Gå til innhold

Utmattet etter ferien, drittmann

Anbefalte innlegg

Det har vært en lang sommerferie og jeg har vært hovedforsørger siden skoleslutt i juni. Mannen har hatt svært  lite ferie og den ble kun brukt da vi var på reise (hvor jeg og endte opp med ansvar for å stå opp, måltider, legging, aktivisering osv osv). Hans unnskyldning: «de er store nok til å ordne seg selv». Ja takk, la unger på småtrinnet ordne sin egen frokost og sitte i hytten 3-4 timer hver morgen mens vi purker og sover, liksom??? Koselig ferie, ja.  Nei takk, om de ikke har en skikkelig far skal de for pokker ha en skikkelig mor!

Likevel er jeg dumme mamma, alle er dumme, fader og det har aldri vært så mye krangling som denne sommeren!  

Drittlei av å være alene om alt og mannen skjønner jo ikke en dritt og er uansett på jobb hver dag. 

Vil bare reise langt langt vekk alene!

Anonymkode: fd668...c76

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441867-utmattet-etter-ferien-drittmann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke forvente at så små barn er takknemlige for at du er en "skikkelig mor" Unger lever i øyeblikket. Du er verdens beste mamma når du kjøper sjokolade når de spør på en tirsdag, når du lager favorittretten deres bare fordi de spør og kjøper buksa de ønsker seg. To timer senere er du den dummeste mammaen i verden fordi de får nei til å være oppe litt lenger eller ikke får se film fordi det er for sent på kvelden. Når de blir voksne så får du nok høre hvor god mor du er. 

Mannen gidder jeg ikke bruke energi på å skrive hva jeg mener om engang. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har vært en lang sommerferie og jeg har vært hovedforsørger siden skoleslutt i juni. Mannen har hatt svært  lite ferie og den ble kun brukt da vi var på reise (hvor jeg og endte opp med ansvar for å stå opp, måltider, legging, aktivisering osv osv). Hans unnskyldning: «de er store nok til å ordne seg selv». Ja takk, la unger på småtrinnet ordne sin egen frokost og sitte i hytten 3-4 timer hver morgen mens vi purker og sover, liksom??? Koselig ferie, ja.  Nei takk, om de ikke har en skikkelig far skal de for pokker ha en skikkelig mor!

Likevel er jeg dumme mamma, alle er dumme, fader og det har aldri vært så mye krangling som denne sommeren!  

Drittlei av å være alene om alt og mannen skjønner jo ikke en dritt og er uansett på jobb hver dag. 

Vil bare reise langt langt vekk alene!

Anonymkode: fd668...c76

Mannehateguiden blomstrer igjen. Selvsagt er det mannens feil alt sammen! Dumme mannen! 

Anonymkode: b975b...472

Litt vanskelig å forstå, har du vært hovedforsørger og stått for inntekten, eller har mannen stått for inntekten og du stått for omsorgen?

Uansett er det jo elendig kommunikasjon mellom dere når følelsen etter ferien er så elendig...

Jeg er enig med deg i at ferie er mer slitsomt enn hverdag en periode i barnas oppvekst. Men det er viktig å skape gode minner i disse årene også, litt andre opplevelser, sliten på litt ande måter, også er det litt deilig å komme tilbake til hverdagens rutiner etterpå 😉

Jeg har barn på 16, 19 og 22 år som alle jobber i sommer, ikke er de spesielt interessert i ferie med foreldre heller, så dette er første året helt uten familieferie...

Uansett, du og mannen lå jo sette dere ned og snakke sammen om forventningene for ferien, bli enige, noen kompromiss, gi og ta litt.

Men dere er ikke alene om å slite med kommunikasjon i ferien, statistikken over skilsmisser topper seg etter sommerferien (og etter jul)

Anonymkode: 12d3b...1f4

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

lLitt vanskelig å forstå, har du vært hovedforsørger og stått for inntekten, eller har mannen stått for inntekten og du stått for omsorgen?

Uansett er det jo elendig kommunikasjon mellom dere når følelsen etter ferien er så elendig...

Jeg er enig med deg i at ferie er mer slitsomt enn hverdag en periode i barnas oppvekst. Men det er viktig å skape gode minner i disse årene også, litt andre opplevelser, sliten på litt ande måter, også er det litt deilig å komme tilbake til hverdagens rutiner etterpå 😉

Jeg har barn på 16, 19 og 22 år som alle jobber i sommer, ikke er de spesielt interessert i ferie med foreldre heller, så dette er første året helt uten familieferie...

Uansett, du og mannen lå jo sette dere ned og snakke sammen om forventningene for ferien, bli enige, noen kompromiss, gi og ta litt.

Men dere er ikke alene om å slite med kommunikasjon i ferien, statistikken over skilsmisser topper seg etter sommerferien (og etter jul)

Anonymkode: 12d3b...1f4

Hvorfor blir evneveike menn alltid bortforklart med «dårlig kommunikasjon»? Altså - mannen er jo fullstendig bortkasta oksygen og plass på jorda. Ingen mennesker med et snev av omløp trenger «kommunikasjon» med kona si (les: at kona forteller at han må bidra) for å forstå at det bare er rett og rimelig at han også bidrar med å stå opp med barna, lage mat og i det hele ratt bidra til at alle, inkludert kone og barn, har en god ferie!

Anonymkode: 88517...207

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor blir evneveike menn alltid bortforklart med «dårlig kommunikasjon»? Altså - mannen er jo fullstendig bortkasta oksygen og plass på jorda. Ingen mennesker med et snev av omløp trenger «kommunikasjon» med kona si (les: at kona forteller at han må bidra) for å forstå at det bare er rett og rimelig at han også bidrar med å stå opp med barna, lage mat og i det hele ratt bidra til at alle, inkludert kone og barn, har en god ferie!

HI skriver jo at mannen har jobbet. Da er det vel ikke så rart at hun må ta barna?

Anonymkode: 96ab4...ab6

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

HI skriver jo at mannen har jobbet. Da er det vel ikke så rart at hun må ta barna?

Mannen har hatt svært  lite ferie og den ble kun brukt da vi var på reise (hvor jeg og endte opp med ansvar for å stå opp, måltider, legging, aktivisering osv osv).

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mannen har hatt svært  lite ferie og den ble kun brukt da vi var på reise (hvor jeg og endte opp med ansvar for å stå opp, måltider, legging, aktivisering osv osv).

Skrev hi…

Gjest Danida

Ungene merker nok at dette ikke var en optimal ferie. Selv om du sto opp og lagde ferieaktiviteter, så skjønner de jo at det er konflikt og at du ikke var i så innmari godt humør. Derfra stammer misnøyen og kranglinga.

Når det er sagt - mannen din passer vel muligens ikke til å leve i nære relasjoner med noen? Bør han ikke ta seg et prøveår som singel?

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han har da likevel ansvar for sine egne barn? Eller tar kona "fri" fra måltider og legging når hun går tilbake på jobb etter ferien? Da er det ingen som gir dem omsorg, da, fordi det å være på jobb er en 24-timersaktivitet?

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig. Å si at det er "dårlig kommunikasjon" når en voksen mann leker doven tenåring i ferien, det er bare bortforklaring. Og i tillegg er det undervurdering av menn. De fleste SKJØNNER helt av seg selv at man ikke lar småskoleunger styre seg selv en hel ferie.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...