Gå til innhold

Ferie når barnefar har barna.

Anbefalte innlegg

Det synes jeg er skikkelig kjipt. Min eks gjorde det samme, med samme begrunnelse. Det var urettferdig for fellesbarnet i hans nye forhold hvis hans datter fikk dobbelt opp med ferie. Så da reiste de med fellesbarn, og hennes særkullsbarn, mens hans særkullsbarn ikke var med på ferie. Og etter hvert som hun ble eldre, ble han lei seg fordi hun prioriterte han vekk. Lurer på hvorfor i grunn? 

Det å ha skilte foreldre byr på mange ulemper. Det å kunne reise dobbelt på ferie er vel en av få fordeler. Var det du eller stefaren som synes det dere bestemte dere for var en god løsning? For meg er ferie å reise med hele flokken min, det å skulle reise med bare to av tre har aldri vært et reelt alternativ. Jeg vil jo dele de gode opplevelser med dem som er aller viktigst for meg. 

Fortsetter under...

Jeg hadde skjønt det om du tok ut 1 av ukene mens barna var hos far, som småbarnsmor kunne jeg selv ha tenkt meg en ukes ferie etter ferien..

Men alle sammen, ikke ha noe ferie med de eldste barna, det blir helt feil.
Og hvordan blir det da med søskenforholdet til minste barnet?
Det barnet som får lov til å ha ferie med mamma siden det barnet er med mamma sin nye mann, hvordan vil de eldste føle seg da?  Ignorert, oversett, mindre viktig?

Anonymkode: ef877...a52

Her er det en selvfølge at jeg har barna de tre ukene jeg har ferie. Og far har de deretter i tre uker når jeg jobber. 

De klarer seg fint når jeg er på jobb , men vil likevel ha ferie sammen med de. 

Anonymkode: c8eae...caf

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Utfordringen min er at jeg har et til barn med samboer, så jeg har aldri helt fri.

Ved å ta ferie uten de to eldste (5 og 7 år), så er det bare en å passe på. Da kan samboer avlaste slik at jeg også kan gjøre andre ting enn kun løpe og aktivisere.

Hi

Anonymkode: c4209...ce2

Utfordringen? Det er barna dine. Som du har valgt å få. Alle tre. 

For meg høres det helt merkelig ut å ikke ville ha ferie med alle barna sine. Jeg ønsker å være mest mulig sammen med mine, det har jeg også ønsket i den slitsomme småbarnsfasen. Hadde jeg hatt behov for litt avkobling, ville jeg i tilfelle tatt max en uke uten dem.  Liker du ikke barna dine, eller hva er problemet?

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg gjør det😜 

Anonymkode: ea4dd...edd

Du er klar over at ungene dine får PTSD av det?? Det kan også ende med at de prioriterer deg bort når de vokser opp! Skjønner du ikke at hele barndommen deres kan bli ødelagt av at kun far ferierer med dem, og at de får en skjevutvikling nå? Mest sannsynlig ender de med å få en personlighetsforstyrrelse! 

Just saying 🙃

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (5 minutter siden):

Du er klar over at ungene dine får PTS av det?? Det kan også ende med at de prioriterer deg bort når de vokser opp! Skjønner du ikke at hele barndommen deres kan bli ødelagt av at kun far ferierer med dem, og at de får en skjevutvikling nå? Mest sannsynlig ender de med å få en personlighetsforstyrrelse! 

Just saying 🙃

PTS?

Anonymkode: ce272...a8c

ReneRene skrev (33 minutter siden):

Du er klar over at ungene dine får PTSD av det?? Det kan også ende med at de prioriterer deg bort når de vokser opp! Skjønner du ikke at hele barndommen deres kan bli ødelagt av at kun far ferierer med dem, og at de får en skjevutvikling nå? Mest sannsynlig ender de med å få en personlighetsforstyrrelse! 

Just saying 🙃

Det var da voldsomt!!!

Tror ikke de får PTSD av dette, men jeg ville nok hatt iallefall èn uke ferie sammen med barna. 

Anonymkode: 2f3ea...c4c

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det var da voldsomt!!!

Tror ikke de får PTSD av dette, men jeg ville nok hatt iallefall èn uke ferie sammen med barna. 

Ja, ikke sant? 

Hvis du leser noen av kommentarene her, så er det noe dramatisk. Når hun får spørsmål "vil du ikke være sammen med barna dine?" og "liker du ikke barna dine?" pluss eksempler om at barn bortprioriterer foreldre pga ferie, så blir det både usaklig og dramatisk. 

Men at du ikke tok ironien er jo et tegn på at denne holdningen kan bli betraktet som bortimot normal blant noen. Selv om jeg tok litt i. For å understreke et poeng. 

Hadde jeg aldri klart. Jeg hadde muligheten da yngste var yngre (og ikke hadde huska det likevel) men jeg hadde alltid 2 uker ferie med henne på sommeren (vi delte 2 uker og ikke 3). Når jeg fikk flere barn med ny mann inkluderte jeg alltid eldste i feriene. 

Pappan til eldste derimot valgte å aldri gjøre noe med henne, kun med søsken. Og det husker hun som ett vondt minne den dag i dag og hun er 20

Anonymkode: 6aafd...636

Annonse

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Utfordringen min er at jeg har et til barn med samboer, så jeg har aldri helt fri.

Ved å ta ferie uten de to eldste (5 og 7 år), så er det bare en å passe på. Da kan samboer avlaste slik at jeg også kan gjøre andre ting enn kun løpe og aktivisere.

Hi

Anonymkode: c4209...ce2

Barn på 5 og 7 er da så store at du fint kan gjøre andre ting enn å aktivisere dem selv om dere er i samme hus. 

Utrolig rart å velge dem vekk mens du har ferie slik at de blir sittende hjemme alene mens du jobber. 

At barn med foreldre som er sammen kun får 3 uker er et veldig svakt argument. De alle fleste hadde nok heller ønsket *mer* ferie med barna sine, ikke prøvd å rettferdiggjøre å gi dem mindre ferie med foreldre. 

Og som noen andre nevnte, barn med skilte foreldre burde kunne nyte litt ekstra ferie. 

Endret av Pobie
ReneRene skrev (2 timer siden):

Ja, ikke sant? 

Hvis du leser noen av kommentarene her, så er det noe dramatisk. Når hun får spørsmål "vil du ikke være sammen med barna dine?" og "liker du ikke barna dine?" pluss eksempler om at barn bortprioriterer foreldre pga ferie, så blir det både usaklig og dramatisk. 

Men at du ikke tok ironien er jo et tegn på at denne holdningen kan bli betraktet som bortimot normal blant noen. Selv om jeg tok litt i. For å understreke et poeng. 

Jeg skjønte faktisk ikke at du var ironisk! 🤣

Har inntrykk at av her inne er du en dårlig forelder hvis du ikke er sammen med barna dine så mye som bare mulig.

Jeg innrømmer glatt at jeg synes det er deilig å være uten barn av og til!! Og det skammer jeg meg ikke over!!

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Har inntrykk at av her inne er du en dårlig forelder hvis du ikke er sammen med barna dine så mye som bare mulig.

Jeg innrømmer glatt at jeg synes det er deilig å være uten barn av og til!! Og det skammer jeg meg ikke over!!

De fleste kjenner vel på at det er deilig med litt barnefri, men derfra til å velge bort hele ferien med så små barn er veien svært lang. Jeg vil si det så sterkt som at en mor eller far som velger slikt ikke er en særlig god forelder. 

Anonymkode: 512eb...845

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er vel ingen som har påstått at det er slemt å ha barnefri. Tvert imot sier de fleste at å ta  én uke ferie uten barna er helt innafor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...