Gå til innhold

Brødform som kan vaskes i oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Finnes det typer som ikke går i oppvaskmaskinen?

Anonymkode: 8a2b1...a53

Den gamle typen brødformer (min mor bruker dem, er sikkert flere i den eldre garde som bruker dem også), i litt sånn ruglete metall, bør man ikke vaske i oppvaskmaskin. Brødene har lettere for å sitte fast i formen hvis de har vært i oppvaskmaskin. 

Jeg bruker former i støpejern, som jeg varmer i ovnen før jeg legger brøddeigen i. Enten jerngryte eller disse: https://bakerenogkokken.no/bakeutstyr/brodbaking/holm-brodform-mlokk-25x11cm-stopejern/?shopping_id_click=1067-21916-15704&gclid=CjwKCAjwt52mBhB5EiwA05YKo0VZxE3F8PZR7uzqjG0NV0D-vcEAfnsY3yGZX9hgmTQsPAYmEvJTtxoC1zUQAvD_BwE

Kan godt være at det går greit å ha støpejern i maskinen, men jeg vasker dem for hånd. Det er jo ingenting som må skrubbes på, bare litt mel, så det tar et øyeblikk å gjøre rent i vasken.

Anonymkode: 510cc...8ff

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Finnes det typer som ikke går i oppvaskmaskinen?

Anonymkode: 8a2b1...a53

Ja, de jeg har hatt til nå, teflonbelegg som har gått i stykker fordi de av og til har blitt vasket i oppvaskmaskinen. 

Anonymkode: a1ca5...45b

Jeg vasker ikke mine, gjør alle det? Tørker over det som er tørt sv smuler og sånn, men vasker de ikke. De er dyre og har sånn belegg som gjør at brødene ikke skal sette seg fast, og det gjør de heller ikke. Aldri tenkt over at man må vaske de hver gang?

Anonymkode: 54828...549

Jeg bruker mine også til karamellpudding. Så når jeg nå må kjøpe nye, ønsker jeg noen som går i oppvaskmaskinen. Samboeren har tendens til å putte alt inn der, tross mange påminnelser😀

Anonymkode: a1ca5...45b

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjøper billige på ikea og tar de i maskin. Belegget går istykker av det, men det tar et par år...

Nye former annenhvert år går helt fint

Anonymkode: 533b1...087

Hmm, det er klart de fleste av oss har råd til det, økonomisk sett, men miljømessig er det jo veldig lite lurt. 

Jeg vasker opp mine for hånd, det er virkelig ikke store jobben. 

Iiiiik skrev (23 minutter siden):

Hmm, det er klart de fleste av oss har råd til det, økonomisk sett, men miljømessig er det jo veldig lite lurt. 

Jeg vasker opp mine for hånd, det er virkelig ikke store jobben. 

hvis du tenker miljømessig, så er det vaske i maskin bedre for miljøet enn å vaske opp for hånd.

Anonymkode: 41ae5...a8d

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

hvis du tenker miljømessig, så er det vaske i maskin bedre for miljøet enn å vaske opp for hånd.

Anonymkode: 41ae5...a8d

Generelt har du sikkert rett, men det å skylle non stick-former og deretter tørke vekk smuler er ikke veldig energikrevende. Det å kaste former annen hvert år er uansett ikke greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...