Gå til innhold

Elsparkesykkel til 11 åring,hva med forsikring?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke sant😅for så tøff og selvstendig er du🙄

Har du reflektert over hvorfor loven ble vedtatt og hvorfor det er påbudt med forsikring? 

Anonymkode: 6f17e...20f

For at forsikringsselskapene skal tjene enda mer penger 🤮

Anonymkode: cf787...7d2

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er ikke så svart-hvitt som enkelte fremstiller det. Det som avgjør om forsikringsselskapet utbetaler, er om skade/tap er dekket av forsikringen. I så fall utbetaler de uavhengige av alder på fører. Du kan imidlertid risikere et regresskrav i etterkant.  Terskelen for å kreve regress her i Norge er imidlertid ganske høy. Forsikringsselskapet må normalt kunne vise til at avtalebruddet (din sønns alder) har forårsaket eller økt faren for at skade/ tap har oppstått. Det er altså mindre sannsynlig at alderen i seg selv har betydning  når barnet straks er 12 år, enn hvis han feks hadde vært 9. Det vanligste er i såfall en avkortning av utbetalingen. Det skal mye til at forsikringen annulleres, og oppgjøret settes til null.

Anonymkode: 5fb47...0da

Takk for ett fornuftig svar! :)

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

For at forsikringsselskapene skal tjene enda mer penger 🤮

Er det mulig 😂

Jeg ler, men egentlig er det bekymringsverdig at du er så kort. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Er det mulig 😂

Jeg ler, men egentlig er det bekymringsverdig at du er så kort. 

Å jeg ler av at du tar ett sånt svar seriøst.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Å jeg ler av at du tar ett sånt svar seriøst.

Det sier vel litt om hvilket inntrykk du har gjort i denne tråden. 

Anonym bruker skrev (På 1.8.2023 den 19.39):

Det har han jo gjort lenge uansett før plutselig aldersgrensen kom. 

Og så? Det er ikke lov.
Kan jo bare kjøpe en bil til han og la han kjøre når han er 17. og ikke minst øl. Kjøp det og. Gjerne allerede nå. Få tak i fake leg og send han ut på byen så fort som mulig. 
Hjelp til å jukse på eksamen kan også anbefales, når det blir aktuelt. Og betal gjerne voksenbillett på tog og buss allerede nå 😉

Anonymkode: d7b3f...b01

Annonse

Anonym bruker skrev (På 1.8.2023 den 20.27):

Han får kjøre uten forsikring i 2.5 månender da,det går nok helst bra 

Skru på hjernen litt nå da! Hvor mange år har du brukt for å bygge deg det livet du har nå. Hus, sparing osv. Alt dette kan rakne hvis sønnen din kjører på en fotgjenger og uheldigvis skader vedkommende nok til å få varig men. 11-åring er det fullt mulig å forklare nettopp dette, eller i utgangspunktet, blir jo litt i tvil når ikke foreldrene engang forstår. Sakene om promille har de behandlet like strengt som bilkjøring. Det er ingen grunn til å anta de er mindre strenge ved samtykke til å la mindreårige håndtere fremkomstmiddel, det er henvist til vegtrafikkloven og det er du som forelder som blir stilt ansvarlig etter denne. 

Det er slike idiotiske holdninger som med stor sannsynlighet vil gi forbud på sikt, siden folk er for dumme til å få tilliten til å benytte det. 

Anonymkode: 966ef...caa

Dobbeltmoralen lenge leve. Er dere så strenge på andre aldersgrenser og, alle dere som halshugger trådstarter?
Hva med aldersgrensene på Snapchat og tiktok for eksempel? Spør dere meg er sosiale medier enda mer skadelig, men det er det ingen foreldre som bryr seg om. Min datter var den eneste på hele trinnet som måtte vente til hun var 12 år med snap - hun var utenfor i flere år. Den ene etter den andre ble lurt av fremmede, de sendte mobbemeldinger og drev med utfrysning. Det er en grunn til aldersgrenser, enten det er sparkesykler, some eller alkohol  - respekter dem!

Anonymkode: 0d0c5...7c5

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Dobbeltmoralen lenge leve. Er dere så strenge på andre aldersgrenser og, alle dere som halshugger trådstarter?
Hva med aldersgrensene på Snapchat og tiktok for eksempel? Spør dere meg er sosiale medier enda mer skadelig, men det er det ingen foreldre som bryr seg om. Min datter var den eneste på hele trinnet som måtte vente til hun var 12 år med snap - hun var utenfor i flere år. Den ene etter den andre ble lurt av fremmede, de sendte mobbemeldinger og drev med utfrysning. Det er en grunn til aldersgrenser, enten det er sparkesykler, some eller alkohol  - respekter dem!

Vi har vært ganske strenge å andre aldersgrenser også, men det er forskjell på lovbestemte aldersgrenser, som aldersgrensene for bilkjøring og bruk av elektrisk sparkesykkel, og anbefalte grenser og grenser satt av selskaper og organisasjoner, som alder på some, fikk ol.

Anonymkode: 05a51...753

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på en lovpålagt aldersgrense hvor du kan skade andre vs en anbefalt aldergrense som kun skader deg selv. Derfor også stor forskjell på å la mindreårige kjøre bil eller drikke alkohol, fremfor å se en film med noe høyere aldergrense enn alder på barn. 

Anonymkode: 966ef...caa

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, vi har vært like strenge på andre aldersgrenser, men det er jo ganske hodeløst å sammenligne en lovpålagt grense og grenser noen setter på en aktivitet som Tik Tok eller film. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, vi har vært like strenge på andre aldersgrenser, men det er jo ganske hodeløst å sammenligne en lovpålagt grense og grenser noen setter på en aktivitet som Tik Tok eller film. 

Like skadelig, om ikke verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...