Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #101 Skrevet 26. juli 2023 HvittHus skrev (24 minutter siden): Vi har alltid hatt et åpent hjem med rom for overnatting, men hadde 5 stk meldt sin ankomst da ungene var hjemmeboende, måtte vi sagt nei. Jeg hadde verken hatt madrasser, dyner eller puter ekstra til så mange mennesker. Selv om vi hadde dyttet noen unger sammen, skal det allikevel finnes plass til en ekstra familie både når det gjelder sengeplasser og plass på bad og toalett og rundt middagsbord. Heldigvis hadde folk vett nok til ikke å spørre om slik den gang ungene bodde hjemme. Men en ting er den praktiske delen av saken, en annen den følelsesmessige. Har man ikke lyst og ork til besøk er det alltid, ALLTID, lov å si nei. (At noen klarer å dytte inn 7 mennesker ekstra på 30 kvadrat boflate, er forøvrig intet mindre enn et lite logistisk mirakel. Sønnen min bor på 40 kvadrat og skulle han ha hatt 7 personer på overnatting, måtte noen ha ligget på badet. 😉 ) Logisk mirakel, faktisk. Da var det mange logisk mirakler tidligere, der familier på 8+ sov på ett rom, i størrelse langt mindre enn 40kvm. Anonymkode: 02fa0...35c
HvittHus Skrevet 26. juli 2023 #102 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Logisk mirakel, faktisk. Da var det mange logisk mirakler tidligere, der familier på 8+ sov på ett rom, i størrelse langt mindre enn 40kvm. Anonymkode: 02fa0...35c Hvis du vil sammenligne gamle dager med slik vår generasjon bor, så gjerne for meg. Men jeg tror du skulle ha slitt med å finne en familie på fem som i dag hadde synes det var greit å dele på en skuvseng for å få plass til å kunne overnatte.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #103 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er litt fascinerende at TS setter på ene siden, som sær, og du mener introvert er tull og at TS bare gjemmer seg bak konflikter. TS er jo ikke løsrevet fra egne karaktertrekk (hva er det da som utgjør selvet om karaktertrekk ikke inngår?) og sin hverdag/kontekst. TS har ikke lyst på overnatting av en familie på 5. Slik jeg leser det så er det en kombinasjon av å være introvert, måtte være vertskap sammenhengende uten å ha mulighet til å hente deg inn, ha utfordringer i familien, egentlig ikke ha plass slik at de styret/belastningen føles større, kanskje være slite i utgangspunktet osv. Vi har stått i stor belastning over tid med alvorlig kronisk sykdom og dødsfall. Jeg er sliten og hadde ikke hatt kapasitet til å rydde plass til en familie på 5. Vi har et lite hus så for å få det til måtte 4 sovet på madrasser i stuen og en kunne sovet på madass på et soverom. Da hadde det ikke vært plass til å gå innimellom noen steder. Jeg hadde synes dette var for mye styr og det skulle vært en spesiell grunn for at jeg hadde orket dette. Hadde vi fått samme forespørsel på hytta hadde jeg sagt ja. Her har vi ekstrasenger til fire og det hadde vært mye enklere å få plass. Jeg er fortsatt sliten grunnet kronisk sykdom i nærfamilie og dødsfall, men totalbelastningen ved at mer var klart på forhånd hadde gjort at det var greit. Som en annen her skrev så hadde hun dobbeltseng på hemsen og saccosekker allerede klare og da er det jo mye enklere med overnatting. Slik vil det være med de fleste. De har en totalbelastning som påvirker beslutninger. Noen ganger kan man da orke å skvise inn en familie på 5, andre ganger passer det ikke. For å forklare hvor listen ligger for øyeblikket er utfordringer i hverdagen absolutt viktig info. Så TS; ett tilfelle forteller lite om du er gjestfri eller ikke. Det er heller ikke vanlig å spørre om overnatting til 5 stykker så jeg regner ikke med at du får slike forespørsler ofte. Og hvor hyggelig er det å ha besøk/være på besøk når vertskapet er sliten og må gå på akkord med seg selv for å gjennomføre? Fortell som det er at det ikke passer med overnatting nå. Så kan dere heller ha overnatting en annen gang når forholdene ligger mer til rette for det. Anonymkode: dbcee...135 Takk, du beskriver «problemet» mitt helt korrekt😅 Anonymkode: 9dc66...7e6
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #104 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det jeg lurer mest på er hvordan alle dere som sier ja til overnatting får plass til en hel familie? De fleste har vel ikke ubegrenset tilgang på gjestesenger? Jeg har selv stort hus, men det bor noen på alle rom, og jeg har ikke flere senger enn det er beboere i huset. Anonymkode: 6c470...956 Vi har et gjesterom med en dobbelseng og en dobbel sovesofa. I tillegg har vi et par madrasser. Vi har stor familie som bor på andre kanten av landet. Derfor planla vi for mulighet for overnatting av mange da vi bygde hus. Anonymkode: 59e87...b69
ReneRene Skrevet 26. juli 2023 #105 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har du fått med deg at hi sier at det hadde vært et like stort problem om hun bodde alene? Det er det å ha folk innpå seg som er utfordringen, det med konfliktnivå osv kommer i tillegg. Jeg syns at du er ufin mot hi og at du slett ikke holder deg til spørsmålet i hi. Anonymkode: 985d9...522 Jeg ser at jeg har vært for pågående her når jeg leser gjennom tråden. Jeg beklager @Den perfekte mor, påan igjen Der var ikke meningen å kverulere så mye her. Jeg ville bare blitt mistenksom selv om folk ikke kunne latt noen overnatte en natt. Så derfor ble det for mange spørsmål fra meg. Beklager det.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #106 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Vi har et gjesterom med en dobbelseng og en dobbel sovesofa. I tillegg har vi et par madrasser. Vi har stor familie som bor på andre kanten av landet. Derfor planla vi for mulighet for overnatting av mange da vi bygde hus. Anonymkode: 59e87...b69 Og det er jo supert! Hadde jeg hatt et stort gjesterom med plass til 5 så hadde ikke jeg blitt stressa heller. Stort sett har vi hatt 6 voksne og 4 barn på overnatting, fordi svigers mener at det er såååå koselig. Vel, det er ikke det. Jeg slites i stykker av det. Det er mennesker overalt. Og da mener jeg overalt! Anonymkode: 6ffd8...0bf
Sommerkroppen 2029 Skrevet 26. juli 2023 #107 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig er det alltid lov å si nei, men det betyr jo at når livet er tungt (som du beskriver) så er man ikke gjestmild. Man har nok med seg selv. Poenget er jo at man ikke kan si nei og likevel tenke at man er gjestmild. Det er jo ingen katastrofe å ikke være gjestmild en periode i livet. Anonymkode: b2c6c...bdf Nei nettopp, det handler ikke om å please andre hele tiden. Gjestmildhet kan også fort utnyttes, det har jeg opplevd selv. Så det er viktig å sette grenser for seg selv og hva man orker.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #108 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): For noen er det det. Hva er vanskelig med å skjønne det? Folk er forskjellige. At du ikke forstår det, sier mer om deg enn om hi for å si det sånn...... Anonymkode: 230eb...389 Men om man sier nei til sånt er mann heller ikke særlig gjestfri. Det nlir vanskelig å påberope seg å være gjestfri hvis man ikke bil ra imot gjester. Anonymkode: 7d2ff...5b0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #109 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg syns uansett at det er forskjell på å invitere og å spør selv. Jeg har et vennepar som reiser på norgesferie med sine fire barn og som ikke betaler for en enste overnatting siden de legger seg inn hos venner og kjente. Det er så frekt at jeg blir helt matt. Anonymkode: 985d9...522 Det kunne vi også gjort. På den andre siden har vi hatt familier på 2-4 personer boende 3 ganger i år, fea 3-7 netter. Da venninnen min var syk bodde hun hos oss i 6 uker, svigerforeldrene mine kom oft i over 4 uker om sommeren, da søsteren min giftet seg hadde vi 8 stykker som overnattet osv. Anonymkode: 7d2ff...5b0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #110 Skrevet 26. juli 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (32 minutter siden): Nei nettopp, det handler ikke om å please andre hele tiden. Gjestmildhet kan også fort utnyttes, det har jeg opplevd selv. Så det er viktig å sette grenser for seg selv og hva man orker. Jeg er veldig enig med deg i denne tråden. Alt til sin tid 🙏🏻 Anonymkode: 14afa...515
Sommerkroppen 2029 Skrevet 26. juli 2023 #111 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men om man sier nei til sånt er mann heller ikke særlig gjestfri. Det nlir vanskelig å påberope seg å være gjestfri hvis man ikke bil ra imot gjester. Anonymkode: 7d2ff...5b0 Neivel, men det er lov å ikke være gjestfrie til enhver tid. Det er det som er mitt poeng. HI kan være gjestfri på andre måter.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #112 Skrevet 26. juli 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): Neivel, men det er lov å ikke være gjestfrie til enhver tid. Det er det som er mitt poeng. HI kan være gjestfri på andre måter. Ja, det er lov, men spørsmålet til hi var om hun var ugjestmilde om hun sa nei. Det er hun, i hvertfall hvis hun ikke forklarer hva som er grunnen. Anonymkode: 7d2ff...5b0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #113 Skrevet 26. juli 2023 ReneRene skrev (6 timer siden): Jeg ser at jeg har vært for pågående her når jeg leser gjennom tråden. Jeg beklager @Den perfekte mor, påan igjen Der var ikke meningen å kverulere så mye her. Jeg ville bare blitt mistenksom selv om folk ikke kunne latt noen overnatte en natt. Så derfor ble det for mange spørsmål fra meg. Beklager det. Takk, du er tilgitt❤️ Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja, det er lov, men spørsmålet til hi var om hun var ugjestmilde om hun sa nei. Det er hun, i hvertfall hvis hun ikke forklarer hva som er grunnen. Anonymkode: 7d2ff...5b0 Besøket er over, og jeg har forklart grunnen. Det var no hard feelings, og full forståelse. Jeg tror nok dagen viste at det kunne blitt slitsomt for dem også😝 Anonymkode: 9dc66...7e6
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #114 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takk, du er tilgitt❤️ Besøket er over, og jeg har forklart grunnen. Det var no hard feelings, og full forståelse. Jeg tror nok dagen viste at det kunne blitt slitsomt for dem også😝 Anonymkode: 9dc66...7e6 Man kan godt ha venner som ikke er gjestfrie. Så lenge du har en god grunn forstår de fleste det. Anonymkode: 7d2ff...5b0
ReneRene Skrevet 26. juli 2023 #115 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Takk, du er tilgitt❤️ Besøket er over, og jeg har forklart grunnen. Det var no hard feelings, og full forståelse. Jeg tror nok dagen viste at det kunne blitt slitsomt for dem også😝 Anonymkode: 9dc66...7e6 Vet du? Det var utrolig hyggelig å se. At du ikke er uforsonlig og at det jeg skrev ble tatt mot, siden det var oppriktig ment. Takk skal du ha 🙂
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #116 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Man kan godt ha venner som ikke er gjestfrie. Så lenge du har en god grunn forstår de fleste det. Anonymkode: 7d2ff...5b0 Men hi er jo gjestfri. Hun har hatt hele gjengen på besøk på dagtid. Anonymkode: 985d9...522
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #117 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man kan godt ha venner som ikke er gjestfrie. Så lenge du har en god grunn forstår de fleste det. Anonymkode: 7d2ff...5b0 Når man ikke har mulighet for overnatting så er man ikke ugjestmild. Man bedømmer det heller ikke etter ett tilfelle, spesielt ikke der det var snakk om 5 personer. Hi har jo hatt hele gjengen på besøk i dag og da mener jeg hun er gjestfri. Anonymkode: dbcee...135
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #118 Skrevet 26. juli 2023 Det er ikke "ugjestmildt" å si nei til overnatting av 5 personer verken én natt eller mange netter. Jeg skulle ha hatt en spesielt god relasjon til folk før jeg syntes det var greit, og det burde ha vært planlagt i god tid. Og jeg burde ha fått sjansen til å invitere dem, det er noe annet enn at de bare dukker opp med denne forventningen. Og ikke minst: jeg ville aldri ha spurt noen om dette, med mindre (igjen) det dreide seg om noen jeg har en veldig god relasjon til. Jeg tenker at overskriften her like godt kunne vært "frekk" - for det er egentlig litt frekt å spørre om overnatting til så mange. Helt uavhengig av hvor mange sengeplasser, ekstramadrasser eller soveposer man klarer å trylle fram og hvor tett de må ligge. Jeg ber ikke andre gjøre meg en tjeneste i denne størrelsesorden. Men det har hendt at venner har tilbudt seg å huse oss, og det takka jeg ja til. Og jeg er ikke verken introvert eller sliten! Jeg elsker faktisk å ha gjester, men jeg trenger likevel å kunne gå på do naken om natta (derfor ingen på madrasser i tilstøtende rom) og jeg vil slippe å plutselig måtte vaske og tørke støv fordi noen skal bruke et rom som ikke er blitt gjort reint på lenge. Og nei, det er aldri et alternativ å bare la dem ligge i skiten. Det er mer ugjestmildt enn å si nei! Anonymkode: f4520...c96
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2023 #119 Skrevet 26. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, det er lov, men spørsmålet til hi var om hun var ugjestmilde om hun sa nei. Det er hun, i hvertfall hvis hun ikke forklarer hva som er grunnen. Anonymkode: 7d2ff...5b0 Ingen har krav på en forklaring, altså. Det er uhøflig å forvente at andre grunngir sine svar. Anonymkode: f4520...c96
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2023 #120 Skrevet 27. juli 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ingen har krav på en forklaring, altså. Det er uhøflig å forvente at andre grunngir sine svar. Anonymkode: f4520...c96 Du har ikke krav på begrunnelse, men sier du nei til overnattingsgjester uten begrunnelse kan du ikke regne med å bli oppfattet som gjestfri. Anonymkode: 7d2ff...5b0
Sommerkroppen 2029 Skrevet 27. juli 2023 #121 Skrevet 27. juli 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ja, det er lov, men spørsmålet til hi var om hun var ugjestmilde om hun sa nei. Det er hun, i hvertfall hvis hun ikke forklarer hva som er grunnen. Anonymkode: 7d2ff...5b0 Det er jeg uenig i. Som godt voksen dame så forventer jeg ingen begrunnelse for hvorfor jeg ikke kan overnatte. Å bli fortalt at det ikke passer er mer enn godt nok for meg. Og det bør det faktisk være for andre også.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2023 #122 Skrevet 27. juli 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): Det er jeg uenig i. Som godt voksen dame så forventer jeg ingen begrunnelse for hvorfor jeg ikke kan overnatte. Å bli fortalt at det ikke passer er mer enn godt nok for meg. Og det bør det faktisk være for andre også. Det er klart man godtar det, men du oppfatter vell heller ikke folk som sier nei til besøk dom særlig gjestfrie? Anonymkode: 7d2ff...5b0
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2023 #123 Skrevet 27. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er klart man godtar det, men du oppfatter vell heller ikke folk som sier nei til besøk dom særlig gjestfrie? Anonymkode: 7d2ff...5b0 Ikke alle mennesker tar seg selv så innmari høytidelig og er opptatt av å båssette vennene sine. Hvis en venninne sier at overnatting ikke passer (var vel overnatting det var snakk om her, ikke besøk) så aksepterer jeg det uten å sette meg ned å vurdere om hun er gjestfri eller ikke. Hvorfor er det viktig? Det passet ikke. Ferdig med saken. Anonymkode: 120a9...2db
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2023 #124 Skrevet 27. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle mennesker tar seg selv så innmari høytidelig og er opptatt av å båssette vennene sine. Hvis en venninne sier at overnatting ikke passer (var vel overnatting det var snakk om her, ikke besøk) så aksepterer jeg det uten å sette meg ned å vurdere om hun er gjestfri eller ikke. Hvorfor er det viktig? Det passet ikke. Ferdig med saken. Anonymkode: 120a9...2db Fordi det var det hi spurte om. Spørsmålet var ikke om det var greit, men om det ville være "ugjestmildt". Det er det som er overskriften på tråden. Anonymkode: 7d2ff...5b0
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2023 #125 Skrevet 27. juli 2023 Herregud så kjip du er HI. Skulle tro de hadde spurt om å få være der i fjorten dager. Anonymkode: 55c65...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå