Gå til innhold

I dag sprakk det for meg!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har tidligere skrevet om min kollega som hele tiden klager om alt på og om jobben. Ikke vil hun læres videre opp i faget vår, og det er jo hovedsaklig sjefen vår sin feil. Men hun ønsker helt klart ikke heller å bli videre opplært. For nå over veldig lang tid (snakker år)  har hun bare kunnet sende videre ting til meg og sjefen vår, som hun ikke vet hvordan hun skal håndtere. Denne uken har det vært ekstremt, for det er ferieavløsning. Hun er skikkelig uselvstendig, og spør om alt og hun vil ikke notere ned ting slik at hun kan huske det til neste gang. Hun sender alt over til meg, som er krevende. 

I dag sa jeg til henne at jeg kom til å si til daglig leder at hun hadde mangelfull opplæring, for dette er ikke holdbart. Hun mente det ikke var så lurt. Hun har ingen gode argumenter på hvorfor. Men jeg har jo skjønt for lengst at hun er veldig komfortabel med å kun ta en bit av feltet vårt. Jeg fortsatte med at jeg ville gjøre det, og begrunnet det med at vi er et team, og det er uholdbart at noen kun kan en brøkdel av faget etter så lang tid. "Nå er det jo sikkert slik at vår sjef ikke har særlig tro på deg, og at det er grunnet til at du ikke har fått videre opplæring. Du har jo heller ikke vært interessert, så han tror nok at du ikke mestrer det. Men du gjør jo faktisk ikke jobben din", sa jeg. Hun ble skikkelig sur og gikk ut av kontoret mitt. 

Jeg er så rasende på hele damen som ikke evner å se lenger enn nesetippen sin. Men også glad for at jeg sprakk litt. Det var litt godt å få sagt hva jeg mente. 

Har noen av dere slike merkelige kollegaer som gjerne skyver over mest arbeid på andre? 

Anonymkode: ee57c...d87

Høres ut som hun kommer til å skylde på deg, at du ikke har gitt henne nok opplæring. 

Min erfaring fra liknende situasjon er at mange sjefer hater å måtte forholde seg til slikt, og vil mislike deg etterpå fordi du tvang ham/henne til å måtte involvere seg og ta lederansvar. 

Anonymkode: 223c8...c5b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Høres ut som hun kommer til å skylde på deg, at du ikke har gitt henne nok opplæring. 

Min erfaring fra liknende situasjon er at mange sjefer hater å måtte forholde seg til slikt, og vil mislike deg etterpå fordi du tvang ham/henne til å måtte involvere seg og ta lederansvar. 

Jeg har tydelig, mange ganger, sagt at det ikke er mitt ansvar. Både til min kollega og leder. Så det er de veldig klar over. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er dette i det private eller offentlig arbeidsliv? For meg høres det ut som en vernet bedrift. 

Anonymkode: 22328...852

Ja man skulle tro det😆 men det er privat bedrift

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har tydelig, mange ganger, sagt at det ikke er mitt ansvar. Både til min kollega og leder. Så det er de veldig klar over. 

Det jeg mener er at måten du til slutt sprakk på, gjør at dette går over til å bli en personslkonflikt/ sak også. Leder vil måtte innkalle dere til møte. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er dette i det private eller offentlig arbeidsliv? For meg høres det ut som en vernet bedrift. 

Det er flest konfliktsky ledere i privat sektor. 

Annonse

Før logg. Rapporter skriftlig. 
Jeg kunne lett sagt det samme som deg i irritasjon på rett (feil) tidspunkt i måneden, men erfaringsmessig er ikke det en optimal måte å håndtere problemer på. 
Rapporter hva hennes mangelfulle opplæringer fører til for deg, skriftlig, og krev at det tas tak i. Involver gjerne tillitsvalgt. 

Anonymkode: be8ae...8fc

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det jeg mener er at måten du til slutt sprakk på, gjør at dette går over til å bli en personslkonflikt/ sak også. Leder vil måtte innkalle dere til møte. 

Det håper jeg faktisk vil skje. HI

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det håper jeg faktisk vil skje. HI

Da stiller du forberedt med eksempler og det hele. I en konfliktsituasjon, bør partene på banen. Får du tilsnakk av leder, forlanger du møte med parter til stede. Som voksen skal du ikke tolerere tilsnakk og beskjed om å unnskylde deg og forstår godt du sprakk. 

prekæs skrev (34 minutter siden):

Da stiller du forberedt med eksempler og det hele. I en konfliktsituasjon, bør partene på banen. Får du tilsnakk av leder, forlanger du møte med parter til stede. Som voksen skal du ikke tolerere tilsnakk og beskjed om å unnskylde deg og forstår godt du sprakk. 

Gjett om jeg skal. Jeg har uendelig mange eksempler å komme med. HI

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er flest konfliktsky ledere i privat sektor. 

Tja, mitt inntrykk er at det er mye vanskeligere å miste jobben i det offentlige enn det private og at leder i det private i større grad må tenke på lønnsomhet. I hvert fall min erfaring. Så jeg kjenner meg ikke igjen i den påstanden. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan går det, Hi? Har du pratet med arbeidsleder? 

Anonymkode: 16943...d6e

Jeg har sagt ifra ja. Og jeg har også sagt at dersom det ikke blir noe bedring, så kommer jeg ikke til å bidra med noe som helst ekstra, for lønna står ikke i stil til det. Jeg har også sagt at jeg ser meg om etter andre jobber. Ting skulle endres, fikk jeg tilbakemelding på. Så da får vi se da. 

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sagt ifra ja. Og jeg har også sagt at dersom det ikke blir noe bedring, så kommer jeg ikke til å bidra med noe som helst ekstra, for lønna står ikke i stil til det. Jeg har også sagt at jeg ser meg om etter andre jobber. Ting skulle endres, fikk jeg tilbakemelding på. Så da får vi se da. 

HI

Godt du sa ifra. Om det blir endringer kommer det uansett til å ta tid. Håper det skjer noe da, men av erfaring så er det ikke så veldig sannsynlig. Du må i hvert fall slutte å gjøre hennes jobb. 

Anonymkode: 16943...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...