Gå til innhold

Dere som hat søkt handikappbevis til bil, hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Hva trenger man av dokumentasjon? Ser man skal ha legeattest, og dokumentasjon om at man trenger å parkere nermere steder. Hvordan dokumenterer man det? Bare skriver man noe selv?  Uansett hva vi skal må min samboer kjøre meg til inngang, og slippe meg av og så parkere. Og så hente bil, og så plukke meg opp. Om det er langt borte vi parkerer. Eg sliter med å ta buss steder om min samboer har bilen, for det blir for langt og vondt for meg å gå til og fra der jeg skal. Så da er jeg låst hjemme. Skal jeg kjøre selv, må jeg ha parkering så nerme som mulig der jeg skal. For når jeg har gått litt, blir smertene bare verre og verre til alt er helt låst i både hofter og rygg og bekken og jeg sliter med å bevege meg.. Problemet er at jeg har ingen diagnoser. For fastlegen jobber ikke slik. For det er så mye som kan påvirke ting osv. Er overvektig, og føler det blir sett på som årsak til alt. Men det er faktisk ikke det. Problemene mine begynte før, og vekten kom vel egentlig mer pga av de. Og så blir ting verre oga vekt og. Men er vanskelig å få legen til å skjønne og. Er nettopp blitt ufør. Men pga sammensatte problemer i tillegg til smerter. 

Anonymkode: f94a9...275

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Har lest det der. Men spm er hvordan dokumentere det..... 

Anonymkode: f94a9...275

Du må ha dokumentet fra feks en spesialist innenfor din sykdom/plager, hvor vedkommende skriver spesifikt at du ikke kan parkere på ordinære plasser grunnet X og Y. Gjerne så detaljert som overhodet mulig, slik at saksbehandler ser at du faktisk ikke klarer å parkere på vanlige plasser.

Det varierer også litt fra kommune til kommune om hva de ønsker av dokumentasjon. Ta gjerne en telefon til den i din kommune som sitter med denne oppgaven, og forhør deg om hva du trenger å legge ved for å få det godkjent. 

Anonymkode: 07a3c...f57

Du kan jukse som #5 foreslår. Eller så må du vel prøve å få gehør hos en annen lege, for det er jo klart og tydelig at din nåværende lege ikke ser problemet og derfor aldri vil skrive ut en slik legeerklæring med nødvendig dokumentasjon. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er fullt mulig å printe ut en slik lapp og ha i vinduet selv. Det er ingen kontroll på de.

Anonymkode: 5b7d5...809

Jo, det er det. Det er gyldighetsstempel og det er kontrollsiffer som sjekkes av parkeringsvakter og du blir bøtelagt selv med gyldig kort i vinduet om kontrollsiffer ikke synes. 

Anonymkode: 89025...1b3

Jeg har legeerklæring fra fastlege. Den spesifiserer diagnose, hvordan det påvirker gangvansker, at jeg har utfordringer med å benytte kollektivtransport grunnet bruk av rullestol, hvor langt jeg kan gå ute hjelpemidler osv.

tilstanden må være (lang)varig. 

Dersom du har så store utfordringer at du knapt kan bevege deg og er tilnærmet låst til hjemmet, må du komme deg til legen for å få en bedre utredning og en behandlingsplan. Overvekt trenger ikke være hovedårsaken til smerter i muskel og skjelett, men overvekt påvirker absolutt negativt. 

Anonymkode: 02e43...7e6

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jo, det er det. Det er gyldighetsstempel og det er kontrollsiffer som sjekkes av parkeringsvakter og du blir bøtelagt selv med gyldig kort i vinduet om kontrollsiffer ikke synes. 

Anonymkode: 89025...1b3

Ja, det er det. Og det er ikke bilen som har tillatelse, det er personen som trenger det, så man kan ble bedt om å legitimere seg når man parkerer eller kommer for å hente bilen. Tillatelsen er personlig, ikke knyttet opp mot bilen. Jeg kan kjøre min svigermors bil så mye jeg orker, men jeg kan ikke parkere på HC-parkeringer om hun ikke er med i bilen. Dvs, jeg kan selvfølgelig, men det kan bli dyrt for meg.

Anonymkode: 70a30...2f2

Nav krever ofte attest fra to leger, fastlege pluss en spesialist på din sykdom.

Men ikke alltid, så ring nav og hør hva de krever.

Svigermor har et sånt bevis, men hun sitter i rullestol så da var det bare en ren formalitet. Da hun havnet i rullestol holdt det med en attest fra en lege at hun gjorde det, resten er innlysende.

Anonymkode: 01012...474

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nav krever ofte attest fra to leger, fastlege pluss en spesialist på din sykdom.

Men ikke alltid, så ring nav og hør hva de krever.

Svigermor har et sånt bevis, men hun sitter i rullestol så da var det bare en ren formalitet. Da hun havnet i rullestol holdt det med en attest fra en lege at hun gjorde det, resten er innlysende.

Anonymkode: 01012...474

Nav? Det er jo ikke til Nav man søker, ei heller de som bestemmer hvem som får. Man søker til kommunen.

Anonymkode: 65e2f...485

Du sier du ikke har noen diagnose, fordi fastlegen ikke jobber sånn.. 

Da må du pushe på legen for en skikkelig utredning. Og all bevegelse er bra. Klarer du å svømme litt og drive med litt vannaerobic, er det supert. Da kan du kanskje også klare å gå ned noe i vekt, som kan lette litt på smertene.

Ellers er det jo velkjent at mentale lidelser gir utslag i fysisk smerte. Jeg er én av dem som er veldig psykosomatisk. Har jeg det tungt/vanskelig mentalt, får jeg mer smerter. Har både artrose og fibromyalgi som blir verre med dårligere psykisk helse. Så kanskje det er lurt å snakke med noen? Det er ikke bare helt greit å bli ufør. Jeg var på vei til å bli ufør, men klarte meg med to år med behandling under sykemelding og aap. Men det var en stor sorg å måtte slutte i yrket mitt. Jeg var igjennom en ordentlig sorgprosess. Jeg fikk god hjelp av terapeuten min til å håndtere det (blant mye annet). 

Det første du må gjøre, er å få fastlegen til å gi deg en utredning og behandlingplan på smertene. 

Anonymkode: 07e41...64c

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det kan man bli ja. Det går på arbeidsevne, ikke diagnose.

nei, man kan faktisk ikke bli ufør uten en sykdomsdiagnose. Regelverket krever at det er dokumentert sykdom, skade eller lyte, at all relevant behandling og arbeidsutprøving er forsøkt og at det ikke er utsikt til bedring

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

nei, man kan faktisk ikke bli ufør uten en sykdomsdiagnose. Regelverket krever at det er dokumentert sykdom, skade eller lyte, at all relevant behandling og arbeidsutprøving er forsøkt og at det ikke er utsikt til bedring

Jo, det kan man. Det kan være doumentert uten at man får en konkret diagnose.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jo, det kan man. Det kan være doumentert uten at man får en konkret diagnose.

nei:)

Både sykmeldinger, AAP og uføre krever at det oppgis diagnose. I Norge har man to diagnosesystemer; ICD-10 (International Classification of Diseases) som spesialisthelsetjenesten bruker, og ICPC (International Classification of Primary Care) som allmennlegene bruker. Disse igjen er delt inn i symptomdiagnoser og sykdomsdiagnoser.

I all kontakt med helsevesenet knyttet til behandling og utredning, må det settes en diagnosekode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...