Gå til innhold

Spørsmål til dere som har vært i ‘syden’ i høye temperaturer, på et bra hotell…

Anbefalte innlegg

Jeg må spørre dere, fordi jeg er i Hellas nå, på et hotell som tilsynelatende skal være veldig bra. MEN spisesalen er glovarm, og da mener jeg såpass varm at vi gruer oss til å spise (ja, vi har All inclusive). Vi får ikke puste, svetter, og mister matlysten av å bare være der. De har noen vifter, og et kjøleanlegg, men alt av vinduer og dører er åpne hele dagen slik at kjøleanlegg har ingen virkning og alt av 35-40 graders varme utenfra slippes inn, i tillegg til at taket på spisesalen bare er et lett-tak (ikke isolert) slik at sola steker ned og varmer opp. Holder på å bli gale av dette. 
Vi har forsøkt å ta det opp med ledelsen, men de skjønner ingenting, sier de ikke kan gjøre noe. De ser heller ikke at servitørene nesten ikke klarer å jobbe pga varmen de går i.
Så spørsmålet mitt er; hadde dere godtatt dette? Dette skulle være en spesiell tur for oss med barna, kostet en del å få det til. Mulig dette høres ut som luksusproblem for noen. Jeg spør bare dere som har vært i liknende situasjon; burde jeg klage til turoperatøren? (ja, det er pakkereise). Eller er dette noe vi bare må godta?

Anonymkode: fca83...468

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ingen bord ute? 

Anonymkode: a7bc4...33d

Nei, ingen bord ute. Eller, kun noen få i full sol… null solskjerming.

HI

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg må spørre dere, fordi jeg er i Hellas nå, på et hotell som tilsynelatende skal være veldig bra. MEN spisesalen er glovarm, og da mener jeg såpass varm at vi gruer oss til å spise (ja, vi har All inclusive). Vi får ikke puste, svetter, og mister matlysten av å bare være der. De har noen vifter, og et kjøleanlegg, men alt av vinduer og dører er åpne hele dagen slik at kjøleanlegg har ingen virkning og alt av 35-40 graders varme utenfra slippes inn, i tillegg til at taket på spisesalen bare er et lett-tak (ikke isolert) slik at sola steker ned og varmer opp. Holder på å bli gale av dette. 
Vi har forsøkt å ta det opp med ledelsen, men de skjønner ingenting, sier de ikke kan gjøre noe. De ser heller ikke at servitørene nesten ikke klarer å jobbe pga varmen de går i.
Så spørsmålet mitt er; hadde dere godtatt dette? Dette skulle være en spesiell tur for oss med barna, kostet en del å få det til. Mulig dette høres ut som luksusproblem for noen. Jeg spør bare dere som har vært i liknende situasjon; burde jeg klage til turoperatøren? (ja, det er pakkereise). Eller er dette noe vi bare må godta?

Jeg ville gitt beskjed til turoperatøreren som igjen kan legge press på hotelledelsen, men det kommer ikke til å hjelpe dere akkurat nå. Det tar tid å bygge om. 

Anonymkode: 6b82c...0e3

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det du må gjøre hvis du vil gå videre med dette er å klage til selskapet på plass. Det vil si at dere tar det opp med dem mens dere er på ferie. Da blir det opprettet en sak som dere kan ta videre når dere kommer hjem. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan du klage på at det er for varmt i syden 🙄

Anonymkode: 78861...738

Det er ikke for varmt i syden, det er kjempefint.
Spørsmålet mitt omhandlet spisesalen på et (angivelig) fem-stjerners all-inclusive hotell, som er som en bakerovn ved hvert måltid og fører til at vi sliter med å spise i det hele tatt, og i den forbindelse etterspurte jeg meninger om hva som er rimelig å forvente.

Dette blir for dumt. Skal du prøve deg på å få tilbake penger for en ferie pga det er for varmt i spisesalen? Ta med dere mat på rommet eller ute i skyggen. Eller best av alt, hold dere hjemme neste år.

Anonymkode: 03c98...7d0

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dette blir for dumt. Skal du prøve deg på å få tilbake penger for en ferie pga det er for varmt i spisesalen? Ta med dere mat på rommet eller ute i skyggen. Eller best av alt, hold dere hjemme neste år.

Anonymkode: 03c98...7d0

Ja, jeg forventet en del sånne holdninger. 
Jeg er glad i varme, utendørs og ved sjøen.

Jeg vil ikke nødvendigvis få tilbake penger! Men jeg vil vite hva man skal kunne forvente av et fem-stjerners hotell! Kanskje jeg kan be om å få bytte hotell? 
Vi har snakket med ledelsen, og de sier at eierne bestemmer at det skal være sånn.

Dette hotellet har en spisesal uten aircondition eller luft. Det er ikke lov å ta med maten ut av spisesalen i det hele tatt (det står vakter ved døra og jager folk som prøver, inn igjen. Sikkert mange som har prøvd). Vi spiser litt før vi bare må gi opp og gå til hotellrommet der det er kaldere enn 35-40 grader. 

Noen dager må vi dra til andre plasser, bare for å få spise i kaldere lokaler. Jeg har vært innom et liknende hotell nedi gata; kald og behagelig spisesal!

Og ja, vi skal holde oss hjemme neste år. Ikke pga din smålige kommentar, men fordi dette skulle være en spesiell reise for oss som familie, som vi har spart til lenge😌 men med denne mat-situasjonen hsr ferien blitt en del ødelagt. Forventer ikke at alle forstår.

HI

På et 5 stjerners hotell med AI ville jeg nok forventet at det var levelige spiseplasser, både inne og ute. Innendørs bør det være aircondition og ute bør det finnes spiseplasser under parasoller. Dersom det faktisk er så varmt i spisesalen at det ikke går an å oppholde seg der, og dere heller ikke får lov til å ta med dere mat ut eller opp på rommet, vill jeg tatt dette opp mer reisearrangøren som dere har bestilt reisen fra.

Anonymkode: ffa8c...315

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg forventet en del sånne holdninger. 
Jeg er glad i varme, utendørs og ved sjøen.

Jeg vil ikke nødvendigvis få tilbake penger! Men jeg vil vite hva man skal kunne forvente av et fem-stjerners hotell! Kanskje jeg kan be om å få bytte hotell? 
Vi har snakket med ledelsen, og de sier at eierne bestemmer at det skal være sånn.

Dette hotellet har en spisesal uten aircondition eller luft. Det er ikke lov å ta med maten ut av spisesalen i det hele tatt (det står vakter ved døra og jager folk som prøver, inn igjen. Sikkert mange som har prøvd). Vi spiser litt før vi bare må gi opp og gå til hotellrommet der det er kaldere enn 35-40 grader. 

Noen dager må vi dra til andre plasser, bare for å få spise i kaldere lokaler. Jeg har vært innom et liknende hotell nedi gata; kald og behagelig spisesal!

Og ja, vi skal holde oss hjemme neste år. Ikke pga din smålige kommentar, men fordi dette skulle være en spesiell reise for oss som familie, som vi har spart til lenge😌 men med denne mat-situasjonen hsr ferien blitt en del ødelagt. Forventer ikke at alle forstår.

HI

Det er veldig rart at dere ikke får ta med mat ut av spisesalen. Men det er viktig å huske på at fem stjerners hotell ikke er en universell størrelse, og det finnes ulike regler for dette i ulike land. AI-fem stjerner er liksom ikke det samme som fem stjerner på et hotell i Paris (og Ai-fem stjerner koster også langt mindre, som regel). Det er selvsagt helt ok å si fra til arrangøren om at frokosten er ulidelig. Allikevel tenker jeg at det er underlig om frokosten ødelegger hele ferien deres. Kan dere ikke bare ta noe enkelt et annet sted, og gjøre det beste ut av det? Det er selvsagt greit å bli irritert, men dere ødelegger jo bare for dere selv om en heit frokost tar luven fra absolutt hele den spesielle ferien.

Anonymkode: 9e37a...925

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig rart at dere ikke får ta med mat ut av spisesalen. Men det er viktig å huske på at fem stjerners hotell ikke er en universell størrelse, og det finnes ulike regler for dette i ulike land. AI-fem stjerner er liksom ikke det samme som fem stjerner på et hotell i Paris (og Ai-fem stjerner koster også langt mindre, som regel). Det er selvsagt helt ok å si fra til arrangøren om at frokosten er ulidelig. Allikevel tenker jeg at det er underlig om frokosten ødelegger hele ferien deres. Kan dere ikke bare ta noe enkelt et annet sted, og gjøre det beste ut av det? Det er selvsagt greit å bli irritert, men dere ødelegger jo bare for dere selv om en heit frokost tar luven fra absolutt hele den spesielle ferien.

Vi har betalt VELDIG mye ekstra for å ha all-inclusive (dette betyr alle måltid gjennom dagen på hotellet). Dette pga ulike utfordringer for oss som familie å dra ut på restaurant hver dag, det hadde ikke vært gjennomførbart. Derfor blir dette ganske slitsomt, som du sikkert skjønner.

HI

Annonse

Vi har betalt VELDIG mye ekstra for å ha all-inclusive (dette betyr alle måltid gjennom dagen på hotellet). Dette pga ulike utfordringer for oss som familie å dra ut på restaurant hver dag, det hadde ikke vært gjennomførbart. Derfor blir dette ganske slitsomt, som du sikkert skjønner.

HI

Jeg skjønner. Men da kan dere helt sikkert bestille frokost på rommet i stedet. Når man betaler VELDIG mye ekstra for AI er det jo endel andre måltider, snacks og drikke som også er inkludert og som åpenbart går problemfritt for dere.

Jeg skjønner. Men da kan dere helt sikkert bestille frokost på rommet i stedet. Når man betaler VELDIG mye ekstra for AI er det jo endel andre måltider, snacks og drikke som også er inkludert og som åpenbart går problemfritt for dere.

Dette. En god AI inneholder mye ekstra og det er vel tilfelle hos dere også? Ville spist mer i løpet av dagen i bassengbar, snack sted, etc og heller tatt noe enkelt på kvelden. I det hele tatt bør dere gjøre de tiltakene som gjør ferien best mulig. Tviler på at dere vil få bytte hotell fordi det er varmt i matsalen.

Kan det være lokale restriksjoner…?

På Mallorca i juni så vi en liten plakat på hotellet hvor det sto at alle hotellene er pålagt å ikke kjøle mer enn 29 grader på sommerstid, og ikke varme opp mer enn 19 på vinterstid av myndighetene. Kanskje samme opplegg på greske øyer? 

Anonymkode: 04b2d...8b5

Det var fryktelig varmt når vi var på kreta for 2 uker siden og, det var i spisesalen, kokte nesten bort. Men det var veldig varmt ute og når dørene står oppe så hjelper ikke AC. Slitsomt, men det gikk.

Anonymkode: 0f437...036

Det var vamt i spisesalen der vi var også, pluss at rommene bare hadde air condition på om natta. Det var restriksjoner fra myndighetene, de kunne ikke kjøle ned hele hotellet hele døgnet, det var rett og slett ikke lov.

Men de fleste steder med all inclusiv kan man bestille frokost til rommet, har dere sjekket det?

Anonymkode: f76c3...c77

Jeg synes det er helt innenfor å klage, her snakker vi om et dyrt, stort hotell hvor eierne sikkert tjener bra, men har valgt for eksempel en dårlig takløsning ut fra hva HI beskriver. 

Jeg ville sjekket ut andre All inclusive i området som reiseselskapet har, snakket med noen av gjestene der og deretter klagd lokalt og bedt om flytting. 

Anonymkode: 6b82c...0e3

Fy flate då utrolig teite og usakelige noen er her i tråden. Like teite som de som setter opp dører og vinduer for å lufte når det er aircondition på.

Betaler man for All Inclusive på et 5 stjerners hotell er det forventet at det skal være levelige forhold i restauranten, ikke minst for matsikkerhetens skyld.

Dette kan fint tas opp med turopperatøren eller hotelledelsen. Kan ikke forvente 18 grader inne, men en kan forvente at det er kjølig nok til å kunne spise og slappe litt av.

Anonymkode: 532dc...723

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Mulig jeg leser feil, men hun skriver vel at det er et problem i spisesalen og gjelder alle måltider, ikke bare frokosten. 

Du bør absolutt klage til reiseoperatør, slik at de i alle fall blir klar over problemet. Meld det gjerne på Tripadvisor også.

Anonymkode: 53997...5c8

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Mulig jeg leser feil, men hun skriver vel at det er et problem i spisesalen og gjelder alle måltider, ikke bare frokosten. 

Du bør absolutt klage til reiseoperatør, slik at de i alle fall blir klar over problemet. Meld det gjerne på Tripadvisor også.

Anonymkode: 53997...5c8

Haha, ja - my bad! Jeg tenkte at det var spisesal for frokost og ulike restauranter for de andre måltidene. Det forandrer jo også saken, om ingen av måltidene kan spises med noenlunde menneskelig temperatur. 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Haha, ja - my bad! Jeg tenkte at det var spisesal for frokost og ulike restauranter for de andre måltidene. Det forandrer jo også saken, om ingen av måltidene kan spises med noenlunde menneskelig temperatur. 

Menneskelig temperatur er vel 37 grader så det passer jo fint

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Menneskelig temperatur er vel 37 grader så det passer jo fint

Haha! Tror faktisk det er 36,5 som er normalen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...