Gå til innhold

Kan du koe om AAP og uførepensjon(klp)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå på AAP og har hatt medlemsskap i klp i en del år. Har ikke forstått det helt, men mulig jeg har rett på uførepensjon. 

Det jeg lurer på er om det er noen "felle" jeg må vite om. Det snakkes så mye om uførefella,  er redd for å gjøre noe jeg angrer på. 

Anonymkode: 333b8...37c

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan søke uførepensjon når du har fått innvilget aap. Ta kontakt med KLP. Arbeidsgiver skal ha informert deg om dette. Du har ingenting å tape på å søke uførepensjon.

Når man får innvilget en uføregrad på mindre enn 50%, slik at man kun har rett på uførepensjon fra pensjonskassen, vil man få problemer hvis man senere må øke uføregraden. Da vil man få lite utbetalt da uførepensjon fra pensjonskassen ikke teller med i inntektsgrunnlaget for beregning av den nye uføretrygden. Det er dette som er "uførefella"

Mange har i tillegg uføreforsikring som gjerne ikke gir utbetaling før man er minst 50% ufør. Da "lønner" det seg ikke med en lav uføregrad.

Skal man unngå å gå i fella ved en eventuell økning av uføregrad, må man få en uføregrad på minst 50% i første omgang.

En annen ting er at nav og pensjonskassene beregner inntektsgrensen ulikt. Man kan få en lavere inntektsgrense hos pensjonskassen hvis man for eksempel jobber turnus da de ikke tar med helligdagstillegg i beregningen. Man kan dermed ende opp med en redusert utbetaling fra pensjonskassen selv om man kun jobber oppsatt turnus. Det kan derfor være dårlig "butikk" for turnusarbeidere å få en lavere uføregrad enn 50%

Anonymkode: 100a3...6ee

Skrevet

Tusen takk for en forståelig og fin forklaring, det setter jeg stor pris på! 😊❤️ 

Taper jeg penger på å utsette å søke, eller vil jeg få det jeg har tjent opp av pensjon senere uansett når jeg søker?

Jeg får (enn så lenge) bostøtte. Er litt redd for å søke om uførepensjon, så teller dette som inntekt og så mister jeg bostøtten. Bostøtte er på ca 2000, pluss strømstøtte 1500 per mnd vinterhalvåret. Jeg har opparbeidet meg kun 5 år i klp, så en utbetaling derfra vil vel være begrenset. Kjipt å få noen hundrelapper i uførepensjon, så mister jeg bostøtten(er ganske nærme grensen allerede)

Skrevet

Mener det er to år man må stå i stillingen før man har rett på uførepensjon. Du har fem år og vil ha rett på uførepensjon.

Du vil få etterbetalt hvis du søker senere. Usikker på når fristen for å søke er, men det er snakk om flere år etter tidspunktet du fikk rett på uførepensjon.

Dette med bostøtte må du nok avklare med nav. Fikk du bostøtte og strømstøtte før eller etter du fikk innvilget aap? Du kan ringe KLP og høre hvor mye du vil få utbetalt derfra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Mener det er to år man må stå i stillingen før man har rett på uførepensjon. Du har fem år og vil ha rett på uførepensjon.

Du vil få etterbetalt hvis du søker senere. Usikker på når fristen for å søke er, men det er snakk om flere år etter tidspunktet du fikk rett på uførepensjon.

Dette med bostøtte må du nok avklare med nav. Fikk du bostøtte og strømstøtte før eller etter du fikk innvilget aap? Du kan ringe KLP og høre hvor mye du vil få utbetalt derfra.

Usikker, men det kan jeg finne ut av. Tror ikke jeg fikk bostøtte da jeg var i jobb, først på AAP inntekten ble lav nok til å motta støtte.

Takk for info, da skal jeg kontakte KLP og snakke med de ang dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...