med pommes frites, bernesaus og ovnsbakte grønnsaker (400g svinekjøtt)

-pasta med pesto, valnøtter og små tomater

-pytt i panne med pølser, poteter og masse grønnsaker med brød til (450g kjøttpølse)

Vi er to voksne og to store tenåringer. På to uker har vi da spist 1550 g kjøtt, hvorav 700g er kylling. Det blir i snitt 88 g kylling og 106 g rødt kjøtt per person per uke. Selv om vi har følelsen av å ha spist god mat ligger vi jo plutselig langt under de 350 grammene rødt kjøtt som anbefales som maks. 

Hvordan lagde du nøttesaus?

Anonymkode: a13a0...ff9

Kjøtt er dyrt og har spist veldig lite av det i årevis  En 300 grams pakke kjøttdeig av svin fra rema holder til 2 middager hos oss, vi er 3 stk. Spiser mye grønnsaksuppe,blomkålsuppe, tomatsuppe, potet/grønnsaksmos, lapskaus (i en 10 liters kjele har jeg i 3 middagspølser og det holder til 3 dager). Pannekaker, pitabrød med fetaost, salat osv. 

Anonymkode: 5b513...370

Anonym bruker skrev (På 4.8.2023 den 11.45):

Noe ar lagd med "pose og glass". Pastaen er kjøpt ferdig. Potetmosen var fra pose, men tillatt ekstra potet og blomkålrester fra kjøleskapet, tikka masala var fra glass, men også med masse grønnsaker, pommesfrites og bernesaus var fra pose. Det samme var pestoen. Resten car laget "fra bunnen" tror jeg.

Poenget var ikke at menyen var perfekt, men det er enkelt og grei hverdagsmat som ikke tar voldsomt lang tid å lage, er minst like sunn som det vi pleier å spise og inneholder vesentlig mindre kjøtt.

Hvorfor lager du ikke potetmos selv? Den smaker mye bedre og er bedre, den fra posen smaker ingenting.

Anonymkode: 053a4...688

Anonym bruker skrev (På 4.8.2023 den 11.15):

Vi har de siste ukene forsøkt å redusere kjøttforbruket i tråd med anbefalingene. Det er faktisk ikke vanskelig i det heletatt. I løpet av de siste 2 ukene har vi for eksempel spist:

-falafler med salat og pitabrød (x2)

-øret med poteter og blomkål (x2)

-pasta med soppsaus og kantareller

-tikka masala med ris og mye grønnsaker (400g kylling)

-pasta med nøttesaus (overraskende godt)

-steinsopprisotto og salat

-fiskepinner med potetmos og erter (dårlig tid)

-tradisjonell frdagstaco (300g kyllingkjøttdeig)

-fiskesuppe 

-stekte skiver av svinekjøtt med pommes frites, bernesaus og ovnsbakte grønnsaker (400g svinekjøtt)

-pasta med pesto, valnøtter og små tomater

-pytt i panne med pølser, poteter og masse grønnsaker med brød til (450g kjøttpølse)

Vi er to voksne og to store tenåringer. På to uker har vi da spist 1550 g kjøtt, hvorav 700g er kylling. Det blir i snitt 88 g kylling og 106 g rødt kjøtt per person per uke. Selv om vi har følelsen av å ha spist god mat ligger vi jo plutselig langt under de 350 grammene rødt kjøtt som anbefales som maks. 

Det er vel ikke det at det er vanskelig som stopper folk? Men det er jo godt med kjøtt, og det metter mer. 

Anonymkode: 8925b...dec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...