Gå til innhold

Amnesty Internasjonal Norge sier at netthets er et stort problem i Norge.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingen som kritiserer utseende. Man kritiserer måten de bruker kroppen på for oppmerksomhet. Det er sidestilt med å kritisere dårlig oppførsel 

Anonymkode: f2d21...a86

Selvfølgelig er det mange som kritiserer utseendet. Når Janka blir kalt feit, hva kaller du det? 

Når noen kommenterer at "hun har overbitt, for høyt hårfeste, har større mage der enn på andre bilder, hun ser verre ut i virkeligheten, hun juger om høyde, vekt og ditt og datt, for hun er lavere/ høyere, tynnere/ tykkere. Hun måper så mye, det ser så dumt ut når hun smiler på den måten med åpen munn. Hun holder inn magen, hun har sikkert operert" 

Tusen ting. Vennligst gå inn på Kvinneguiden å se hva de skriver. Noter deg også enkelte kommentarer her. 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Til din opplysning så har akkurat modellbransjen fått kritikk på grunn av lite mangfold. Dette har de gjort en del med. 

Uansett har ikke du eller andre noen som helst rett til å kritisere andres utseende. 

Du serverer selvsagtheter som folkeopplysning, med en nedlatende "til din opplysning" (som forøvrig er feil, det heter "til opplysning"), men nekter fremdeles å fremlegge dokumentasjonen fra hovedinnlegget for tre sider siden. Som sagt, rompa bar, og det er ikke ei pen rompe.

Anonymkode: 1474b...7fd

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Til din opplysning så har akkurat modellbransjen fått kritikk på grunn av lite mangfold. Dette har de gjort en del med. 

Uansett har ikke du eller andre noen som helst rett til å kritisere andres utseende. 

Har rett? Jeg kan da vel gi både ris og ros om andres utseende om jeg vil det. Folk er blitt så pingler at de ikke tåler å høre noe som helst lenger. Ting man ikke får gjort noe med, greit nok, men ting man får gjort noe med- helt innafor.

Til din opplysning er det fortsatt mange krav til utseende for modeller. De får ikke jobben fordi de er flinke til å gå på en catwalk. 

Anonymkode: 5b164...915

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan influensere velger å fremstå og eksponere kroppen sin kan absolutt gå ut over andre! Du har hørt om pro-ana bilder? Om influensere som opererer og fyller på og som er forbilder for unge mennesker? Om normalisering av silikon i puppene, påfyll i rumpe og lepper og nedsliping av friske tenner? Skal ikke noe av dette vøre lov å bemerke og kritisere?

Anonymkode: 86f88...fb5

Hva betyr pro- ana- bilder? Det vet jeg ikke, så du må forklare? 

Jeg tror det er viktig å snakke om operasjoner og påfyll. Samt slanking. Det har jeg skrevet her tidligere når det er tråder hvor brukere vil gjøre dette. Da har jeg påpekt ansvaret vi har som mødre. For her også er det tråder om å fikse utseendet og utallige skanketråder. Jeg vil tro at vi som mødre først og fremst må ta ansvar. 

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Hva mener du med det? Har ikke rett? Er det en lov mot å kritisere andres kropp? Niks! Da har man rett til det. Ingen spør om din tillatelse.

Anonymkode: 394fd...c36

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er viktig å snakke om operasjoner og påfyll. Samt slanking. Det har jeg skrevet her tidligere når det er tråder hvor brukere vil gjøre dette. Da har jeg påpekt ansvaret vi har som mødre. For her også er det tråder om å fikse utseendet og utallige skanketråder. Jeg vil tro at vi som mødre først og fremst må ta ansvar. 

Det er allmennkunnskap å vite hva pro-ana betyr. Hvis du ikke vet det, bør du holde det unna diskusjoner som dette, rett og slett fordi du ikke er kompetent. 

Annonse

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Du må Google.

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det mange som kritiserer utseendet. Når Janka blir kalt feit, hva kaller du det? 

Når noen kommenterer at "hun har overbitt, for høyt hårfeste, har større mage der enn på andre bilder, hun ser verre ut i virkeligheten, hun juger om høyde, vekt og ditt og datt, for hun er lavere/ høyere, tynnere/ tykkere. Hun måper så mye, det ser så dumt ut når hun smiler på den måten med åpen munn. Hun holder inn magen, hun har sikkert operert" 

Tusen ting. Vennligst gå inn på Kvinneguiden å se hva de skriver. Noter deg også enkelte kommentarer her. 

Nei, det holder å frekventere dette forumet. Jeg orker ikke å gå inn på KG. Kunne forklart hvorfor, men orker ikke å få kjeft for å kritisere 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du må Google.

Det har jeg gjort. Jeg syns kanskje det er litt mistenkelig at du ikke kan forklare, men for all del. Du har sikkert dine grunner. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Du får Google, da, vet du ;) det er et svært vanlig begrep som man bør kjenne til som foreldre og samfunnsborgere. 

Du er jo enig med meg, hvorfor protesterer du da på det jeg har skrevet før om at det er både greit og viktig å kommentere på andres kropp når den brukes som en salgskanal. 

Anonymkode: 86f88...fb5

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det holder å frekventere dette forumet. Jeg orker ikke å gå inn på KG. Kunne forklart hvorfor, men orker ikke å få kjeft for å kritisere 

Ja, det holder å lese tråden her. Du har rett i det. 

Det har jeg gjort. Jeg syns kanskje det er litt mistenkelig at du ikke kan forklare, men for all del. Du har sikkert dine grunner. 

Og det kom paranoiaen igjen 

Jeg vil tippe at hun ikke gadd å forklare fordi du aldri forklarer selv når folk ikke forstår. Vill gjetning etter at jeg leste rommet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og det kom paranoiaen igjen 

Jeg vil tippe at hun ikke gadd å forklare fordi du aldri forklarer selv når folk ikke forstår. Vill gjetning etter at jeg leste rommet. 

Jeg forklarer ganske så detaljert når noen spør 🙂

Det er hvertfall ren og skjær løgn. 

Nei, det er det jo ikke. Jeg har til og med forklart hvorfor det er greit og også viktig å kritisere dårlig oppførsel. Samt forskjell på hets og kritikk, gjentatte ganger. Du får da lese kommentarene her hvor bevisene ligger rett foran øynene dine. 

Endret av ReneRene

Nei, det er det jo ikke. Jeg har til og med forklart hvorfor det er greit og også viktig å kritisere dårlig oppførsel. Samt forskjell på hets og kritikk, gjentatte ganger. Du får da lese kommentarene her hvor bevisene ligger rett foran øynene dine. 

Jeg snakker om dine svar i ørten andre tråder her. Folk ber deg forklare og du håner de for at de ikke forstår. Men du kan gjerne sitte på den hvite høye hesten din å skinne. Jeg sover godt om natta likevel 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis man lever av å bruke kropp for å gi salg, så blir jo kroppen et produkt.

Eventuelt en reklamekanal.

Anonymkode: 0e3e8...953

ReneRene skrev (45 minutter siden):

Hvis det er kommentarer på Kvinneguiden du vil diskutere så er det nok bedre å gjøre det der. Kanskje folk der forstår hva du snakker om også.

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg snakker om dine svar i ørten andre tråder her. Folk ber deg forklare og du håner de for at de ikke forstår. Men du kan gjerne sitte på den hvite høye hesten din å skinne. Jeg sover godt om natta likevel 

Jeg syns ikke dette er hyggelig å lese. Men jeg ser nok hva du mener. Jeg syns iblant at jeg må forklare helt opplagte ting og at folk må kunne ressonere seg fram til NOE uten å få lenker og dokumentasjon. Så tålmodigheten min blir tynnslitt, og jeg kan nok oppfattes som hånlig. Eller jeg blir det. Det er ikke noe å unnskylde, men jeg sitter ikke på noen høy hest, og jeg ser ikke ned på noen, hverken her eller ellers. Det er der og da i en gitt situasjon jeg blir oppgitt. Dessuten er det et par som stalker her ( og de har innrømmet det selv altså ), og dem er som to mygger som summer ustanselig i enkelte tråder 

Når dette er sagt, så tror jeg nok at jeg får tusen ganger så mye dritt og kritikk her ift hvem som helst andre. Jeg har ikke noe mål om å oppføre meg perfekt jeg heller, men tro det eller ei så er jeg vanligvis en hyggelig person. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Til en viss grad må de det, ja. Hvis de velger å selge eget liv som produkt må de tåle kritikk av det, på samme måte som andre som selger et produkt må tåle at produktet kritiseres.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Alt er greit å kommentere

Anonymkode: 177fe...b24

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Å kommentere kropp på noen som forsøker å tjene penger på kroppens utseende er helt greit. Hvor grensen går for hva som skal regnes som "hets"  kan også diskuteres.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis hun har hatt anoreksi er kanskje ikke en jobb der hun selger kroppen sin som produkt det smarteste valget? 

Å kritisere kroppen til en modell er ikke verre enn å kritisere en bilmodel, en ptofesjonell forballspiller eller et kunstverk.

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Det er stor forskjell på det å kritisere merkevaren Anna Rasmussen når hun reklamerer for noe og spiller på kropp og det å kommentere Annas kropp som privatperson. Når hun selger noe og bruker kropp som virkemiddel er det all grunn til å kommentere , men hvis hun er på stranden i bikini og du måter henne der som private Anna er det selvsagt aldri greit å kommentere kropp.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg bryr meg verken om deg eller om amnesty international. Synes heller ikke synd på Janka Polliani som tjener masse penger på en tullete, ubrukelig jobb. Så hvorfor er dette relevant for meg?

Hvis man lever av å bruke kropp for å gi salg, så blir jo kroppen et produkt.

Skal du bestemme hva vi har rett til?

Anonymkode: 177fe...b24

Man må jo diskutere enkeltpersoner når det er en enkelt person man vil kritisere. Man kan ikke kritisere alle modeller fordi de har et surt eple

Har rett? Jeg kan da vel gi både ris og ros om andres utseende om jeg vil det. Folk er blitt så pingler at de ikke tåler å høre noe som helst lenger. Ting man ikke får gjort noe med, greit nok, men ting man får gjort noe med- helt innafor.

Til din opplysning er det fortsatt mange krav til utseende for modeller. De får ikke jobben fordi de er flinke til å gå på en catwalk. 

Hva mener du med det? Har ikke rett? Er det en lov mot å kritisere andres kropp? Niks! Da har man rett til det. Ingen spør om din tillatelse.

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvis det er kommentarer på Kvinneguiden du vil diskutere så er det nok bedre å gjøre det der. Kanskje folk der forstår hva du snakker om også.

Nei, det handler ikke kun om Kvinneguiden. Over er kommentarer i tråden som faktisk forsvarer det å kritisere andres utseende. Det er selvfølgelig hets, og at alle disse står uten tilbakemeldinger betyr jo at det ikke er særlig bedre holdninger her inne. 

Jeg skal linke til denne tråden neste gang noen opplever mobbing her. Eller om barna deres opplever det. Å støtte folk i tråder er fint, men når dette blir stående uimotsagt så handler det om en ukultur blant flere her. Jeg har muligens ikke engang fått med alle kommentarene. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Jeg syns ikke dette er hyggelig å lese. Men jeg ser nok hva du mener. Jeg syns iblant at jeg må forklare helt opplagte ting og at folk må kunne ressonere seg fram til NOE uten å få lenker og dokumentasjon. Så tålmodigheten min blir tynnslitt, og jeg kan nok oppfattes som hånlig. Eller jeg blir det. Det er ikke noe å unnskylde, men jeg sitter ikke på noen høy hest, og jeg ser ikke ned på noen, hverken her eller ellers. Det er der og da i en gitt situasjon jeg blir oppgitt. Dessuten er det et par som stalker her ( og de har innrømmet det selv altså ), og dem er som to mygger som summer ustanselig i enkelte tråder 

Når dette er sagt, så tror jeg nok at jeg får tusen ganger så mye dritt og kritikk her ift hvem som helst andre. Jeg har ikke noe mål om å oppføre meg perfekt jeg heller, men tro det eller ei så er jeg vanligvis en hyggelig person. 

Selvfølgelig er det noen som stalker, helt sikkert fler enn to. Når man gjør seg så godt bemerket som du uheldigvis gjør, er det vanskelig å ikke huske hva du har skrevet og hva du mener og at du ikke legger ut linker fordi du ikke vil.  

Du mener at din sannhet er den eneste. Du skal alltid ha rett. Du dikterer hvordan andre skal argumentere og mene,  men er på ingen måte lydhør for hva andre vil ha fra deg. 

Anonymkode: f4380...41f

Selvfølgelig er det noen som stalker, helt sikkert fler enn to. Når man gjør seg så godt bemerket som du uheldigvis gjør, er det vanskelig å ikke huske hva du har skrevet og hva du mener og at du ikke legger ut linker fordi du ikke vil.  

Du mener at din sannhet er den eneste. Du skal alltid ha rett. Du dikterer hvordan andre skal argumentere og mene,  men er på ingen måte lydhør for hva andre vil ha fra deg. 

Anonymkode: f4380...41f

Jeg GJØR meg ikke godt bemerket. En del av dere VELGER å gi meg en helt idiotisk stor oppmerksomhet for whatever-grunnen er. 

Men det skal sies, at når det gjelder enkelte saker som blant annet dette med hets og mobbing, er jeg jo glad for oppmerksomheten. 

Denne tråden her oppfatter jeg som to debatter, der den jeg oppfatter som viktigste døde før den begynte. Du skriver at Amnesty uttaler seg om netthets i Norge. Jeg regner da med de primært mener netthets av meningsytringer i offentlig ordskifte. Du legger ikke ved link og debatten her kom aldri i gang. 

Så drar du i gang en debatt om netthets av influensere/modeller. Her synes jeg saklig kritikk og netthets blandes. Du mener f.eks. at det er hets og overhodet ikke lov til å kommentere kropp. Da stopper igjen debatten opp og går over i et merkelig sidespor. 

Om en modell eller influenser legger ut bilder av seg selv der vedkommende har tatt kosmetiske operasjoner eller der vedkommende manipulerer bildet sitt til å se annerledes ut enn det vedkommende gjør, er det lov å kommentere og kritisere dette. Ofte, spesielt i manipulering av bilder, er kroppsfasongen man da promoterer skadelig. Det er ikke mulig å se slik ut, uten å skade egen kropp eller leve helsemessig uforsvarlig. Det er klart det da er lov å gi beskjed om at vedkommende egentlig ikke ser slik ut. At vedkommende egentlig er lavere og kraftigere enn det bildene tilsier. 

Ungdom er i en sårbar fase av livet der de orienterer seg utover. Da blir det ekstra skadelig med kroppsideal som ikke er bra for helsen. I tillegg kjører mange influensere en subtil markedsføring av at "du er ikke god nok". Dette for å selge produkter, kosmetiske operasjoner osv. Dette er skadelig for ungdom/unge voksne. De kan få psykiske problemer, der spiseforstyrrelser er det mest vanlige. Når noen selger et produkt (her sin egen kropp eller en illusjon av sin egen kropp) må man tåle kritikk når det er skadelig og man må tåle å bli avslørt. Og det som da må adresseres er da kropp. Det er ikke netthets å si at en influenser er lavere eller kraftigere enn det de utgir seg for å være. 

Man får ofte bedre diskusjoner om man ikke diskutere folk i gråsoner. Man får også gjerne bedre diskusjoner om man ønsker å diskutere. Om man bare ønsker å si sin mening og ute etter at alle andre skal mene det samme på samme måte (hvis ikke så forstår de ikke eller er uten empati) osv. så er man ikke ute etter en diskusjon og får det heller ikke. 

Anonymkode: 8d45b...1e4

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Nei, det handler ikke kun om Kvinneguiden. Over er kommentarer i tråden som faktisk forsvarer det å kritisere andres utseende. Det er selvfølgelig hets, og at alle disse står uten tilbakemeldinger betyr jo at det ikke er særlig bedre holdninger her inne. 

Jeg skal linke til denne tråden neste gang noen opplever mobbing her. Eller om barna deres opplever det. Å støtte folk i tråder er fint, men når dette blir stående uimotsagt så handler det om en ukultur blant flere her. Jeg har muligens ikke engang fått med alle kommentarene. 

Kritikk og hets er ikke det samme. Finn frem Google igjen og sjekk definisjonene

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Jeg GJØR meg ikke godt bemerket. En del av dere VELGER å gi meg en helt idiotisk stor oppmerksomhet for whatever-grunnen er. 

Men det skal sies, at når det gjelder enkelte saker som blant annet dette med hets og mobbing, er jeg jo glad for oppmerksomheten. 

Problemet ditt her inne er jo at du har kommet med så mye tåpelig og selvmotsigelser at folk legger merke til setning husker det. Et annet problem er at du aldri tar til deg noe andre sier. Du satt gjennom en lang tråd og hetset en person her som fortalte om hvordan mor og stefar behandlet henne, og mente foreldrenes oppførsel var helt innafor. Og når du ble tatt på det så brukte du «han virker jo ikke veldig hyggelig» som unnskyldning for å kunne hetse en person i en allerede sårbar situasjon. Folk husker drittkjerringa i gjengen generelt. Ingen liker henne heller, for selv om hun er hyggelig mange ganger, så vet man aldri når trollet dukker opp. Og det er en situasjon man selv setter seg i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...