Gå til innhold

Hvordan si til en 7 åring (foreldrene) at det blir mye med besøk hver dag? Er det moralsk riktig?🔆

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Ikke kom med påstander du ikke kan forklare. Det har ingen hensikt. Selvfølgelig handler ikke tråden om å gi noen motstand. For å gi noen det så kreves en ytring. 7- åringen her har ikke kommet med noen. 

Det handler om at barn og denne jenta må tåle å få høre at det ikke alltid passer at hun kommer på besøk. HI sier at hun kommer daglig. Å forvente at det passer med besøk hver eneste dag er ikke riktig. Og så lenge denne jentas foreldre ikke setter grenser for akkurat det, så får HI gjøre det. Det høres jo ut som om denne jenta er på besøk hos datter til HI oftere enn noen andre ettersom hun kommer daglig, så da er det slettes ikke utestenging om hun får et nei innimellom. Det skulle bare mangle. Jeg som voksen hadde heller ikke orket besøk av det samme mennesket hver eneste dag. 

Anonymkode: 5a32c...083

Fortsetter under...

ReneRene skrev (24 minutter siden):

Jeg håper virkelig at du forstår viktigheten av å forklare barn når du oppdrar dem. Autoritære foreldre som kun krever at barn godtar er de mest skadelige foreldrene. Slike barn får ikke særlig mye selvinnsikt. Noe som vel er det viktigste av alt vi tilegner oss. Dette har heller ingenting med å korrigere oppførsel. Det er jo nettopp det jeg argumenterer for at voksne skal gjøre isteden for å "kvitte seg med poiblembarnet"!

Hun blir utestengt fra samvær hun er vant til å være en del av. Det er å utestenge, forvise, avvise. 

Men det er jo ikke snakk om å «kvitte seg med problembarn»! Det er snakk om to barn som vil leke alene en, 1, dag! 

Uansett støtter forskning å la, spesielt jenter, enten bare være 2 eller 4+ når de leker sammen. Bare 3 kan skape konflikter.

Og det å komme med forklaringer, som du ønsker, kan skape en indre konflikt i barnet. «Du får ikke komme, for du skaper problemer». Hvordan tror du en 7-åring kommer til å takle det? 

Anonymkode: 432ba...cae

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Beklager at jeg tenkte juridisk som at ytring også er handling.

Uansett så kan man ikke få motstand uten å ha ytret seg eller handlet. 

Har jeg sagt at man kan få motstand uten å ha ytret seg eller handlet? Hva er det du diskuterer nå? 

Anonymkode: a1a42...b0c

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men det er jo ikke snakk om å «kvitte seg med problembarn»! Det er snakk om to barn som vil leke alene en, 1, dag! 

Uansett støtter forskning å la, spesielt jenter, enten bare være 2 eller 4+ når de leker sammen. Bare 3 kan skape konflikter.

Og det å komme med forklaringer, som du ønsker, kan skape en indre konflikt i barnet. «Du får ikke komme, for du skaper problemer». Hvordan tror du en 7-åring kommer til å takle det? 

Hvordan kan dette handle om 1 dag? Da blir det jo enda mer urimelig og uforutsigbart! "I dag kan du ikke være her, men neste gang kan du" 

Som om de kollegaene som bruker å gå til felles lunsj med deg ville oppført seg sånn. "I dag kan du bli med" "i dag passer det ikke at du er med oss" 

Det er jo i beste fall manipulasjon for å gjøre folk usikre og aldri vite hva de kan forvente. 

Da bør Ts ta forskningen til etterretning om hun mener det samme, og da kan løsningen fint bli "datteren min får besøke den gamle venninne hos dem, så slipper den tredje å bli avvist når hun ellers har vært velkommen" 

Jeg var ikke for å forklare det. Jeg stilte spørsmål til hvorfor ingen her foreslo det. Og det er jo nettopp som du skriver fordi det er uakseptabelt. En grunn blir ikke bedre selv om du ikke sier den høyt altså. Det er holdningene her jeg reagerer på. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har jeg sagt at man kan få motstand uten å ha ytret seg eller handlet? Hva er det du diskuterer nå? 

Så må du forklare hva jenta har gjort eller sagt da, siden du mener hun får "motstand"

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Så må du forklare hva jenta har gjort eller sagt da, siden du mener hun får "motstand"

Når hun ikke kan få være med hi sin datter hver eneste dag så kan hun oppleve det som at hun får motstand. Det kan være sårt der og da, men det er viktig at barn ikke alltid får det helt som de vil. Barn godtar og skjønner mye om de får ting godt forklart. 

Det er svært tungt å diskutere når man må forklare alt på micronivå. 

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Når hun ikke kan få være med hi sin datter hver eneste dag så kan hun oppleve det som at hun får motstand. Det kan være sårt der og da, men det er viktig at barn ikke alltid får det helt som de vil. Barn godtar og skjønner mye om de får ting godt forklart. 

Det er svært tungt å diskutere når man må forklare alt på micronivå. 

Det er du som surrer nå. Du bruker begrep som ikke har noe med dette å gjøre. Hva jenta "føler" har ingenting å si for å slå fast at hun ikke får "motstand" Hun får ikke det fordi hun ikke har gjort eller sagt noe som andre må ta til motmæle eller handle mot! 

At jeg ber deg forklare hva du mener når du surrer med begreper får du ta på egen kappe. 

Dette handler heller ikke om at barn ikke alltid skal få det "helt" som de vil. Dette handler om en helt konkret problemstilling vi diskuterer her. Om at en jente på 7 år plutselig blir avvist når hun har vært velkommen hver gang tidligere, og at flere her forsvarer det og tenker at det "må hun jo bare godta" Jeg argumenterer altså i mot det. Det handler saken her om, og ikke at barn skal få viljen sin hele tiden eller at de ikke skal få reell motstand når de gjør eller sier noe som må korrigeres. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (32 minutter siden):

Det er du som surrer nå. Du bruker begrep som ikke har noe med dette å gjøre. Hva jenta "føler" har ingenting å si for å slå fast at hun ikke får "motstand" Hun får ikke det fordi hun ikke har gjort eller sagt noe som andre må ta til motmæle eller handle mot! 

At jeg ber deg forklare hva du mener når du surrer med begreper får du ta på egen kappe. 

Dette handler heller ikke om at barn ikke alltid skal få det "helt" som de vil. Dette handler om en helt konkret problemstilling vi diskuterer her. Om at en jente på 7 år plutselig blir avvist når hun har vært velkommen hver gang tidligere, og at flere her forsvarer det og tenker at det "må hun jo bare godta" Jeg argumenterer altså i mot det. Det handler saken her om, og ikke at barn skal få viljen sin hele tiden eller at de ikke skal få reell motstand når de gjør eller sier noe som må korrigeres. 

I alle dager. Kan du over hodet ikke norsk??

Anonymkode: 54204...8f6

ReneRene skrev (41 minutter siden):

Tenker du at det er helt innafor at et barn skal få ja hver gang barnet kommer på døra? Sju dager i uka?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du at det er helt innafor at et barn skal få ja hver gang barnet kommer på døra? Sju dager i uka?

Nå ser jeg ikke at Ts tar dette opp som et problem. Så det er overhodet ikke relevant hva vi mener om det her. 

ReneRene skrev (51 minutter siden):

Her er det faktisk du som ikke skjønner begrepet motstand. Det er nettopp motstand hun vil oppleve når hun får forklart at hun ikke kan komme denne dagen. Hun blir avvist, det stemmer, men det trenger ikke bli en vond opplevelse om hun får en god nok forklaring. Vi møter alle motstand i livet, det er sunt å lære seg å takle slik at man ikke føler at livet faller i grus om ikke alt blir akkurat slik som vi tenker og ønsker. 

Hi har ikke ansvar for å skjerme dette barnet for livets realiteter, hennes ansvar er å legge dette frem slik at syvåringen skjønner grunnen til at det ikke passer med besøk denne dagen. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Her er det faktisk du som ikke skjønner begrepet motstand. Det er nettopp motstand hun vil oppleve når hun får forklart at hun ikke kan komme denne dagen. Hun blir avvist, det stemmer, men det trenger ikke bli en vond opplevelse om hun får en god nok forklaring. Vi møter alle motstand i livet, det er sunt å lære seg å takle slik at man ikke føler at livet faller i grus om ikke alt blir akkurat slik som vi tenker og ønsker. 

Hi har ikke ansvar for å skjerme dette barnet for livets realiteter, hennes ansvar er å legge dette frem slik at syvåringen skjønner grunnen til at det ikke passer med besøk denne dagen. 

Gi deg nå da. Kan du ikke heller google opp synonymer til motstand i det minste? 

Ellers blir dette kun kverulering. Jeg har argumentert mot alt det andre du skriver her. Flere ganger. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Gi deg nå da. Kan du ikke heller google opp synonymer til motstand i det minste? 

Ellers blir dette kun kverulering. Jeg har argumentert mot alt det andre du skriver her. Flere ganger. 

Skal jeg Google et ord du misforstår? Du altså 😂😂

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skal jeg Google et ord du misforstår? Du altså 😂😂

Nei. Du skal google et ord du bruker helt feil her. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nei. Du skal google et ord du bruker helt feil her. 

Men jeg gjør ikke det, skjønner du. Jeg utfordrer deg til å finne noen andre som er uenig med meg i bruken av ordet/begrepet motstand i denne sammenhengen. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men jeg gjør ikke det, skjønner du. Jeg utfordrer deg til å finne noen andre som er uenig med meg i bruken av ordet/begrepet motstand i denne sammenhengen. 

Hæ? 😂 JEG skal "finne noen" som er uenige med ditt valg av begrep? 

Herregud, noen ganger blir selv en seriøs og egentlig god diskusjon amputert av de merkeligste "oppfordringer" og utsagn. 

Alt er mulig. ( Og du. Hvis du vil ha noen som støtter deg mot meg og det jeg skriver, kan du ikke være i en heldigere posisjon enn å be om det  akkurat på dette forumet ) Du burde ikke trenge å be om det heller da 🙂

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (12 minutter siden):

Herregud som du rører, omg må du ødelegge hver eneste tråd du er med i.

Anonymkode: 3a229...892

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Herregud, noen ganger blir selv en seriøs og egentlig god diskusjon amputert av de merkeligste "oppfordringer" og utsagn. 

Alt er mulig. ( Og du. Hvis du vil ha noen som støtter deg mot meg og det jeg skriver, kan du ikke være i en heldigere posisjon enn å be om det  akkurat på dette forumet ) 

Så om noen er enig med meg, så er det pga din posisjon på forumet? Du altså 😂

ReneRene skrev (52 minutter siden):

Nå ser jeg ikke at Ts tar dette opp som et problem. Så det er overhodet ikke relevant hva vi mener om det her. 

Jo, det er det så absolutt. Når et barn kommer på døra sju dager i uka, så er det helt innafor å di at det ikke passer. Enten de bare skal være hjemme, skal bort eller har besøk fra før. Når du oppsøker andre så ofte, så er «det passer ikke i dag» noe du er nødt til akseptere. 

Det er helt ok å si til en 7-åring at i dag passer det ikke. Det viktigste er vel dog å lære eget barn å sette grenser for seg selv. Datteren din trenger å øve seg på konfliktløsning og å bidra til kompromisser. «Nei, det er ikke bare du som bestemmer og jeg liker ikke at du sier slemme ting til Selma». «Selma og jeg vil faktisk bygge Lego nå, så enten kan du være med på det eller vi kan møtes etterpå». Verken venninna eller de andre to blir mer sosialt kompetente av at de voksne styrer lek og samvær. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Hvordan kan dette handle om 1 dag? Da blir det jo enda mer urimelig og uforutsigbart! "I dag kan du ikke være her, men neste gang kan du" 

Som om de kollegaene som bruker å gå til felles lunsj med deg ville oppført seg sånn. "I dag kan du bli med" "i dag passer det ikke at du er med oss" 

Det er jo i beste fall manipulasjon for å gjøre folk usikre og aldri vite hva de kan forvente. 

Da bør Ts ta forskningen til etterretning om hun mener det samme, og da kan løsningen fint bli "datteren min får besøke den gamle venninne hos dem, så slipper den tredje å bli avvist når hun ellers har vært velkommen" 

Jeg var ikke for å forklare det. Jeg stilte spørsmål til hvorfor ingen her foreslo det. Og det er jo nettopp som du skriver fordi det er uakseptabelt. En grunn blir ikke bedre selv om du ikke sier den høyt altså. Det er holdningene her jeg reagerer på. 

Skulle man overført denne situasjonen til voksenverdenen, ville det blitt sånn her; 

Kari og Silje er venninner. Kari og Tuva er også venner. Silje og Tuva kjenner hverandre ikke så godt og når alle tre er sammen, flyter praten dårligere og det er mer anspent stemning enn når Kari er med bare Silje eller Tuva. 

Kari har behov for å lufte noe litt privat og trenger da gode omgivelser. Hun velger da å snakke med Silje, siden de har hatt lengst vennskap og hun føler seg mer komfortabel med Silje i denne saken. Tuva ringer Kari og spør om de møtes til en lunsj og kaffe. Kari sier at i dag passer det dessverre ikke. Kari og Tuva treffes dagen etter. 

Er det fortsatt like ille? 

Man kan ikke overføre hendelser i barneverdenen til voksenverdenen uten å løfte hendelsen opp på et mer utviklet nivå. Å sammenligne HIs innlegg med å utestenge én kollega (av mange) fra lunsjen, blir feil premisser. 

Anonymkode: 60148...60b

ReneRene skrev (45 minutter siden):

Alt er mulig. ( Og du. Hvis du vil ha noen som støtter deg mot meg og det jeg skriver, kan du ikke være i en heldigere posisjon enn å be om det  akkurat på dette forumet ) Du burde ikke trenge å be om det heller da 🙂

Hvordan er det mulig å ikke vite hva motstand er??

Anonymkode: 54204...8f6

ReneRene skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke det som er saken. Saken er at en 7- åring får komme på besøk mens en annen ikke får, selv om hun er bestevenninne som alltid har vært inkludert tidligere. 

Om man har besøk av besteforeldre, en kusine, eller en annen venn spiller da ingen rolle. Passer det ikke så passer det ikke. Unger blir ikke ødelagt av å få et nei, de blir ødelagt av å aldri få et nei.

Anonymkode: c2f57...226

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Skulle man overført denne situasjonen til voksenverdenen, ville det blitt sånn her; 

Kari og Silje er venninner. Kari og Tuva er også venner. Silje og Tuva kjenner hverandre ikke så godt og når alle tre er sammen, flyter praten dårligere og det er mer anspent stemning enn når Kari er med bare Silje eller Tuva. 

Kari har behov for å lufte noe litt privat og trenger da gode omgivelser. Hun velger da å snakke med Silje, siden de har hatt lengst vennskap og hun føler seg mer komfortabel med Silje i denne saken. Tuva ringer Kari og spør om de møtes til en lunsj og kaffe. Kari sier at i dag passer det dessverre ikke. Kari og Tuva treffes dagen etter. 

Er det fortsatt like ille? 

Man kan ikke overføre hendelser i barneverdenen til voksenverdenen uten å løfte hendelsen opp på et mer utviklet nivå. Å sammenligne HIs innlegg med å utestenge én kollega (av mange) fra lunsjen, blir feil premisser. 

Anonymkode: 60148...60b

Skulle til å skrive det samme selv!

Den kommegalunsj-sammenlikningen passer hvis det er snakk om å ikke invitere henne med i bursdagen som alle andre er invitert i. Da snakker vi om ekskludering. En dag nå og da er ikke å ekskludere!

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Min 7 år gamle datter har noen klassevenninnene. Hun ene er ei gammel venninne fra barnehagen, hun andre ei ny venninne fra skolen. Den nye og den gamle venninnen kommer ikke så godt overens. Den nye venninnen er veldig dominerende, liker å bestemme å blir sur når ting ikke går hennes vei. Når min venninne leker med henne (bare de to) leker de fint sammen. Tre stk blir krasj. Jeg ser at den nye venninnen ikke er snill med den gamle, hun er direkte frekk og stygg i munnen mot henne. Dette har også mor til gammel venninne fortalt meg, i tillegg til mitt eget barn.

Dilema er. Ny venninne bor borte i gata her. Hun er på døra vår daglig. Gammel venninne bor ett lite stykke unna, såpass at vi foreldrene må avtale besøk mellom jentene. Gammel venninne kommer på søndag. Er det ok at jeg som mor sier at det ikke passer med besøk i dag? Jenta vil garantert spørre hvorfor, si det er urettferdig at ikke hun får komme inn, og at min datter alltid får komme selv om hun har venner på besøk. Hun er ganske frempå, småfrekk men som sagt jentene leker fint de to. Jeg orker bare ikke konflikter mellom tre stk, hvorav to henter blir krasj. Eller må man alltid inkludere alle å si ja til besøk hele tiden? Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: fb5d7...f69

Jeg synes faktisk denne er litt vrien. 

På den ene siden er det selvfølgelig innenfor å si at det ikke passer med besøk dersom man faktisk ikke kan, ikke orker osv. «Nei, vi skal spise middag», «nei det passer ikke for vi får familiebesøk», «nei, i dag er ikke Siri helt i form til besøk» er helt innenfor. Noen ganger passer det faktisk ikke. 

Men i det tilfelle du skisserer, sier dere ikke nei til lekebesøk. Dere sier nei tip en spesifikk 7-åring med begrunnelsen at den gamle venninnen ikke går overens med den nye, og at den nye er dominerende, småfrekk osv. Du tillegger henne egentlig ganske mange dårlige egenskaper. Og isteden for å ta tak i det som ikke fungerer, så vil dere avvise henne uten begrunnelse. 

Akkuratt det synes jeg er vanskelig. Du sier jo også selv at din datter ikke blir avvist hos denne venninnen når det er andre barn der. Hvordan skal den nye venninnen lære noe som helst hvis hennes oppførsel ikke blir korrigert eller hun får rettledning? 

Jeg ville nok lagt henne komme inn dersom hun kommer på døra. Så ville jeg heller brukt noe tid på å rettlede barna dersom de trenger det i leken. Går det helt over styr, så kan du jo alltids sende henne hjem igjen?

Anonymkode: e3e8f...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...