Gå til innhold

Barnet mitt på 4 år må bli igjen på avd når alle vennene går over på storebarnsavd pga en misforståelse

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Kjølevannet??

Anonymkode: 92cf9...e20

😂😂

Anonymkode: 48751...a4f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en avdeling med 3-4 åringer, men nå går alle 4 åringene og hans årskull over på storebarnsavdeling med kun 4-5 åringer. Pga dårlig kommunikasjon mellom ped-leder og styrer går dette ut over min sønn. De sier han plutselig ikke er «klar» for å starte på den avdelingen med alle fra hans årskull, men at de som kommer rett fra småbarn på 3 år kan starte på den største avd. Nå blir han altså igjen med 2 stk som blir 4 år i des og resten er et år yngre. Altså alle vennene hans som han starter på skolen med bytter avd. 

jeg har prøvd å snakke med både styrer og  ped- leder som rett og slett lyver og for å komme seg ut av situasjonen så sier de han ikke er «klar». Hva er neste trinn nå? Når jeg får dette skriftelig fra styrer, hvem klager jeg til i kommunen?

Anonymkode: e6143...12e

Du sier at de lyver når de sier han ikke er klar. Har du bedt dem utdype hva de mener med det? Kan det være at det er noe i det de sier?

Anonymkode: 6e08e...c2a

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette er faktisk et problem. Særlig fordi mange barnehage»pedagoger» aktivt skjermer avdelingene fra hverandre og dermed vil han miste verdifull tid med vennene sine.

Dette skjedde med datteren min, og det var ekstremt uheldig. Hun ble regelrett stengt ute fra vennegruppen av de voksne. De låste dørene mellom avdelingene fordi hun skulle finne seg tilrette med nye barn. Jeg har etter skriverier i media skjønt at dette er omstridt praksis som flere «pedagoger» sverger til.. 

Her har en av de ansatte gjort en feil, og barnehagen må rydde opp.

Hva skal de da gjøre når han igjen må bytte fordi de det siste året skal følge alderstrinn? 

Hvorfor skriver du "pedagoger" i hermetegn? Er det for å latterliggjøre yrkestittelen deres (som faktisk ER pedagog) eller er det fordi de er ansatt som pedagoger uten å ha studert til å bli det?

Anonymkode: 9bac4...ddc

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skriver du "pedagoger" i hermetegn? Er det for å latterliggjøre yrkestittelen deres (som faktisk ER pedagog) eller er det fordi de er ansatt som pedagoger uten å ha studert til å bli det?

Fordi jeg mener at ansatte i barnehage som står bak slik praksis kun er pedagoger på papiret og ikke i praksis.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Fordi jeg mener at ansatte i barnehage som står bak slik praksis kun er pedagoger på papiret og ikke i praksis.

Det sier vel mer om deg.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her fant jeg den artikkelen jeg tenker på. Det var flere innlegg om tema i kjølevannet av denne.

Dette gjelder å splitte venner. Det samme skjer når barn bytter avdeling, og det er et mål om at de skal tilpasse seg ny avdeling og nye barn. Da splittes venner fra ulike årstrinn. Dette kan også bli tilfelle i HI sitt tilfelle

https://www.utdanningsnytt.no/pedagogikk-pedagogisk-leder-vennskap/de-voksne-lager-problemer-for-venner-i-barnehagen/318513

Hvordan ble enkelte barnehager til noe mange pedagoger gjør?

Anonymkode: daa17...5a6

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

🙄

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det sier vel mer om deg.

Det kan godt være at det gjør. Men jeg har opplevd dette i praksis, og det var ingenting pedagogisk ved den praksisen. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan ble enkelte barnehager til noe mange pedagoger gjør?

Hvis du ser de artiklene jeg har lagt ved er dette ikke uvanlig praksis på barnehager - vil tro pedagoger er involvert. Dette kritiseres både av ansatte som ser dette i praksis og innen forskning på barn og vennskap. 

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Men med mindre du er professor i pedagogikk så er det faktisk ikke opp til deg å avgjøre hva som er god pedagogisk praksis og ikke. Du kan faktisk ikke kreve respekt fra andre når du er så respektløs mot en hel yrkesgruppe selv.

Husk at barnehagen har flere å ta hensyn til enn din lille prins.

Anonymkode: 703b1...1be

Hvis bhg mener barnet ditt ikke er klar for å bytte avdeling, så be om kartlegging og dokumentasjon som viser hva barnet sliter med. 

Er han født sent på året? Er de andre som blir på samme avd født rundt sanne tid som din? Det kan være flere årsaker til at sønnen din ikke bytter avdeling. Å ikke være klar er en veldig diffus forklaring, så ville bedt dem utdype det. 

Anonymkode: 0e385...a3d

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men med mindre du er professor i pedagogikk så er det faktisk ikke opp til deg å avgjøre hva som er god pedagogisk praksis og ikke. Du kan faktisk ikke kreve respekt fra andre når du er så respektløs mot en hel yrkesgruppe selv.

Husk at barnehagen har flere å ta hensyn til enn din lille prins.

Anonymkode: 703b1...1be

Notert

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis bhg mener barnet ditt ikke er klar for å bytte avdeling, så be om kartlegging og dokumentasjon som viser hva barnet sliter med. 

Er han født sent på året? Er de andre som blir på samme avd født rundt sanne tid som din? Det kan være flere årsaker til at sønnen din ikke bytter avdeling. Å ikke være klar er en veldig diffus forklaring, så ville bedt dem utdype det. 

Takk for svar det var et godt tips:) han ble 4 år i juni og barna som han har fulgt på alle avdelinger hittil er født enten mnd før eller noen mnd etter juni. Jeg spurte om han hang etter utviklingsmessig noe han absolutt ikke gjorde. Flere av barna er kun 3 år og fikk plass før han. Dette fordi pedleder hadde gitt beskjed til styrer at jeg ville han skulle bli igjen på avdelingen. Derfor har styrer fylt opp plassene og nå nekter ped-leder for å ha sagt dette. De mener utifrå dette at han ikke er «klar» noe av grunnen var at han ofte tok babyrollen når de lekte mor/far og baby. Dette er for dårlig grunnlag. De sa også at siden han har 3 eldre søsken var det bra for han å være eldst på avd og at barna heller kunne se opp til han. Skal jeg igjen ta kontakt med styrer? Føler ikke jeg kommer noe vei når de skylder på at han ikke er «klar»

men det var veldig fint og få slike råd og dette skal jeg ta videre. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar det var et godt tips:) han ble 4 år i juni og barna som han har fulgt på alle avdelinger hittil er født enten mnd før eller noen mnd etter juni. Jeg spurte om han hang etter utviklingsmessig noe han absolutt ikke gjorde. Flere av barna er kun 3 år og fikk plass før han. Dette fordi pedleder hadde gitt beskjed til styrer at jeg ville han skulle bli igjen på avdelingen. Derfor har styrer fylt opp plassene og nå nekter ped-leder for å ha sagt dette. De mener utifrå dette at han ikke er «klar» noe av grunnen var at han ofte tok babyrollen når de lekte mor/far og baby. Dette er for dårlig grunnlag. De sa også at siden han har 3 eldre søsken var det bra for han å være eldst på avd og at barna heller kunne se opp til han. Skal jeg igjen ta kontakt med styrer? Føler ikke jeg kommer noe vei når de skylder på at han ikke er «klar»

men det var veldig fint og få slike råd og dette skal jeg ta videre. 

Begrunnelsen deres hørtes ikke så dum ut. Det kan hende han vil ha godt av å venne seg til rollen som den største.

Anonymkode: 38b53...943

Men hvorfor tror barnehagen at du ønsker at barnet ditt skal bli på gitt avdeling et ekstra år? Hvis det er en misforståelse, så er det vel fordi informasjonen er for dårlig? 

Anonymkode: 522bd...bc7

Hvis de ikke kan dokumentere i form av referat av samtalen hvor du skal ha sagt det det ang å bytte avdeling, er det ord mot ord og da mener jeg tvilen burde komme dere til gode. 

Det skal ganske gode, dokumenterte grunner til å splitte venner og årstrinn på den måten. Jeg har jobbet som støttepedagog for et barn som hadde Downs syndrom. Selv om det barnet var 1,5 år kognitivt, fulgte det med de fleste på sitt årskull over på stor avdeling. Det gjorde at andre barn på samme årskull ikke fikk flytte over. 

Hele vurderingen trenger jeg ikke dele, poenget er at å ikke være klar ikke er en god nok begrunnelse. 

Som tidligere avdelingsleder og styrer i barnehage kan jeg ikke kjenne igjen praksis hvor foreldrenes ønsker ang. ny avdelingen blir tatt med i avgjørelsene. Pedagogisk vurdering - ja, foreldrenes ønsker - nei. 

Anonymkode: e04bc...a04

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor tror barnehagen at du ønsker at barnet ditt skal bli på gitt avdeling et ekstra år? Hvis det er en misforståelse, så er det vel fordi informasjonen er for dårlig? 

Anonymkode: 522bd...bc7

Ped leder kom til meg og sa at min sønn skulle gå på den samme avd et år til, jeg undret meg litt over det men tenkte at det var flere som ble igjen på avdelingen. Etter noen uker forsto jeg at alle vennene skulle flytte over på stor avd og spurte styrer om dette. Da sa styrer at det var meningen at min sønn også skulle over, men at ped-leder hadde sagt jeg ytret ønske om at han ble et år til på avdelingen. Jeg sa at jeg aldri hadde sagt dette, og styrer sa da at det nå var fullt på storebarnsavdelingen men at hun lovet at min sønn skulle flytte over så fort det ble ledig plass. Jeg sa at dette ikke var greit og at jeg ville at min sønn skulle flytte over med vennene. Etter dette nektet plutselig ped-leder at hun hadde sagt at jeg hadde ytret ønske om å bli på avd. Både styrer og ped-leder begynte da å si at de ikke hadde snakket ordentlig sammen og at min sønn ikke var «klar» for ny avd. 

Noen forslag til gode argumenter for at min sønn bør få bytte avdeling med sine venner?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Noen forslag til gode argumenter for at min sønn bør få bytte avdeling med sine venner?

Det er fullt!

Anonymkode: 92cf9...e20

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor har du ikke gjort noe ang dette tidligere?

Anonymkode: b4ff1...011

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er det ikke plass, så er det ikke plass, ingen argumenter kan endre på det.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du kan ha en haug av argumenter som forelder- når du benytter deg av det pedagogiske tilbudet i barnehagen, er det opp til barnehagen hvordan de organiserer tilbudet, fordeler barn på avdelinger osv. Fokuser heller på en god kommunikasjon og relasjon med barnehagen framover, så du ikke opplever flere misforståelser 

Anonymkode: e04bc...a04

Men de barna han blir igjen sammen med, som han "bare" har gått ett år med, de kan da også være gode venner? Du snakker som om ett år er kort tid for en som nettopp ble 4! Det er jo tvert imot ganske lang tid av hans liv. Han husker neppe en tilværelse uten de barna.

Anonymkode: 887ce...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...