Gå til innhold

Besteforeldre som forskjellsbehandler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi kuttet kontakten med svigermor og svigerfar. Mannen min er så rasende at jeg nesten er redd for at han skal få hjerteinfarkt. Saken er at svigerforeldrene mine har to barn. De har alltid forskjellsbehandlet barnebarna. Barna til mannens søsken har alltid fått mer av både oppmerksomhet, tid, gaver, skryt, alt. Nå til sommeren var både vår eldste og søskenbarnet ferdige med en like lang utdannelse. Vårt barn fikk 500,- på vipps og et gratulerer på facebookveggen. Nå fikk vi vite at søskenbarnet har fått en bil, tur til utlandet og middag på fin restaurant med besteforeldrene!!! I tillegg har visst svigermor og svigerfar betalt husleien under hele studiet. Alt skulle være hemmelig men søskenbarnet, som har trodd at de begge fikk dekket husleie, skjønte nå hvor grov forskjell de har gjort og fortalte det. Mannen har konfrontert sine foreldre og de bekrefter alt men synes ikke de har gjort noe galt. Hvordan kan noen gjøre sånt og synes at det er greit? Vi har penger. Det er ikke det det står på. Det har mannens søsken også så det er ingen forskjell i økonomi som skulle tilsi at den ene får gaver for en million og den andre noen hundrelapper. 

Anonymkode: 0d875...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at mannen din er sint, for her var det veldig stor forskjellsbehandling også.

Men de to "barna" er vel voksne siden de har tatt utdannelse. Jeg tenker at søskenbarnet skulle tatt dette oppgjøret med besteforeldrene eller sagt noe til egne foreldre. Hvorfor ville hen såre "barnet" deres?  Dette er hva jeg kaller misforstått ærlighet. Hensikten kan jo ikke ha vært god.

Hva forsvarer besteforeldrene seg med, siden de ikke synes dette var feil? 

Skrevet
ReneRene skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner godt at mannen din er sint, for her var det veldig stor forskjellsbehandling også.

Men de to "barna" er vel voksne siden de har tatt utdannelse. Jeg tenker at søskenbarnet skulle tatt dette oppgjøret med besteforeldrene eller sagt noe til egne foreldre. Hvorfor ville hen såre "barnet" deres?  Dette er hva jeg kaller misforstått ærlighet. Hensikten kan jo ikke ha vært god.

Hva forsvarer besteforeldrene seg med, siden de ikke synes dette var feil? 

Hæ? "Hensikten kan jo ikke ha vært god". Selvfølgelig var hensikten god. Hensikten var å gi oss beskjed om at det skjedde fordi søskenbarnet ikke mente at det var riktig å holde dette hemmelig. Mannens søsken har også trodd at de dekket husleie for begge to. Alderen på barna våre har da ingenting å si. Skal det liksom såre mindre med forskjellsbehandling fordi man er over barneårene? De som er råtne her er besteforeldrene. Ikke søskenbarnet. 

Skrevet

Sånn er det i mannen min sin familie også. Jeg har dessverre ikke noen gode råd å komme med, vi har måtte distansere oss fra dem.

Anonymkode: 963e2...7b6

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hæ? "Hensikten kan jo ikke ha vært god". Selvfølgelig var hensikten god. Hensikten var å gi oss beskjed om at det skjedde fordi søskenbarnet ikke mente at det var riktig å holde dette hemmelig. Mannens søsken har også trodd at de dekket husleie for begge to. Alderen på barna våre har da ingenting å si. Skal det liksom såre mindre med forskjellsbehandling fordi man er over barneårene? De som er råtne her er besteforeldrene. Ikke søskenbarnet. 

Jaha.

Hvis en handling er god, så er konsekvensene gode.

Men okay. Det kan være misforstått ærlighet. Jeg dro inn alder fordi en tenker mer konsekvenser av handlingene sine- ikke at ungen deres og faren ikke skulle bli såret. Det er lett å skjønne at de blir det! 

Besteforeldrene må jo ha argumentert med hvorfor dette i deres syn ikke var feil? 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (8 minutter siden):

Jaha.

Men okay. Det kan være misforstått ærlighet. Jeg dro inn alder fordi en tenker mer konsekvenser av handlingene sine- ikke at ungen deres og faren ikke skulle bli såret. Det er lett å skjønne at de blir det! 

Besteforeldrene må jo ha argumentert med hvorfor dette i deres syn ikke var feil? 

Nå er vel ikke alltid konsekvensene gode om en handling er god. Men selvsagt var dette en god handling. Den avslørte løgn, grov forskjellsbehandling og hvor lite besteforeldrene er å samle på. Da slipper vi å kaste bort mer tid på mennesker som ikke er verd vår tid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Sånn er det i mannen min sin familie også. Jeg har dessverre ikke noen gode råd å komme med, vi har måtte distansere oss fra dem.

Takk. Felles skjebne er en slags trøst. Har de noen gang unnskyldt seg eller prøvd å rette opp?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Takk. Felles skjebne er en slags trøst. Har de noen gang unnskyldt seg eller prøvd å rette opp?

Dessverre så mener de at det ikke er noe galt i det. Å gi en leilighet til tre millioner til det ene barnet og ingen til det andre er i deres bok helt greit. 
Vi var skuffet, sinte og lei oss tidligere. Nå har vi kommet til den konklusjonen at vi ikke kan tillate oss å la dem styre noe i vårt liv. Selv om de bor ca 20-25 minutter unna med bil sees vi maks to ganger i året. 

Skrevet

Hvordan rettferdiggjorde de dette?

Anonymkode: 721c1...dda

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Jaha.

Det er snakk om en voksen som er ferdig med studiene, hn klarer nok helt fint å takle skuffelsen. Det var bra at søskenbarnet ga beskjed. 

Anonymkode: b92eb...c92

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvordan rettferdiggjorde de dette?

Anonymkode: 721c1...dda

De rettferdiggjorde det ikke. De bare slo fast at dette var deres valg, og det er det jo. Så da har vi valgt og er enige om at vi ikke lenger har noen kontakt med mennesker som gjør slike ting. 

Skrevet

Hadde ikke hatt mere kontakt med dem, viss det hadde vært mine foreldre. En forskjellsbehandler ikke barnebarna.

Hadde det vært meg og mine søsken, så kanskje ok, men viss de hadde gjort dette med barna hadde de mistet både respekt og kontakt med oss

Anonymkode: 6b9cb...294

Skrevet

Jeg hadde en farmor som gjorde grusomt forskjell på barnebarna.

Først rettferdiggjorde hun det med at hun "ikke likte jentebarn så godt", og pappa hadde to jenter mens broren hans hadde en gutt.

Så fikk pappa en gutt og den tredje broren to jenter. Da prøvde ikke farmor å rettferdiggjøre det lenger.

Det var sønnene til hennes midterste gutt som ble favorittisert. Han fikk sønn nr to året etter at broren min ble født.

Det året broren min husker best var det året han fikk raggsokker til jul, og fetteren fikk tv-spill, en stor greie den gangen, og guttene var 11-12 år gamle.

Vi kuttet henne ikke ut, men vi hadde ikke mye med henne å gjøre, det var stort sett i større familieselskaper. Vi vokste opp med å vite at hun "ikke var helt god". 

Det er overraskende mange slike besteforeldre i omløp, og dere straffer de jo ikke ved å trekke dere unna, de er ikke så interessert i dere...

Men for deres egen skyld bør dere jo skygge banen, ingen vits i å utsette seg for sånt.

Anonymkode: 8d815...37e

Skrevet

Nei dette er jo ingen misforståelse. Skjønner godt at dere er skuffet 😞 Det er jo helt utrolig hvor stor forskjell de har gjort også da!

Skrevet

Jeg forstår godt at din mann er forbanna, ville vært lysnings selv. Helt riktig at han konfronterte, mener jeg. 

Jeg får vondt av deres eldste, som får ett så tydelig signal fra besteforeldre, det må gjøre vondt i selvtilliten. For en utrolig tankeløs og idiotisk handling fra besteforeldre, jeg har ikke ord som passer seg på trykk for det her. 

Anonymkode: 6a403...328

Skrevet

Fy fader, det der er ikke greit!!!!!

Hadde hatt så lite som mulig med de å gjøre!! Hadde aldri invitert de hjem til meg igjen iallefall!!!

Anonymkode: 9ff42...8d6

Skrevet

Det er jo en helt vannvittig forskjellsbehandling. Slike mennesker må være virkelig rart skrudd sammen. Slike mennesker har man ikke behov for i livet sitt. Hva sier mannen sitt søsken til dette? Det at dere trekker dere unna vil muligens bare bekrefte for mannens foreldre at de gjør riktig ved å forskjellsbehandle/ha andre søsken og dens familie som favoritt. Om søsken også setter ned foten og protesterer på dette vil det jo treffe dem mye hardere. 

Anonymkode: e59c6...995

Skrevet

Er det mulig? Huff!!!

Hadde jeg vært søsken av mannen din hadde jeg blitt sur og sakt i fra til foreldrene.      Dette hadde de måttet ordnet opp i eller levd i ensomhet.     

Anonymkode: ef8cb...559

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo en helt vannvittig forskjellsbehandling. Slike mennesker må være virkelig rart skrudd sammen. Slike mennesker har man ikke behov for i livet sitt. Hva sier mannen sitt søsken til dette? Det at dere trekker dere unna vil muligens bare bekrefte for mannens foreldre at de gjør riktig ved å forskjellsbehandle/ha andre søsken og dens familie som favoritt. Om søsken også setter ned foten og protesterer på dette vil det jo treffe dem mye hardere. 

Anonymkode: e59c6...995

Dette, søster må også konfrontere foreldrene

Anonymkode: 5d15e...671

Skrevet

Ikke greit å jeg ville regelrett blitt forbannet på mine barns vegne å kuttet kontakt. Ikke på søskenbarn ol, men på besteforeldre. De ber jo om å ikke ha kontakt med verken sønn, svigerdatter eller barnebarn på den siden. 

Anonymkode: 776ad...880

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...