Gå til innhold

En vanskelig sak - fellingstillatelse på binne med unger

Anbefalte innlegg

Jeg ser utfordringen for bøndene som bærer store tap, både økonomisk og følelsesmessig, og smertene til sauene som blir drept, men å skyte en bjørnebinne med unger som holder seg i sitt naturlige habitat blir feil i mine øyner. 

https://www.vg.no/nyheter/i/vepdel/skal-felle-bjoernebinne-og-bjoernunger

Anonymkode: 46245...49a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Altså, jeg synes det er helt sykt at noen kan få seg til å drepe dyr. Hva hvis det var en mor med barn? Hva skiller oss egentlig fra dyrene?

Anonymkode: 40ec2...823

Det blir helt feil å legge premissene for diskusjonen på dette nivå. Det er selvsagt stor forskjell på dyr og mennesker, man kan ikke på noen måte sidestille dette. 

hi

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg ser utfordringen for bøndene som bærer store tap, både økonomisk og følelsesmessig, og smertene til sauene som blir drept, men å skyte en bjørnebinne med unger som holder seg i sitt naturlige habitat blir feil i mine øyner. 

https://www.vg.no/nyheter/i/vepdel/skal-felle-bjoernebinne-og-bjoernunger

Hva skulle være løsningen?

Anonymkode: ddaed...87c

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo derfor det er en vanskelig sak, løsningen er ikke enkel. 

Men å enten bedøve og flytte bjørnene eller gjete sauene bedre kan være en løsning. GPS merke bjørnen så man vet når den nærmer seg beitemarker, kanskje?

hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg synes det er helt sykt at noen kan få seg til å drepe dyr. Hva hvis det var en mor med barn? Hva skiller oss egentlig fra dyrene?

Ei binne kan fint få seg til å spise ei søye med lam, altså. Så dette blir bare rart.

Anonymkode: be565...cd0

Annonse

Holde sauene på inngjerda beite nær gården, kjøpe inn fór til bonden så  han slapp å bruke av vinterfóret deres. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Holde sauene på inngjerda beite nær gården, kjøpe inn fór til bonden så  han slapp å bruke av vinterfóret deres. 

Hva slags gjerder er det som holder bjørnene ute, da? 

Anonymkode: 51a0f...0d5

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bjørn, som alle andre ville dyr, holder seg unna der det lukter menneske. Så det er bare til å tråkke opp litt rundt der gjerdet er så forteller det bjørnen at her er det ikke trygt å gå.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bjørn, som alle andre ville dyr, holder seg unna der det lukter menneske. Så det er bare til å tråkke opp litt rundt der gjerdet er så forteller det bjørnen at her er det ikke trygt å gå.

Altså, hverken bjørn eller andre dyr holder seg nødvendigvis unna folk. Det er jo litt av problemet. Det er ikke «bare» å tråkke opp litt rundt gjerdet.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det som skiller oss fra dyrene er at de lever på instinct. En binne vil skaffe mat til ungene sine på den naturlige måten uten å være hverken beregnende eller ondskapsfull for å ville drepe. 

Hadde norske bønder voktet dyra sine så hadde ikke dette vært så stort problem. Jeg begriper ikke hvorfor nordmenn som elsker friluftsliv ikke velger bort ren fornøyelse og heller kombinerer det med å være nyttige. Det er bare uforståelig og tragisk. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Elektriske gjerder. 
Du er visst ikke så ofte utafor byen...?

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det som skiller oss fra dyrene er at de lever på instinct. En binne vil skaffe mat til ungene sine på den naturlige måten uten å være hverken beregnende eller ondskapsfull for å ville drepe. 

Hadde norske bønder voktet dyra sine så hadde ikke dette vært så stort problem. Jeg begriper ikke hvorfor nordmenn som elsker friluftsliv ikke velger bort ren fornøyelse og heller kombinerer det med å være nyttige. Det er bare uforståelig og tragisk. 

Jeg forstår ikke hvordan folk som påstår seg å vite så mye om Norge ikke har fått med seg at det fins gjetere her også.

Det er bare en veldig dårlig betalt jobb, som likevel vil gi en kjempeutgift for en gårdbruker.

Annonse

Uansett hva bøndene gjør blir det galt. Det er dyreplageri å ha dyrene i fjøs, det er dyreplageri å ha de på utmarksbeite. Å ha flere hundre sau inngjerda for så å flytte de på tur og orden til nye beitesteder blir vanskelig, de beiter ned ganske fort og må da til et nytt sted, beiter ned det osv...de har jo ikke ubegrensa med beitemark heller de kan gjerde inne rett i nærheten av gården. Mange sau blir kjørt til utmarksbeite. 

Dette er og levebrødet deres, pluss veldig ofte annen jobb ved siden av da det ikke er sånn kjempe lønnsomt å være bonde i Norge. Og da skulle i tillegg ha utgifter til en gjeter, hvordan skal de ha råd til det? Vi klager jo på dyrt kjøtt her i landet. 

Ikke mye som ville holdt bjørn/rovdyr utenfor et gjerde, de hadde glatt gått igjennom det som er for litt mat.

Og en ting til, vi klager og på at kulturlandskapet gror igjen, ja, og hva må til for at dette ikke gjør det? Jo, beitende dyr.

Nei, dette er ingen enkel sak, men de fleste tenker bare på de søte bjørneungene. 

Anonymkode: 49bbf...f43

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Elektriske gjerder. 

Du vet visst ikke så mye om rovdyr, gjerder og husdyr, du. 

Svært sjelden jeg oppholder meg i byen, gitt, bosatt midt i landbruks-Norge. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Elektriske gjerder. 

To lave tråder for sau, to høye for ku, tre for hest. Hvor mange for bjørn?

I Lierne har de prøvd gjerder mot rovdyr, det ender med sykdom på dyrene, mye vedlikehold og utgift på bonden. Og nei de er ikke elektriske. I rapporten fra forsøket kan du lese at det er en suksess. Antallet dyr drept har gått ned. Rapporten tok ikke høyde for at halvparten av sauebøndene avviket i perioden. Dessuten ble det massakre når bjørnen gikk inn i inngjerding og spiste lett tilgjengelig sau. 

Anonymkode: e3a28...6e4

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk som påstår seg å vite så mye om Norge ikke har fått med seg at det fins gjetere her også.

Det er bare en veldig dårlig betalt jobb, som likevel vil gi en kjempeutgift for en gårdbruker.

Åja. Hvor er det gjetere i Norge? Spør fordi jeg er interessert. Når det kommer til økonomiske tap, så er vel de ganske store pga dette også. Jeg tenker at bønder fint har mulighet til ( flere? ) som vokter dyra. 

Nå er det allerede manko på for, derfor er det så viktig at sauene skal gå på utmarksbeite. Men de kan jo selvfølgelig sulte ihjel til vinteren,da....Om det er en løsning.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tilskudd til gjetere og hunder som følger dyra. Det funka før i tida. 

Anonymkode: e3a28...6e4

Da var gjetere gratis. Nå skal de ha skikkelig lønn og døgnet skal dekkes i 24 timer, i inntil 4 måneder. Det minste en bonde måtte ha vært ut med i lønn er 600-700 000 for sesongen, samtidig som gjennomsnitts sauebonden har en inntekt på mellom 450 000- 500 000 kr. før alle utgifter er betalt. Og hvor finner du alle disse gjeterene? Da gjerne 5 stk pr bonde, slik at arbeidsmiljøloven overholdes med antall timer, fri i helger osv. Jada,funker sikkert det! (NOT).  

Endret av Østerdølen
Østerdølen skrev (21 minutter siden):

Da var gjetere gratis. Nå skal de ha skikkelig lønn og døgnet skal dekkes i 24 timer, i inntil 4 måneder. Det minste en bonde måtte ha vært ut med i lønn er 600-700 000 for sesongen, samtidig som gjennomsnitts sauebonden har en inntekt på mellom 450 000- 500 000 kr. før alle utgifter er betalt. Og hvor finner du alle disse gjeterene? Da gjerne 5 stk pr bonde, slik at arbeidsmiljøloven overholdes med antall timer, fri i helger osv. Jada,funker sikkert det! (NOT).  

Dette. ☝️

Østerdølen skrev (45 minutter siden):

Hadde det vært en løsning at bonden fikk bedre erstatning for drepte sauer? Bjørnen er vel ikke lystmorder og dreper kun for mat, om jeg har skjønt det rett. Da er det vel begrenset hvor mange sauer som blir drept i løpet av el sesong… 

Jeg vet ikke, jeg tenker bare høyt. 

hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hadde det vært en løsning at bonden fikk bedre erstatning for drepte sauer? Bjørnen er vel ikke lystmorder og dreper kun for mat, om jeg har skjønt det rett. Da er det vel begrenset hvor mange sauer som blir drept i løpet av el sesong… 

hi

Trenger ikke drepe bjørn! Bare markere at her er det mennesker, så holder den seg unna.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Trenger ikke drepe bjørn! Bare markere at her er det mennesker, så holder den seg unna.

Altså. Hadde det vært SÅ enkelt hadde det nok ikke vært et problem. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

hi

Jo, bjørn har svært lett for å bli nettopp lystmorder, derav begrepet slagbjørn. Den dreper sau, spiser det aller beste (i bjørnens øyne), før den går etter neste. 

MEN, og det er et ganske stort men: De vanligste sauene i norsk landbruk er ikke spesielt gode på å være redd for bjørn, eller rovdyr i det hele tatt. Trege og tunge er de også, og faktisk litt dumme.  Slik sett burde norske sauebønder satset mye mer på en noe lettere rase, som både springer fortere og som er mer skeptisk og vâr. Ulempen med disse sauene er at de ikke produserer like mye kjøtt, og de er lite tillitsfulle overfor mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...