Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det som er skummelt at til tross for Norges geografi og kystlinje er det null badevakter selv på de største strendene  … forstå det den som kan .. 

Anonymkode: cc014...da8

Det er jo bare tull da, men det er vel den enkelte kommune sin jobb å sørge for ev badevakter. I Oslo er det badevakter på mange av de populære strendene, både store og små, men ikke til alle døgnets tider selvsagt. 

Anonymkode: dfca7...45d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har øvd på det fra de var babyer. Barna har lært å flyte og gjør det samtidig som de evt støtter seg på oss. Alt man ikke har øvd på er  vanskelig og det er vanskeligere å lære nye ting når man blir eldre. 

Anonymkode: e5012...3d1

Ja, alt man ikke har øvd på er vanskelig. Synd du ikke øvde på å la være å lage egne konklusjoner, for det vil bli vanskelig for deg å lære deg det nå som voksen.

At noen har opplevd noe traumatisk, så svarer du at "dette har vi lært barna fra de var babyer", er direkte kvalmt. Forventer du klapp på skulderen? Barna mine kan svømme, dvs de kan også flyte naturligvis. Det betyr ikke at det aldri kan skje noe. Voksne svømmedyktige mennesker (som lærte å flyte som baby av sin dyktige mor) drukner. Et barn som svelger vann vil ikke tenke "åja, jeg kan jo flyte, jeg bare slenger meg på ryggen og slapper av". 

Jeg kan kjøre bil, det betyr ikke at jeg ikke kan kræsje. Så lenge alt går etter boka kan man fint tro at man er perfekte, men så lenge du ikke opplever avviknfra den trygge normalen din, så tror jeg du skal kutte ut å leke bedreviter.

Anonymkode: 70f32...2d6

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi har øvd på det fra de var babyer. Barna har lært å flyte og gjør det samtidig som de evt støtter seg på oss. Alt man ikke har øvd på er  vanskelig og det er vanskeligere å lære nye ting når man blir eldre. 

Øvd på hva fra de var babyer…? Å flyte? Hva ved his innlegg er det som tilsier at hennes sønn ikke kan flyte?

Anonymkode: 21c79...2eb

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, alt man ikke har øvd på er vanskelig. Synd du ikke øvde på å la være å lage egne konklusjoner, for det vil bli vanskelig for deg å lære deg det nå som voksen.

At noen har opplevd noe traumatisk, så svarer du at "dette har vi lært barna fra de var babyer", er direkte kvalmt. Forventer du klapp på skulderen? Barna mine kan svømme, dvs de kan også flyte naturligvis. Det betyr ikke at det aldri kan skje noe. Voksne svømmedyktige mennesker (som lærte å flyte som baby av sin dyktige mor) drukner. Et barn som svelger vann vil ikke tenke "åja, jeg kan jo flyte, jeg bare slenger meg på ryggen og slapper av". 

Jeg kan kjøre bil, det betyr ikke at jeg ikke kan kræsje. Så lenge alt går etter boka kan man fint tro at man er perfekte, men så lenge du ikke opplever avviknfra den trygge normalen din, så tror jeg du skal kutte ut å leke bedreviter.

Du skrev at du ikke skjønne hvordan andre får det til og det svarte jeg på. Vi har ikke bare øvd på flyting, men også hvordan man kan holde seg fast i andre å få hjelp og f.eks. hvordan man kan "henge på" en annen hvis man ikke orker å svømme selv. Det er selvfølgelig ikke for sent å øve på disse tingene nå, men lettere å gjøre det når de er små. 

Hvis et av mine barn trenger å hvile på meg, må jeg trå vannet for å holde meg oppe. Barna må også trå vannet. Dette gjelder jo så klart når ingen av oss har panikk. Barna lærte seg tidlig å trå vannet, for å kunne hente seg inn hvis de blir slitne når de svømmer. Lære seg og flyte og å trå vannet er viktig. 

Anonymkode: 2c954...d1a

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Og likevel lar ansvarsløse foreldre 10-12 åringer gå alene for å bade. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 8f619...bc0

Min erfaring er at 13-14 åringer er ikke særlig mer ansvarlige enn 10-12 åringer når det gjelder bading 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Les innlegget. Jeg forstår at en desperat person kan dra deg ned. 

Lurer på om det er vanlig at en IKKE desperat person, som bare trenger å holde litt på armen eller skulderen din, vil dra deg ned. Ser jo mange som holder barnet sitt i vannet, at barnet bruker mor som støtte mens de bader på dypet. 

Nei, det er ikke vanlig med mindre det er en diger mann

Anonymkode: 50336...51c

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det som er skummelt at til tross for Norges geografi og kystlinje er det null badevakter selv på de største strendene  … forstå det den som kan .. 

Det koster tross alt penger så det går ikke! Viktigere å bruke alt på bistand til alle andre land etc. 🙃

Anonymkode: d6a99...ac8

Takk for svar❤️

Så det er enklere å svømme på rygg(gitt at den du redder også kommer seg over på rygg evt er bevisstløs som du sier).

Men hva om det ikke er direkte livredning, det var jo bare panikk og behov for å holde seg fast for sønnen min. Hva gjør folk når de bader med barna sine, dypt nok til at du ikke rekker ned til bunnen. Og barnet vil holde seg fast i deg fordi de er slitne, utrygge eller lignende. Jeg blir jo dratt under. Da er det jo ikke engang snakk om en desperat person som "klatrer" på deg for å berge livet sitt. Jeg kommer kommer aldri til å tørre å bade igjen med mindre vi er i basseng med livreddere.

Om de er slitne eller utrygge, øv på at de kan henge på deg når du svømmer. Det som er viktig er at de holder hendene på dine skuldre og har strake armer. Da trykker de ikke deg ned. Øv også på å flyte og trå vannet. Om dere bader på dypet og ungene blir slitne så kan de henge på deg, men de må lære seg at de kun kan henge så lenge skuldrene er under vann. Øv, øv og øv. 

Anonymkode: 2bb68...474

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skal følge med. Ja, tror også sjokket satt i veldig lenge. Skal absolutt gå på kurs, det der vil jeg ikke oppleve igjen! 😟

Men virker jo ikke som dette er helt vanlig? Se bort ifra at en person har fullstendig panikk, det blir en annen sak. Alle som bader med ungene sine har jo ikke fått profesjonell opplæring. Likevel ser jeg mange bader med barn, og barna holder i armen til mor eller far på dypet. Ser også at folk hopper fra båt og brygge med barn, og når de kommer opp til overflaten så vil barnet holde seg fast fordi de har vann i øynene. Dette ser jo ut som det er lett som en lek, ingen jeg ser blir dratt under eller må kjempe for å holde barnet. Hva er det jeg ikke får til siden jeg ikke greier å holde meg over vann når sønnen min holder meg på armen eller skulderen for støtte? 🥵 men ja, lærer dette på et evt kurs. Forstår bare ikke hvorfor andre får det til som om det skulle være like naturlig som å gå på hardt underlag 😖

Du har tatt opp et viktig tema her syns jeg. Veldig mange "vet", men så vet de egentlig ikke. Det burde helt klart vært mer opplyst om. Akkurat som at det stadig er påminnelser om hva vi bør gjøre og ikke gjøre i trafikken. Det drukner dessverre en del mennesker hver sommer.. 

Ja, jeg skjønner at det sjokket satt i. Du var på nippet liksom. Det er traumatisk. 

Endret av ReneRene

Og likevel lar ansvarsløse foreldre 10-12 åringer gå alene for å bade. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 8f619...bc0

Hadde jeg aldri turt.

Du skrev at du ikke skjønne hvordan andre får det til og det svarte jeg på. Vi har ikke bare øvd på flyting, men også hvordan man kan holde seg fast i andre å få hjelp og f.eks. hvordan man kan "henge på" en annen hvis man ikke orker å svømme selv. Det er selvfølgelig ikke for sent å øve på disse tingene nå, men lettere å gjøre det når de er små. 

Du har vel øvd på å holde barnet ditt under vann i 5 minutter, for å lære de å takle alle situasjoner 🤦‍♀️

De aller fleste lærer barna sine det du nevner, men de aller fleste forstår også at ting kan skje uansett hbor mye man øver. Man kan aldri øve på en ulykke. Du kan lære barna ting, men du kan aldri garantere at de mestrer det når ulykken først skjer.

Annonse

Hvis et av mine barn trenger å hvile på meg, må jeg trå vannet for å holde meg oppe. Barna må også trå vannet. Dette gjelder jo så klart når ingen av oss har panikk. Barna lærte seg tidlig å trå vannet, for å kunne hente seg inn hvis de blir slitne når de svømmer. Lære seg og flyte og å trå vannet er viktig. 

Anonymkode: 2c954...d1a

Jeg gjør det, men mulig jeg ikke har riktig teknikk😐

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvis alternativet er at personen drukner så er det vel bedre å slå ham/henne i svime så vedkommende kan reddes.

Du ser jo bare problemer ved andres løsningsforslag. Så hva er ditt forslag til hvordan man redder en i panikk fra å drukne?

Nei, jeg ser ikke "bare problemer ved andres løsningsforslag". Å svimeslå sitt eget barn er ikke en løsning. 
Og jeg tviler egentlig på at dette rådet finnes. For jeg har en sønn som har jobbet som badevakt i to år, og det har aldri vært snakk om at man skal svimeslå noen. 

For øvrig har folk flest et ganske forvrengt syn på det å slå noen i svime. I filmer kommer helten med en knyttneve, og forbryteren detter i bakken. Men det er totalt urealistisk. Selv i boksing er knockout ganske sjelden, de fleste kamper vinnes på poeng, og ingen av oss kan vel måle oss i styrke med en proffbokser? 

Å ha blitt svimeslått er også noe man får seinskader av. 

Anonymkode: 09f03...7fe

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om de er slitne eller utrygge, øv på at de kan henge på deg når du svømmer. Det som er viktig er at de holder hendene på dine skuldre og har strake armer. Da trykker de ikke deg ned. Øv også på å flyte og trå vannet. Om dere bader på dypet og ungene blir slitne så kan de henge på deg, men de må lære seg at de kun kan henge så lenge skuldrene er under vann. Øv, øv og øv. 

Anonymkode: 2bb68...474

Takk for konkret tips, dette skal vi prøve 😊😊😊❤️

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar❤️

Så det er enklere å svømme på rygg(gitt at den du redder også kommer seg over på rygg evt er bevisstløs som du sier).

Men hva om det ikke er direkte livredning, det var jo bare panikk og behov for å holde seg fast for sønnen min. Hva gjør folk når de bader med barna sine, dypt nok til at du ikke rekker ned til bunnen. Og barnet vil holde seg fast i deg fordi de er slitne, utrygge eller lignende. Jeg blir jo dratt under. Da er det jo ikke engang snakk om en desperat person som "klatrer" på deg for å berge livet sitt. Jeg kommer kommer aldri til å tørre å bade igjen med mindre vi er i basseng med livreddere.

Det er noe helt annet om de bare holder seg litt i deg, enn om de prøver å komme seg opp, da dytter de ned og det blir for tungt å holde hodet over vannet. Jeg har lært mine til aldri å henge på andre om ikke ene når bunnen. Og alltid ha med en flyteting til å ha mellom eller flyte på ved behov. 

Anonymkode: 073e8...5a8

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg ser ikke "bare problemer ved andres løsningsforslag". Å svimeslå sitt eget barn er ikke en løsning. 
Og jeg tviler egentlig på at dette rådet finnes. For jeg har en sønn som har jobbet som badevakt i to år, og det har aldri vært snakk om at man skal svimeslå noen. 

For øvrig har folk flest et ganske forvrengt syn på det å slå noen i svime. I filmer kommer helten med en knyttneve, og forbryteren detter i bakken. Men det er totalt urealistisk. Selv i boksing er knockout ganske sjelden, de fleste kamper vinnes på poeng, og ingen av oss kan vel måle oss i styrke med en proffbokser? 

Å ha blitt svimeslått er også noe man får seinskader av. 

Anonymkode: 09f03...7fe

Ok, du får si det til dem som har utdannet mannen min til redningsdykker, jeg bare gjentar det han har lært.

Personlig ville jeg tatt risikoen ved å bli svimeslått hvis alternativet var å drukne.

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Du har tatt opp et viktig tema her syns jeg. Veldig mange "vet", men så vet de egentlig ikke. Det burde helt klart vært mer opplyst om. Akkurat som at det stadig er påminnelser om hva vi bør gjøre og ikke gjøre i trafikken. Det drukner dessverre en del mennesker hver sommer.. 

Ja, jeg skjønner at det sjokket satt i. Du var på nippet liksom. Det er traumatisk. 

Ja, mange drukner 😐 og av de er det nok flest svømmedyktige vil jeg tro. Kjenner noen som ikke kan svømme, de er alltid på grunt vann, vasser evt. 

Mange som skal redde andre drukner. Mange som overvurderer egne svømmeevner drukner. 

Vet veldig godt hva jeg skal se etter på stranda feks, men etter min egen hendelse kommer jeg til å være mye mer bevisst. Så og si aldri roping etter hjelp eller veiving med armene. Drukning skjer stille og nesten usynlig i mange tilfeller.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er noe helt annet om de bare holder seg litt i deg, enn om de prøver å komme seg opp, da dytter de ned og det blir for tungt å holde hodet over vannet. Jeg har lært mine til aldri å henge på andre om ikke ene når bunnen. Og alltid ha med en flyteting til å ha mellom eller flyte på ved behov. 

Anonymkode: 073e8...5a8

Dette skal vi øve mye på, takk❤️

Alle burde egentlig ha et livredningskurs, det kostet ca 1000 kr, med teori og praktisk prøve. Der lærer du at «forlenget arm» alltid er førstevalget når noen har problemer i vannet. Det kan være en åre, en flytevest, en redningsbøye, eller hva som helst. Slik omgår du situasjonen du beskriver. Hvis du opplever at en person med panikk klatrer på deg og drar deg under bør du selv dykke, da vil personen med panikk slippe. Deretter kan du prøve igjen fra en annen vinkel. 

Livredningen vi lærte på skolen var ilandføring av bevisstløs person, det er en litt annen problemstilling. 

Anonymkode: abd88...021

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Alle burde egentlig ha et livredningskurs, det kostet ca 1000 kr, med teori og praktisk prøve. Der lærer du at «forlenget arm» alltid er førstevalget når noen har problemer i vannet. Det kan være en åre, en flytevest, en redningsbøye, eller hva som helst. Slik omgår du situasjonen du beskriver. Hvis du opplever at en person med panikk klatrer på deg og drar deg under bør du selv dykke, da vil personen med panikk slippe. Deretter kan du prøve igjen fra en annen vinkel. 

Livredningen vi lærte på skolen var ilandføring av bevisstløs person, det er en litt annen problemstilling. 

En ting det også er lurt å øve på er å svømme med klær og å takle å falle i vannet. Ta for eksempel på jeans, T-skjorte, en tynn genser og en jakke+joggesko. Gå langs brygga og avtal at den ene skal dytte den andre plutselig. Gjenta flere ganger. Det er veldig god øvelse for å håndtere det uten å få panikk siden. (Men sørg for sikkerheten.)

Anonymkode: 3a1c3...7a5

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Takk, veldig nyttig info!😊

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en datter på åtte. Da hun var mindre kunne jeg holde henne i vannet, men nå er hun for stor og tung til at jeg klarer det uten at hun hjelper til selv. 

Vi var og badet i dag, og hun ville at vi skulle svømme ut til en flytebrygge. Den er ikke veldig langt ute, men jeg sa nei, nettopp fordi jeg ikke trodde jeg ville kunne holde henne oppe om hun ble for sliten. Etter å ha lest denne tråden er jeg ganske sikker på at det var rett avgjørelse og ikke jeg som var hysterisk. 

Anonymkode: af8a9...b92

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en datter på åtte. Da hun var mindre kunne jeg holde henne i vannet, men nå er hun for stor og tung til at jeg klarer det uten at hun hjelper til selv. 

Vi var og badet i dag, og hun ville at vi skulle svømme ut til en flytebrygge. Den er ikke veldig langt ute, men jeg sa nei, nettopp fordi jeg ikke trodde jeg ville kunne holde henne oppe om hun ble for sliten. Etter å ha lest denne tråden er jeg ganske sikker på at det var rett avgjørelse og ikke jeg som var hysterisk. 

Anonymkode: af8a9...b92

Absolutt riktig avgjørelse ❤️❤️❤️

Evt neste gang, ha med noe og svøm ut, det skal jeg etter tips fra andre her 😊 Alltid ha med seg noe flyte-hjelpemiddel❤️ Better safe than sorry!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...