Gå til innhold

Når man blir sykemeldt i ferien…

Anbefalte innlegg

Hva svarer man da på spørsmålet: tok du ut ferie i tidsrommet du søker sykepenger? Når man sender inn søknad om sykepenger.

Svarer jeg ja (siden det var midt i ferien min) så får jeg vel ikke sykepenger i ferien? Jeg hadde som sagt ferie fra jobb, men ferien ble ikke slik den skulle pga sykdom.

Anonymkode: ba5e7...fa3

Fortsetter under...

Om du var i syden med en knekt tommel skal du svare ja, for da har du nyttiggjort deg ferien din selv om du hadde en skade du ikke kunne jobbe med 

Skal du søke om ferien tilbake på et senere tidspunkt fordi du ikke fikk nyttiggjort deg fridagene pga sykdom svarer du nei.

Anonymkode: f657b...7e6

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva svarer man da på spørsmålet: tok du ut ferie i tidsrommet du søker sykepenger? Når man sender inn søknad om sykepenger.

Svarer jeg ja (siden det var midt i ferien min) så får jeg vel ikke sykepenger i ferien? Jeg hadde som sagt ferie fra jobb, men ferien ble ikke slik den skulle pga sykdom.

Anonymkode: ba5e7...fa3

spørsmålet er om du kunne nyttegjøre deg av ferien eller ikke.

• Hvis du brakk armen før avreise, men likevel dro til syden? da har du nyttegjort deg av ferien selv om ferien ikke helt ble slik du planla
  • Brakk du armen og måtte avlyse den planlagte ferien og holde deg i ro hjemme? Da har du ikke nyttegjort deg av ferien.
  • Brakk du armen og måtte avlyse sydenferien, men reiste på en annen tur isteden? Da har du nyttegjort deg av ferien.

Anonymkode: f499d...b70

Blei sykemeldt i min ferie, men var « frisk» nok til å reise på ferie selv om ferien min ble ødelagt. Da måtte jeg svare JA, var på ferie. Ikke lurt å misbruke dette, synd viss de finner ut at du eventuelt jukser

Anonymkode: 51691...650

Neeeeei, tuller dere?! Jeg ble sykemeldt i ferien min nå i år, og skrev at jeg tok ut ferie, som jeg jo gjorde - jeg er lærer og kan ikke bestemme det selv. Jeg fikk ikke nyttiggjort meg ferien min, og ble sittende hjemme. Nå ble jeg skikkelig lei meg, planlagte å søke om å få ta ferie i høst. 

Anonymkode: 411b0...f4b

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Neeeeei, tuller dere?! Jeg ble sykemeldt i ferien min nå i år, og skrev at jeg tok ut ferie, som jeg jo gjorde - jeg er lærer og kan ikke bestemme det selv. Jeg fikk ikke nyttiggjort meg ferien min, og ble sittende hjemme. Nå ble jeg skikkelig lei meg, planlagte å søke om å få ta ferie i høst. 

Leser du ikke når du fyller ut?

Anonymkode: 94079...285

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

For lærere er vel noe avspasering og ikke ferie. Får ikke tilbake avspasering hvis man er syk. I hvert fall ikke på min jobb (ikke lærer). 

Anonymkode: 48dfd...0d7

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For lærere er vel noe avspasering og ikke ferie. Får ikke tilbake avspasering hvis man er syk. I hvert fall ikke på min jobb (ikke lærer). 

Det stemmer, det, men dette var i juli, som faktisk er ferie. Jeg ville ikke bedt om sykemelding hvis jeg fikk nyttiggjort meg ferien, det er helt meningsløst. Uansett jeg som har gjort feil, jeg må bare ringe nav i morgen. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det stemmer, det, men dette var i juli, som faktisk er ferie. Jeg ville ikke bedt om sykemelding hvis jeg fikk nyttiggjort meg ferien, det er helt meningsløst. Uansett jeg som har gjort feil, jeg må bare ringe nav i morgen. 

Du trenger ikke ringe nav. Det er bare å gå inn på Nav.no og sende søknaden om sykepenger på nytt, med riktig avkryssing. 

Anonymkode: 1756b...d07

Du trenger ikke ringe nav. Det er bare å gå inn på Nav.no og sende søknaden om sykepenger på nytt, med riktig avkryssing. 

Anonymkode: 1756b...d07

Takk - men jeg kan ikke se at det er mulig? Jeg kan kun legge til egenmeldingsdager, ut over det er det ikke mulig å endre/ sende på nytt. Det er snakk om 9 dager, altså kun arbeidsgiverperiode. Kan det være årsaken? Jeg kan heller ikke se i det som er sendt til arbeidsgiver at det står noe om ferie. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Takk - men jeg kan ikke se at det er mulig? Jeg kan kun legge til egenmeldingsdager, ut over det er det ikke mulig å endre/ sende på nytt. Det er snakk om 9 dager, altså kun arbeidsgiverperiode. Kan det være årsaken? Jeg kan heller ikke se i det som er sendt til arbeidsgiver at det står noe om ferie. 

Litt utenom det du skriver, slik jeg har forstått det må man ha sykemelding fra lege selv om det er innenfor egenmeldingsdager, for å få tilbake ferie. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Litt utenom det du skriver, slik jeg har forstått det må man ha sykemelding fra lege selv om det er innenfor egenmeldingsdager, for å få tilbake ferie. 

Du må ha legeattest på at du ikke kunne nyttiggjøre deg ferie også tror jeg, holder ikke med bare sykemelding. Mange ting det er mulig å nyttiggjøre seg ferie selv om man hadde blitt sykemeldt for, derfor kreves en egen attest på det

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha legeattest på at du ikke kunne nyttiggjøre deg ferie også tror jeg, holder ikke med bare sykemelding. Mange ting det er mulig å nyttiggjøre seg ferie selv om man hadde blitt sykemeldt for, derfor kreves en egen attest på det

Nei

Må ikke ha legeattest. Bare sykemelding 

Men en lege må ha sett på deg og eventuelt skrive sykemelding. Og en må gi beskjed til arbeidsgiver så fort som mulig 

Anonymkode: 51691...650

Det stemmer, og det har jeg fått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...