Gå til innhold

Kan man nekte barn å leke på lekeplasser? (Boretslag)🌺

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er borettslaget som bestemmer over eiendommen ja. Akkurat som beboere i vanlige privathus har sin eiendom, så har også borettslag det.

Så er det jo selvfølgelig noen som er hyggeligere enn andre og lar andre barn leke der. Problemet kan være at hvis for mange kommer, og beboerne/ barna i borettslaget blir skviset ut. 

Endret av ReneRene

I borettslag deler man ofte hage og uteplasser og noen ganger bestemmer de seg for å lage lekeplass til barna på noe av denne plassen. Det omgjør ikke området til offentlig lekeplass, dette er fremdeles hagen til de som bor i borettslaget og de ønsker naturligvis å ha den for seg selv. Det kan være slitsomt å ha masse barn lekende så tett på eget hus og det blir også mer slitasje som koster penger for de som bor der. Om du setter opp sklie og huskestativ i hagen din betyr ikke det at alle barna i nabolaget nå kan leke der. 

Det går selvfølgelig an å spørre om lov, men man må tåle et nei.

Anonymkode: 6faed...66c

Selvfølgelig er det lov...

Det er ikke offentlig eiendom, det er borettslaget sin eiendom.

Vi har et sånt sted i nærheten her også. Mine tenåringsjenter ble sure for at de ikke fikk sitte der å huske og høre på musikk og en "sur dame jaget de vekk" 🙈

Da måtte mor lære de litt om forskjellen på privat og offentlig eiendom gitt.

Anonymkode: b1ec7...996

Annonse

Det kommer helt an på hvem som eier grunnen. I svært mange borettslag eier det offentlige grunnen og/eller lekeplassen og/eller utearealet. Borettslaget eier bygningsmassen og kanskje parkeringsplassene. 

Dersom det er det offentlige som eier grunnen så kan alle leke på lekeplassen. 

Anonymkode: 25f61...166

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det lov...

Det er ikke offentlig eiendom, det er borettslaget sin eiendom.

Vi har et sånt sted i nærheten her også. Mine tenåringsjenter ble sure for at de ikke fikk sitte der å huske og høre på musikk og en "sur dame jaget de vekk" 🙈

Da måtte mor lære de litt om forskjellen på privat og offentlig eiendom gitt.

Det er slett ikke sikkert at borettslaget er grunneier. De fleste borettslag er ikke det

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det kommer helt an på hvem som eier grunnen. I svært mange borettslag eier det offentlige grunnen og/eller lekeplassen og/eller utearealet. Borettslaget eier bygningsmassen og kanskje parkeringsplassene. 

Dersom det er det offentlige som eier grunnen så kan alle leke på lekeplassen. 

Det er ikke hvem som eier grunnen som er avgjørende men hvem som disponerer det og hva området er regulert til.

Anonymkode: d4929...189

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke hvem som eier grunnen som er avgjørende men hvem som disponerer det og hva området er regulert til.

Er det offentlig grunn kan lekeplassen benyttes av alle 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Er det offentlig grunn kan lekeplassen benyttes av alle 

Ikke nødvendig vis om det offentlige leier ut grunnen eller på andre måter har gittsærlige grupper eller personer rettigheter til et område, kan ikke hvem som helst ta seg til rette der. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke nødvendig vis om det offentlige leier ut grunnen eller på andre måter har gittsærlige grupper eller personer rettigheter til et område, kan ikke hvem som helst ta seg til rette der. 

Det er samme i borettslag der det offentlige eier grunnen som i skoler, barnehager etc. Der det offentlige eier er det åpent for alle på lekeplassen 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er samme i borettslag der det offentlige eier grunnen som i skoler, barnehager etc. Der det offentlige eier er det åpent for alle på lekeplassen 

Det er ikke nødvendigvis åpent for hvem som helst hverken på skoler eller barnehager. Mange steder tillater andre adgang når området ikke brukes av skolen eller barnehagen selv, men du kan ikke sende ungene dine for å leke i en offentlig barnehage i åpningstiden eller på skolen i skole/sfo-tid. Det samme gjelder idrettsplasser. Når fotballaget leier området kan de for eksempel sende hjem alle andre.

1 hour ago, Anonym bruker said:

Det skal jeg huske på, kommunale boliger er vel også åpne for alle da! 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det skal jeg huske på, kommunale boliger er vel også åpne for alle da! 

Er vel ingen unger som tar seg inn i leilighetene i borettslaget. Er det? 
Lekeplass utenfor kommunale boliger kan du benytte så mye du vil. Slå deg løs😃

Jeg fikk beskjed av en eldre dame at jeg ikke kunne gå på gresset utenfor borettslaget hennes med hunden min. Viste ikke om denne regelen og måtte lese meg opp. Hun hadde rett. Dette var midt i Oslo og masse blokker i borettslag. 

Anonymkode: 71f43...fb0

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av en eldre dame at jeg ikke kunne gå på gresset utenfor borettslaget hennes med hunden min. Viste ikke om denne regelen og måtte lese meg opp. Hun hadde rett. Dette var midt i Oslo og masse blokker i borettslag. 

Anonymkode: 71f43...fb0

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha oversikt over alle som bor og ikke bor i et borettslag.

Anonymkode: a22d2...0ff

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er slett ikke sikkert at borettslaget er grunneier. De fleste borettslag er ikke det

Det er ikke vanlig at kommunen eier grunnen her jeg bor ihvertfall.

Her eier hvert enkelt sameie grunnen boligene står på.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan ha oversikt over alle som bor og ikke bor i et borettslag.

Anonymkode: a22d2...0ff

Norettslag kommer i mange størrelser. De minste har bare 5-10 boenheter. Noen steder er det bare folk over en viss alder som får kjøpe, Noen steder er det forbudt med dyr osv.

TinaK 1990 skrev (13 minutter siden):

Rimelig sært å bortvise to jenter på 6 år altså. Virkelig! 

Nei, det er det ikke, dersom borettslaget har regler. Hvis de to får lov, så må «alle» få lov. Plutselig har de alle nabo-barn rekene utenfor døren. 

Anonymkode: 48cd9...339

TinaK 1990 skrev (27 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men du vet sikkert også at "eiendomsretten" er sterk, og hvis det på en eller annen måte går ut over barna som har rett til å bruke fellesarealene i borettslaget, så blir det naturlig for de fleste å bortvise de som ikke bor der. Det beste ville nok vært å forklare jentene hvordan det fungerer. 

4 hours ago, TinaK 1990 said:

Så hvis to småjenter kom for å leke i hagen din hver dag hadde det vært greit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...