Gå til innhold

Laktoseintoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som siste året har slitt med magen, kvalme, forstoppelse og magesmerter.

Vært hos lege flere ganger og de finner ikke noe galt annet enn D-vitaminmangel, som er justert. Cøliaki o.l er sjekket.  

Siste tiden har vi lagt merke til forverring etter inntak av melk og yoghurt, altså drukket melk eller spist frokostblanding. 

Kan man få laktoseintoleranse "plutselig".

Leste at det mest vanlige er diaré, men at noen også blir forstoppet. 

Tenkte vi skulle prøve to uker med laktosefri melk, også gjeninnføre og se reaksjonene. Men tar gjerne imot råd og tips, erfaringer...

Tusen takk 🙂

Anonymkode: 44148...469

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hele livet blitt litt småkvalm av melkeprodukter, men som tenåring begynte jeg plutselig å kaste opp. Det kom veldig brått og jeg ble kjempedårlig av selv bitte små mengder. Det kan helt klart komme plutselig. Jeg kuttet ut alt av melk og meieriprodukter en stund før jeg sakte introduserte litt og litt igjen og nå tåler jeg det helt fint igjen 🙂 det var definitivt laktose for jeg testet laktosefri melk som jeg ikke ble dårlig av.

Anonymkode: 5642e...55a

Skrevet

Min datter er laktosesvak. Hun tåler noe melkeprodukter i perioder. I andre perioder tåler hun ikke noe. Hun får magesmerter og blir kvalm. 

Anonymkode: 97476...1d2

Skrevet

Du får det lett avklart med en enkel blodprøve altså! Ikke start med laktosefrie produkter eller unngå melk før testen da. Dette bør være steg 1 for å finne ut hva det kan være.

Anonymkode: 0fb5f...4d2

Skrevet

Takk for svar dere.

Jeg forsto det som at den blodprøven bare viste om du hadde den genetiske arven for å ha problemer med å spalte laktose i tarmen, og det var stor forskjell på hvordan det påvirket deg? Noen tåler laktose helt greit, noen tåler en del, noen tåler lite og noen tåler ingenting, i tillegg til at det kan variere gjennom livet

Så man må bare teste ut selv, to uker uten og gjeninnføre så ser man om man reagerer og hvor mye man reagerer.

Det med å unngå til tester er tatt gjelder vel bare cøliaki, som hun er testet for?

Jeg skal snakke med legen om det da, men jeg tror vi følger rådene om å bare teste det ut.

Veit det er en ganske vanlig intoleranse i større eller mindre grad, og greit å høre andre har opplevd at det bare dukker opp og ikke trenger være med deg fra spedbarnsalder.

Hi

Skrevet

Jeg er 36 år har plutselig begynt å reagere på hvertfall fløte. Får ekstremt vondt i magen etterpå hver gang å ender veldig løs mage. Så min er erfaring er at det kan komme plutselig ja.

Anonymkode: 067ef...d1c

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du får det lett avklart med en enkel blodprøve altså! Ikke start med laktosefrie produkter eller unngå melk før testen da. Dette bør være steg 1 for å finne ut hva det kan være.

Dette er rådene som ligger på nett:

Hvordan stilles diagnosen?

Ved mistanke om man har laktoseintoleranse kan man forsøke å unngå laktose i kosten. Hvis plagene forsvinner kort tid etter dette er det ofte nok til å stille diagnosen. Hvis det er ønskelig kan man ta en blodprøve. Laktosebelastningstest er også en mulighet. Da drikker man en viss mengde laktose og ser om blod­sukkeret øker i de etterfølgende timene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min datter er laktosesvak. Hun tåler noe melkeprodukter i perioder. I andre perioder tåler hun ikke noe. Hun får magesmerter og blir kvalm. 

Anonymkode: 97476...1d2

Samme her, datter som i tenårene ble laktosesensitiv. Heldigvis lett å unngå problemer, da laktosefrie produkter smaker likt og er lette å få tak i. Hun tar en laktasetablett ved anledninger der hun ikke kan velge laktosefritt. Det fungerer veldig bra i hverdagen med disse grepene.

Anonymkode: ade63...599

Skrevet

Akkurat laktoseintoleranse er det veldig sjeldent at oppstår i spebarnsalder, den kommer som regel når man blir eldre.

Alle pattedyr er født med evnen til å fordøye laktose, men de fleste mister den når de blir voksne. Dette gjelder mennesker også, men noen (særlig i vår del av verden) beholder evnen helt til voksen alder. Det er fordi vi har tilpasset oss et kosthold som inneholder kumelk slik at vi også trenger å kunne fordøye melkesukker etter at vi har vokst fra morsmelk.

Anonymkode: fb5f1...2e2

Skrevet

Legen min sa at veldig mange barn har melkeallergi(vokser det av seg i mange tilfeller), mens voksne derimot får laktoseintoleranse (i voksen alder, ingen sammenheng med evt melkeallergi som barn. Og barn med melkeallergi som vokser det av seg får ikke nødvendigvis laktoseintoleranse som voksen).

Jeg fikk laktoseintoleranse etter fylte 30.

Anonymkode: 03c0b...8f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette er rådene som ligger på nett:

Hvordan stilles diagnosen?

Ved mistanke om man har laktoseintoleranse kan man forsøke å unngå laktose i kosten. Hvis plagene forsvinner kort tid etter dette er det ofte nok til å stille diagnosen. Hvis det er ønskelig kan man ta en blodprøve. Laktosebelastningstest er også en mulighet. Da drikker man en viss mengde laktose og ser om blod­sukkeret øker i de etterfølgende timene.

Dette er feil! En enkel blodprøve gir svar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er feil! En enkel blodprøve gir svar. 

Vel, dette står på astma og allergiforbundet sine sider, jeg velger nå å stole på dem....

vanlig metode er å kutte ut laktoseholdige produkter i ca. to uker, for å se om du eller barnet opplever symptombedring. Deretter starter du opp igjen med laktoseholdige produkter. Hvis du etter en til to dager har fått symptomer igjen, er det sannsynlig at det er laktoseintoleranse du har. Å starte opp igjen med laktoseholdige produkter er like viktig som å fjerne dem, fordi det må bekreftes at det faktisk er laktosen som er årsaken til symptomene dine.

Skrevet

Nei, blodprøve gir ikke fullgodt svar på det. 

Har selv barn hvor det var mistanke om laktoseintoleranse og vi testet laktosefri kost etter beskjed fra spesialist på en av Norges største sykehus. I vårt tilfelle var det ikke laktoseintoleranse. 

Jeg ville ikke startet å teste ut ting på egenhånd, men krevd  bli henvist viderere. Slike utprøvninger bør gjøres sammen med lege. 

Hvordan har tenåringen det på andre plan i livet, skole, venner etc? 

Anonymkode: 41abb...376

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...