Gå til innhold

En vanskelig sak - fellingstillatelse på binne med unger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde det vært en løsning at bonden fikk bedre erstatning for drepte sauer? Bjørnen er vel ikke lystmorder og dreper kun for mat, om jeg har skjønt det rett. Da er det vel begrenset hvor mange sauer som blir drept i løpet av el sesong… 

Jeg vet ikke, jeg tenker bare høyt. 

hi

Anonymkode: 46245...49a

Hvis dyrevellferd er utslagsgivende så blir det vell ikke bedre at man lar bjørn går berserk i saueflokken enn at en bjørn skytes? 

Anonymkode: ddaed...87c

Østerdølen skrev (3 timer siden):

Da var gjetere gratis. Nå skal de ha skikkelig lønn og døgnet skal dekkes i 24 timer, i inntil 4 måneder. Det minste en bonde måtte ha vært ut med i lønn er 600-700 000 for sesongen, samtidig som gjennomsnitts sauebonden har en inntekt på mellom 450 000- 500 000 kr. før alle utgifter er betalt. Og hvor finner du alle disse gjeterene? Da gjerne 5 stk pr bonde, slik at arbeidsmiljøloven overholdes med antall timer, fri i helger osv. Jada,funker sikkert det! (NOT).  

Derav bruk av ordet tilskudd. Jeg vet ikke hva kompensasjonen for beitedyr slått av rovdyr er? 

Anonymkode: e3a28...6e4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Derav bruk av ordet tilskudd. Jeg vet ikke hva kompensasjonen for beitedyr slått av rovdyr er? 

Anonymkode: e3a28...6e4

Ja,tilskuddet ER lønn!Og kompensasjonen er latterlig lav, om bonden overhodet får erstatning. I 2021 fikk kun ca 9 % av tapene kompensasjon i Innlandet, av sau drept av bjørn. Ligger dyret ute for lenge, eller det ikke kan stadfestes 100% sikkert at dyret er drept av bjørn, får ikke bonden erstatning for dyrene. 

Endret av Østerdølen
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hadde det vært en løsning at bonden fikk bedre erstatning for drepte sauer? Bjørnen er vel ikke lystmorder og dreper kun for mat, om jeg har skjønt det rett. Da er det vel begrenset hvor mange sauer som blir drept i løpet av el sesong… 

Jeg vet ikke, jeg tenker bare høyt. 

hi

Problemet er vel at hverken ulv eller bjørn har sau på sin vanlige diett, men om de først får smaken, og skjønner hvor lett det er å ta disse dyrene, så slutter de ikke igjen...

I gamle dager drepte de "slagbjønn", for det var bjørn som hadde lært seg hvor lett det var å slå ihjel våre husdyr, sånn er det vel fremdeles?

Anonymkode: e54d3...809

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du vet visst ikke så mye om rovdyr, gjerder og husdyr, du. 

Svært sjelden jeg oppholder meg i byen, gitt, bosatt midt i landbruks-Norge. 

Anonymkode: 51a0f...0d5

Jeg vet at det fins gjerder som holder både bjørner, ulver og gauper på rett side av gjerdet, jo. 

Anonymkode: be565...cd0

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Problemet er vel at hverken ulv eller bjørn har sau på sin vanlige diett, men om de først får smaken, og skjønner hvor lett det er å ta disse dyrene, så slutter de ikke igjen...

I gamle dager drepte de "slagbjønn", for det var bjørn som hadde lært seg hvor lett det var å slå ihjel våre husdyr, sånn er det vel fremdeles?

Anonymkode: e54d3...809

Det hadde jo vært enkelt dersom de store rovdyra hadde store arealer å bevege seg på. Det er jo stadig mindre og færre lommer av vill natur i Norge. Berøringspunktene mellom dyr og menneske ville ha vært færre hvis ikke deres habitat var blitt utbygd på tusener av måter; hyttefelt, kraftledninger, industri, toglinjer...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet at det fins gjerder som holder både bjørner, ulver og gauper på rett side av gjerdet, jo. 

Vis meg! 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ok, og hvem skal betale det gildet, tenker du? Tør ikke tenke på hva sånt koster pr løpemeter. Ligger ikke norsk landbruk allerede nede med brukket rygg, så ville krav om slike gjerder, kappe hodet av hele næringa. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og det vil heller ikke være lovlig på grunn av den allmenne retten til fri ferdsel i utmark, samtidig som gjerdene ville bli dødsfeller om rovdyr faktisk kom seg innenfor. For store områder måtte gjerdene ha gått over veier, der veien hadde blitt stengt av grinder. Hvor fort tror du ikke en slik grind hadde blitt stående åpen fordi billisten ikke gidder å lukke?Da har vi dødsfeller.

Hvis dyrevellferd er utslagsgivende så blir det vell ikke bedre at man lar bjørn går berserk i saueflokken enn at en bjørn skytes? 

Anonymkode: ddaed...87c

Bjørnen spiser jo andre dyr, det er ikke verre for sauer enn rådyr? 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Trenger ikke drepe bjørn! Bare markere at her er det mennesker, så holder den seg unna.

Anonymkode: 40ec2...823

Hvorfor er bjørnen redd mennesker, men ikke andre pattedyr? En bjørn vet vel ikke forskjell på mennesker og elg, for eksempel?

Annonse

Bjørnen spiser jo andre dyr, det er ikke verre for sauer enn rådyr? 

Han spiser kun deler av sauen, slik som juret. Dette fører til at sauen ofte er i livet og pines over lang tid. Deretter dreper bjørnen flere sau, fordi han trenger mer mat. Dermed har du kanskje 30-40 halvspiste sau som pines til døde på samme området. 

Rådyr er ikke i like stort antall, og hele rådyret vil derfor bli drept og spist umiddelbart. 

Østerdølen skrev (3 timer siden):

Han spiser kun deler av sauen, slik som juret. Dette fører til at sauen ofte er i livet og pines over lang tid. Deretter dreper bjørnen flere sau, fordi han trenger mer mat. Dermed har du kanskje 30-40 halvspiste sau som pines til døde på samme området. 

Rådyr er ikke i like stort antall, og hele rådyret vil derfor bli drept og spist umiddelbart. 

Huff, det er ille! En vanskelig situasjon hvor man må finne en løsning hvor ville dyr og husdyr kan få leve så bra som mulig. 

Man skulle tro at det gikk an å flytte bjørnene kanskje?

hi

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Huff, det er ille! En vanskelig situasjon hvor man må finne en løsning hvor ville dyr og husdyr kan få leve så bra som mulig. 

Man skulle tro at det gikk an å flytte bjørnene kanskje?

hi

Jada, å flytte bjørner har vært prøvd. Tanken er god. Men bjørn har lite imot å rusle opptill temmelig mange kilometer tilbake til matfatet. 

Bjørn som har begynt å drepe for å kun spise godbiten, vil fortsette med det. 

Anonym bruker skrev (På 23.7.2023 den 21.00):

Ok, og hvem skal betale det gildet, tenker du? Tør ikke tenke på hva sånt koster pr løpemeter. Ligger ikke norsk landbruk allerede nede med brukket rygg, så ville krav om slike gjerder, kappe hodet av hele næringa. 

Det er billigere enn lønnsutgifter til gjetere....

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er billigere enn lønnsutgifter til gjetere....

Nei, ikke når en eller annen anmelder Norge for brudd på allemannsretten....Eller alle som må ansettes for å jevnlig sette opp og sjekke hver eneste meter av gjerdene, som strekker seg over flere tusen kvadratkilometer....

Dere som foreslår å gjerde inn sauene, har dere vært i utmarken i det hele? Det er jo faktisk ikke mulig, verken praktisk eller økonomisk. 

Jeg regner med at departementet har sjekket og undersøkt, så når felling av binnen med unger er vedtatt så er det riktig avgjørelse. Som andre skriver her, så har slagbjørner blitt avlivet i alle tider. 

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...