Gå til innhold

Ugjestmild

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Og det skjønner jeg, jeg skulle virkelig ønske at jeg også var slik🙈 Men jeg sliter skikkelig med tanken, og gruer meg og sliter meg ut lenge før de kommer🙈

Anonymkode: 9dc66...7e6

Hva er det som gjør det så vanskelig? Å ha husrom, hjerterom og plass til venner og familie er jo bare koselig. Er det vanskelig å være litt raus? Vanskelig å inkludere og åpne hjemmet sitt litt? 
Jeg spørr ikke for å være kjip, men jeg sliter med den norske mentaliteten. Det er ikke greit med uanmeldt besøk, ikke greit med overnatting, venner og familie er frekk om de ber om tjenester osv. 
I min verden er det nettopp slikt man gjør for venner og familie: Er åpen, raus, god og på tilbudssiden. 
Store hjem med låste dører strever jeg med å forstå

Anonymkode: 8f608...e6c

Fortsetter under...

ReneRene skrev (24 minutter siden):

Problemet er at dere ikke kan ha gjester ett eneste døgn over pga "forebygging". Det er et problem og et stort også. 

Dere har barn. Foreldre som må "forebygge" pga en eneste natt bør søke hjelp. 

Legg av da, ingen som ba deg om noen analyse her. Andre her skjønner fint at dette kan føles innvaderende. Bare ikke du. Ta hintet snart.

Anonymkode: 2ac73...cb4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg får besøk av en barndomsvenninne. Hun har spurt om det passet, og jeg har sagt ja, og gleder meg til det. Men, nå har hun spurt om å overnatte. Det synes jeg er vanskelig. Vi har små barn som sover dårlig, med alt det medfører av dårlig søvn og konsekvensene av det. Å da ha enda flere mennesker (hun, mannen og tre barn) i huset stresser meg veldig, og jeg har ikke lyst. Hverken mannen min eller jeg er særlig sosiale av oss, og han ble ikke særlig fornøyd han heller når han hørte forespørselen. Vi har planer dagen etter, og det passer dårlig også. 
Jeg får så dårlig samvittighet for å si nei, og hun har nå foreslått å ta med telt å sove ute. Det er jo flott det, men samvittigheten min gnager. Skal vi liksom ikke kunne huse dem en natt engang? Hvor dårlig gjort er det?

Selvsagt er det ok å si nei. Det er heller ingen grunn til å oppsøke hjelp fordi overnattinger ikke passer hos dere. Det er bare sånn og det er helt greit❤️

Jeg og hater sånt besøk, virkelig. Nå får vi ett sånn type besøk i ferien og jeg gruer meg. Jeg har ikke sengeplass til flere enn vi selv er så jeg må ommøblere og styre fælt for at de skal sove over. Må stue ungene sammen på ett rom (spredt i alder og har ulike behov) og vi må sove på madrass ett annet sted fordi jeg ikke ønsker at gjestene skal det. Jeg må vaske grundig overalt, handle inn mat og planlegge for 10 mennesker… og jeg har skikkelig angst så det stresser meg lang tid i forveien. Jeg sliter med dårlig søvn, og er avhengig av lltt alenetid før jeg legger meg. Noe jeg da ikke får. Og jeg må stå opp grytidlig pga ungene dems. Jeg skulle virkelig ønske jeg likte å ha folk på overnatting, men det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: 6ffd8...0bf

ReneRene skrev (55 minutter siden):

Nettopp. Så det handler ikke om å være ugjestfri. Som du skrev. Det handler om å skjule. 

Du store all verden. HI spurte da virkelig ikke om dybdeanalyse. Hvorfor er det så viktig for deg å definere årsaken? Den er knekkende likegyldig. Noen ganger i livet passer overnatting dårligere enn andre ganger. 

HI: jeg ville sagt det sånn cirka som det er. Si at du når som helst ellers gjerne ville hatt besøk, men at akkurat nå blir det vanskelig, grunnet barn og hva det nå er. Det er helt lov, og slett ikke unormalt eller noe som helst. Spør man om man kan sove over må man tåle å få et nei også.

Jeg åpner hjemme mitt for både familie, venner og venner av venner. Synes det er tipp topp at folk hjelper hverandre. Bruker å tilby det til folk som kommer utenbys fra. Sier også til venner som ikke har like stor plass til oss at besøk kan overnatte her om de vil. Så for meg er det vanskelig å forstå deg. Små barn som ikke sover har de fleste av oss hatt…

Men for all del, jeg har ikke problem med å si at det ikke passer eller at ting er litt trøblete, og har heller ikke problem med å få en slik beskjed.

helt greit at dere ikke er supersosiale og vil ha fullt hus til enhver tid. Men en natt? Hvit store problemer har dere egentlig? Kanskje dere burde søke hjelp av helsestasjon eller familieterapeut? 

Annonse

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Du store all verden. HI spurte da virkelig ikke om dybdeanalyse. Hvorfor er det så viktig for deg å definere årsaken? Den er knekkende likegyldig. Noen ganger i livet passer overnatting dårligere enn andre ganger. 

HI: jeg ville sagt det sånn cirka som det er. Si at du når som helst ellers gjerne ville hatt besøk, men at akkurat nå blir det vanskelig, grunnet barn og hva det nå er. Det er helt lov, og slett ikke unormalt eller noe som helst. Spør man om man kan sove over må man tåle å få et nei også.

Nei. Hum spurte ikke om det. Men noen av oss ser hva hun skriver og klarer å tenke ut fra det, mens andre ikke tenker en tanke og bare svarer fullstendig ureflektert. Det ser ut som at ting kommer fram her. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei. Hum spurte ikke om det. Men noen av oss ser hva hun skriver og klarer å tenke ut fra det, mens andre ikke tenker en tanke og bare svarer fullstendig ureflektert. Det ser ut som at ting kommer fram her. 

"ting kommer frem", ja - jeg synes det er relativt utidig å insistere på å utforske og konkludere om problemdybden hos noen som stiller et enkelt spørsmål og som åpenbar er i en sårbar situasjon akkurat nå.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Skal vi prøve å holde oss til trådens tema og svare på hi sitt spørsmål? Hun ber oss ikke om synspunkt på familielivet sitt. 

Anonymkode: 985d9...522

Jada, vi har til tider er høyere konfliktnivå enn ideelt. Akkurat nå har vi ikke det, men jeg ønsker ikke å trigge ting heller. Vi har ikke gått fra hverandre enda. Kanskje burde vi gjort det, men det er jo aldri for sent om der viser seg slik i fremtiden. Med små barn tenker jeg at det meste er unntakstilstand. Jeg ønsker derfor å gi forholdet en sjanse til å overleve det, og foreløpig har det lykkes, barna blir større, vi har blitt flinkere til å takle konflikter og vi har det bedre enn for et år siden. Om jeg hadde bodd alene, hadde ikke saken vært annerledes. Det hadde fortsatt stresset meg, og jeg hadde ikke ønsket overnattingsbesøk. Det har ikke noe med mannen min å gjøre, annet enn at han er lik meg, så det sliter han også. I dette tilfelle han nok mer enn meg, siden jeg tross alt kjenner henne. 
Det var kanskje dumt av meg å svare på spørsmålet om hva vi skjulte. Poenget var jo at vi ikke skjulte noe, men for å nevne noen konkret betydning så måtte det være for å forebygge konflikt. Vi misbruker ikke rusmidler, vi har ikke hasjplanter, vi driver ikke med omsorgssvikt eller barnemishandling. Vi driver ikke er hemmelig bordell eller hjemmebrenneri. Vi har det ikke spesielt skittent eller rotete, men heller ikke perfekt støvfritt. Vi har ingen dyr som bor på kjøkkenbenken eller rare sexleketøy i stua. Årsaken handler ikke om å skjule noe. Årsaken er at vi er introverte, og trives aller best alene eller sammen bare kjernefamilien. Vi trenger begge to å puste ut litt når vi har vært sosiale. Å ha noen boende her, selv for en natt, føles innvaderende og kvelende. Å ikke kunne gå naken på do om natten, å måtte være stille når vi står opp om morgenen, eller også å måtte prate med noen før man er klar, er mentalt slitsomt å tenke på. For dere som ikke så introverte, så er det nok vanskelig å forstå. Men for meg, er dette slitsomt. Og jeg er sliten fra før, fordi jeg har små barn som krever sitt både natt og dag.

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jada, vi har til tider er høyere konfliktnivå enn ideelt. Akkurat nå har vi ikke det, men jeg ønsker ikke å trigge ting heller. Vi har ikke gått fra hverandre enda. Kanskje burde vi gjort det, men det er jo aldri for sent om der viser seg slik i fremtiden. Med små barn tenker jeg at det meste er unntakstilstand. Jeg ønsker derfor å gi forholdet en sjanse til å overleve det, og foreløpig har det lykkes, barna blir større, vi har blitt flinkere til å takle konflikter og vi har det bedre enn for et år siden. Om jeg hadde bodd alene, hadde ikke saken vært annerledes. Det hadde fortsatt stresset meg, og jeg hadde ikke ønsket overnattingsbesøk. Det har ikke noe med mannen min å gjøre, annet enn at han er lik meg, så det sliter han også. I dette tilfelle han nok mer enn meg, siden jeg tross alt kjenner henne. 
Det var kanskje dumt av meg å svare på spørsmålet om hva vi skjulte. Poenget var jo at vi ikke skjulte noe, men for å nevne noen konkret betydning så måtte det være for å forebygge konflikt. Vi misbruker ikke rusmidler, vi har ikke hasjplanter, vi driver ikke med omsorgssvikt eller barnemishandling. Vi driver ikke er hemmelig bordell eller hjemmebrenneri. Vi har det ikke spesielt skittent eller rotete, men heller ikke perfekt støvfritt. Vi har ingen dyr som bor på kjøkkenbenken eller rare sexleketøy i stua. Årsaken handler ikke om å skjule noe. Årsaken er at vi er introverte, og trives aller best alene eller sammen bare kjernefamilien. Vi trenger begge to å puste ut litt når vi har vært sosiale. Å ha noen boende her, selv for en natt, føles innvaderende og kvelende. Å ikke kunne gå naken på do om natten, å måtte være stille når vi står opp om morgenen, eller også å måtte prate med noen før man er klar, er mentalt slitsomt å tenke på. For dere som ikke så introverte, så er det nok vanskelig å forstå. Men for meg, er dette slitsomt. Og jeg er sliten fra før, fordi jeg har små barn som krever sitt både natt og dag.

Å avverge ytterligere konflikt handler plutselig om hvor introverte dere er?

Okay. Å ikke klare å ha overnattingsgjester ett døgn utenfor huset i telt i hagen handler lite om å være introvert. Og å ikke akseptere at folk syns det er rart er enda merkeligere. 

Den lange utbrodringen for at kun få er uenige? 

Okay. De fleste støtte deg her. Hvorfor betyr et fåtall så mye at du må forklare så grundig? 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Okay. Å ikke klare å ha overnattingsgjester ett døgn utenfor huset i telt i hagen handler lite om å være introvert. Og å ikke akseptere at folk syns det er rart er enda merkeligere. 

Okay. De fleste støtte deg her. Hvorfor betyr er fåtall så mye at du må forklare så grundig? 

Antagelig fordi det er sinnsykt provoserende når noen tilegner henne meninger hun ikke har. 

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Okay. De fleste støtte deg her. Hvorfor betyr et fåtall så mye at du må forklare så grundig? 

Det holder nå. 

Anonymkode: 989fc...4b1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det er bare EN kveld/natt! Og det er en god venninne. Jeg forstår det ikke er verdt det hvis det var noen bekjente som bare bille spare penger på overnatting. Men hvis det er en god venninne syns jeg kanskje krisemaksimerer litt. 

Anonymkode: 9e36f...3c1

Jeg skjønner ikke helt at så mange mener det er frekt å spørre om å få overnatte *én* natt og heller ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Greit nok at det er litt stress, men det er snakk om ei god venninne og én natt. 

Hvis dere ikke har plass og det ikke passer pga planer neste dag er det noe annet. 

De har tre barn selv, så da skjønner de jo at det er stress med småbarn og disse "konfliktene"(?) er ikke noe dere trenger å skjule. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi overser ingenting. Men man _må_ ikke kommentere alt man kommer over. Det går an å bare stole på at det folk sier stemmer og svare utfra det, istedenfor å grave istykker en historie og vri og vende på absolutt alt 

Man må ikke kommentere alt man "kommer over" Eh. Det jeg kommenterer er akkurat hva Ts skrev. Mens du overser det så legger jeg merke til det. Dumt av meg det kanskje? 🙃 Det er jo lettere å jatte med så klart. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva er det som gjør det så vanskelig? Å ha husrom, hjerterom og plass til venner og familie er jo bare koselig. Er det vanskelig å være litt raus? Vanskelig å inkludere og åpne hjemmet sitt litt? 
Jeg spørr ikke for å være kjip, men jeg sliter med den norske mentaliteten. Det er ikke greit med uanmeldt besøk, ikke greit med overnatting, venner og familie er frekk om de ber om tjenester osv. 
I min verden er det nettopp slikt man gjør for venner og familie: Er åpen, raus, god og på tilbudssiden. 
Store hjem med låste dører strever jeg med å forstå

Anonymkode: 8f608...e6c

Det er bare frekke inntrengere som spør om å få sove over hos andre. 
Alle har nok med sitt. Og slik trives vi best. 

Anonymkode: fce29...a79

Jeg er også introvert og liker best å være sammen med bare kjernefamilien, og stresser litt med besøk. Likevel synes jeg det er skikkelig dårlig gjort av deg å være så lite gjestfri at du sier nei til overnatting i EN natt fra en gammel venninne du sikkert ikke ser ofte. Du har dårlig samvittighet med god grunn.

Anonymkode: ab838...88d

ReneRene skrev (1 time siden):

Nei. Å ikke ønske besøk handler om hvor introverte vi er. Konfliktene våre har ingenting med det å gjøre, annet enn for å prøve å nevne et konkret eksempel på hva det kan føre til. Konfliktene våre er heller ikke slåsskamper, du tillegger dem langt større betydning enn de har. Vi har ingen hage de kan telte i. Den lange utbroderinger var for å prøve å forklare meg bedre, men du har fått heng på konflikter, og leser alt med det som utgangspunkt. En annen person her sier også at hun er introvert og synes det er slitsomt med besøk, og at hun mener jeg har grunn til dårlig samvittighet. Det er helt innafor, og helt ærlig en tilbakemelding jeg ventet flere av. At så mange likevel mener jeg ikke er urimelig, gjør at jeg føler meg bedre, og ikke så råtten som jeg gjorde tidligere.

ReneRene skrev (24 minutter siden):

Man må ikke kommentere alt man "kommer over" Eh. Det jeg kommenterer er akkurat hva Ts skrev. Mens du overser det så legger jeg merke til det. Dumt av meg det kanskje? 🙃 Det er jo lettere å jatte med så klart. 

Det du kommenter er en ubetydelig bisetning. Du trenger ikke jatte med, men du trenger ikke tillegge meg motiv og forklaringer som er helt på siden og ikke relevant. Hadde jeg vært singel så hadde jeg fortsatt ikke villet ha overnatting, men det tror du kanskje ikke på siden det harmonerer dårlig med konfliktargumentet ditt?

Selv liker jeg besøk, men det er helt irrelevant. Jeg liker også at venner er ærlige med hverandre. Derfor synes jeg det er helt fint med spørsmål om overnatting eller at andre inviterer seg selv på noe annet. En annen del av den ærligheten er at det er helt fint å si at det ikke passer hvis det ikke gjør det. 

Og hun der som mener at alle som ikke tenker likt som henne selv tar feil, hun skal du bare overse. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja. Og jeg tilegnet henne ikke meninger hun ikke har. Hun skriver jo rett ut at hun sliter med ungene og at det kan trigge konflikter. Du trenger ikke da å si at hun skjuler noe. Hun sa det jo selv

Ja, etterhvert. Da bør hum si at det er grunnen og ikke at hun er introvert. Unnskyldninger som det hodet ikke, for introverte er ikke redd folk altså. De takler fint en overnatting uten store problemer. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Å ikke ønske besøk handler om hvor introverte vi er. Konfliktene våre har ingenting med det å gjøre, annet enn for å prøve å nevne et konkret eksempel på hva det kan føre til. Konfliktene våre er heller ikke slåsskamper, du tillegger dem langt større betydning enn de har. Vi har ingen hage de kan telte i. Den lange utbroderinger var for å prøve å forklare meg bedre, men du har fått heng på konflikter, og leser alt med det som utgangspunkt. En annen person her sier også at hun er introvert og synes det er slitsomt med besøk, og at hun mener jeg har grunn til dårlig samvittighet. Det er helt innafor, og helt ærlig en tilbakemelding jeg ventet flere av. At så mange likevel mener jeg ikke er urimelig, gjør at jeg føler meg bedre, og ikke så råtten som jeg gjorde tidligere.

Det du kommenter er en ubetydelig bisetning. Du trenger ikke jatte med, men du trenger ikke tillegge meg motiv og forklaringer som er helt på siden og ikke relevant. Hadde jeg vært singel så hadde jeg fortsatt ikke villet ha overnatting, men det tror du kanskje ikke på siden det harmonerer dårlig med konfliktargumentet ditt?

Så kunne du sagt det som er fra begynnelsen da! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...