Gå til innhold

Når har en mislykkes som mor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor lurer du?

Anonymkode: 39391...493

Jeg så en tråd på et annet forum om at "du har mislykkes som mor når din sønn voldtar". Derfor begynte jeg å lure på når en har mislykkes som mor. Dette er et forum som er fint slik for her er det mange gode tanker og meninger. Så derfor lurte jeg.

Anonymkode: 131dc...376

Annonse

Anonym bruker skrev (På 28.7.2023 den 20.57):

Jeg så en tråd på et annet forum om at "du har mislykkes som mor når din sønn voldtar". Derfor begynte jeg å lure på når en har mislykkes som mor. Dette er et forum som er fint slik for her er det mange gode tanker og meninger. Så derfor lurte jeg.

Anonymkode: 131dc...376

Når sønnen din voldtar, har du mislyktes som FAR, ikke som mor. Det er fedrene som skal vise sønnene hvordan man oppfører seg mot kvinner. Når en gutt har lært at kvinner ikke bestemmer over seg selv, er det faren deres som har demonstrert det. 

Anonymkode: 168c0...6cd

Man mislykkes som mor mår man mister omsorgen for egne barn. Altså når man får barn man ikke klarer å ivareta.

Man er ikke mislykket som hverken mor eller far om sønnen/datteren voldtar noen. De kan fint vite om forskjellen på rett og galt og likevel gjennomføre. Hvis det er å mislykkes, så kan man jo også si at man har mislykkes som foreldre om barna blir narkomane eller om de dreper noen eller om de raner en bank da. Egentlig mislykkes man som foreldre om man har et barn som gjør noe kriminelt. Spiller ingen rolle om man har 5 barn til, som alle er den enes motsetning liksom. 

Anonymkode: 77461...1d5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man mislykkes som mor mår man mister omsorgen for egne barn. Altså når man får barn man ikke klarer å ivareta.

Man er ikke mislykket som hverken mor eller far om sønnen/datteren voldtar noen. De kan fint vite om forskjellen på rett og galt og likevel gjennomføre. Hvis det er å mislykkes, så kan man jo også si at man har mislykkes som foreldre om barna blir narkomane eller om de dreper noen eller om de raner en bank da. Egentlig mislykkes man som foreldre om man har et barn som gjør noe kriminelt. Spiller ingen rolle om man har 5 barn til, som alle er den enes motsetning liksom. 

Hvis mindreårige er kriminelle eller narkomane, så mister da foreldrene gjerne omsorgen og barna flyttes til insitusjon. 

Anonymkode: c947f...5a7

Hva er egentlig å lykkes eller mislykkes? 

Du er født med en sammensetning av gener, de former hvem du er og hvordan du responderer på omverden. Omgivelsene dine kan gi deg muligheter eller utfordringer, hvem du er vil ha betydning for hvordan du takler omgivelsene dine. Majoriteten vil tilpasse seg, men det vil alltid være noen som ikke gjør det. På godt og vondt. 

Anonymkode: c5d4c...748

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis mindreårige er kriminelle eller narkomane, så mister da foreldrene gjerne omsorgen og barna flyttes til insitusjon. 

Ikke nødvendigvis. Men i noen tilfeller, så blir man enige om at det beste er alt foreldrene flytter med barnet, eller at barnet flyttes. For å tas ut av miljøet de tilhører. I de tilfeller disse ungdommene tvangsfjernes, så handler det som regel om at foreldrene ikke er egnet i tillegg

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mindreårige som er kriminelle eller narkomane flyttes gjerne til institusjon for å få et profesjonelt team rundt barnet. Et team av ansatte som er på jobb og har friperioder slik at de har mer energi og andre virkemidler enn noen som står barnet svært nært kan ha. I tillegg slites de ikke mellom hensyn til dette barnet og andre barn foreldrene måtte ha, samt at foreldre har et behov for å skjerme andre barn for de verste episodene og dermed kan være tvunget til å ta andre valg enn det man er i en institusjon.

For å flytte et barn ut av hjemmet må barnevernet ta over foreldreansvaret. Er det omsorgssvikt mister foreldrene omsorgen, er det ikke det (og ofte er det ikke det) så gir foreldrene ofte fra seg omsorgen frivillig. 

Uheldigvis er institusjonene ofte ikke gode nok, da behandlere sliter med problematikken rus og psykiatri som ofte ligger under mye av slik adferd. 

Selv om et barn blir narkoman eller kriminell er det langt fra sikkert at foreldrene kan lastes. Barnet kan ha personlighetsforstyrrelser etc. pga. avvikende utvikling av enkelte områder i hjernen. Dette kan komme av gener, spontane mutasjoner av gener, skader etc. Selv om de har aldri så god oppvekst og foreldrene er aldri så ressurssterke så vil de ikke alltid kunne redde slike barn fra å skade seg selv eller andre.

Man har ikke lykkes som foreldre om man ikke klarer å gi god omsorg for sine barn (dette selv om det går under barnevernet sin radar eller barnevernet dømmer det til akkurat godt nok til å gripe inn - listen ligger ofte ganske høyt for å gripe inn). Her gjelder det f.eks. å se det enkelte barn og gi emosjonelt støtte. Foreldre kan oppfattes som ressurssterke utad da de deltar i samfunnet, har gode jobber og god økonomi, men ikke klare å møte barna emosjonelt (f.eks. kalde hjem, hjem der foreldre er opptatt av realisere seg selv på bekostning av tidig med barna osv.). Da er det ikke et godt hjem å vokse opp i og man har ikke lykkes som foreldre.

Har man barn som sliter, hjelper det med ressurssterke foreldre og foreldre som kan ta kamper. Noen foreldre kan være gode foreldre for barn uten utfordringer, men komme helt til kort med barn som trenger noe ekstra. Foreldre som trenger mye egentid kan f.eks. skape en god oppvekst for barn som ikke trenger så mye. Får de barn som trenger tettere oppfølging, kan de falle helt igjennom.  

Barn kan bli gode voksne på tross av foreldrene. Det samme gjelder barn som havner på skråplanet. De kan ha havnet her på tross av en god oppvekst. 

Anonymkode: 99473...162

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Når sønnen din voldtar, har du mislyktes som FAR, ikke som mor. Det er fedrene som skal vise sønnene hvordan man oppfører seg mot kvinner. Når en gutt har lært at kvinner ikke bestemmer over seg selv, er det faren deres som har demonstrert det. 

Hei hei 1950.

Anonymkode: 91781...624

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva er egentlig å lykkes eller mislykkes? 

Du er født med en sammensetning av gener, de former hvem du er og hvordan du responderer på omverden. Omgivelsene dine kan gi deg muligheter eller utfordringer, hvem du er vil ha betydning for hvordan du takler omgivelsene dine. Majoriteten vil tilpasse seg, men det vil alltid være noen som ikke gjør det. På godt og vondt. 

Anonymkode: c5d4c...748

☝️

Østerdølen skrev (På 30.7.2023 den 8.32):

Hadde min sønn voldtatt noen, hadde jeg som mor følt jeg hadde mislykket totalt! Det er like mye mitt ansvar som fars ansvar å lære sønnen min hvordan man skal behandle kvinner. 

Det er jo en fin tanke, det. Men barn lærer av vårt EKSEMPEL, ikke av våre ord. Derfor er det faren som må vise en gutt hvordan han skal være mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...