Gå til innhold

Perioden mellom eggløsning og mensen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har de siste årene slitt mer og mer i denne perioden. Tidligere var det gjerne et par dager før mensen kom at jeg slet, men nå er det gjerne en uke og ofte enda lengre. Jeg er utrolig nedstemt i denne perioden, og veldig nærtakende. Det har blitt sånn at jeg prøver å unngå å gjøre noe sosialt de dagene, fordi jeg etterpå kan overanalysere og bli lei meg meg for utrolig tullete ting. Jeg har vanligvis en sterk psyke, aldri vært deprimert og har et veldig stabilt liv (jeg er heldig.) Jeg lurer derfor på om noen har noen tips for å komme seg gjennom denne fasen som føles som den blir lengre og tyngre for hver måned som går? Jeg er i slutten av 40-årene. Jeg tar Naproxen hvis jeg får fysiske smerter, noe jeg også kan få i denne perioden (vondt i mage og rygg.) Begynt på Johannesurt, men ble litt usikker i og med at det står at det skal tas hele året. Jeg hadde egentlig kun trengt det den uka som er i forkant av mensen. Alle tips mottas med takk. Jeg ler litt av meg selv idet mensen kommer, fordi da forstår jeg hvorfor jeg har vært slik jeg har vært den siste uka.

Har fått time til gynekolog i desember, og skal ta opp problemene mine der, men setter pris på å høre fra noen som har tips eller kjenner seg igjen. :)

Anonymkode: 628ac...645

Fortsetter under...

Du nærmer deg jo overgangsalderen så det er ikke unormalt å være hormonell. Les litt om pre-menopause, altså tiden før overgangsalderen 

Dette er tema som er veldig lite opplyst, vi kvinner skal bare tie og tåle vi...

Jeg synes det hjalp litt med tabletter fra helsekosten mot "kvinneplager" og premenstuelle humørsvingninger, men de har flere typer og jeg måtte bytte jevnlig.

Nå er jeg heldigvis ferdig med overgangsalderen og mer stabil i kropp og sinn igjen.

Anonymkode: 6eec6...4dd

Når østrogenproduksjonen begynner å avta, sender hjernen signaler til kroppen om at det er for lite østrogen i blodet, som resulterer i at eggstokkene prøver å øke produksjonen av østrogen. Dette kan resultere i at hormonnivået begynner å svinge kraftig.

Anonymkode: 6eec6...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...