Gå til innhold

Brannfakkel: Jeg er «pedagog» og splitter venner i barnehagen


Anbefalte innlegg

Det gjør jeg av mange grunner. Det er selvsagt ikke sånn at de holdes fra hverandre for en hver pris til en hver tid, målet er at de også skal få mulighet til å bygge relasjoner til andre barn.

Svært tette vennskap mellom små barn har ofte en bakside. De kan bli veldig avhengige av hverandre. Ofte er den ene mer avhengig enn den andre, det legger et enormt ansvar for den ene vennens ve og vel på den andre. Det mest selvstendige barnet vil ofte bli manipulert av det barnet som ønsker å opprettholde den tette og ekskluderende relasjonen, noe som kan være svært skadelig for barnet som blir manipulert.

Lojaliteten i slike tette vennskap kan være så enorm at andre barn lider under det. Det er derfor også et tiltak for å forhindre og få slutt på mobbing. 

Det er ikke alle foreldre (eller pedagoger og forskere for den del) som forstår hvilke faglige vurderinger som ligger bak. De fleste motstanderne er naive og har lite erfaring med barns psykiske helse, relasjoner og gruppedynamikk i barnehager. 

Det gjør at en får ensidige og tabloide avisartikler. 

 

Anonymkode: 5d229...73c

Fortsetter under...

Ser poenget ditt. Er tvilling selv, og det lureste foreldre kan gjøre er å selvstendiggjøre barna ved å ha de på ulik avdeling bl.a.. Nettopp pga mange av grunnene du nevner over. 
Hadde jeg fått tvillinger hadde jeg splittet de fra storbarnsavdeling og gjennom hele skoletiden. 

Anonymkode: 841c7...6b0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Les denne https://www.barnehage.no/kultur-lek-relasjoner/filmskaper-jeg-tror-ikke-vi-alltid-tar-barn-helt-pa-alvor/238457 

og finn noe bedre å trolle om neste gang 😉

Anonymkode: e3da9...40d

Jeg har sett filmen og jeg troller absolutt ikke. Jeg tenker heller ikke at guttene i filmen har den type relasjon jeg snakker om. Husk også at filmskaperen er den ene guttens mor og på ingen måte en objektiv observatør. I filmen er det som er vondt for den yngste gutten at vennen flyttes til stor avdeling noen måneder før han selv flyttes, og han savner vennen sin. Det skal en ta på alvor selv om det ikke alltid kan unngås. Det er ikke det samme som å plassere den i ulike tur eller aktivitetsgrupper et par ganger i uka.

Anonymkode: 5d229...73c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett filmen og jeg troller absolutt ikke. Jeg tenker heller ikke at guttene i filmen har den type relasjon jeg snakker om. Husk også at filmskaperen er den ene guttens mor og på ingen måte en objektiv observatør. I filmen er det som er vondt for den yngste gutten at vennen flyttes til stor avdeling noen måneder før han selv flyttes, og han savner vennen sin. Det skal en ta på alvor selv om det ikke alltid kan unngås. Det er ikke det samme som å plassere den i ulike tur eller aktivitetsgrupper et par ganger i uka.

Anonymkode: 5d229...73c

Selvsagt trollet du. Ingen voksne som jobber med små barn tror og ytrer at små barn har kognitive ferdigheter til refleksjon, langsiktig tenkning og er såpasd bevisst på seg selv og sine omgivelser at de evner å manipulere 

Anonymkode: e3da9...40d

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det gjør jeg av mange grunner. Det er selvsagt ikke sånn at de holdes fra hverandre for en hver pris til en hver tid, målet er at de også skal få mulighet til å bygge relasjoner til andre barn.

Svært tette vennskap mellom små barn har ofte en bakside. De kan bli veldig avhengige av hverandre. Ofte er den ene mer avhengig enn den andre, det legger et enormt ansvar for den ene vennens ve og vel på den andre. Det mest selvstendige barnet vil ofte bli manipulert av det barnet som ønsker å opprettholde den tette og ekskluderende relasjonen, noe som kan være svært skadelig for barnet som blir manipulert.

Lojaliteten i slike tette vennskap kan være så enorm at andre barn lider under det. Det er derfor også et tiltak for å forhindre og få slutt på mobbing. 

Det er ikke alle foreldre (eller pedagoger og forskere for den del) som forstår hvilke faglige vurderinger som ligger bak. De fleste motstanderne er naive og har lite erfaring med barns psykiske helse, relasjoner og gruppedynamikk i barnehager. 

Det gjør at en får ensidige og tabloide avisartikler. 

 

Anonymkode: 5d229...73c

Wow. En ting er å rakke ned på foreldres forståelse av dette - men andre pedagoger og forskere? Du er rene gull-pedagogen du da? 

Anonymkode: 6a05f...add

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt trollet du. Ingen voksne som jobber med små barn tror og ytrer at små barn har kognitive ferdigheter til refleksjon, langsiktig tenkning og er såpasd bevisst på seg selv og sine omgivelser at de evner å manipulere 

Anonymkode: e3da9...40d

Det er tull. En kan ikke sammenligne det med langtidsplanleggingen en voksen med personlighetsforstyrrelse vil legge i det, men det er ikke uhørt at barn spiller på andre barns samvittighet og styrer den andre med utbruddd. Jeg har til eksempel opplevd flere ganger at barn så unge som fire år sier ting som «ikke si til Tuppen at jeg lekte med Lise da hun var på ferie».

Anonymkode: 5d229...73c

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Wow. En ting er å rakke ned på foreldres forståelse av dette - men andre pedagoger og forskere? Du er rene gull-pedagogen du da? 

Anonymkode: 6a05f...add

Veldig mange forskere har lite praksis. At foreldre skal se hele bildet er faktisk mye forlangt.

Anonymkode: 5d229...73c

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor «pedagog»? Leker du pedagog?

Anonymkode: 3741f...44c

Det er en referanse til en annen tråd der en bruker konsekvent setter ordet pedagog i hermetegn.

Anonymkode: 5d229...73c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er tull. En kan ikke sammenligne det med langtidsplanleggingen en voksen med personlighetsforstyrrelse vil legge i det, men det er ikke uhørt at barn spiller på andre barns samvittighet og styrer den andre med utbruddd. Jeg har til eksempel opplevd flere ganger at barn så unge som fire år sier ting som «ikke si til Tuppen at jeg lekte med Lise da hun var på ferie».

Anonymkode: 5d229...73c

Når du blir voksen, får litt mer erfaring om barn og slutter å trolle på nett så vil du forstå dette bedre 

Anonymkode: e3da9...40d

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Veldig mange forskere har lite praksis. At foreldre skal se hele bildet er faktisk mye forlangt.

Anonymkode: 5d229...73c

TS troller bare😊 Ingen vits å gi det videre oppmerksomhet 

Anonymkode: e3da9...40d

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når du blir voksen, får litt mer erfaring om barn og slutter å trolle på nett så vil du forstå dette bedre 

Anonymkode: e3da9...40d

Og sånn reagerer ofte Tuppens foreldre, mens Lillemors foreldre oftest lurer på om relasjonen er sunn. De må ofte også forholde seg til forespørsler om å være med hjem og overnatte slik at Lillemor får enda færre pauser fra Tuppen.
 

Det er selvsagt viktig å ha forståelse for at Tuppens foreldre oftest også er bekymret for sitt barn og klamrer seg til vennskapet som et slags håp. Problemet er at det ikke er Lillemors ansvar at Tuppen enda ikke har relasjonskompetansen hun trenger.

En skal ha respekt for barns vennskap, men en skal også hjelpe dem med å bygge gode og jevne relasjoner. Da må en noen ganger skille venner.

Anonymkode: 5d229...73c

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det gjør jeg av mange grunner. Det er selvsagt ikke sånn at de holdes fra hverandre for en hver pris til en hver tid, målet er at de også skal få mulighet til å bygge relasjoner til andre barn.

Svært tette vennskap mellom små barn har ofte en bakside. De kan bli veldig avhengige av hverandre. Ofte er den ene mer avhengig enn den andre, det legger et enormt ansvar for den ene vennens ve og vel på den andre. Det mest selvstendige barnet vil ofte bli manipulert av det barnet som ønsker å opprettholde den tette og ekskluderende relasjonen, noe som kan være svært skadelig for barnet som blir manipulert.

Lojaliteten i slike tette vennskap kan være så enorm at andre barn lider under det. Det er derfor også et tiltak for å forhindre og få slutt på mobbing. 

Det er ikke alle foreldre (eller pedagoger og forskere for den del) som forstår hvilke faglige vurderinger som ligger bak. De fleste motstanderne er naive og har lite erfaring med barns psykiske helse, relasjoner og gruppedynamikk i barnehager. 

Det gjør at en får ensidige og tabloide avisartikler. 

 

Anonymkode: 5d229...73c

Jobber i skole, og treffer ungdommene som skulle fått denne hjelpen. 

Ser at det blir skyttergrav i svarene. Det er nok mange som har opplevd mye rart selv, og ikke fått gode forklaringer. Jeg synes du forklarer godt hva som kan være grunnen de gangene man velger å sette barn i ulik klasse / gruppe. 

Det snakkes lite om hva som skjer med ungene som blir gående i fastlåste vennskap med én eller to bestevenner og ikke får hjelp til å danne flere relasjoner. De gjemmer seg bak bestevennen, kan komme med trusler og ganske heftige ting for at ikke vennen skal få leke med andre. De unngår så mange læringssituasjoner at det blir vanskelig å ta igjen jevnaldrende sosialt. 
 

Det går an å se begge deler - det hender vi må støtte ungene på denne måten også. 

Jeg utdanner barnehagelærere og har ikke jobbet en dag i barnehage selv (ok, litt som vikar i studietiden). Jeg har enorm respekt for dere som står med skoene på hver dag, både pedagoger, «pedagoger» og andre voksne i barnehagen. Jeg vet at det kan være utrolig vanskelig å balansere alle barns beste. Dere er gode! 

Anonymkode: e2f70...b82

MildeMarie skrev (1 minutt siden):

Jobber i skole, og treffer ungdommene som skulle fått denne hjelpen. 

Ser at det blir skyttergrav i svarene. Det er nok mange som har opplevd mye rart selv, og ikke fått gode forklaringer. Jeg synes du forklarer godt hva som kan være grunnen de gangene man velger å sette barn i ulik klasse / gruppe. 

Det snakkes lite om hva som skjer med ungene som blir gående i fastlåste vennskap med én eller to bestevenner og ikke får hjelp til å danne flere relasjoner. De gjemmer seg bak bestevennen, kan komme med trusler og ganske heftige ting for at ikke vennen skal få leke med andre. De unngår så mange læringssituasjoner at det blir vanskelig å ta igjen jevnaldrende sosialt. 
 

Det går an å se begge deler - det hender vi må støtte ungene på denne måten også. 

Takk:)

 

Ser at jeg skulle brukt isolerende fremfor ekskluderende. En slik relasjon er selvsagt også ekskluderende, men jeg opplever at barn som blir isolert fra fellesskapet av en dominerende venn tar mest skade. 

Anonymkode: 5d229...73c

ReneRene skrev (33 minutter siden):

Hvilke avisartikler har du i tankene? 

 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Takk:)

 

Ser at jeg skulle brukt isolerende fremfor ekskluderende. En slik relasjon er selvsagt også ekskluderende, men jeg opplever at barn som blir isolert fra fellesskapet av en dominerende venn tar mest skade. 

Anonymkode: 5d229...73c

☝️

Hver situasjon må jo vurderes individuelt. Sønnen min hadde en bestevenn i mange år som han heldigvis fikk lov å beholde kontakten med, også da han (på vårt ønske) skifta avdeling. 

Mens niesen min ble tvangsmessig fjernet fra bestevenninnen fordi noen på skolen syntes det var urettferdig mot de andre barna at disse to hadde så god kontakt. Den beslutningen gjorde ikke jentene noen tjeneste, de ønska selv å være sammen, og heller ikke bidro det til at noen andre fikk det bedre. Dårlig beslutning. 

Anonymkode: 8bae9...b00

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Les denne https://www.barnehage.no/kultur-lek-relasjoner/filmskaper-jeg-tror-ikke-vi-alltid-tar-barn-helt-pa-alvor/238457 

og finn noe bedre å trolle om neste gang 😉

Anonymkode: e3da9...40d

Men der er da ingen kontrast mellom denne artikkelen og det HI sier. 

Anonymkode: 8bae9...b00

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Og du ser ingen sammenheng med dine kommentarer i tråden om "Kari, Silje og Tuva"...?

Anonymkode: 8bae9...b00

Kanskje du skal holde deg til denne tråden hvor jeg ikke har uttrykt noen mening om saken. Jeg spør hvilke artikler Ts referer til.

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Kanskje du skal holde deg til denne tråden hvor jeg ikke har uttrykt noen mening om saken. Jeg spør hvilke artikler Ts referer til.

Jeg kan referere til hva jeg vil. Akkurat nå finner jeg det morsomt at du siterer et innlegg om ekskluderende venner, mens du ikke ser muligheten for at det er tilfelle i den andre tråden. Konsekvent...

Anonymkode: 8bae9...b00

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan referere til hva jeg vil. Akkurat nå finner jeg det morsomt at du siterer et innlegg om ekskluderende venner, mens du ikke ser muligheten for at det er tilfelle i den andre tråden. Konsekvent...

Anonymkode: 8bae9...b00

"Jeg referer til hva jeg vil" Er du 5 år? Og igjen, jeg har ikke skrevet ett ord om min mening her. 

Har du samtale med meg i hodet ditt eller noe? 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

"Jeg referer til hva jeg vil" Er du 5 år? Og igjen, jeg har ikke skrevet ett ord om min mening her. 

Har du samtale med meg i hodet ditt eller noe? 

Så vidt jeg kan se har jeg en samtale med deg på nett. 

Jeg konfronterer deg med dine egne utsagn, men siden de spriker i alle retninger tror jeg det nok er du selv som bør ta en liten samtale inni hodet. Sånn at du blir enig med deg selv, før du begynner å ha samtaler på nett...

Anonymkode: 8bae9...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...