ReneRene Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #101 Skrevet 24. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Denne tråden her oppfatter jeg som to debatter, der den jeg oppfatter som viktigste døde før den begynte. Du skriver at Amnesty uttaler seg om netthets i Norge. Jeg regner da med de primært mener netthets av meningsytringer i offentlig ordskifte. Du legger ikke ved link og debatten her kom aldri i gang. Så drar du i gang en debatt om netthets av influensere/modeller. Her synes jeg saklig kritikk og netthets blandes. Du mener f.eks. at det er hets og overhodet ikke lov til å kommentere kropp. Da stopper igjen debatten opp og går over i et merkelig sidespor. Om en modell eller influenser legger ut bilder av seg selv der vedkommende har tatt kosmetiske operasjoner eller der vedkommende manipulerer bildet sitt til å se annerledes ut enn det vedkommende gjør, er det lov å kommentere og kritisere dette. Ofte, spesielt i manipulering av bilder, er kroppsfasongen man da promoterer skadelig. Det er ikke mulig å se slik ut, uten å skade egen kropp eller leve helsemessig uforsvarlig. Det er klart det da er lov å gi beskjed om at vedkommende egentlig ikke ser slik ut. At vedkommende egentlig er lavere og kraftigere enn det bildene tilsier. Ungdom er i en sårbar fase av livet der de orienterer seg utover. Da blir det ekstra skadelig med kroppsideal som ikke er bra for helsen. I tillegg kjører mange influensere en subtil markedsføring av at "du er ikke god nok". Dette for å selge produkter, kosmetiske operasjoner osv. Dette er skadelig for ungdom/unge voksne. De kan få psykiske problemer, der spiseforstyrrelser er det mest vanlige. Når noen selger et produkt (her sin egen kropp eller en illusjon av sin egen kropp) må man tåle kritikk når det er skadelig og man må tåle å bli avslørt. Og det som da må adresseres er da kropp. Det er ikke netthets å si at en influenser er lavere eller kraftigere enn det de utgir seg for å være. Man får ofte bedre diskusjoner om man ikke diskutere folk i gråsoner. Man får også gjerne bedre diskusjoner om man ønsker å diskutere. Om man bare ønsker å si sin mening og ute etter at alle andre skal mene det samme på samme måte (hvis ikke så forstår de ikke eller er uten empati) osv. så er man ikke ute etter en diskusjon og får det heller ikke. Anonymkode: 8d45b...1e4 Kan du gi meg eksempler på når det er greit å kommentere andres kropp? Jeg får jo ikke noe svar på det her. Hva er greit å kommentere av hvordan noen ser ut? Det er jo det hele tråden handler om! At den sklir ut er vel å forvente, og det handler overhodet ikke om at det mangler "dokumentasjon" altså. Her forsvarer folk å kommentere andres kropp fordi de velger et visst yrke. Det er denne legimiteringen av å hetse noen fordi de "fortjener" det, samt at noen må "tåle" mer pga posisjon. Det er helt feil! Det handler om å godta en uakseptabel oppførsel- avhengig av hvem det går ut over. Jeg er mer opptatt av at oppførselen din er ditt ansvar uavhengig av hvem du tenker "fortjener det".
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #102 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Kan du gi meg eksempler på når det er greit å kommentere andres kropp? Jeg får jo ikke noe svar på det her. Hva er greit å kommentere av hvordan noen ser ut? Det er jo det hele tråden handler om! At den sklir ut er vel å forvente, og det handler overhodet ikke om at det mangler "dokumentasjon" altså. Her forsvarer folk å kommentere andres kropp fordi de velger et visst yrke. Det er denne legimiteringen av å hetse noen fordi de "fortjener" det, samt at noen må "tåle" mer pga posisjon. Det er helt feil! Det handler om å godta en uakseptabel oppførsel- avhengig av hvem det går ut over. Jeg er mer opptatt av at oppførselen din er ditt ansvar uavhengig av hvem du tenker "fortjener det". Alt er greit Anonymkode: 177fe...b24
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #103 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (3 minutter siden): Kan du gi meg eksempler på når det er greit å kommentere andres kropp? Jeg får jo ikke noe svar på det her. Hva er greit å kommentere av hvordan noen ser ut? Det er jo det hele tråden handler om! At den sklir ut er vel å forvente, og det handler overhodet ikke om at det mangler "dokumentasjon" altså. Her forsvarer folk å kommentere andres kropp fordi de velger et visst yrke. Det er denne legimiteringen av å hetse noen fordi de "fortjener" det, samt at noen må "tåle" mer pga posisjon. Det er helt feil! Det handler om å godta en uakseptabel oppførsel- avhengig av hvem det går ut over. Jeg er mer opptatt av at oppførselen din er ditt ansvar uavhengig av hvem du tenker "fortjener det". Hvis en person velger å være et forbilde for ungdommer, så har de et ansvar også. Om de da ser syke ut, eller forfalsker, så er det lov å si fra. Forbilder skal være sunne og friske, og ser de syke ut, så må de tåle å høre det. Opererer de seg for å se bedre ut, så må de tåle å høre at det ikke gjør det. Det blir det samme som å kritisere kongen om han ikke gjør en bra jobb. Forskjellen er yrket eller posisjonen de har for andre. Anonymkode: 5b164...915
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #104 Skrevet 24. juli 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Denne tråden her oppfatter jeg som to debatter, der den jeg oppfatter som viktigste døde før den begynte. Du skriver at Amnesty uttaler seg om netthets i Norge. Jeg regner da med de primært mener netthets av meningsytringer i offentlig ordskifte. Du legger ikke ved link og debatten her kom aldri i gang. Så drar du i gang en debatt om netthets av influensere/modeller. Her synes jeg saklig kritikk og netthets blandes. Du mener f.eks. at det er hets og overhodet ikke lov til å kommentere kropp. Da stopper igjen debatten opp og går over i et merkelig sidespor. Om en modell eller influenser legger ut bilder av seg selv der vedkommende har tatt kosmetiske operasjoner eller der vedkommende manipulerer bildet sitt til å se annerledes ut enn det vedkommende gjør, er det lov å kommentere og kritisere dette. Ofte, spesielt i manipulering av bilder, er kroppsfasongen man da promoterer skadelig. Det er ikke mulig å se slik ut, uten å skade egen kropp eller leve helsemessig uforsvarlig. Det er klart det da er lov å gi beskjed om at vedkommende egentlig ikke ser slik ut. At vedkommende egentlig er lavere og kraftigere enn det bildene tilsier. Ungdom er i en sårbar fase av livet der de orienterer seg utover. Da blir det ekstra skadelig med kroppsideal som ikke er bra for helsen. I tillegg kjører mange influensere en subtil markedsføring av at "du er ikke god nok". Dette for å selge produkter, kosmetiske operasjoner osv. Dette er skadelig for ungdom/unge voksne. De kan få psykiske problemer, der spiseforstyrrelser er det mest vanlige. Når noen selger et produkt (her sin egen kropp eller en illusjon av sin egen kropp) må man tåle kritikk når det er skadelig og man må tåle å bli avslørt. Og det som da må adresseres er da kropp. Det er ikke netthets å si at en influenser er lavere eller kraftigere enn det de utgir seg for å være. Man får ofte bedre diskusjoner om man ikke diskutere folk i gråsoner. Man får også gjerne bedre diskusjoner om man ønsker å diskutere. Om man bare ønsker å si sin mening og ute etter at alle andre skal mene det samme på samme måte (hvis ikke så forstår de ikke eller er uten empati) osv. så er man ikke ute etter en diskusjon og får det heller ikke. Anonymkode: 8d45b...1e4 ReneRene skrev (4 minutter siden): Kan du gi meg eksempler på når det er greit å kommentere andres kropp? Jeg får jo ikke noe svar på det her. Hva er greit å kommentere av hvordan noen ser ut? Det er jo det hele tråden handler om! At den sklir ut er vel å forvente, og det handler overhodet ikke om at det mangler "dokumentasjon" altså. Her forsvarer folk å kommentere andres kropp fordi de velger et visst yrke. Det er denne legimiteringen av å hetse noen fordi de "fortjener" det, samt at noen må "tåle" mer pga posisjon. Det er helt feil! Det handler om å godta en uakseptabel oppførsel- avhengig av hvem det går ut over. Jeg er mer opptatt av at oppførselen din er ditt ansvar uavhengig av hvem du tenker "fortjener det". Store deler av innlegget mitt, som du siterte og som jeg har lagt ved en gang til her, svarer jo på dette..... Anonymkode: 8d45b...1e4
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #105 Skrevet 24. juli 2023 Helt fantastisk hvor mye HI diskuterer her enda hun sa hun ikke skulle det. Når noen tjener rett under 800.000 i året på å promotere kroppen sin så fortjener de ikke gratis reklame fra Amnesty (selv om jeg ikke fant den artikkelen) Anonymkode: 3c22e...034
ReneRene Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #106 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Store deler av innlegget mitt, som du siterte og som jeg har lagt ved en gang til her, svarer jo på dette..... Anonymkode: 8d45b...1e4 Javel. Og da har jeg poengtert at å diskutere operasjoner og påfyll et viktig å snakke om. Jeg har gjentatt det her Snakk heller sak istedenfor å gå løs på enkeltpersoner. Som når det popper opp tråder om slanking her. Når det er brukere her som vil fikse på utseendet. Si noe om det i de trådene istedenfor å gå på andre fordi de er i en annen posisjon. Og så er det stor forskjell på å uttrykke : jeg syns det er uheldig at hun operere rompa, puppene, ansiktet. Kontra å skrive : hun ser helt jøvli ut. At hun ikke ser det selv. DEN forskjellen bør ethvert voksent menneske se. Og jeg syns også at vi som både kvinner og mødre snart må ta ansvar, istedenfor å tenke at det bør influensere gjøre. Det er våre barn det handler om Hvis påvirkning på barn er den reelle bekymringen. Endret 24. juli 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #107 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (22 minutter siden): Kan du gi meg eksempler på når det er greit å kommentere andres kropp? Jeg får jo ikke noe svar på det her. Hva er greit å kommentere av hvordan noen ser ut? Det er jo det hele tråden handler om! At den sklir ut er vel å forvente, og det handler overhodet ikke om at det mangler "dokumentasjon" altså. Her forsvarer folk å kommentere andres kropp fordi de velger et visst yrke. Det er denne legimiteringen av å hetse noen fordi de "fortjener" det, samt at noen må "tåle" mer pga posisjon. Det er helt feil! Det handler om å godta en uakseptabel oppførsel- avhengig av hvem det går ut over. Jeg er mer opptatt av at oppførselen din er ditt ansvar uavhengig av hvem du tenker "fortjener det". Jeg har svart deg på det. Når en person bruker kroppen sin for å fremme et produkt og/eller eksponerer den på måter som trigger unge til å ønske seg silikonpupper til 18 årsdagen osv - da er det helt innafor, og faktisk viktig, å kommentere på det. Anonymkode: 86f88...fb5
ReneRene Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #108 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg har svart deg på det. Når en person bruker kroppen sin for å fremme et produkt og/eller eksponerer den på måter som trigger unge til å ønske seg silikonpupper til 18 årsdagen osv - da er det helt innafor, og faktisk viktig, å kommentere på det. Anonymkode: 86f88...fb5 Ja. Og igjen. Det er forskjell på å uttrykke at man syns det er uheldig påvirkning kontra å si at noen ser jævli ut, så mye bedre ut før, og ser verre ut i virkeligheten. Det er slike utsagn samt at de "ser syke ut" (!) som er helt uakseptable. Også at de ser "måpende ut" "tror de er deilige" "er penere eller styggere enn * sett inn det som passer* Slike stygge kommentarer som faktisk florerer. Endret 24. juli 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #109 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Ja. Og igjen. Det er forskjell på å uttrykke at man syns det er uheldig påvirkning kontra å si at noen ser jævli ut, så mye bedre ut før, og ser verre ut ut i virkeligheten. Det er slike utsagn samt at de "ser syke ut" (!) som er helt uakseptable. Også at de ser "måpende ut" "tror de er deilige" "er penere eller styggere enn * sett inn det som passer* Slike stygge kommentarer som faktisk florerer. Hva er det som er så stygt med det? Kjøper man seg pupper, så er det vel lov å si at de ikke var spesielt fine? Det er jo ikke deres egne, det er noe de har kjøpt. Ser man syk ut, så er det lov å si fra. Det vanlige med anorektikere er at de ser seg i speilet og ser en tykk person. Hvis ingen skal tørre å si noe på det, så dør de av sykdommen til slutt. Å si at noen ser måpende ut er ikke nødvendigvis noe galt. Men kanskje man tenker seg om og lukker munnen i fremtiden. Det er uappetittlig med folk som har åpen munn hele tiden. Noen tror de ser mye bedre ut enn de er, og det kan være veldig uheldig for dem selv. De kan ende med å drite seg ut. Noen er jo penere eller styggere enn meg. Og det betyr ikke at de er stygge eller pene. Anonymkode: 5b164...915
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #110 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (5 minutter siden): Ja. Og igjen. Det er forskjell på å uttrykke at man syns det er uheldig påvirkning kontra å si at noen ser jævli ut, så mye bedre ut før, og ser verre ut i virkeligheten. Det er slike utsagn samt at de "ser syke ut" (!) som er helt uakseptable. Også at de ser "måpende ut" "tror de er deilige" "er penere eller styggere enn * sett inn det som passer* Slike stygge kommentarer som faktisk florerer. Og slike kommentarer er det ingen i denne tråden som forsvarer. Anonymkode: 86f88...fb5
ReneRene Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #111 Skrevet 24. juli 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Og slike kommentarer er det ingen i denne tråden som forsvarer. Anonymkode: 86f88...fb5 Eh. Det er de som mener at de har rett til å kritisere jo. Også å kommentere. Men ok. Jeg siterte endel kommentarer jeg virkelig ikke syns var akseptable. Men nå er denne tråden på overtid, så takk for bidrag. Noen av dere kom jo med saklige inputs da.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #112 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (8 minutter siden): Eh. Det er de som mener at de har rett til å kritisere jo. Også å kommentere. Men ok. Jeg siterte endel kommentarer jeg virkelig ikke syns var akseptable. Men nå er denne tråden på overtid, så takk for bidrag. Noen av dere kom jo med saklige inputs da. Å kritisere er noe helt annet enn å hetse. Det er smart av deg å lære deg forskjellen. Og om du ikke ser hvor utrolig hånlig den siste setningen din her er, så er det faktisk ikke håp! Anonymkode: 86f88...fb5
ReneRene Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #113 Skrevet 24. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Å kritisere er noe helt annet enn å hetse. Det er smart av deg å lære deg forskjellen. Og om du ikke ser hvor utrolig hånlig den siste setningen din her er, så er det faktisk ikke håp! Anonymkode: 86f88...fb5 At det var? Den siste setningen var faktisk helt oppriktig ment. Ærlig talt. Og nei, kritikk av utseendet er ikke greit. Det ER hets.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #114 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (24 minutter siden): At det var? Den siste setningen var faktisk helt oppriktig ment. Ærlig talt. Og nei, kritikk av utseendet er ikke greit. Det ER hets. Kritikk og hets er ikke det samme. Det er ikke du kam bestemme. Jeg kan heller ikke bestemme at det ikke er lov å kritisere prester fordi det er hets. Du må klare å se forskjellen på kritikk og hets før du starter en debatt om det tenker jeg Anonymkode: 5b164...915
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #115 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (40 minutter siden): At det var? Den siste setningen var faktisk helt oppriktig ment. Ærlig talt. Og nei, kritikk av utseendet er ikke greit. Det ER hets. Som sagt, du skjønner det nok ikke. Slik er det bare. Og all kritikk av utseende blir ikke automatisk hets kun fordi du påstår det. Ikke det heller. Anonymkode: 86f88...fb5
ReneRene Skrevet 24. juli 2023 Forfatter #116 Skrevet 24. juli 2023 (endret) Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Som sagt, du skjønner det nok ikke. Slik er det bare. Og all kritikk av utseende blir ikke automatisk hets kun fordi du påstår det. Ikke det heller. Anonymkode: 86f88...fb5 Det får vi være veldig uenige om. Man kritiserer ikke andres utseende. Punktum. Det er neppe NOEN som tar det som godt ment og "saklig kritikk" og det er så enkelt som at her har mottager definisjonsmakta. Kort og godt. Endret 24. juli 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #117 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Javel. Og da har jeg poengtert at å diskutere operasjoner og påfyll et viktig å snakke om. Jeg har gjentatt det her Snakk heller sak istedenfor å gå løs på enkeltpersoner. Som når det popper opp tråder om slanking her. Når det er brukere her som vil fikse på utseendet. Si noe om det i de trådene istedenfor å gå på andre fordi de er i en annen posisjon. Og så er det stor forskjell på å uttrykke : jeg syns det er uheldig at hun operere rompa, puppene, ansiktet. Kontra å skrive : hun ser helt jøvli ut. At hun ikke ser det selv. DEN forskjellen bør ethvert voksent menneske se. Og jeg syns også at vi som både kvinner og mødre snart må ta ansvar, istedenfor å tenke at det bør influensere gjøre. Det er våre barn det handler om Hvis påvirkning på barn er den reelle bekymringen. Det er bedre å skrive, som sant er, at et resultat av kosmetiske operasjoner på en influenser ser jevnlig ut. Det har en motvekt til påvirkningen fra en del knfluensere. Anonymkode: 0e3e8...953
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #118 Skrevet 24. juli 2023 ReneRene skrev (9 timer siden): Nei, det handler ikke kun om Kvinneguiden. Over er kommentarer i tråden som faktisk forsvarer det å kritisere andres utseende. Det er selvfølgelig hets, og at alle disse står uten tilbakemeldinger betyr jo at det ikke er særlig bedre holdninger her inne. Jeg skal linke til denne tråden neste gang noen opplever mobbing her. Eller om barna deres opplever det. Å støtte folk i tråder er fint, men når dette blir stående uimotsagt så handler det om en ukultur blant flere her. Jeg har muligens ikke engang fått med alle kommentarene. Hvordan i alle dager skal du få til det da?🙃 Anonymkode: bf6af...139
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #119 Skrevet 24. juli 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvordan i alle dager skal du få til det da?🙃 Anonymkode: bf6af...139 🙈 Anonymkode: f4380...41f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2023 #120 Skrevet 25. juli 2023 ReneRene skrev (15 timer siden): Kan du gi meg eksempler på når det er greit å kommentere andres kropp? Jeg får jo ikke noe svar på det her. Hva er greit å kommentere av hvordan noen ser ut? Det er jo det hele tråden handler om! At den sklir ut er vel å forvente, og det handler overhodet ikke om at det mangler "dokumentasjon" altså. Her forsvarer folk å kommentere andres kropp fordi de velger et visst yrke. Det er denne legimiteringen av å hetse noen fordi de "fortjener" det, samt at noen må "tåle" mer pga posisjon. Det er helt feil! Det handler om å godta en uakseptabel oppførsel- avhengig av hvem det går ut over. Jeg er mer opptatt av at oppførselen din er ditt ansvar uavhengig av hvem du tenker "fortjener det". Hvis influensere la ut bilder av hvordan de bygget muskler med treningen sin eller hvordan de hadde slanket seg, med bilder, eller hvilke operasjoner de har tatt, eller hvilke hudpreparater og skjønnhetsbehandlinger de har tatt, og ingen skulle kommentere på at man kunne se forskjell, eller at det så bedre ut enn før (eller dårligere for den del) så ville jo hele deres publikumskontakt rakne i sømmene. Produktet de selger er kroppen. Det er aktiviteten på sida de tjener penger på. Hva tenker du at følgerne skulle skrive om i stedet? Været? Anonymkode: accb1...a71
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2023 #121 Skrevet 25. juli 2023 ReneRene skrev (16 timer siden): Jeg forklarer ganske så detaljert når noen spør 🙂 Du SVARER detaljert, det skal du ha. Det du svarer er imidlertid ikke forklarende på noen måte, ingen ting blir klarere. Det er nye og nye oppramsinger av urelaterte ting som ikke oppklarer noe som helst. Ikke engang en lenke til det temaet du vil snakke om kan du komme opp med. Anonymkode: accb1...a71
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2023 #122 Skrevet 25. juli 2023 ReneRene skrev (15 timer siden): Jeg skal linke til denne tråden neste gang noen opplever mobbing her. Eller om barna deres opplever det. Å støtte folk i tråder er fint, men når dette blir stående uimotsagt så handler det om en ukultur blant flere her. Jeg har muligens ikke engang fått med alle kommentarene. Det kan du jo ikke gjøre. Du har jo selv definert det som stalking når noen gjenbruker DINE svar i en annen tråd enn den du ga dem i... ReneRene skrev (15 timer siden): Dessuten er det et par som stalker her ( og de har innrømmet det selv altså ), og dem er som to mygger som summer ustanselig i enkelte tråder Anonymkode: accb1...a71
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2023 #123 Skrevet 25. juli 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det kan du jo ikke gjøre. Du har jo selv definert det som stalking når noen gjenbruker DINE svar i en annen tråd enn den du ga dem i... Anonymkode: accb1...a71 I tillegg går det jo ikke an å dele linker fra hennes telefon, så teknisk sett blir det også vanskelig. Anonymkode: 0e3e8...953
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2023 #124 Skrevet 25. juli 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det kan du jo ikke gjøre. Du har jo selv definert det som stalking når noen gjenbruker DINE svar i en annen tråd enn den du ga dem i... Anonymkode: accb1...a71 Anonym bruker skrev (1 time siden): I tillegg går det jo ikke an å dele linker fra hennes telefon, så teknisk sett blir det også vanskelig. Anonymkode: 0e3e8...953 Hehe. Her tenker jeg at hi møter seg selv i døren så det synger. Skal få vansker med å forklare dette. Anonymkode: 86f88...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå