Gå til innhold

Vivestaddialekta

Anbefalte innlegg

Vivestad, ei bitteliten bygd i hjertet av indre Vestfold. Før en del av Re kommune, nå en del av Tønsberg kommune. Jeg må si at dette er en bygd med en helt syk dialekt! Vivestad er en nydelig bygd med masse vakker natur og hyggelige folk, men den dialekta de snakker der, den er bare helt uforståelig! Jeg husker en gang jeg besøkte Bygdehuset Sagatun i Vivestad en lørdag de hadde åpen lørdagskafé der. En dame som jobba der skjønte jeg rett og slett ikke en dritt av hva hun sa. Når jeg snakka med henne så snakka hun på brei og uforståelig vivestaddialekt. Det hørtes det ut som en blanding av islandsk, norrønt, døl, østfolddialekt og veldig brei vestfolddialekt. Jeg sa "hæ" en del ganger og prøvde å konsentrere meg skikkelig, men uansett hvor intenst jeg prøvde å lytte så forsto jeg ikke en dritt. Alt jeg fikk med meg var "hasjafa hoshi shuggu buggu viku" et eller annet. Jeg følte meg flau. Til slutt måtte jeg bare snakke engelsk med henne og late som at jeg var en utlending for at det ikke skulle bli enda mer pinlig. Jeg lata som at jeg var fra Polen og vi snakka engelsk til hverandre. Da gikk konversasjonen greit. Noen måneder senere var jeg en liten tur innom Vivestad igjen. Jeg skulle jeg kjøre til Merkedammen for å fiske, og på vei dit kjørte jeg gjennom Vivestad. Jeg stoppa ved en liten gård der og ringte på døra til han som bodde der for å spørre om han visste om den raskeste veien til Merkedammen. En mann kom ut og jeg spurte. Men det jeg fikk som svar tilbake var "husju buggu rærærærærær frottaroi" et eller annet. Jeg skjønte ikke en dritt av hva han sa, og nok en gang måtte jeg late som at jeg var en utlending og snakke engelsk. Denne gangen lot jeg som at jeg var fra Belgia. Fy fader for en dialekt de bygdefolka har i Vivestad! Denne dialekta er jo helt annerledes enn min dialekt, og jeg er fra Tønsberg, nærmere bestemt Tolvsrød. Dialekta vi snakker her nede i urbane Tønsberg er en helt normal østlandsdialekt. Vi sier litt "bilær" og "båtær" og sånt, men ellers snakker vi omtrent som de i Oslo. Avstanden mellom Vivestad og urbane Tønsberg er ikke stor, bare ca. 2 eller 3 mil. Allikevel er dialektforskjellene helt kolossale! Og det som er ekstra rart og tenke på er at Vivestad også ligger i Tønsberg kommune etter kommunereformen i 2020. Tenk at det er så sinnsykt store dialektforskjeller i en og samme kommune! De snakker jo nesten norrønt der oppe i Vivestad jo! Noen språkvitere her som vet hvorfor dialekta i Vivestad er så sinnsykt brei og spesiell?

Anonymkode: b9d71...474

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441810-vivestaddialekta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...