Gå til innhold

Barnet mitt på 4 år må bli igjen på avd når alle vennene går over på storebarnsavd pga en misforståelse

Anbefalte innlegg

Min sønn har gått på en 3-4 års avd i 1 år nå og på slutten av dette året hadde styrer fått beskjed av ped leder på hans avd at jeg som mor hadde sagt jeg ville at min sønn skulle gå på samme avd 1 år til. Det endte derfor med at storebarnsavd ble full  og alle hans venner går over dit. Derfor vil han nå ble eldst på avd sin og ingen som vil gå sammen med han vil starte på skolen samme år. Nå skylder de på at min sønn ikke er «klar» for å gå over på storebarnsavd, noe som bare er tull. Dette er pga dårlig kommunikasjon mellom ped leder og styrer. Noen av de som går over på storebarnsavd er kun 3 år. 

Jeg har ingenting jeg skulle sagt og vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen råd til meg? Kan jeg klage på dette til noen?9

Anonymkode: e6143...12e

Fortsetter under...

Du kan jo klage til styrer eller kommunen, men det er jo barnehagen som bestemmer. Er det fullt så er det fullt. 

Anonymkode: 703b1...1be

Selvfølgelig har du noe du skulle ha sagt! 
Du går til styrer å forlanger at han blir flyttet over. Nekter de, be om å få det skriftlig og klag høyere opp! Eller søk han over i en annen bhg!

Anonymkode: e4001...ce2

Dette skal du ikke finne deg i. Barnet skal følge sine venner og sin aldersgruppe. Ring i dag og krev et møte med daglig leder, og gjør det helt klart at det ikke er noe alternativ at han blir igjen. Få gjerne frem at du mener dette er gjort med vilje og i strid med dine ønsker, og gjør det skikkelig ubehagelig for dem, men på en saklig og ikke ufin måte. Mennesker strekker seg langt for å komme ut av en vanskelig situasjon, og de finner en løsning om de føler seg tilstrekkelig presset.

Anonymkode: 2cd1a...ba1

Annonse

Du kommer nok ingen veier med trusler og kjefting. Det er ikke sånn i en barnehage at en kan gå med et ekstra barn på en avdeling og en for lite på en annen pga bemanningssituasjonen. 
be om et møte og hør om det finnes løsninger. 

Anonymkode: b0a35...43d

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Dette skal du ikke finne deg i. Barnet skal følge sine venner og sin aldersgruppe. Ring i dag og krev et møte med daglig leder, og gjør det helt klart at det ikke er noe alternativ at han blir igjen. Få gjerne frem at du mener dette er gjort med vilje og i strid med dine ønsker, og gjør det skikkelig ubehagelig for dem, men på en saklig og ikke ufin måte. Mennesker strekker seg langt for å komme ut av en vanskelig situasjon, og de finner en løsning om de føler seg tilstrekkelig presset.

Anonymkode: 2cd1a...ba1

Ja det er mulig de kan tvinges til å finne en løsning men en bør se på det store bildet. Om de tvinges til å ta inn barnet «på topp» går det ut over personalet og alle barna. Spesielt de minste (inklusive hi sitt barn) som vil få enda mindre voksenkontakt. 

Anonymkode: b0a35...43d

Du har jo skrevet om dette flere ganger her inne de siste månedene! Du har gått råd om p snakke med ped-leder, styrer og kommunen. Hvis du ikke har kommet noen vei men kommunikasjon ned partene, må du nesten bare akseptere situasjonen. 

Anonymkode: d2040...1df

Skal fireåringen bare gå sammen med 1 og 2-åringer da? Det går jo ikke? Det må i hvert fall være rettferdig i forvold til alder. 

Anonymkode: 4f26d...01a

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvis dette er det største problemet ditt så pust gjennom nesen og aksepter. Herregud.

Anonymkode: f30b5...371

Dette er faktisk et problem. Særlig fordi mange barnehage»pedagoger» aktivt skjermer avdelingene fra hverandre og dermed vil han miste verdifull tid med vennene sine.

Dette skjedde med datteren min, og det var ekstremt uheldig. Hun ble regelrett stengt ute fra vennegruppen av de voksne. De låste dørene mellom avdelingene fordi hun skulle finne seg tilrette med nye barn. Jeg har etter skriverier i media skjønt at dette er omstridt praksis som flere «pedagoger» sverger til.. 

Her har en av de ansatte gjort en feil, og barnehagen må rydde opp.

Hva skal de da gjøre når han igjen må bytte fordi de det siste året skal følge alderstrinn? 

Anonymkode: 48751...a4f

Annonse

Det er en avdeling med 3-4 åringer, men nå går alle 4 åringene og hans årskull over på storebarnsavdeling med kun 4-5 åringer. Pga dårlig kommunikasjon mellom ped-leder og styrer går dette ut over min sønn. De sier han plutselig ikke er «klar» for å starte på den avdelingen med alle fra hans årskull, men at de som kommer rett fra småbarn på 3 år kan starte på den største avd. Nå blir han altså igjen med 2 stk som blir 4 år i des og resten er et år yngre. Altså alle vennene hans som han starter på skolen med bytter avd. 

jeg har prøvd å snakke med både styrer og  ped- leder som rett og slett lyver og for å komme seg ut av situasjonen så sier de han ikke er «klar». Hva er neste trinn nå? Når jeg får dette skriftelig fra styrer, hvem klager jeg til i kommunen?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er faktisk et problem. Særlig fordi mange barnehage»pedagoger» aktivt skjermer avdelingene fra hverandre og dermed vil han miste verdifull tid med vennene sine.

Hvor i all verden har du det i fra at dette er noe mange pedagoger gjør?

Anonymkode: daa17...5a6

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er en avdeling med 3-4 åringer, men nå går alle 4 åringene og hans årskull over på storebarnsavdeling med kun 4-5 åringer. Pga dårlig kommunikasjon mellom ped-leder og styrer går dette ut over min sønn. De sier han plutselig ikke er «klar» for å starte på den avdelingen med alle fra hans årskull, men at de som kommer rett fra småbarn på 3 år kan starte på den største avd. Nå blir han altså igjen med 2 stk som blir 4 år i des og resten er et år yngre. Altså alle vennene hans som han starter på skolen med bytter avd. 

jeg har prøvd å snakke med både styrer og  ped- leder som rett og slett lyver og for å komme seg ut av situasjonen så sier de han ikke er «klar». Hva er neste trinn nå? Når jeg får dette skriftelig fra styrer, hvem klager jeg til i kommunen?

Men hvorfor har du ikke gjort noe alle de andre gangene du har skrevet om dette?

Anonymkode: b4ff1...011

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor i all verden har du det i fra at dette er noe mange pedagoger gjør?

Anonymkode: daa17...5a6

Det var nettopp en stor sak om dette i media. Jeg trodde det var bare oss som var uheldige, men det var en ansatt på barnehage som gikk ut med bekymring rundt dette med å skille venner av ulike årsaker

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var nettopp en stor sak om dette i media. Jeg trodde det var bare oss som var uheldige, men det var en ansatt på barnehage som gikk ut med bekymring rundt dette med å skille venner av ulike årsaker

Her fant jeg den artikkelen jeg tenker på. Det var flere innlegg om tema i kjølevannet av denne.

Dette gjelder å splitte venner. Det samme skjer når barn bytter avdeling, og det er et mål om at de skal tilpasse seg ny avdeling og nye barn. Da splittes venner fra ulike årstrinn. Dette kan også bli tilfelle i HI sitt tilfelle

https://www.utdanningsnytt.no/pedagogikk-pedagogisk-leder-vennskap/de-voksne-lager-problemer-for-venner-i-barnehagen/318513

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her fant jeg den artikkelen jeg tenker på. Det var flere innlegg om tema i kjølevannet av denne.

Dette gjelder å splitte venner. Det samme skjer når barn bytter avdeling, og det er et mål om at de skal tilpasse seg ny avdeling og nye barn. Da splittes venner fra ulike årstrinn. Dette kan også bli tilfelle i HI sitt tilfelle

https://www.utdanningsnytt.no/pedagogikk-pedagogisk-leder-vennskap/de-voksne-lager-problemer-for-venner-i-barnehagen/318513

https://www.utdanningsforbundet.no/medlemsgrupper/barnehage/barnehagedagen/barnehagedagen-2022-vennskap-du-og-jeg/-jeg-ser-med-gru-pa-barnehager-som-velger-a-skille-lekevenner/

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kjølevannet??

Anonymkode: 92cf9...e20

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nei, du kan ikke klage til kommunen. Det er barnehagen som bestemmer inndelingen på avdelingene. 

Dessuten skriver du jo at det er to andre 4-åringer som også ikke blir flyttet over. Avdelingen er for 3-4 åringer. De blir ifølge deg 3 4-åringer på avdelingen. Det er helt innafor altså

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du kan ikke klage til kommunen. Det er barnehagen som bestemmer inndelingen på avdelingene. 

Dessuten skriver du jo at det er to andre 4-åringer som også ikke blir flyttet over. Avdelingen er for 3-4 åringer. De blir ifølge deg 3 4-åringer på avdelingen. Det er helt innafor altså

De som blir igjen har hele veien gått en avdeling under min sønn eller på avd yngre enn min sønn. De få har han kun gått med 1 år, så alle han har fulgt flytter over. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De som blir igjen har hele veien gått en avdeling under min sønn eller på avd yngre enn min sønn. De få har han kun gått med 1 år, så alle han har fulgt flytter over. 

Det blir fortsatt 3 stk 4-åringer på avdelingen, altså er ikke alle på hans årskull flyttet i er på en annen avdeling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...