Gå til innhold

Redusert kjøttforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har de siste ukene forsøkt å redusere kjøttforbruket i tråd med anbefalingene. Det er faktisk ikke vanskelig i det heletatt. I løpet av de siste 2 ukene har vi for eksempel spist:

-falafler med salat og pitabrød (x2)

-øret med poteter og blomkål (x2)

-pasta med soppsaus og kantareller

-tikka masala med ris og mye grønnsaker (400g kylling)

-pasta med nøttesaus (overraskende godt)

-steinsopprisotto og salat

-fiskepinner med potetmos og erter (dårlig tid)

-tradisjonell frdagstaco (300g kyllingkjøttdeig)

-fiskesuppe 

-stekte skiver av svinekjøtt med pommes frites, bernesaus og ovnsbakte grønnsaker (400g svinekjøtt)

-pasta med pesto, valnøtter og små tomater

-pytt i panne med pølser, poteter og masse grønnsaker med brød til (450g kjøttpølse)

Vi er to voksne og to store tenåringer. På to uker har vi da spist 1550 g kjøtt, hvorav 700g er kylling. Det blir i snitt 88 g kylling og 106 g rødt kjøtt per person per uke. Selv om vi har følelsen av å ha spist god mat ligger vi jo plutselig langt under de 350 grammene rødt kjøtt som anbefales som maks. 

Anonymkode: 8099e...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok.

Anonymkode: 0e77d...27e

Skrevet

Hva ønsker du, klapp på skulderen, skryt siden du er så himla flink?

Hvor mye av dette er lagd fra grunnen av?
Personlig syns jeg det høres ut som om denne menyen består av mye glass og poser, altså hyperprosessert mat, noe man også skal være forsiktig med. Muligens også mye fett. Ville også harr mindre ris og pasta, og mer poteter (og med poteter regner jeg ikke pommes frites)

Men trenger forøvering ikke egen spesialtilpasset meny for å klare det, det er enkelt, mindre kjøtt, mer grønnsaker i de rettene man lager i utgangspunktet.

Anonymkode: c3cfc...5bd

Skrevet

Veldig bra at du legger ut et faktisk og enkelt gjennomført eksempel. Det er jo ikke vanskelig, tross alt. 

Anonymkode: 1eef0...27a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Personlig syns jeg det høres ut som om denne menyen består av mye glass og poser, altså hyperprosessert mat, noe man også skal være forsiktig med. Muligens også mye fett. Ville også harr mindre ris og pasta, og mer poteter (og med poteter regner jeg ikke pommes frites)

Men trenger forøvering ikke egen spesialtilpasset meny for å klare det, det er enkelt, mindre kjøtt, mer grønnsaker i de rettene man lager i utgangspunktet.

Noe ar lagd med "pose og glass". Pastaen er kjøpt ferdig. Potetmosen var fra pose, men tillatt ekstra potet og blomkålrester fra kjøleskapet, tikka masala var fra glass, men også med masse grønnsaker, pommesfrites og bernesaus var fra pose. Det samme var pestoen. Resten car laget "fra bunnen" tror jeg.

Poenget var ikke at menyen var perfekt, men det er enkelt og grei hverdagsmat som ikke tar voldsomt lang tid å lage, er minst like sunn som det vi pleier å spise og inneholder vesentlig mindre kjøtt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er mange måter å redusere på. Jeg skal være enig i at det ble litt lite poteter disse ukene. Det er mye annet vi også kunne laget. Om det har vært veldig mye fett har jeg ikke sett på. Mye er stekt i stekeovn så det er brukt lite stekebrett, men soppen trenger en del fett for å få frem smaken og det er jo en god del fett i kikerter for eksempel.

Skrevet

Det er lett å redusere kjøtt, enkelte vil ha det til at det er mer problematisk enn det er. Noen tror jo at du bare spiser gress hvis det kalles vegetar. Jeg anser slike som mindre smarte. 

Kan gjøre ett forsøk. Servere havregrøt med eple og kanel på skolen. 

1. Sende ut ett skriv om varmt måltid tilbys om morgen, havregrøt med eple og kanel. 

2. Sende ut ett skriv at måltid som serveres er vegetar. 

Jeg er helt sikker på at den ene blir mottatt, så kjekt, og den andre, hæ? vegetar, nei nå har det gått for langt. Unger i vekst skal ha kjøtt. 🤪

Anonymkode: 77a72...d2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er lett å redusere kjøtt, enkelte vil ha det til at det er mer problematisk enn det er. Noen tror jo at du bare spiser gress hvis det kalles vegetar. Jeg anser slike som mindre smarte. 

Kan gjøre ett forsøk. Servere havregrøt med eple og kanel på skolen. 

1. Sende ut ett skriv om varmt måltid tilbys om morgen, havregrøt med eple og kanel. 

2. Sende ut ett skriv at måltid som serveres er vegetar. 

Jeg er helt sikker på at den ene blir mottatt, så kjekt, og den andre, hæ? vegetar, nei nå har det gått for langt. Unger i vekst skal ha kjøtt. 🤪

Anonymkode: 77a72...d2d

🤣🤣🤣 Jeg tror du har rett!

Anonymkode: 0e77d...27e

Skrevet

Nei takk. Blir for lite proteiner 

Anonymkode: 4bf92...50c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tull og tøys. Du kan dekke proteiner på belgfrukter, egg, sjømat osv

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du kan fint tilsette erter eller bønner og linser til alt TS skrev opp.Eller ristede frø.  Bortsett fra ørreten. 

Endret av ReneRene
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tull og tøys. Du kan dekke proteiner på belgfrukter, egg, sjømat osv

Da må jeg spise så mye

Skrevet
ReneRene skrev (19 minutter siden):

Du kan fint tilsette erter eller bønner og linser til alt TS skrev opp.Eller ristede frø.  Bortsett fra ørreten. 

Ja, men det liker jeg ikke

Skrevet

Jeg tenker at det er svært viktig at vi spiser mer kjøtt. Hvis vi ønsker å være selvberget mht mat (noe krigen har vist oss er svært viktig), må vi sørge for å leve på en måte som gir bøndene gode kår. Dvs bruke mye mer kjøtt- og meieriprodukter. For å spare miljøet bør man istedet stille krav til emballasje (matvarer innpakket i plast, hudkremer, leker, batteri,vaskemiddel etc etc), bygge ut kollektivtransport i HELE LANDET slik at det faktisk er mulig å klare seg med mindre bilkjøring og fly (det finnes f eks ikke tog nord for Narvik). Om man VIRKELIG  tenker at klima er viktig, bør buss bli FRYKTELIG mye billigere, og det må lages miljøvennlige produkter som vi som forbrukere foretrekker, FØR man trer forbud og avgifter ned over ørene på folk. HVIS politikere var så redde for klimaet, ville det ikke vært nærliggende å tenke at de da ville forsøke å få folk til å kunne ta valg? Jeg tror heller at klima og miljø brukes som alibi for å kunne pålegge folket enda flere skatter og avgifter!

Anonymkode: f661a...fb8

Skrevet

Vi har byttet ut kjøtt til pasta med hvite bønner, og foretrekker det. 

Skrevet

Jeg tenker at det er svært viktig at vi spiser mer kjøtt. Hvis vi ønsker å være selvberget mht mat (noe krigen har vist oss er svært viktig), må vi sørge for å leve på en måte som gir bøndene gode kår. Dvs bruke mye mer kjøtt- og meieriprodukter. For å spare miljøet bør man istedet stille krav til emballasje (matvarer innpakket i plast, hudkremer, leker, batteri,vaskemiddel etc etc), bygge ut kollektivtransport i HELE LANDET slik at det faktisk er mulig å klare seg med mindre bilkjøring og fly (det finnes f eks ikke tog nord for Narvik). Om man VIRKELIG  tenker at klima er viktig, bør buss bli FRYKTELIG mye billigere, og det må lages miljøvennlige produkter som vi som forbrukere foretrekker, FØR man trer forbud og avgifter ned over ørene på folk. HVIS politikere var så redde for klimaet, ville det ikke vært nærliggende å tenke at de da ville forsøke å få folk til å kunne ta valg? Jeg tror heller at klima og miljø brukes som alibi for å kunne pålegge folket enda flere skatter og avgifter!

Hæ? Det er da ingen spesialavgift på kjøtt, og ingen planer om å innføre noen heller.

Norske politikere er ikke særlig opptatt av hverken klima eller miljø. (Plastposeavgiften er innført under press fra EU.) Tvert i mot er de opptatt av å beskytte oljeindustrien, det er jo den vi tjener penger på.

Kjøtt- og melkeprodusentenr er avhengige av import kraftfôr, forresten, så å si at vi er selvberget på kjøtt er ganske misvisende. 

Anonymkode: dd2dc...7b2

Skrevet

??

Hvis vi bare skal spise kjøtt fra norske bønder, så må vi spise ekstremt mye mindre kjøtt. Under begreper «selvberging» er ikke alt det vi importerer led. Vi importerer mer enn vi produserer. Hvordan får du der da til å gå opp om vi skal spise mer? 

Anonymkode: df26d...063

Skrevet

Leste nettopp at fisk ikke regnes med i mange diskusjoner om norsk selvberging (artikkel i Aftenposten denne uken) . Det er for meg helt absurd og blir for meg lek med tall og manipulasjon fra Senterpartiet og norske bønder. 

I artikkelen stod det blandt annet "Hadde landet beholdt all fisken som i fjor ble eksportert, kunne hver og en av oss spist åtte sjømatmåltider om dagen". 

Anonymkode: c0fd0...c19

Skrevet

Spiser kjøtt 4-5 ganger i uka og tenker ikke slutte med det :) Reinkjøtt er noe av det beste, det er sunt, det er kortreist og vi bruker hele skrotten. 

Anonymkode: 975c2...d65

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Leste nettopp at fisk ikke regnes med i mange diskusjoner om norsk selvberging (artikkel i Aftenposten denne uken) . Det er for meg helt absurd og blir for meg lek med tall og manipulasjon fra Senterpartiet og norske bønder. 

I artikkelen stod det blandt annet "Hadde landet beholdt all fisken som i fjor ble eksportert, kunne hver og en av oss spist åtte sjømatmåltider om dagen". 

Anonymkode: c0fd0...c19

Jeg tror oppdrettslaks (som spiser import fôr) er inkludert i dette tallet, men selv utenom det ville det nok vært rikelig med fisk.

Og så er jeg enig med TS i at dette med å redusere kjøttforbruket fremstilles som unødvendig vanskelig. Vi pleier å bruke en del grønnsaker eller bønner i typiske "kjøttdeigretter", da rekker en kjøttdeigpakke langt. Ikke vanskelig i det hele tatt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.8.2023 den 11.15):

Vi har de siste ukene forsøkt å redusere kjøttforbruket i tråd med anbefalingene. Det er faktisk ikke vanskelig i det heletatt. I løpet av de siste 2 ukene har vi for eksempel spist:

-falafler med salat og pitabrød (x2)

-øret med poteter og blomkål (x2)

-pasta med soppsaus og kantareller

-tikka masala med ris og mye grønnsaker (400g kylling)

-pasta med nøttesaus (overraskende godt)

-steinsopprisotto og salat

-fiskepinner med potetmos og erter (dårlig tid)

-tradisjonell frdagstaco (300g kyllingkjøttdeig)

-fiskesuppe 

-stekte skiver av svinekjøtt med pommes frites, bernesaus og ovnsbakte grønnsaker (400g svinekjøtt)

-pasta med pesto, valnøtter og små tomater

-pytt i panne med pølser, poteter og masse grønnsaker med brød til (450g kjøttpølse)

Vi er to voksne og to store tenåringer. På to uker har vi da spist 1550 g kjøtt, hvorav 700g er kylling. Det blir i snitt 88 g kylling og 106 g rødt kjøtt per person per uke. Selv om vi har følelsen av å ha spist god mat ligger vi jo plutselig langt under de 350 grammene rødt kjøtt som anbefales som maks. 

Javel, og? 

Anonymkode: 5aaac...e49

Skrevet
Lektor Doppler med tillegg skrev (14 timer siden):

Vi har byttet ut kjøtt til pasta med hvite bønner, og foretrekker det. 

Hvordan er klimaavtrykket av importerte hvite bønner sett opp mot kortreist, norsk kjøtt?

Anonymkode: c6c3d...35f

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan er klimaavtrykket av importerte hvite bønner sett opp mot kortreist, norsk kjøtt?

Anonymkode: c6c3d...35f

Hvis vi skal spise kun norsk kjøtt, så er alle dyr i Norge utryddet om maks 10 år. Så da må man velge da. Spise bregner og blåbær om 10 år, eller spare dyrene…

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvis vi skal spise kun norsk kjøtt, så er alle dyr i Norge utryddet om maks 10 år. Så da må man velge da. Spise bregner og blåbær om 10 år, eller spare dyrene…

Hvordan får du det til å stemme? Vi har da mulighet til å ale opp mange flere dyr enn vi gjør pr dd. Det må bare bli lønnsomt å være bonde med dyr på beite. 

Anonymkode: 552dd...040

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan får du det til å stemme? Vi har da mulighet til å ale opp mange flere dyr enn vi gjør pr dd. Det må bare bli lønnsomt å være bonde med dyr på beite. 

Anonymkode: 552dd...040

Hva skal de spise om vinteren?

Og ærlig talt, om du mener at bønner (importerte eller ikke) på noen som helst måte kan ha høyere klimaavtrykk enn storfekjøtt, har du virkelig ikke satt deg inn i tingene.

Det er helt lovlig å ville spise masse kjøtt. Du behøver ikke dikte opp andre grunner enn at du liker det for å fortsette slik. Hvorfor plager det deg om andre vil redusere kjøttforbruket? Om noe vil det føre til lavere kjøttpriser (om etterspørselen går ned), det vil jo være topp for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...