Gå til innhold

Hvor ser vi hvem vi har oppført som nærmeste pårørende?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer vel an på hvilken sammenheng det er snakk om. Vi har oppgitt NP på jobb, og både endrer selv og ser hvem vi har valgt i HR-portalen. Det er jo ikke en standard i seg selv, så du ligger ikke inne med en NP i et system som du ikke har opplyst om selv. Det er vanlig å bli spurt om disse tingene ved innleggelse på institusjoner.

Jeg har oppført datteren min i helsenorge tror jeg. Har ingen andre. Hvis de ringer foreldrene mine får en kjip overraskelse. Tror også det er noe automatikk i det. Da faren min ble innlagt og ikke var registrert med ektefelle ringte de først broren min (eldste barn), så meg (nest eldst) så søsteren min (nest yngst) og så søsteren min (yngst). Da ingen av oss svarte, ringte de mamma, eks ektefelle, som igjen ringte meg, og jeg ringte søsteren min som dro.

Anonymkode: 056ff...232

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har oppført datteren min i helsenorge tror jeg. Har ingen andre. Hvis de ringer foreldrene mine får en kjip overraskelse. Tror også det er noe automatikk i det. Da faren min ble innlagt og ikke var registrert med ektefelle ringte de først broren min (eldste barn), så meg (nest eldst) så søsteren min (nest yngst) og så søsteren min (yngst). Da ingen av oss svarte, ringte de mamma, eks ektefelle, som igjen ringte meg, og jeg ringte søsteren min som dro.

Men hvor finner de nummeret og hvilke relasjoner en har til alle disse menneskene? 
I jobbsammenheng er det jo greit nok, der har jeg registrert nærmeste pårørende. Men hva om det skjer meg noe på fritiden og jeg kommer på sykehus uten å kunne informere om pårørende selv? Hvordan vet de da hvem de skal kontakte?

HI

Anonymkode: 9e60c...c3c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvor finner de nummeret og hvilke relasjoner en har til alle disse menneskene? 
I jobbsammenheng er det jo greit nok, der har jeg registrert nærmeste pårørende. Men hva om det skjer meg noe på fritiden og jeg kommer på sykehus uten å kunne informere om pårørende selv? Hvordan vet de da hvem de skal kontakte?

HI

De har tilgang på folkeregisteret og gule sider eller pasientjournalen til den pårørende

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

HI

Det registreres i Folkeregisteret etter eget ønske. Usikker om det er synlig hvis du logger deg på online..

Anonymkode: 7bf83...fe8

Det blir gjerne spørsmål etter det, at du oppgir nærmeste pårørende på et skjema med masse andre spørsmål, om du legges inn for en planlagt operasjon e.l.

Ellers bruker de bare folkeregisteret, der står det hvem du er gift med, hvem foreldrene dine er og hvem barna dine er.

Anonymkode: ba799...8bb

Det registreres i Folkeregisteret etter eget ønske. Usikker om det er synlig hvis du logger deg på online..

Det er ikke etter eget ønske, alle disse opplysningene står i folkeregisteret enten du vil eller ei.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nærmeste pårørende registreres ikke i folkeregisteret 

Anonymkode: d4034...893

Nærmeste pårørende er automatisk ektefelle, så kommer voksne barn, evt foreldre om man ikke har voksne barn. Disse er registrert i folkeregisteret.

Nei, men Folkeregisteret vet hvem du er gift med, er foreldre til og hvem som er dine foreldre. Jeg ser i alle fall NP i www.helsenorge.no. 

Anonymkode: 1ad8c...ae2

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nærmeste pårørende er automatisk ektefelle, så kommer voksne barn, evt foreldre om man ikke har voksne barn. Disse er registrert i folkeregisteret.

Det er ikke automatikk. Loven sier: 

‘pasientens og brukerens pårørende: den pasienten eller brukeren oppgir som pårørende og nærmeste pårørende’

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke automatikk. Loven sier: 

‘pasientens og brukerens pårørende: den pasienten eller brukeren oppgir som pårørende og nærmeste pårørende’

Nei, jeg mente når det ikke er oppgitt noen, som i hi sitt tilfelle.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan i all verden er det mulig at fire voksne mennesker ikke svarer på telefonen??

Anonymkode: ac62b...ea4

Jeg mener jeg har registrert på helsenorge hvem jeg har som kontakter. Eller jeg tror min datter gjorde det for meg, ett eller annet sted gjorde hun det ihvertfall. Hun dreiv og styra for hele familien, hun var nemlig helt oppgitt at ingen hadde gjort noe. Mormor som ikke har noen innlogginger til noe på nett måtte hun styre mye for vet jeg. 

Jeg ble plutselig nermeste pårørende til min farfar da han ble akutt syk. Da tror jeg min søster oppga min mobil siden jeg var eneste med mobil og ikke var opptatt den helga han ble syk. Det var hun som fant han og ringte sykebilen. Jeg tror egentlig min far var nermeste pårørende, men han var selv syk så skulle få slippe det mente min søster. Hva min søster sa eller gjorde aner jeg ikke for jeg fikk en tlf fra sykehuset før hun rakk å informere meg. Så flaks at jeg satt i bilen på vei til oslo samtidig som han ble fløyet inn til oslo. 

Anonymkode: 5f468...faa

Du kan registrere selv i Helsenorge under «Kontaktinformasjon» på profilen din. Du kan dog ikke sjekke for andre. 

Moren min har vært mye syk, og fått registrert at det er jeg som skal kontaktes hvis noe skjer, ikke broren min. Han er ikke helt stabil, og vil ikke være til hjelp hvis noe skjer. Moren min er ikke så digital, så hun fiksa dette under en innleggelse på sykehus. 

Endret av Iiiiik

Nei, jeg mente når det ikke er oppgitt noen, som i hi sitt tilfelle.

Da spør man pasienten eller sjekker hvem som er oppført i HelseNorge

Hvordan i all verden er det mulig at fire voksne mennesker ikke svarer på telefonen??

Det er ganske enkelt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du hørt om noe som henter jobb eller?? Ikke alle jobber en kan snakke i mobilen i arbeidstiden.

Anonymkode: 825cd...49f

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Da spør man pasienten eller sjekker hvem som er oppført i HelseNorge

Om det ikke er oppført nærmeste pårørende i HelseNorge, eller om pasienten er bevisstløs, så kan man jo ikke det..

Anonymkode: 80ad0...c89

Anonym bruker skrev (På 25.7.2023 den 17.51):

Om det ikke er oppført nærmeste pårørende i HelseNorge, eller om pasienten er bevisstløs, så kan man jo ikke det..

Anonymkode: 80ad0...c89

Da finner ut hvem som er pårørende.

Anonymkode: 8be44...a1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...