Anonym bruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Hei! jeg har en gutt som skal begynne i 6. klasse. I fjor ble vanen at han var på skjerm til jeg kom hjem kl 16. Han kommer hjem kl 14. Nå kommer jeg til å komme hjem først kl 17 to dager i uka. Det blir tre timer. Han er ganske hekta og jeg synes det er fortvilende. han er hos meg annenhver uke. Hvordan gjør dere det med skjermtid i ukedagene? Har dere noen tips/forslag til meg?! Anonymkode: 51694...644
Anonym bruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Min begynner i 5. klasse og er en selverklært gamer. Hadde han bestemt, hadde han spilt døgnet rundt. Nå i sommerferien har det vært ganske fri flyt, men har sagt ifra at det strammes inn når hverdagen kommer. I 4. klasse hadde han 3 timer spilling om dagen. Pluss én aktivitet utenfor hjemmet i uka. Lekser før spilling. Jeg legger meg på samme linje fra skolestart, frem til jeg ser hvor mye skolearbeid det er. Jeg kan strekke meg til 4 timer om dagen (han spiller gjerne en time før skolen også). Jeg har presisert at Internett er et gode, og goder må man gjøre seg fortjent til. Ikke nødvendigvis i form av arbeid, men å bidra til et godt samarbeid er viktig. "Samarbeider du med meg, er det enklere for deg å få et ja fra meg". Anonymkode: f1bd9...67c
Anonym bruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 Sa du skjerm eller narkotika? 😖 Anonymkode: 6a5db...df1
Kaffe(vimse)kopp Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 Gutten min har ca 3 timer skjermtid, han er bare 7. 1 time på morgenen, og 2 timer etter middag. Blir mindre når han begynner på skole og fritidsaktiviteter igjen. Men jeg synes ikke 3 timer er så farlig, så lenge han er i aktivitet resten av dagen.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Ikke lag dumme regler du ikke kan følge opp. Å forby skjerm når du er borte er bare å legge opp til regelbrudd.
Iiiiik Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Lektor Doppler med tillegg skrev (27 minutter siden): Ikke lag dumme regler du ikke kan følge opp. Å forby skjerm når du er borte er bare å legge opp til regelbrudd. Veldig enig. Et av barna her har også alltid vært i overkant glad i skjerm, og vi har diskutert ulike måter å håndtere det på. Mannen min har foreslått makstid, mens jeg har holdt igjen, fordi vi ikke hadde klart å håndheve det. De skal dessuten gjøre lekser digitalt, i større og større grad ettersom de blir eldre, og det å legge inn faste begrensninger vil gjøre at de heller ikke får gjort lekser. Dessuten innbyr begrensninger til å prøve å gå rundt dem. For oss har løsningen blitt at det forventes at alle jobber med skolen, og presterer i samsvar med evner. Alle våre tre har vært aktive i idrett, i hvert fall gjennom ungdomsskolen, og har dermed vært på trening/kamp tre, fire, fem dager i uka. Hvis skole, trening, og plikter hjemme følges opp, og de kommer til middag selv om det forstyrrer spilling, så styrer vi det ikke. Ønsket er jo at de skal klare å forvalte egen tid selv, ikke at de skal styres av oss.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Her er regel at lekser og treninger kommer foran spilling. Derfor skal lekser gjøres led en gang de kommer hjem fra skolen, og de skal klare å gjøre seg klar til trening uten at spillingen ødelegger for det. Så fort spilling kommer foran en av disse, så har vi et problem. Så lenge spilling ikke kommer i veien for det, så får de spille så mye de vil Anonymkode: cbea6...d92
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Ved Å prøve å innføre begrensninger som man ikke klarer å håndheve, skaper dere bare problemer for dere selv. Er alternativ kan være å han én oppgave han må gjøre når han kommer hjem fra skolen. Feks tømme oppvaskmaskina, handle (hvis dere bor i nærheten av matbutikk), hente posten, gå ut med søpla, dekke middagsbordet, lage mat osv. spilletid er da premien😊 Anonymkode: 0ea6f...a0d
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (På 3.8.2023 den 13.12): Hei! jeg har en gutt som skal begynne i 6. klasse. I fjor ble vanen at han var på skjerm til jeg kom hjem kl 16. Han kommer hjem kl 14. Nå kommer jeg til å komme hjem først kl 17 to dager i uka. Det blir tre timer. Han er ganske hekta og jeg synes det er fortvilende. han er hos meg annenhver uke. Hvordan gjør dere det med skjermtid i ukedagene? Har dere noen tips/forslag til meg?! Anonymkode: 51694...644 La ham få ansvar for middagslaging et par ganger i uka og oppmuntre ham til besøk eller andre aktiviteter. Lommepenger kan linkez til husarbeid ol som gjøres før du kommer hjem. På den måten må gan bruke tid på andre ting enn skjerm. Anonymkode: 6304e...9de
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Vi hadde fire veldig ulike barn men fant ut at vi måtte ha noen kjøreregler som var like for alle og tilpassninger kunne enkelt gjøres uten at det ble store problemer. Ungene skulle gjøre lekser før de brukte en ellr annen skjerm hjemme. Når kl var 15 eller 16 skulle alt slik av. Jeg husket ikke helt tiden, men det passet da med at de burde ha klart å gjøre lekser alle sammen og fått timen sin. De to som var tidlig ferdig på skolen de hadde ofte så mange andre planer at de hadde ikke tid til en skjerm. Halv seks skulle alle hjelpe til med husarbeid. Da var det en halvtime alt skulle gjøres, jo flinkere alle var jo raskere var vi ferdig. Noen gangr tok det bare ti min (ungene skjønte etterhvert sammenhengen om de ryddet opp etter seg selv når de hadde gjort noe og hvor lang tid det tok å rydde huset på kvelden) Så etter dette var det fritt frem med skjermer, da var alle treninger ferdig. De som dro ut med venner og ikke var hjemme når vi rydda måtte gjøre noe før de dro go skrive lapp om hva de gjorde, eller det fant de ut selv siden de ikke gadd å komme hjem for den halvtimen. Så hvor mye tid de brukte forran en skjerm varierte veldig, men vi fikk satt begrensninger uten at ungene følte vi begrenset. For det var plutselig fritt frem kl 18 og det var vist så stas. De tenkte bare ikke på at det var litt kveldsmat, dusjing osv som også skulle skje før det var sengetid. Vennene deres var også oftes,på på kvelden, så de så bonusen med å få være der på kveldstid istede for mye etter skoletid. Vi voksne jobbet turnus så det var ofte en hjemme hele tiden, det var en time der ingen av oss var hjemme innimellom. Ungene var også ekstremt flinke til å sladdre på hverandre, så lure seg unna noe nyttet ikke. Ingen av de var lure nok til å ikke sladdre på noen, eller slå seg sammen og legge en pakt sammen. (Meg og min søster la planer sammen for å lure ut mest mulig tid når vi var yngre. Vi forsto om jeg sladdra så sladdra også storesøster, så bedre å snakke sammen uten å si noe til våre foreldre) Anonymkode: d1c38...4da
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 La han spille. Han er for gammel til og sitte å perle eler tegne. Hva søren skal han gjøre? Lese en bok? Anonymkode: fbb6e...d61
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #12 Skrevet 4. august 2023 Jeg skjønner ikke problemet? Hva gjør det for forskjell om han spiller til kl 16 eller 17? Spilling er ikke farlig altså og det er bare tull å lage konflikt ut av dette. Anonymkode: 495c9...87f
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #13 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): La han spille. Han er for gammel til og sitte å perle eler tegne. Hva søren skal han gjøre? Lese en bok? Anonymkode: fbb6e...d61 Det er ingenting galt i å lese ei bok. Barn og unge i dag leser alt for lite, så det var jo et godt forslag det Anonymkode: cbea6...d92
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #14 Skrevet 4. august 2023 Bare å styre skjermtiden det vel? Her gjøres lekser etter skolen. Da er det ikke mye tid igjen til andre ting før vi kommer hjem. Får aldri spille mer enn 1,5 time og det kun på bilturer. 10 og 13 år. Anonymkode: afcf3...1e8
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #15 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er ingenting galt i å lese ei bok. Barn og unge i dag leser alt for lite, så det var jo et godt forslag det Anonymkode: cbea6...d92 Ikke noe galt at barn spiller heller. 😊 Anonymkode: fbb6e...d61
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #16 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke noe galt at barn spiller heller. 😊 Anonymkode: fbb6e...d61 Nei. Mine får spille så mye de vil, så lenge det ikke går utover skolearbeid eller treninger/kamper. Men måten det ble skrevet på som var feil bare Anonymkode: cbea6...d92
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #17 Skrevet 4. august 2023 Kaffe(vimse)kopp skrev (På 3.8.2023 den 17.44): Gutten min har ca 3 timer skjermtid, han er bare 7. 1 time på morgenen, og 2 timer etter middag. Blir mindre når han begynner på skole og fritidsaktiviteter igjen. Men jeg synes ikke 3 timer er så farlig, så lenge han er i aktivitet resten av dagen. Hvorfor spilling før skole?? Anonymkode: 8dc29...514
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #18 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Bare å styre skjermtiden det vel? Her gjøres lekser etter skolen. Da er det ikke mye tid igjen til andre ting før vi kommer hjem. Får aldri spille mer enn 1,5 time og det kun på bilturer. 10 og 13 år. Anonymkode: afcf3...1e8 Stakkars unger! Har ett barn på 11 år å de siste årene skjer mye av det sosiale på nettet. De spiller sammen online å har det så kjekt sammen. De som har lite spilletid havner da utenfor ettersom mye av det sosiale skjer online i den alderen. Anonymkode: 1e880...912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå