Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Del Skrevet 28. juli 2023 Min 7 år gamle datter har noen klassevenninnene. Hun ene er ei gammel venninne fra barnehagen, hun andre ei ny venninne fra skolen. Den nye og den gamle venninnen kommer ikke så godt overens. Den nye venninnen er veldig dominerende, liker å bestemme å blir sur når ting ikke går hennes vei. Når min venninne leker med henne (bare de to) leker de fint sammen. Tre stk blir krasj. Jeg ser at den nye venninnen ikke er snill med den gamle, hun er direkte frekk og stygg i munnen mot henne. Dette har også mor til gammel venninne fortalt meg, i tillegg til mitt eget barn. Dilema er. Ny venninne bor borte i gata her. Hun er på døra vår daglig. Gammel venninne bor ett lite stykke unna, såpass at vi foreldrene må avtale besøk mellom jentene. Gammel venninne kommer på søndag. Er det ok at jeg som mor sier at det ikke passer med besøk i dag? Jenta vil garantert spørre hvorfor, si det er urettferdig at ikke hun får komme inn, og at min datter alltid får komme selv om hun har venner på besøk. Hun er ganske frempå, småfrekk men som sagt jentene leker fint de to. Jeg orker bare ikke konflikter mellom tre stk, hvorav to henter blir krasj. Eller må man alltid inkludere alle å si ja til besøk hele tiden? Hva ville dere gjort? Anonymkode: fb5d7...f69 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Del Skrevet 28. juli 2023 Bare si neo, det passer ikke. Anonymkode: 337e7...ea0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Del Skrevet 28. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Bare si neo, det passer ikke. Anonymkode: 337e7...ea0 Nei Anonymkode: 337e7...ea0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Del Skrevet 28. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei Anonymkode: 337e7...ea0 Er det «lov»? Hva mener andre? Ettersom alle skal inkluderes hele tiden. Min datter ville sikkert sagt ja for å ikke såre noen, men jeg som voksen ser jo hvordan ting da blir. Godt for min datter å være alene med gammel venninne også. Hun nye blir fort sjalu på noen av min datters venninner. Føler deg blir konkurranse om å vinne min datters oppmerksomhet. hi Anonymkode: fb5d7...f69 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Del Skrevet 28. juli 2023 Alle trenger ikke inkluderes hele tiden. Barn bør venne seg til at det ikke alltid passer. Slik fungerer livet og verden. Anonymkode: d47e0...e24 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Del Skrevet 28. juli 2023 Besøket er avtalt, du sier at det ikke passer. Min sønn er på døra hos kompisen hver dag, og tåler fint å få nei hvis kompisen har besøk av andre. Det samme gjelder hans venner. Noen ganger passer det ikke, og da går de hjem igjen. Sjelden jeg begrunner, jeg bare sier at det ikke passer i dag. Om ungene ikke vil leke, men være med meg/slappe av alene sier vi også nei takk til besøk. Ikke gjør ting verre enn de er. At barn skal inkluderes er noe annet, her er det virkelig ikke det det er snakk om. Barn må lære hvordan livet fungerer. Anonymkode: c2f57...226 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Del Skrevet 28. juli 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Er det «lov»? Hva mener andre? Ettersom alle skal inkluderes hele tiden. Min datter ville sikkert sagt ja for å ikke såre noen, men jeg som voksen ser jo hvordan ting da blir. Godt for min datter å være alene med gammel venninne også. Hun nye blir fort sjalu på noen av min datters venninner. Føler deg blir konkurranse om å vinne min datters oppmerksomhet. hi Anonymkode: fb5d7...f69 Inkluderer kun unger som fungerer. De andre er ikke velkommen til å ødelegge for oss. Anonymkode: 337e7...ea0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 28. juli 2023 #8 Del Skrevet 28. juli 2023 (endret) Selvfølgelig ekskluderer du ikke den ene. Hva tenker du å forklare det med? De har vært sammen hver gang, og plutselig skal hun ikke være velkommen mer? Den gamle venninnen vil jo komme, og hun setter ingen betingelser. Du må la de ordne opp selv, og det er alltid forskjellige posisjoner i en gruppe. Noen tar styringen og andre tar ikke igjen. De bør lære seg å være sammen, og hvis det virkelig er sånn at jenta som er sjef er stygg mot den andre, så må du da for søren si fra, og ta en prat med dem om hva som er greit og ikke. Hvorfor velger du isteden å avvise en av dem? Du må huske på at selv om du reagerer så sterkt på henne,så er hun fremdeles et lite barn og du en voksen. Du må ta ansvar her for hva DU gjør, og så enten må jentene lære å bli bedre sosialt eller du får hjelpe dem. Endret 28. juli 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #9 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Min 7 år gamle datter har noen klassevenninnene. Hun ene er ei gammel venninne fra barnehagen, hun andre ei ny venninne fra skolen. Den nye og den gamle venninnen kommer ikke så godt overens. Den nye venninnen er veldig dominerende, liker å bestemme å blir sur når ting ikke går hennes vei. Når min venninne leker med henne (bare de to) leker de fint sammen. Tre stk blir krasj. Jeg ser at den nye venninnen ikke er snill med den gamle, hun er direkte frekk og stygg i munnen mot henne. Dette har også mor til gammel venninne fortalt meg, i tillegg til mitt eget barn. Dilema er. Ny venninne bor borte i gata her. Hun er på døra vår daglig. Gammel venninne bor ett lite stykke unna, såpass at vi foreldrene må avtale besøk mellom jentene. Gammel venninne kommer på søndag. Er det ok at jeg som mor sier at det ikke passer med besøk i dag? Jenta vil garantert spørre hvorfor, si det er urettferdig at ikke hun får komme inn, og at min datter alltid får komme selv om hun har venner på besøk. Hun er ganske frempå, småfrekk men som sagt jentene leker fint de to. Jeg orker bare ikke konflikter mellom tre stk, hvorav to henter blir krasj. Eller må man alltid inkludere alle å si ja til besøk hele tiden? Hva ville dere gjort? Anonymkode: fb5d7...f69 Dette må du sette en stopper for. Fort som fy. Jeg. ar den snille naboen, tok til meg jenta, ble et mareritt uten like da de begynte i samme klasse. Mobbing i flere år, fikk alle mot jenta vår. Sett en stopper. Fjør det som er best for Ditt barn. Si at det ikke passer. Det er egentlig ikke så skummelt å si nei. Anonymkode: 4479f...534 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #10 Del Skrevet 29. juli 2023 Selvsagt kan du si nei. Lurer på hvorfor du ikke har strammet opp hun nye da. Mine barn har også hatt disse dominerende vennene. Her er det husregler alle må følge. Ingen bestemmer over andre, man sier ikke stygge ting til andre, får man en annen til å gråte/bli lei seg sier man unnskyld og de voksne bestemmer. Jeg har vært rimelig på de barna som ikke har fungert med mer enn en til en lek. Jeg har også informert foreldrene, Ola fungerer ikke alltid så godt når det er mange barn i lek så jeg må veilede endel, har aldri oppleve noen tar dette ille opp. Slik situasjonen er nå med dette barnet så kan du si nei, eller du kan si fra til foreldre og barnet at hun vil bli sendt hjem om hun ikke klarer være hyggelig. Det er en fin læring i det. Anonymkode: dc2c4...263 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mT3 Skrevet 29. juli 2023 #11 Del Skrevet 29. juli 2023 Klart det er lov å si at det ikke passer med besøk fra henne akkurat den dagen. Men det som burde vært gjort er jo å ta henne til side og forklare litt, så hun får vite at hun må være høffelig og snill mot de andre og at hun må lære seg å godta at hun ikke kan bestemme alt. Ta gjerne en prat med foreldrene rundt det, legg vekt på at du synes det er veldig kjekt at din datter har fått en venninne som bor så nærme. Og at du har lyst til at dette vennskapet skal vare, og at det derfor er viktig at hun lærer seg å ikke være frekk mot de andre venninnene, samt lære seg å godta at de bestemmer hva en skal gjøre hver sin gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #12 Del Skrevet 29. juli 2023 Det bør og skal du. Du sier til din datter st du skal åpne døra om det ringer, du sier det ikke passer ogom hun maser om hvorfor sier du at du ikke orker så mange barn inne idag. Da er skal ikke barnet ditt få dårlig samvittighet og ombarnet kommenterer dette siden kan barnet ditt si at det bestemte mamma. Ene barnet mitt hadde en veninne som var slik. Min datter syns det var en fin løsning, hun sa ifra til meg når det var dager hun ikke ville leke med dette barnet også. Da var det meg som åpnet døren og jeg var den kjipe moren som sa det ikke passet. Begge ungene hadde også kodeord om de ikke ville leke med noe lengre eller ville ut av en situasjon. Da sendte de meg en mld med en settning og jeg ringte de fem-ti minutter etter for å si de måtte hjem. Da hadde jeg også en grunn klar om det ble masse spørsmål rundt de. Det er ikke å eksludere å ikke leke med alle hver dag og jeg tenker det er viktigere at barna ser at du griper inn og gjør endringer i hjemmet når du ser noen ikke er snille med besøket i ditt hjem. Jeg var nok rimelig streng hos oss for alle fikk vite at hos oss var det våre regler som gjalt og var de usikkre på hva de var så måtte de spørre oss ellr ungene. Egentlig bare kardemommeloven som gjalt hos oss. Om jeg hørte noen si noe mindre hyggelig fikk de beskjed om hva jeg mente og at slik snakk skulle jeg aldri høre i huset her mer. Gjorde de noe de ikke fikk lov til fikk de klar beskjed. Nå har mine unger blitt store og jeg har spurt de om jeg var streng eller om de fikk høre fra sine venner om jeg var streng eller en teit mor. Begge svarte: tror du vi var så mye hjemme eller hadde så mye besøk hjemme om du ble sett på som streng og teit mor? Vi hadde åpene dører hos oss, vi hadde fire barn i hus før og de hadde alle venner på besøk ofte og mange. Alle i huset fikk lov å si at idag skal det bare være oss familie hjemme. De måtte gi beskjed om dette før alle forsvant ut av huset til skole og jobb for da kunne de legge planer etter det. Venner og bekjente er hyggelig er på besøk, men som familie så trenger en å kjenne litt ro rundt seg og bare være sammen som familie også. Jeg fikk ingen kommentarer når jeg åpnet døra og så at idag skal vi bare være familien her hjemme, det var overraskende ok for alle. Tydelig at de fleste har hørt akkurat dette før hjemme. Anonymkode: bb16b...ba5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #13 Del Skrevet 29. juli 2023 Sjølvsagt kan du sei nei ,nei beklager idag passer det ikkje med meir besøk . Eit barn må tåle å få eit nei avogtil .er ikkje snakk om eksludering men at det rett og slett ikkje altid passer med fleire barn på besøk Anonymkode: 7c081...b4a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #14 Del Skrevet 29. juli 2023 Du kan helt klart si nei. Barn må og skal tåle at det ikke alltid passer. Om hun kommer, så si st det ikke passer med besøk i dag, men at hun kan komme i morgen. Anonymkode: 5a32c...083 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. juli 2023 #15 Del Skrevet 29. juli 2023 (endret) Jeg syns det er bemerkelsesverdig lite empati fra voksne her. At Ts tar opp dette og spør, ja, det er greit. At alle svarer at barn må tåle å bli avvist er mye mer betenkelig. Å bli avvist er noe av det alle er mest redd for når det gjelder sosiale relasjoner. Det er det vi som regel frykter mest, og når voksne tar det opp, så bruker vi å støtte og trøste. Nettopp fordi alle vet hvor ubehagelig det er å bli ekskludert fra venner. De to jentene leker sammen hver dag og er gode venner som går godt sammen. At hun nye da plutselig blir avvist med at "det ikke passer" når en annen er der, skaper garantert vinde følelser for henne. Hun er syv- 7 år! Det er ikke sånn at barn forstår det vi voksne forstår eller bare aksepterer ting vi godtar. De vil og bør alltid få en forklaring. Det er heller ikke sånn at den jenta er "slem" eller at hun er en dårlig person. Hun blir mest sannsynlig sjalu på den gamle, og er redd for å ikke bety like mye. Dette er også noe vi voksne må forstå, og så ta konsekvensene. Og det er ikke å stenge henne ute- vi må ha litt oversikt og snakke med barn om oppførsel osv. En annen ting dere ikke reflekterer over er hva konsekvensen ellers kan bli her. Det kan ende med at Ts sin datter blir utestengt selv. Fordi å ekskludere en beste venninne fordi en annen er foretrukket en dag vil barn oppfatte som stygt og dårlig gjort. Jentas foreldre vil nok også reagere. Barn vil ta parti med den som har blitt avvist, og spesielt hvis denne jenta er en sterkere personlighet som får andre lettere med seg. Så dette kan resultere i at Ts sin datter eller den gamle venninnen blir utsatt for de andres barna sin misbilligelse - med rette, og hva da? Skal datteren til Ts forsvare seg mot hva moren har gjort? Dere må tenke lenger enn å sette dere inn i den gamle venninnen sin situasjon. Det er ikke dere som opplever dette, og jenta må lære seg å si fra hun også. Hun lærer jo ikke det ved å bli spart for problemet her. Ingen av disse jentene er dårlige personer. De er små barn som må lære seg sosiale regler. Og da bør voksne hjelpe til, og ikke lage større problemer for noen av barna her. Endret 29. juli 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. juli 2023 #16 Del Skrevet 29. juli 2023 Selvsagt er det lov å si at det ikke passer. Hadde tatt en prat med jentas mor og forklart situasjonen. Klart at det er greit med en dag det kun er de 2. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. juli 2023 #17 Del Skrevet 29. juli 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden): Selvsagt er det lov å si at det ikke passer. Hadde tatt en prat med jentas mor og forklart situasjonen. Klart at det er greit med en dag det kun er de 2. Det den nye venninnen frykter er at hun blir tilsidesatt og ikke har plass når den gamle kommer. Mest sannsynlig er det derfor hun oppfører seg mindre greit noen ganger. Så flott at du tenker at det hun frykter blir bekreftet da. Det er jo akkurat sånn vi gjør barn tryggere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Del Skrevet 29. juli 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Jeg syns det er bemerkelsesverdig lite empati fra voksne her. At Ts tar opp dette og spør, ja, det er greit. At alle svarer at barn må tåle å bli avvist er mye mer betenkelig. Å bli avvist er noe av det alle er mest redd for når det gjelder sosiale relasjoner. Det er det vi som regel frykter mest, og når voksne tar det opp, så bruker vi å støtte og trøste. Nettopp fordi alle vet hvor ubehagelig det er å bli ekskludert fra venner. De to jentene leker sammen hver dag og er gode venner som går godt sammen. At hun nye da plutselig blir avvist med at "det ikke passer" når en annen er der, skaper garantert vinde følelser for henne. Hun er syv- 7 år! Det er ikke sånn at barn forstår det vi voksne forstår eller bare aksepterer ting vi godtar. De vil og bør alltid få en forklaring. Det er heller ikke sånn at den jenta er "slem" eller at hun er en dårlig person. Hun blir mest sannsynlig sjalu på den gamle, og er redd for å ikke bety like mye. Dette er også noe vi voksne må forstå, og så ta konsekvensene. Og det er ikke å stenge henne ute- vi må ha litt oversikt og snakke med barn om oppførsel osv. En annen ting dere ikke reflekterer over er hva konsekvensen ellers kan bli her. Det kan ende med at Ts sin datter blir utestengt selv. Fordi å ekskludere en beste venninne fordi en annen er foretrukket en dag vil barn oppfatte som stygt og dårlig gjort. Jentas foreldre vil nok også reagere. Barn vil ta parti med den som har blitt avvist, og spesielt hvis denne jenta er en sterkere personlighet som får andre lettere med seg. Så dette kan resultere i at Ts sin datter eller den gamle venninnen blir utsatt for de andres barna sin misbilligelse - med rette, og hva da? Skal datteren til Ts forsvare seg mot hva moren har gjort? Dere må tenke lenger enn å sette dere inn i den gamle venninnen sin situasjon. Det er ikke dere som opplever dette, og jenta må lære seg å si fra hun også. Hun lærer jo ikke det ved å bli spart for problemet her. Ingen av disse jentene er dårlige personer. De er små barn som må lære seg sosiale regler. Og da bør voksne hjelpe til, og ikke lage større problemer for noen av barna her. Jeg vokste opp på 80/90-tallet, og det var da helt vanlig at vi fikk beskjed om fra både venner og foreldre at det ikke passer med besøk. Ofte fordi det var annet besøk der akkurat da. Kan aldri huske at det var noe som påvirket med negativt. Det var bare sånn det var det. Men, i dag så skal jo barn dulles og dilles med, så er ikke rart de ikke tåler å få et nei. Anonymkode: 5a32c...083 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Del Skrevet 29. juli 2023 ReneRene skrev (44 minutter siden): Det den nye venninnen frykter er at hun blir tilsidesatt og ikke har plass når den gamle kommer. Mest sannsynlig er det derfor hun oppfører seg mindre greit noen ganger. Så flott at du tenker at det hun frykter blir bekreftet da. Det er jo akkurat sånn vi gjør barn tryggere. Man blir ikke tilsidesatt eller mister en «plass» bare fordi det ikke passer at man kommer på besøk. Anonymkode: 948aa...aa4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. juli 2023 #20 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg vokste opp på 80/90-tallet, og det var da helt vanlig at vi fikk beskjed om fra både venner og foreldre at det ikke passer med besøk. Ofte fordi det var annet besøk der akkurat da. Kan aldri huske at det var noe som påvirket med negativt. Det var bare sånn det var det. Men, i dag så skal jo barn dulles og dilles med, så er ikke rart de ikke tåler å få et nei. Anonymkode: 5a32c...083 Det er jo akkurat det at vi er ikke på 80 og 90- tallet lenger, og både det sosiale og ikke minst psykologi har utviklet og endret seg veldig mye siden da. Det må vi jo selvsagt ta i betraktning og forholde oss til kulturen vi lever i nå. Vi kan ikke sette to 10- åringer i arbeid fordi barnearbeid en gang var lovlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. juli 2023 #21 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Man blir ikke tilsidesatt eller mister en «plass» bare fordi det ikke passer at man kommer på besøk. Anonymkode: 948aa...aa4 Kanskje greit å få med deg konteksten her? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #22 Del Skrevet 29. juli 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): Kanskje greit å få med deg konteksten her? Jepp. Hi lurer på om man alltid må si ja til besøk. Det må man selvsagt ikke. Anonymkode: 948aa...aa4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2023 #23 Del Skrevet 29. juli 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): Kanskje greit å få med deg konteksten her? Konteksten er at det noen ganger ikke passer at jenta kommer. Det er ikke utestengelse, mobbing, hetsing, plaging osv å si pent fra at i dag passer det ikke at du er her. Anonymkode: a1a42...b0c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. juli 2023 #24 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jepp. Hi lurer på om man alltid må si ja til besøk. Det må man selvsagt ikke. Anonymkode: 948aa...aa4 Nei, det er ikke det som er saken. Saken er at en 7- åring får komme på besøk mens en annen ikke får, selv om hun er bestevenninne som alltid har vært inkludert tidligere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. juli 2023 #25 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Konteksten er at det noen ganger ikke passer at jenta kommer. Det er ikke utestengelse, mobbing, hetsing, plaging osv å si pent fra at i dag passer det ikke at du er her. Anonymkode: a1a42...b0c Jo, det er utestenging og avvisning. Og det er ikke "noen ganger" hun ikke får komme på besøk. Hun har alltid vært inkludert tidligere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441818-hvordan-si-til-en-7-%C3%A5ring-foreldrene-at-det-blir-mye-med-bes%C3%B8k-hver-dag-er-det-moralsk-riktig%F0%9F%94%86/#findComment-149986906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå