Gå til innhold

Jeg angrer på at jeg fikk barn...

Anbefalte innlegg

Fatter ikke at jeg kunne ta det valget. Selv om yngste skal opp i 10., visste jeg jo egentlig allerede da at framtiden var dyster. Tempoet har bare akselerert raskere enn forventet. Begynnelsen på slutten skremmer vettet av meg, og det føles både egoistisk og utrolig slemt å utsette barna mine for dette. Sommeren har bare vært en vond klump i magen med kunstige smil.og jeg klarer ikke å riste av meg denne krisefølelsen. Klimaet blir jo selvsagt snakket om her hjemme, men jeg deler selvsagt ikke hva jeg virkelig føler. Dommedagsfølelsen jeg kjenner på hele tiden... 😳

Anonymkode: 3c8b4...988

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441819-jeg-angrer-p%C3%A5-at-jeg-fikk-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok, det er ikke normalt.

Anonymkode: cb7a8...bfb

Det som skjer med klimaet nå er heller ikke normalt.

Antatt masseutryddelse på gang. 76% av alle dyrearter vil dø i løpet av 100 år, mot normalt 2,8 millioner år. 

Nordatlanteten har gøyere temperatur en verste antatte scenarioet. Det gjør at artene som lever der trenger 25% mer energi, hvis de ikke blir utryddet. 50-80 % av alt oksygenet vi trenger kommer fra havet. 

Tørke som gir tørre elver og problemer med å produsere mat i større deler av verden. Sør Europa blir ugunstig for dyrking. Her blir det mest sannsynlig for milde vintre og faktisk for milde somre på grunn av is smeltingen. Det vil gjøre det mer ugunstig i nord for dyrking.  

Osv. Osv. Og ikke minst uroen og kampene det vil bli om ressursene. 

Jeg er faktisk redd. Føler jeg har satt barna i en bedriten situasjon de ikke har noen forutsetninger til å  stoppe eller reversere 😳

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Bestill deg en time hos psykolog! Dette er ikke normalt.

Anonymkode: 8869d...27a 

Selv om det sikkert er normalt, er det i alle fall ikke bra å leke struts heller. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Selv om det sikkert er normalt, er det i alle fall ikke bra å leke struts heller. 

Jeg er enig med brukeren du svarer. Du bør få psykolog å snakke med. Du har så store katastrofetanker at du angrer på å ha fått barna. Du er i et slags krisemodus som ikke gjør noen nytte eller noe positivt. Er det mye trøbbel i livet ditt, eller har vært det? For da kan jo grunnen til dette være at du har hengt alt på den knaggen her. Søk hjelp du. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fatter ikke at jeg kunne ta det valget. Selv om yngste skal opp i 10., visste jeg jo egentlig allerede da at framtiden var dyster. Tempoet har bare akselerert raskere enn forventet. Begynnelsen på slutten skremmer vettet av meg, og det føles både egoistisk og utrolig slemt å utsette barna mine for dette. Sommeren har bare vært en vond klump i magen med kunstige smil.og jeg klarer ikke å riste av meg denne krisefølelsen. Klimaet blir jo selvsagt snakket om her hjemme, men jeg deler selvsagt ikke hva jeg virkelig føler. Dommedagsfølelsen jeg kjenner på hele tiden... 😳

Tuller du? 

Da er det på tide å plukke opp røret til psykologen. Dette er ikke normalt. 

Livet er fantastisk! 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Leker ikke struts. Men hvorfor skal man få å tenke katastrofetanker? Det gagner jo ingen. 

Anonymkode: e6583...ebb

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Antatt masseutryddelse på gang. 76% av alle dyrearter vil dø i løpet av 100 år, mot normalt 2,8 millioner år. 

Nordatlanteten har gøyere temperatur en verste antatte scenarioet. Det gjør at artene som lever der trenger 25% mer energi, hvis de ikke blir utryddet. 50-80 % av alt oksygenet vi trenger kommer fra havet. 

Tørke som gir tørre elver og problemer med å produsere mat i større deler av verden. Sør Europa blir ugunstig for dyrking. Her blir det mest sannsynlig for milde vintre og faktisk for milde somre på grunn av is smeltingen. Det vil gjøre det mer ugunstig i nord for dyrking.  

Jeg er faktisk redd. Føler jeg har satt barna i en bedriten situasjon de ikke har noen forutsetninger til å  stoppe eller reversere 😳

Jaja, i verste fall dør menneskeheten ut da. Da merker man uansett ikke noe mer til dette.

Anonymkode: cb7a8...bfb

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Skjønner godt at det er fort gjort å tenke at verden vil gå under med all denne hylingen i media om globale kriser, spådommer om hvor fort polene smelter og dyrearter forsvinner.

Men om det virkelig er så ille, hvorfor setter ikke verdenslederene foten ned med tiltak som virkelig vil fungere? Stoppe motorsport som fortsatt går på fossile drivstoff, stoppe cruise trafikk som går på fosile drivstoff, sette krav til kvalitet og miljøhensyn på produserte varer, hjelpe uland med å få igang renovasjonssystem....  i stedet for å rope ut om at kua forurenser så mye at vi må slutte å spise kjøttet.

Hvorfor forbyr de ikke plast bæreposer, eller mange av disse engangsklutene som produseres? Produsentene fant jo fort en erstatning for disse engangs sugerørene.

Når jeg var ungdom så var det også like før verden gikk under, den gang pga ozonlaget og freongass. Gassen ble forbudt brukt i spraybokser og kjøleskap og ozonlaget vokste seg til igjen. 

mT3 skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt at det er fort gjort å tenke at verden vil gå under med all denne hylingen i media om globale kriser, spådommer om hvor fort polene smelter og dyrearter forsvinner.

Men om det virkelig er så ille, hvorfor setter ikke verdenslederene foten ned med tiltak som virkelig vil fungere? Stoppe motorsport som fortsatt går på fossile drivstoff, stoppe cruise trafikk som går på fosile drivstoff, sette krav til kvalitet og miljøhensyn på produserte varer, hjelpe uland med å få igang renovasjonssystem....  i stedet for å rope ut om at kua forurenser så mye at vi må slutte å spise kjøttet.

Hvorfor forbyr de ikke plast bæreposer, eller mange av disse engangsklutene som produseres? Produsentene fant jo fort en erstatning for disse engangs sugerørene.

Når jeg var ungdom så var det også like før verden gikk under, den gang pga ozonlaget og freongass. Gassen ble forbudt brukt i spraybokser og kjøleskap og ozonlaget vokste seg til igjen. 

Fleiper du?

Anonymkode: 2b927...d29

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja, vi bruker opp planeten vår og vil nok en dag dø ut 

Men når vi er døde merker vi da ingenting...

Om barna dine ikke er født, eller er døde fordi verden gikk under spiller ingen rolle.

Anonymkode: 2eb18...776

Jeg liker deg! Herlig og realistisk svar!

Anonymkode: 32779...990

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, vi bruker opp planeten vår og vil nok en dag dø ut 

Men når vi er døde merker vi da ingenting...

Om barna dine ikke er født, eller er døde fordi verden gikk under spiller ingen rolle.

Poenget er jo at jeg ikke unner barna mine å være med på den brutale virkeligheten som er foran dem.

Vi som er oppvokst her, har hatt det enklere enn bortimot alle andre hittil. Kampen om ressursene vil komme før vi aner det, og barna våre blir en del av dette. Det er tross alt bedre å ikke bli født enn å dø mens du kjemper for å leve. 

mT3 skrev (2 timer siden):

Du har fått med eg at miljøkrisen har eskalert? Det går fortere enn først antatt. 

Hvorfor ikke verdenslederne gjør noe? I veldig mange land er det alt kamp om ressurser og de har nok med å overleve. Ellers er det kapitalismen som avgjør dette. Profitt er viktigere enn perspektiv. Miljøkampen blir sminket litt penere med at koe tiltak blir gjort, men du ser på Norge, et land med best mulig forutsetninger til å t atak, vi også tenker mer på lommeboka enn fremtiden til barna våre. 

Hvis du tror man bare kan putte plaster på situasjonen, slik den er nå, så tar du styggelig feil. Vi har jo sett lenge hva som vil skje, men de har gitt inntrykk av at vi har hat bedre tid på å stoppe utviklingen. Om vi hadde skrudd på en bryter og stoppet alle utslipp, avskoging og overfiske osv, så har vi alt passert streken for å hindre masseødeleggelsesvåpen og død. Det hil bremse situasjonen å trykke på nøfstopoen, men kollisjonen er uunngåelig. 

mT3 skrev (2 timer siden):

Fleiper om hva da?

Jeg også forstår jo at verden en gang vil bli ubeboelig om vi fortsetter å forurense som vi gjør, men jeg kan kun gjøre så godt som jeg kan. 

Vi gjør ikke det beste vi kan.æ! Veldig få av oss gjør det. Og største tiltakene må skje på ssmfunnsnovå ikke enkeltindivider. Vi fortsetter forbruket, reisingen, svinnet, egoismen... 

Lagertha skrev (9 timer siden):

Tuller du? 

Da er det på tide å plukke opp røret til psykologen. Dette er ikke normalt. 

Livet er fantastisk! 

Fordi jeg SER hva som skjer, så er et jeg som trenger psykolog? Alle lever ikke et fantastisk liv, sånn i utgangspunktet. Ikke slipper jeg inn hos en psykolog heller, hvis jeg ikke betaler en privat for å sitte og holde meg i hånda. Du skal ha litt mer enn realistisk perspektiv på framtiden og ksyasyrofetsnket dom følge av dette, for å slippe gjennom nåløyet i psykiatrien her til lands.

Jeg er oppriktig mer bekymret for mine barn, evt barnebarn. Dine barn og barnebarn. Det er jo strutsementslitet å reise til Italia og kose seg i 40+ og evt se på skogbranner i Hellas. Hvis man velger å heve champagneglasset i solnedgangen og kun se det vakre i alt, overlater man problemene og utfordringene til kommende generasjonen. Hvor egoistisk er ikke det? Fordi du fortsatt kan skumme fløten, så overlater du den surnede melken til din etterkommere. Men det er klart det er jeg som trenger hjelp. 

Og hvordan vil det hjelpe planeten å ikke få barn?

Ingen er mer miljøbevisste enn generasjonen under oss. 

Jada, kanskje må de "kjempe for å overleve" som du kaller det, men ingen er bedre rustet til å klare brasene enn de som kommer etter oss. Om vi i de rike landene ikke får barn, samtidig som der fødes barn i hopetall i de fattige landene, vil skjevheten i folketall bli enda større og problemene bli enda større.

For det er de rike landene som må gjøre jobben.

Du sier du vil spare dine evt etterkommere for den kampen du ser vil komme, er ikke det en minst like egoistisk tanke som å faktisk føde barn som kan ta den kampen?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan vil det hjelpe planeten å ikke få barn?

Ingen er mer miljøbevisste enn generasjonen under oss. 

Jada, kanskje må de "kjempe for å overleve" som du kaller det, men ingen er bedre rustet til å klare brasene enn de som kommer etter oss. Om vi i de rike landene ikke får barn, samtidig som der fødes barn i hopetall i de fattige landene, vil skjevheten i folketall bli enda større og problemene bli enda større.

For det er de rike landene som må gjøre jobben.

Du sier du vil spare dine evt etterkommere for den kampen du ser vil komme, er ikke det en minst like egoistisk tanke som å faktisk føde barn som kan ta den kampen?

Hva mener du med at generasjonen under oss er så miljøbevisste? Forbruker de mindre enn oss? Reiser de mindre? På hvilken måte er de bedre rustet til å håndtere krisene som kommer med hungersnød, millioner av miljøflyktninger som kommer vår vei som vi må dele stadig færre ressurser med?

Anonymkode: cd216...f79

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du med at generasjonen under oss er så miljøbevisste? Forbruker de mindre enn oss? Reiser de mindre? På hvilken måte er de bedre rustet til å håndtere krisene som kommer med hungersnød, millioner av miljøflyktninger som kommer vår vei som vi må dele stadig færre ressurser med?

Du, liver blir ganske begrenset om man skal bruke masse energi på hvisomatte og dersomatte altså.

Ja,vi kan være bevisste og ta de miljøhensynene vi kan selv, og ja, vi skal selvfølgelig lære barna våre at vi må passe på kloden vår.

Men livet er her og nå, vi må huske å nyte det vi faktisk har.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du, liver blir ganske begrenset om man skal bruke masse energi på hvisomatte og dersomatte altså.

Ja,vi kan være bevisste og ta de miljøhensynene vi kan selv, og ja, vi skal selvfølgelig lære barna våre at vi må passe på kloden vår.

Men livet er her og nå, vi må huske å nyte det vi faktisk har.

Men det var jo ikke det jeg spurte om…

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Her er resultatet av at du ser på tv alt for mye og lar deg bli påvirket alt for mye rundt deg. Skru av nyhetene og lev livet her og nå. 

Anonymkode: a4209...ff7

Jeg ser ikke på TV, faktisk. Ergo ser jeg ikke på nyhetene. Jeg leser selvsagt aviser. Som medlem av samfunnet forplikter jeg meg til å være informert og ikke leve oppe i skyene. Det som overrasket meg, er at det å ha beina plantet i virkeligheten ser ut til å være så truende at anbefalingene er å lukke øynene og fortrenge realiteten, snakke med psykolog og lukte på roser. Jeg vil nå si at det er mer problematisk. Hvis vi later som om det ikke skjer så eksisterer det ikke. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fordi jeg SER hva som skjer, så er et jeg som trenger psykolog? Alle lever ikke et fantastisk liv, sånn i utgangspunktet.

Mange ser hva som skjer. Det betyr ikke at de slutter å jobbe for et annet utfall likevel. Det betyr heller ikke at de angrer på å ha fått barn, eller har dommedagsfantasier daglig. Man kan være realist uten å bli deprimert.

Anonymkode: d1f19...f98

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det som overrasket meg, er at det å ha beina plantet i virkeligheten ser ut til å være så truende at anbefalingene er å lukke øynene og fortrenge realiteten, snakke med psykolog og lukte på roser. Jeg vil nå si at det er mer problematisk. Hvis vi later som om det ikke skjer så eksisterer det ikke. 

Du kan ha nytte av en psykolog uten at det handler om å "fortrenge realiteten".

Anonymkode: d1f19...f98

Anonym bruker skrev (På 29.7.2023 den 0.13):

Det er riktig at dette ser dystert ut, muligheten for å redde dette inn er svinnende liten. Konsekvensene er skremmende, tanken på mange mennesker og mangel på ressurser en dag er veldig skremmende, for en vet jo hva det gjør med mennesker. 

Vi nordmenn har levd svært beskyttet de tre siste generasjonene. Det har blitt en selvfølge å vokse opp, ha en varm seng og mat på bordet, leve ett relativt godt liv frem til du er minst 80 år. Det finnes vel få mennesker i verden som er mer orientert rundt pensjon enn vi nordmenn. Nettopp fordi vi antar at vi skal leve så lenge. 

Men, eneste garantien du har er øyeblikket her og nå. Når du mister øyeblikket her og nå, fordi du er redd for hva som kommer, da er det på tide å jobbe med egen psyke. For du har mistet det ene du kan kontrollere. 

Anonymkode: c6dcf...25a

Jeg kan forstå at man angrer på valget om å få barn når man ser at verden er overbefolket og at ens medgenerasjon ikke er villige til å oppgi noe for å bidra. Det betyr jo ikke at man ikke liker barna sine, eller ikke er glad i dem. Vi lar disse barne arve en planet ferdig herpet, og håper de fikser vår skade fordi «de er jo mer opptatt av miljø enn oss». Men det stemmer ikke. De er opptatt av miljø, og de er oppvokst i en verden der de lærer om global oppvarming, men samtidig ser de foreldre som ikke er villig til å la en eneste sjanse til å reise med fly gå fra seg, de har foreldre som ikke oppfordrer til å reise kollektivt, for de kan jo bare kjøre dem dit de skal, og de har foreldre som egentlig, i det store og hele, ikke bryr seg og blir avvist om de stiller spørsmål ved foreldrenes livsstil.

Barna er her, og man elsker dem, men jeg forstår at man kan angre på å sette barn til verden når de bare skal arve en ødelagt planet, og muligens måtte kjempe like mye som mange generasjoner før oss.

Rekk opp hånda om du er villig til:

- slutte å reise med fly

- slutte å kjøre bil

- begynne å dyrke mat selv

- slutte å reise på ferie om det ikke er kollektivt

- bidra til at staten slutter å hente ut olje

- bruke mindre strøm

Dette er egentlig enkle grep, men de færreste er villige til å la det være

Anonymkode: 67c62...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...