Gå til innhold

Amnesty Internasjonal Norge sier at netthets er et stort problem i Norge.

Anbefalte innlegg

Den uttalelsen kom i mars etter at modell Janka Polliani fant et tråd om seg selv på Kvinneguiden. En tråd hvor hun ble hetset og beskyldt for å bla redigere bilder. Brukere der inne hadde zoomet inn bilder og trodde de fant "bevis" 

Nå er det flere influensere som har kritisert Kvinneguiden for hets. Selv påstår brukere at de kommer med saklig kritikk. Jeg er innom iblant og ser at flere tar til motmæle i trådene - noe som er gledelig. Samtidig blir også de angrepet fordi brukerne der blir kritisert og irettesatt. 

De påstår at visse influensere har spiseforstyrrelser, og det de da gjør er å fokusere på kroppene ved å omtale hvordan de ser ut. Hvis man antar at noen har spiseforstyrrelser, så er det det siste man gjør å omtale kroppene deres om igjen og om igjen. Skrive hvordan de ser ut i ulike miljøer/ settinger når de ser tynnest ut og når de ser best og verst ut 

Nå lurer jeg på om de som er verstinger vedr netthets rett og slett ikke forstår hva hets og mobbing faktisk går ut på? Kan så mange voksne faktisk være uvitende om det etter alt som er blitt snakket og diskutert om tema? Her inne nå så er det jo også flere som ikke vet at å utestenge folk er mobbing. 

Kanskje det er lurt om alle gikk inn på Amnesty Internasjonal Norge for å lese om emnet? 

Fortsetter under...

Dokumentasjon, da damen. Altså f.eks. i form av en lenke til artikkelen du henter highlights fra. 

Foreslår at vi ber om dokumentasjon før vi går inn i noen som helst diskusjon, folkens! 

Anonymkode: f81b3...7e0

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dokumentasjon, da damen. Altså f.eks. i form av en lenke til artikkelen du henter highlights fra. 

Foreslår at vi ber om dokumentasjon før vi går inn i noen som helst diskusjon, folkens! 

Får dessverre ikke lagt ut lenker fra denne telefonen, ellers hadde jeg nå gjort det. 

Det trenger ikke å bli noen diskusjon. Jeg kom bare med en ytring og et tips om å lese på Amnesty Internasjonal Norge sine sider, så alle kan prøve å forstå hva mobbing faktisk handler om. Jeg har ikke spesielt lyst til å diskutere dette kjenner jeg. Hvis noen har spørsmål så kan jeg fint svare, og hvis noen vil diskutere, værsågod. 

Jeg ville som sagt bare si noe om det pluss gi et råd da jeg ser at flere voksne ikke helt forstår hva mobbing faktisk handler om. 

ReneRene skrev (35 minutter siden):

Får dessverre ikke lagt ut lenker fra denne telefonen, ellers hadde jeg nå gjort det. 

Det trenger ikke å bli noen diskusjon. Jeg kom bare med en ytring og et tips om å lese på Amnesty Internasjonal Norge sine sider, så alle kan prøve å forstå hva mobbing faktisk handler om. Jeg har ikke spesielt lyst til å diskutere dette kjenner jeg. Hvis noen har spørsmål så kan jeg fint svare, og hvis noen vil diskutere, værsågod. 

Jeg ville som sagt bare si noe om det pluss gi et råd da jeg ser at flere voksne ikke helt forstår hva mobbing faktisk handler om. 

Du kunne kanskje legge det ut fra pc? Du har vel ikke kun mobil? 

Anonymkode: a2b04...fb3

ReneRene skrev (1 time siden):

Så du har fasit på hva mobbing er, altså? Det er ikke noe poeng å lese definisjoner i faglitteratur, jeg kan bare spørre deg? 

Fint å vite. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så du har fasit på hva mobbing er, altså? Det er ikke noe poeng å lese definisjoner i faglitteratur, jeg kan bare spørre deg? 

Fint å vite. 

Jeg skrev at dere kunne lese om det på Amnesty Internasjonal Norge. Men ja, jeg vil si at jeg har god greie på hva mobbing er og hvordan det skjer og på hvilke måter. Jeg syns det er rart at du ikke vet det samme så mye det har vært tatt opp i flere år nå. Hva er det som er årsaken til at du ikke vet det? 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (14 minutter siden):

Jeg skrev at dere kunne lese om det på Amnesty Internasjonal Norge. Men ja, jeg vil si at jeg har god greie på hva mobbing er og hvordan det skjer og på hvilke måter. Jeg syns det er rart at du ikke vet det samme så mye det har vært tatt opp i flere år nå. Hva er det som er årsaken til at du ikke vet det? 

Det står kanskje der, men jeg har ikke funnet det.

Anonymkode: 0e3e8...953

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det står kanskje der, men jeg har ikke funnet det.

Okay? Kanskje du kan finne andre nettsteder, for det kryr egentlig av både artikler og menneskers erfaringer med det. 

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Har jeg sagt at jeg ikke vet? 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Fint å vite. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har jeg sagt at jeg ikke vet? 

☝️det ser da vitterlig ikke sånn ut. 

Bra noen oppdaterer oss på hvordan influensere i Norge har det. For de lever jo sånt et hemmelig og tilbaketrukket liv, vi ville jo aldri ha fått vite hvordan det går med dem hvis ikke HI hadde tatt ansvar og spredd dette til internettet. 

Anonymkode: accb1...a71

ReneRene skrev (13 minutter siden):

☝️det ser da vitterlig ikke sånn ut. 

Da så. 

Da sier vi det. Uten at jeg på noe vis forstår hvordan du kan påstå det. 

Annonse

Nummer en: hvorfor diskutere KG her?

Nummer to: de gangene du selv er blir irettesatt for mobbing/hets, så forsvarer du det jo selv, så hvorfor reagerer du på at andre ikke ser sin egen fis?

Nummer tre: hvordan har det seg at du alltid ønsker å diskutere ting du hevder å ha lest, men aldri kan linke til? Der forundrer meg veldig at du har en telefon som takler Internett, men ikke «kopier og lim inn». 

Anonymkode: 5b164...915

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nummer en: hvorfor diskutere KG her?

Nummer to: de gangene du selv er blir irettesatt for mobbing/hets, så forsvarer du det jo selv, så hvorfor reagerer du på at andre ikke ser sin egen fis?

Nummer tre: hvordan har det seg at du alltid ønsker å diskutere ting du hevder å ha lest, men aldri kan linke til? Der forundrer meg veldig at du har en telefon som takler Internett, men ikke «kopier og lim inn». 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Bra noen oppdaterer oss på hvordan influensere i Norge har det. For de lever jo sånt et hemmelig og tilbaketrukket liv, vi ville jo aldri ha fått vite hvordan det går med dem hvis ikke HI hadde tatt ansvar og spredd dette til internettet. 

Anonymkode: accb1...a71

Da var vi der igjen. Influensere må tåle å bli hetset? Rettferdiggjør du mobbing fordi de er skyld i det selv? 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Da var vi der igjen. Influensere må tåle å bli hetset? Rettferdiggjør du mobbing fordi de er skyld i det selv? 

Hvorfor siterer du meg? Du svarte ikke på noe av det jeg skrev

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Til en viss grad må de det, ja. Hvis de velger å selge eget liv som produkt må de tåle kritikk av det, på samme måte som andre som selger et produkt må tåle at produktet kritiseres.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Til en viss grad må de det, ja. Hvis de velger å selge eget liv som produkt må de tåle kritikk av det, på samme måte som andre som selger et produkt må tåle at produktet kritiseres.

Jeg skrev hets. Som også flere har reagert på. Hva med å kommentere kropper til dem de mener har spiseforstyrrelser? Kommentere hvordan de ser best og verst ut? Som nevnt er det flere som sier fra der inne nå. De blir også angrepet 

Jeg har skrevet her før at det er ikke mobbing flere har mot. Det er hvem som blir mobbet det handler om. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det denne artikkelen fra 2013 du snakker om? 

https://amnesty.no/ytringsfrihet-er-ikke-mobbefrihet

Anonymkode: f2d21...a86

Nei. Fra mars i år som jeg skrev Hi. 

Skal man få en god debatt om netthets og problemet det skaper så tror jeg man bør eksemplifisere det med andre områder. Det er et stort problem at unge mennesker, og da spesielt kvinner og innvandrere,  ikke kan delta i et offentlig ordskifte uten å bli hetset. Vi mister viktige meninger og perspektiver og fremtidige dyktige politikere. 

Det er selvfølgelig ikke riktig å hetse noen, men en del influensere trekker hets-kortet med en gang de får saklig kritikk. Påvirker man unge svært negativt med å fronte "du er ikke god nok"- holdning for å selge kosmetisk operasjoner så må man tåle kritikk. Slike holdninger og negativ manipulasjon av unge menesker kan ikke stå uimotsagt. Manipulere man egne bilder for å promotere en kropp man ikke har og som i tillegg er farlig for helsen, vil man få kommentarer på kropp osv. 

Vil du ha en god og saklig debatt om netthets er det mange gode eksempler å ta av av gode debatanter og forbilder som hetses. De aller fleste influensere er ikke blant disse. 

Anonymkode: 8d45b...1e4

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg skrev hets. Som også flere har reagert på. Hva med å kommentere kropper til dem de mener har spiseforstyrrelser? Kommentere hvordan de ser best og verst ut? Som nevnt er det flere som sier fra der inne nå. De blir også angrepet 

Jeg har skrevet her før at det er ikke mobbing flere har mot. Det er hvem som blir mobbet det handler om. 

Å kommentere kropp på noen som forsøker å tjene penger på kroppens utseende er helt greit. Hvor grensen går for hva som skal regnes som "hets"  kan også diskuteres.

ReneRene skrev (4 timer siden):

Hvilken telefon er det man ikke får lagt ut link fra? 

Anonymkode: f4380...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...