GÃ¥ til innhold

Fluor gal mann 🤪

Anbefalte innlegg

Ja jeg trenger litt råd her. Mannen har fått for seg at fluor tannkrem er det giftigste i verden. I følge han er jeg syk pga fluor i tannkremen. Han er blitt helt besatt av dette. Heldigvis er det jeg som pusser tennene på barna så ikke det største problemet der, men så har han begynt å bruke en tannkrem uten fluor. Det som er ett kjempe problem at det stinker nå av munnen hans med den tannkremen. Tror det er noe som reagerer med spyttet hans for ca 5 minutter etter tannpuss stinker det av munnen hans. Det lukter helt grusomt! Har prøvd å forklare han at han stinker. Jeg sier det rett ut så ingen tvil der, men han nekter å høre på meg. I følge han kommer han nå ikke til å dø av fluor forgiftning…. Er det noen som har råd? Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 161e5...4f9

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441903-fluor-gal-mann-%F0%9F%A4%AA/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min svigermor hadde også et anfall av fluorskrekk, noe som resulterte i hull hos alle fire barna ved neste tannlegekontroll. 

Han må jo bare lese seg opp og være edruelig. Nærmest 100 % av Norges befolkning bruker jo fluor daglig, om det var så farlig så hadde det jo vært massedød rundt om. 

Vedr lukten så hadde jeg trukket meg tydelig unna med forklaring om at han lukter høgg. Blir ikke mye kos når man lukter kloakk. 

Anonymkode: 8d349...9e5

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min svigermor hadde også et anfall av fluorskrekk, noe som resulterte i hull hos alle fire barna ved neste tannlegekontroll. 

Han må jo bare lese seg opp og være edruelig. Nærmest 100 % av Norges befolkning bruker jo fluor daglig, om det var så farlig så hadde det jo vært massedød rundt om. 

Vedr lukten så hadde jeg trukket meg tydelig unna med forklaring om at han lukter høgg. Blir ikke mye kos når man lukter kloakk. 

Jeg har prøvd å forklare han det. Men det går rett og slett ikke inn. Problemet er jo mer han ser på slike ting så fores han bare opp under flere artikler , videoer osv. Altså dette er en fornuftig intelligent mann ellers men nå så er han helt blåst😩

Hvordan gikk denne skrekken over hos svigermoren din? 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har prøvd å forklare han det. Men det går rett og slett ikke inn. Problemet er jo mer han ser på slike ting så fores han bare opp under flere artikler , videoer osv. Altså dette er en fornuftig intelligent mann ellers men nå så er han helt blåst😩

Hvordan gikk denne skrekken over hos svigermoren din? 

Hun fikk ganske klar beskjed fra tannlegen om å slutte å tulle og ta tannhelsen til barna på alvor. Hvordan tror han at helsemyndighetene godtar at alle blir oppfordret til å bruke fluor om det er så farlig? 

prekæs skrev (1 time siden):

Må jo være noe annet en tannkremen som fremkaller dårlig ånde, tenker jeg. Er han like alternativ med tanke med tanke på hva han spiser. Dårlig ånde kan komme fra magen. 

Det er kun når han bruker den tannkremen at det lukter så fælt. Har av og til gitt han tannbørsten i dusjen og slikt og da har jeg tatt på vanlig tannkrem og da lukter han ikke sånn. Det er så ille at jeg faktisk hadde foretrukket at ikke pusset tennene under hele tatt 😬. Samme lukten kjente jeg når han en dag pusset tennene til barna med den tannkremen. Det luktet i hele rommet deres på morgenen. Etter det la jeg ned total forbud for barna mot den tannkremen. Men han er helt besatt er ikke mulig å snakke med han. Han er alltid sta men denne gangen er det som om noe har kortsluttet seg hos han og det rett og slett ikke går inn sunn fornuft. 
Jeg har en medfødt sykdom og han er nå hellig overbevist om at det er pga fluor. 😩 vet ikke om jeg skal le eller gråte. 

Annonse

Den enkle løsningen er jo å gå i helsekostbutikken og kjøpe en annen tannkrem uten flour, det er flere å velge i. 

Så får tannlegen prøve å snakke vett til han ved neste kontroll.

"Ja, jeg skjønner at du tror flour er gift, så her er en annen tannkrem som forhåpentligvis ikke gir så dårlig ånde. Når det kommer til tannhelse synes jeg du skal ha til sjekk hos tannlegen to ganger i året når du har kuttet ut den tingen vi vet motvirker hull. Det kan bli fryktelig dyrt om hull får utvikle seg for langt før de blir tatt "

Anonymkode: ddaef...fcc

Det er ikke fluor i vanlig tannpasta, det er fluorid. Fluorid har ikke noe med dn giftige gassen fluor å gjøre. Mannen din burde lese seg opp. 

https://forskning.no/spor-en-forsker-forebyggende-helse-barn-og-ungdom/spor-en-forsker-er-fluor-i-tannkrem-farlig/643063

Anonymkode: 6f373...537

Kan du kanskje møte ham med saklige argumenter? Betviler han at fluor virker mot karies? 

Ettersom fluortannkrem ble oppfunnet og tatt i bruk i Norge på 60- og 70-tallet går det jo an å se på statistikken hvordan det står til med dødeligheten. Siden de aller fleste av oss bruker tannkrem med fluor (og har, for min del, gjort det i snart 50 år) burde jo den gå ned dersom det er så farlig:

Figur 1. Forventet levealder i Norge 1846 – 2020. Kilde: Human Mortality Database

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/samfunn/levealder/?term=

Anonymkode: 935a0...ba5

Strengt tatt er det jo ikke fraværet av fluor som er problemet her, men at du synes mannen får dårlig ånde av den tannkremen han nå bruker. Da kan han teste ut andre tannkremmer uten fluor og så finner dere en tannkrem som ikke gir dårlig ånde. 

Det finnes flere tannkrem uten fluor å velge mellom. Fokuserer du på fluor vil jeg tro kampen blir mye tyngre enn å få han til å prøve annen tannkrem uten fluor.  

Anonymkode: e59b4...2a0

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke fluor i vanlig tannpasta, det er fluorid. Fluorid har ikke noe med dn giftige gassen fluor å gjøre. Mannen din burde lese seg opp. 

https://forskning.no/spor-en-forsker-forebyggende-helse-barn-og-ungdom/spor-en-forsker-er-fluor-i-tannkrem-farlig/643063

Anonymkode: 6f373...537

Strengt tatt er fluor også navnet på grunnstoffet, så det er ikke feil å si at det er flour i tannkremen selv om det ikke er i formen fluorgass.

Ts, jeg ville gitt om fluor-kampen med mannen så lenge han fortsatt lar barna bruke fluortannkrem. Prøv å få ham til å skifte til en annen type fluorfri. Den han bruker nå inneholder sikkert noe guffene urteekstrakter eller noe som gir den vonde lukta.

Anonymkode: 55930...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...