Gå til innhold

Når man drar helt alene på ferie

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig og fikk en uke til syden helt alene. Var bursdagsgave fra familien min. Helt nydelig, hadde veldig behov for å lade batteriene etter mye psykisk stress med alvorlig sykt barn over lang tid. 

Jeg kommer ned til reisemålet, og det går ikke lang tid før jeg innser at folk er skikkelig kontaktsøkende. Ligger jeg ved bassenget på hotellet, legger noen seg på sengen ved siden av og vil prate. Spiser jeg ute så spør folk om de kan sette seg, eller så begynner de ved nabobordet å prate. På stranden likeså. Hva er det med folk som tar så intens kontakt med fremmede så fort de kommer til utlandet? 

Jeg var ikke ufin, men svarte kort men høflig på det de spurte om, for så å "bli opptatt" med en bok eller airpodsene mine. 

Hva gjør dere når folk ønsker å ta kontakt, men du ikke er interessert? 

Anonymkode: d2c5a...9b2

Fortsetter under...

Fordi folk slapper av mer tenker jeg. Nordmenn kan jo ikke snakke sammen så mye om de er fremmede eller stå for nære noen, uten å få nerver.. 🙃

Må jo være deilig å slippe det, og tenke at det er lov å prate til andre .

Eller, vent... 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Fordi folk slapper av mer tenker jeg. Nordmenn kan jo ikke snakke sammen så mye eller stå for nære noen, uten å få nerver.. 🙃

Eller, vent... 

Det er absolutt lov å prate til andre, men når folk er direkte kontaktsøkende og ikke vil stoppe å prate så blir jeg avvisende. 

Jeg slapper av fordi jeg ikke behøver å forholde meg til andre på tur. Mens andre har et motsatt behov når de kommer på tur 😄

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Fordi folk slapper av mer tenker jeg. Nordmenn kan jo ikke snakke sammen så mye eller stå for nære noen, uten å få nerver.. 🙃

Eller, vent... 

Nordmenn kan absolutt snakke sammen og stå for nære uten  å få nerver altså. Men om man ikke ønsker å være sosial på sin egen ferie, så trenger man faktisk ikke det. Det er helt ok å ikke ønske å fortsette en samtale uten å måtte være redd for å såre noen. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Sommerkroppen 2029 skrev (53 minutter siden):

Nordmenn kan absolutt snakke sammen og stå for nære uten  å få nerver altså. Men om man ikke ønsker å være sosial på sin egen ferie, så trenger man faktisk ikke det. Det er helt ok å ikke ønske å fortsette en samtale uten å måtte være redd for å såre noen. 

Hm okay?  Det er flere videoer med tips til utlendinger som skal til Norge. Det blir opplyst om det jeg skriver i hver eneste. Dessuten er Norge det landet som ligger øverst på listen over hvor utlendinger mistrives mest med å jobbe. Nettopp av samme grunn- distanse til andre. Her skulle jeg lagt ut link, men jeg får bare si at jeg har lest, og så får folk la være  tro på det hvis de ønsker 🙃

Og det er ikke kritikk av nordmenn. Det er humor 🙂 Alle har sitt. 

Endret av ReneRene

Annonse

Jeg tror mange gjerne henvender seg til noen som er alene i tilfelle den som er alene har lyst til å bli kjent med andre. Om man ikke skulle tatt initiativ til å prate med noen som er alene er det nok en del som reiser alene som kunne følt seg litt bortkommen. Det er nok mange som reiser alene som setter pris på det å inviteres med i et større fellesskap ved å bli pratet til ved solsengene eller middag og ved at folk spør om å sette seg ved bordet eller inviterer en bort til seg eller med på ting. 

Om man ikke ønsker dette og ønsker å være mer for seg selv så svarer man kort og hyggelig og konsentrerer seg deretter om telefonen, en bok osv. De aller fleste forstår ønsket om å være alene/slippe å være sosial og vil ta hintet uten å bli vonbroten.  

Anonymkode: 678f7...295

ReneRene skrev (1 time siden):

Fordi folk slapper av mer tenker jeg. Nordmenn kan jo ikke snakke sammen så mye om de er fremmede eller stå for nære noen, uten å få nerver.. 🙃

Eller, vent... 

Aldri vært i nord-norge hører jeg

Anonymkode: 83afb...014

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Aldri vært i nord-norge hører jeg

Anonymkode: 83afb...014

Det er nok en forskjell på stedene i Norge. Jeg syns trøndere er ganske...pratsomme også. Hvis du er i Trondheim og omegn i to uker uten å ha fått nye bekjentskaper er det godt gjort. 

Mens Ålesund peker seg ut som en by det er veldig vanskelig å bli kjent. Så vet ikke jeg. Det er ikke vanlig å snakke med fremmede mange steder ihvertfall. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Hm okay?  Det er flere videoer med tips til utlendinger som skal til Norge. Det blir opplyst om det jeg skriver i hver eneste. Dessuten er Norge det landet som ligger øverst på listen over hvor utlendinger mistrives mest med å jobbe. Nettopp av samme grunn- distanse til andre. Her skulle jeg lagt ut link, men jeg får bare si at jeg har lest, og så får folk la være  tro på det hvis de ønsker 🙃

Sikkert like greit å tipse utlendinger dersom de er påtrengende 😄 jeg tar det ikke som kritikk, men jeg setter pris på å være i fred hvis jeg ønsker det. Spesielt på ferie. Så får det være om noen anser meg som sær, bet berører meg lite 😉

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Det er nok en forskjell på stedene i Norge. Jeg syns trøndere er ganske...pratsomme også. Hvis du er i Trondheim og omegn i to uker uten å ha fått nye bekjentskaper er det godt gjort. 

Mens Ålesund peker seg ut som en by det er veldig vanskelig å bli kjent. Så vet ikke jeg. Det er ikke vanlig å snakke med fremmede mange steder ihvertfall. 

Du vet at Ålesund ikke er nord Norge?

Anonymkode: 7156d...8b0

Annonse

Jeg prater med folk i Norge også.  Senest i dag ble jeg stående å prate om sopplukki g med hun som hadde parkert ved siden meg på parkeringsplassen og om hvordan  man besk kunne huske bilnummer med en i butikken.

Anonymkode: 21177...880

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg var så heldig og fikk en uke til syden helt alene. Var bursdagsgave fra familien min. Helt nydelig, hadde veldig behov for å lade batteriene etter mye psykisk stress med alvorlig sykt barn over lang tid. 

Jeg kommer ned til reisemålet, og det går ikke lang tid før jeg innser at folk er skikkelig kontaktsøkende. Ligger jeg ved bassenget på hotellet, legger noen seg på sengen ved siden av og vil prate. Spiser jeg ute så spør folk om de kan sette seg, eller så begynner de ved nabobordet å prate. På stranden likeså. Hva er det med folk som tar så intens kontakt med fremmede så fort de kommer til utlandet? 

Jeg var ikke ufin, men svarte kort men høflig på det de spurte om, for så å "bli opptatt" med en bok eller airpodsene mine. 

Hva gjør dere når folk ønsker å ta kontakt, men du ikke er interessert? 

Har solbriller på og unngår øyenkontakt. Da blir det vanskeligere å starte samtale. Du kan også bare late som om du ikke skjønner språket. Er de norske, svar på portugisisk eller noe.

Anonymkode: ad0c6...d67

ReneRene skrev (8 timer siden):

Nei, Norge er ikke det landet utlendinger mistrives mest. Det er sannsynligvis Emiratene eller Saudi-Arabia. Men i Norge kan man møte på kritikk eller sure miner hvis man ikke kan norsk og likevel jobber i pleie og omsorg eller i salg og service, og det kan være utrivelig for den ansatte. Arbeidsgiverne, derimot, ansetter jo så billig de kan, og gir heller ikke opplæring i forkant;  og da går det ut over kundene og arbeidstakerne, som på den måten (egentlig uten selv å være skyld i det) blir satt opp som motparter i saken. 

Siden det er kul umulig for deg å trykke på klipp ut og lim inn, så vedlegger jeg den aktuelle lenken for deg. Så kan du se at du siterer den feil. Noreg er eit av dei verste landa å jobbe i – det har Victor fått kjenne på (sol.no)

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Om man ikke skulle tatt initiativ til å prate med noen som er alene er det nok en del som reiser alene som kunne følt seg litt bortkommen.

Ville de ha reist alene da? Hvis de ofte føler seg bortkomne uten venner eller familie nær seg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...