Gå til innhold

Snart 18 åringen overser meg og vil ikke snakke med meg 😔

Anbefalte innlegg

Hun er så sur om dagen og pga en liten filleting så vil hun ikke snakke med meg, samme hva jeg prøver 😔 Mumler hvis hun i det hele tatt gidder det når jeg spør om noe, og da i det sur tone. Veldig blid og hyggelig mot faren sin, prater og forteller mens jeg er luft. Hun flytter I morgen for å dra i militæret ett par mnd før hun starter som lærling i militæret,så jeg syns det er så kjett at det er sånn nå 😭 Trengte bare å lufte meg litt for vet ikke hva jeg skal gjøre.. Dere som har hatt unger på den alderen,går det over??

Anonymkode: 8c824...456

Fortsetter under...

Hun tenker nok ikke at det er en "filleting", men det er ikke greit å bruke slike hersketeknikker. Hun må jo ha gjort dette tidligere? Hvis ikke så må den filletingen såret ekstra mtp at hun skal reise bort..? 

Det må jo være noe mer enn en filleting i hennes øyne? Jeg hadde oppsøkt henne og vært helt ærlig om det jeg følte og vært åpen for å lytte. Sagt noe sånt som "Jeg merker at du er sint på meg, og jeg lurer på om det er på grunn av xxx? I så fall er jeg lei for at jeg ikke har skjønt at dette var så vondt/vanskelig for deg, og jeg ønsker veldig at vi kan rydde opp i dette før du reiser. Jeg elsker deg, vet du ...", eller noe sånt.

Anonymkode: 59a95...fc8

Jeg holder en knapp på at hun er veldig spent på det som kommer, og at hun derfor ikke klarer å kontrollere følelsene sine. 

Jeg ville ikke sagt noe særlig i det hele tatt, det kan godt være hun sier noe utover dagen. Ellers gjør du nok klokt i å ikke si så mye. 

Annonse

Hun har vært mye slik de siste årene ja, men nå syns jeg det har blitt værre og det går alltid "utover" meg. Blir mye fortere blid hvis hun har vært i noe med faren. Dette har på en måte ødelagt siste ferieuka mi, kunne like gjerne vært på jobb og heller tatt ei uke høstferie 😔 Jeg har gått å vært litt nstemt og lei meg de siste dagene,er jo ikke slik jeg så for meg siste ferieuke og siste tida med henne hjemme. Men men får ikke gjort noe med det og må bare gjøre det beste ut av det. Det ordner seg nok, og hun kommer nok på bedre tanker når hun får tenkt seg om etterhvert!

Vær blid og hyggelig mot henne. Smil til henne, og hold en vanlig tone. Når hun reiser I morgen, har i alelfall stemningen fra din side vært fin. Hun vil huske på det når hun får tenkt seg om.

Hva dere er uenige om får dere finne ut av. Kanskje har du rett. Kanskje var du urimelig. Men å fryse ut noen fordi man ikke er enig, er en strategi man ikke har god nytte av i livet. Da får hun heller snakke med deg.

Kanskje hun gruer seg litt? La konflikten mellom dere ligge, og spør henne heller om hun er spent. Svarer hun ikke, så ok. Men hold tonen vennlig akkurat nå. Både for din og hennes egen del. 

Anonymkode: 6b3cd...81e

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hun er så sur om dagen og pga en liten filleting så vil hun ikke snakke med meg, samme hva jeg prøver 😔 Mumler hvis hun i det hele tatt gidder det når jeg spør om noe, og da i det sur tone. Veldig blid og hyggelig mot faren sin, prater og forteller mens jeg er luft. Hun flytter I morgen for å dra i militæret ett par mnd før hun starter som lærling i militæret,så jeg syns det er så kjett at det er sånn nå 😭 Trengte bare å lufte meg litt for vet ikke hva jeg skal gjøre.. Dere som har hatt unger på den alderen,går det over??

Jeg var denne ungdommen. Ble bedre etter fylt 20 år.  De kommer tilbake. 😊 Kan dere gå en kveldstur sammen? Ikke så mye snakk om følelser, at du er lei deg osv. Bare gå en tur. 

Jeg trakk veldig til pappa og gutter. For mye drama og følelser med jenter. 

Anonymkode: f76a8...78a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hun har vært mye slik de siste årene ja, men nå syns jeg det har blitt værre og det går alltid "utover" meg. Blir mye fortere blid hvis hun har vært i noe med faren. Dette har på en måte ødelagt siste ferieuka mi, kunne like gjerne vært på jobb og heller tatt ei uke høstferie 😔 Jeg har gått å vært litt nstemt og lei meg de siste dagene,er jo ikke slik jeg så for meg siste ferieuke og siste tida med henne hjemme. Men men får ikke gjort noe med det og må bare gjøre det beste ut av det. Det ordner seg nok, og hun kommer nok på bedre tanker når hun får tenkt seg om etterhvert!

Ja, men da vet du sånn omtrent når det går over? 

Ikke ta det så personlig. Hun er datteren din, og unger reagerer irrasjonelt noen ganger, selv om det å ignorere deg sånn er noe spesielt. En time ja, men ikke i lengre tid. Dere har kanskje godt av å være litt adskilt? Prøv å tenke at det er bra for begge to, og at hun vil jo snakke til deg igjen. 

Jeg hadde ikke akseptert at noen oppførte seg sånn mot meg. Hadde smelt i fra og bedt ho prate eller ta seg sammen. Jeg har ingen toleranse for at andre skal gå på eggeskall for andres oppførsel! 
Det er ditt hus, og datteren din ødelegger ferieuka di fordi hun er sur? 
Det siste du bør gjøre er å vise at du aksepterer det og forsøker å blidgjøre ho! Sånn oppførsel er ikke holdbart noe annet sted hun vil befinne seg.

Endret av Twintipp

Annonse

Twintipp skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde ikke akseptert at noen oppførte seg sånn mot meg. Hadde smelt i fra og bedt ho prate eller ta seg sammen. Jeg har ingen toleranse for at andre skal gå på eggeskall for andres oppførsel! 
Det er ditt hus, og datteren din ødelegger ferieuka di fordi hun er sur? 
Det siste du bør gjøre er å vise at du aksepterer det og forsøker å blidgjøre ho! Sånn oppførsel er ikke holdbart noe annet sted hun vil befinne seg.

Du tenker at det letter stemningen før tenåringen skal reise og være borte flere mnd? Hvis man vil avslutte med ett smell, dårlig stemning, mer krangling og dårlig samvittighet er jo det en mulighet. 

Jeg tenker heller at mor får se forbi denne barnslige oppførselen, ha en god og vennlig tone til resten av familien. La dette suse forbi akkurat nå, og heller fokusere på at siste dag hjemme skal bli fin, tross alt.

For alt vi vet, kan det hende at tenåringen gruer seg, og at omfanget plutselig har gått opp for henne. Bort fra familie, venner, kanskje til og med en kjæreste/flørt. 

Til vanlig ville jeg hatt et ordentlig samtale der jeg ville lagt frem at hersketeknikker kommer man ikke langt med, og hva kan vi sammen gjøre for å gjøre neste konflikt lettere for oss begge.

Men nå som hun reiser I morgen, ville latt den ligge og heller fokusert på god stemning før avreise.

Ja, det tenker jeg. Synes ikke noen har rett til å oppføre seg sånn mot andre. Hadde ikke tolerert det i mitt hjem, verken en uke eller en dag før avreise. 
Synes ikke hun skal glatte over og være blid selv om hun reiser i morgen. 
Innimellom må man «snappe» ut av dårlig mønstre, og slik oppførsel vil ingen andre enn kun mor og evt en underkuet kjæreste godta i fremtiden. Det er ufin og dårlig oppførsel/reaksjonsmønster. 

Twintipp skrev (1 time siden):

Ja, det tenker jeg. Synes ikke noen har rett til å oppføre seg sånn mot andre. Hadde ikke tolerert det i mitt hjem, verken en uke eller en dag før avreise. 
Innimellom må man «snappe» ut av dårlig mønstre, og slik oppførsel vil ingen andre enn kun mor og evt en underkuet kjæreste godta i fremtiden. Det er ufin og dårlig oppførsel/reaksjonsmønster. 

Det er vel knapt noen god timing å bryte ut av noe mønster akkurat nå. Det blir kun eskalering. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Det er vel knapt noen god timing å bryte ut av noe mønster akkurat nå. Det blir kun eskalering. 

Går fint an å gi tydelig beskjed uten at det eskalerer! 
«Nå er det sånn at du oppfører deg på en måte jeg ikke liker og aksepterer. Vi kan gjerne snakke om hva som plager deg, hvis ikke forventer jeg at du tar deg sammen og slutter å oppføre deg som du gjør nå, og det umiddelbart!» 

Ingen dikkedarer. 

Twintipp skrev (Akkurat nå):

Går fint an å gi tydelig beskjed uten at det eskalerer! 
«Nå er det sånn at du oppfører deg på en måte jeg ikke liker og aksepterer. Vi kan gjerne snakke om hva som plager deg, hvis ikke forventer jeg at du tar deg sammen og slutter å oppføre deg som du gjør nå, og det umiddelbart!» 

Ingen dikkedarer. 

Vel. Nå har datteren gjort dette tidligere også. Hvis moren når inn med å si dette før hun reiser så vil jeg bli overrasket. Men ting kan jo skje mot alle odds..

Twintipp skrev (4 timer siden):

Helt enig! En snart 18 åring får ta seg sammen. Er ikke rart unga bor hjemme til de er nærmere tredve hos mange, de blir jo sydd puter under arma til enhver tid og klarer seg ikke selv..

Anonymkode: c548d...6c3

Noen ganger hjelper det å huske på at de er som en byggeplass i hodet, ikke helt ferdig enda. Og det er lettest å være slik med de nærmeste som man er trygg på. 

Anonymkode: 740fa...fe5

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Slutt. 

Anonymkode: f76a8...78a

Hva mener du med det? En unge som tydeligvis trenger det skal gudskjelov i militærtjeneste. 

Anonymkode: 8616e...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...