Gå til innhold

Hva betyr "perler for svin"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..

Anonymkode: 77c51...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er når mannen min kaster i seg hele konfektposen fra Pascal uten å knapt tygge innholdet. 🙄

Anonymkode: e8dbd...986

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er når mannen min kaster i seg hele konfektposen fra Pascal uten å knapt tygge innholdet. 🙄

Anonymkode: e8dbd...986

Nydelig eksempel! Jeg har også en sånn i hus, som har glefsa i seg hele måltidet, kaka, desserten, what ever, uten pause og uten å faktisk smake. Ufattelig irriterende! 

Anonymkode: d7641...10e

Skrevet

Alt går i grisen.

Skrevet

Sånn i dagligtale betyr det å si noe viktig eller klokt og kun møte forakt og døve ører. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Sånn i dagligtale betyr det å si noe viktig eller klokt og kun møte forakt og døve ører. 

Nei, det betyr det ikke

Anonymkode: a54b3...1d5

Skrevet
Mrs Remington skrev (31 minutter siden):

Alt går i grisen.

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Eh, nei?

Anonymkode: 92d04...3a5

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det betyr det ikke

Jo, det gjør det da. Store Norske Leksikon sier følgende: Å kaste perler for svin er å kaste bort noe godt på noen som ikke forstår å sette pris på det. Formuleringen stammer fra Matteus kapittel 7 vers 6: «Gi ikke hundene det hellige, og kast ikke perler til svin. De vil bare trampe dem ned, vende seg mot dere og rive dere i stykker».

Skrevet

At noe er bortkastet 

Anonymkode: 432ca...97f

Skrevet

Å gi gi dyr vin til en 18-åring som skal på fest for å bli full, for eksempel. Men ja, det handler om å bruke/gi/spandere noe på noen som ikke vet å sette pris på kvaliteten av det de mottar, om det nå er mat, drikke eller andre ting. Ofte vil de fleste i noen tilfeller være "svinet". I mitt tilfelle er det f.eks. bortkastet å bruke mye tid og penger på et perfekt måltid med sjømat, fordi jeg uansett ikke liker det så godt og ikke ville klart å verdsette smaksforskjellen mellom dette og et rekesmørbrød omtrent. Vin, sjokolade eller mye annet av mat derimot, der foretrekker jeg god kvalitet og krymper meg litt hvis f.eks. 14-åringen vil smake en bit av min svært dyre og eksklusive sjokolade som er ment for å nytes, men hun bare gumler den fort i seg og sier "nhæ, den var ikke så god" 😂

Anonymkode: edfae...f3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, det betyr det ikke

Jo, faktisk. Her må du bite i det sure eple. 

Anonymkode: 0864c...747

Gjest Danida
Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt at det gjelder annet enn verbalt ( eller skriftlig) , så derfor skrev jeg i "dagligtale" 

Dette er et bibelsk uttrykk som brukes i alle land der bibelen er kjent. Og det betyr det samme alle de stedene; at man kaster bort noe godt på noen som ikke vet å verdsette det, slik som at griser ikke verdsetter perler. Å spille vakker musikk for fulle folk som rølper og brøler er perler for svin. Å kjøpe dyr gourmetmat til sutrete unger som vil ha chips er perler for svin. Det behøver ikke være ord.

Gjest Forumassistent
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette.

Forumassistent

Skrevet

Sist jeg brukte uttrykket var da vi vurderte å ta med ungene på en veldig fin restaurant, men valgte å vente til det kun var oss oss voksne, da ene uansett helst foretrekker chips og ketchup. Ingen grunn til Michelin da liksom 😅

Tror det er riktig bruk, men skal ikke være for påståelig. 

Anonymkode: abf17...cd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo nettopp dette som har blitt forklart i størstedelen av tråden. 

Anonymkode: 92d04...3a5

Ja, utenom ei er det vel ingen som har sagt annet?

Anonymkode: 14d01...4a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Velkommen etter... 

Takk i like måte!

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Takk i like måte!

Huffda, ble du krenket? Skrev i denne tråden på mandag. Slutt å bli så krenket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...