Gå til innhold

Hva betyr "perler for svin"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er når mannen min kaster i seg hele konfektposen fra Pascal uten å knapt tygge innholdet. 🙄

Anonymkode: e8dbd...986

Nydelig eksempel! Jeg har også en sånn i hus, som har glefsa i seg hele måltidet, kaka, desserten, what ever, uten pause og uten å faktisk smake. Ufattelig irriterende! 

Anonymkode: d7641...10e

Annonse

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det betyr det ikke

Anonymkode: a54b3...1d5

Jo, det gjør det da. Store Norske Leksikon sier følgende: Å kaste perler for svin er å kaste bort noe godt på noen som ikke forstår å sette pris på det. Formuleringen stammer fra Matteus kapittel 7 vers 6: «Gi ikke hundene det hellige, og kast ikke perler til svin. De vil bare trampe dem ned, vende seg mot dere og rive dere i stykker».

Å gi gi dyr vin til en 18-åring som skal på fest for å bli full, for eksempel. Men ja, det handler om å bruke/gi/spandere noe på noen som ikke vet å sette pris på kvaliteten av det de mottar, om det nå er mat, drikke eller andre ting. Ofte vil de fleste i noen tilfeller være "svinet". I mitt tilfelle er det f.eks. bortkastet å bruke mye tid og penger på et perfekt måltid med sjømat, fordi jeg uansett ikke liker det så godt og ikke ville klart å verdsette smaksforskjellen mellom dette og et rekesmørbrød omtrent. Vin, sjokolade eller mye annet av mat derimot, der foretrekker jeg god kvalitet og krymper meg litt hvis f.eks. 14-åringen vil smake en bit av min svært dyre og eksklusive sjokolade som er ment for å nytes, men hun bare gumler den fort i seg og sier "nhæ, den var ikke så god" 😂

Anonymkode: edfae...f3d

Gjest Danida
ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt at det gjelder annet enn verbalt ( eller skriftlig) , så derfor skrev jeg i "dagligtale" 

Dette er et bibelsk uttrykk som brukes i alle land der bibelen er kjent. Og det betyr det samme alle de stedene; at man kaster bort noe godt på noen som ikke vet å verdsette det, slik som at griser ikke verdsetter perler. Å spille vakker musikk for fulle folk som rølper og brøler er perler for svin. Å kjøpe dyr gourmetmat til sutrete unger som vil ha chips er perler for svin. Det behøver ikke være ord.

Annonse

Sist jeg brukte uttrykket var da vi vurderte å ta med ungene på en veldig fin restaurant, men valgte å vente til det kun var oss oss voksne, da ene uansett helst foretrekker chips og ketchup. Ingen grunn til Michelin da liksom 😅

Tror det er riktig bruk, men skal ikke være for påståelig. 

Anonymkode: abf17...cd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...