Gå til innhold

Hvis jeg dør

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med 3 barn. Jeg eier en enebolig, og alle barna har fast bosted hos meg. Samvær med far kun iblant.

Boligen er verdt 4 millioner, jeg har bare 800.000 i lån. 

Er barna mine enearvinger? Hva skjer om jeg dør, blir eneboligen solgt og pengene låst på en konto til barna er 18? Hvem tar seg av dette? De arver jo ca 1 million hver, penger jeg ikke ønsker at far skal få kloa i da han har et alkoholproblem og bruker alt av penger han kommer over. 

Er det noen sjans for at barna ender opp med fast bosted hos han hvis jeg dør og pengene er borte når de blir myndige? 🙄

Anonymkode: 1c50c...dc8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441682-hvis-jeg-d%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet vil vil vatna ende hos far og midlene låses, men hvis det er opplagt at far ikke kan ta vare på dem vil det bli funnet andre løsninger, gjerne annen familie eller eventuelt fosterforeldre.

Det kan være mulig å få tilgang til midlene hvis det er til barnas beste.

Anonymkode: dbfe6...0ad

Du kan jo skrive en fremtidsfullmakt og lagre den hos din familie eller en advokat.
Om den blir hensyntatt eller ikke, kommer jo an på omstendighetene når dødsfallet inntreffer.
Som hovedregel har far ingen mulighet til å få tilgang på morsarven som barna eier. Den er barnas penger, og ved store summer er det et vergeråd som skal disponere over pengene til barnas beste.

Anonymkode: b38c1...662

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ei jeg kjenner var gravid med en fyr hun ikke var sammen med. Barnet arvet penger som mor kjøpte hus med

Anonymkode: 00056...bfe

Da var hun vel oppnevnt som barnets verge? De barna det er snakk om her, bor ikke hos faren. Han blir ikke automatisk verge for dem.

Om du dør kommer overformynderiet inn i bildet, og midlene barna arver blir ivaretatt av dem.

Min datter har en drøy million som overformynderiet forvalter, og vi kan få penger ut, men det må søkes og være til hennes beste. 

Anonymkode: b7da2...b18

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan jo skrive en fremtidsfullmakt og lagre den hos din familie eller en advokat.
Om den blir hensyntatt eller ikke, kommer jo an på omstendighetene når dødsfallet inntreffer.
Som hovedregel har far ingen mulighet til å få tilgang på morsarven som barna eier. Den er barnas penger, og ved store summer er det et vergeråd som skal disponere over pengene til barnas beste.

Ok, skal sjekke litt ang fullmakt og hva det innebærer. Takk for tips.

Men generelt, det er barna som er arvinger og jeg trenger ikke eget testamente eller lignende siden det ikke er noen samboer/kjæreste eller andre inni bildet? Arver mine foreldre og søsken meg når jeg har 3 egne barn?

Vergeråd? En ukjent eller noen fra familien? Håper ikke pengene brukes før de er myndige og kan bestemme selv 🤔

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men generelt, det er barna som er arvinger og jeg trenger ikke eget testamente eller lignende siden det ikke er noen samboer/kjæreste eller andre inni bildet? Arver mine foreldre og søsken meg når jeg har 3 egne barn?

Vergeråd? En ukjent eller noen fra familien? Håper ikke pengene brukes før de er myndige og kan bestemme selv 🤔

Barna arver alene, så lenge du ikke er gift og har barn er de arvingene dine.

Med vergeråd mener hun nok overformynderiet, ble gjort noen endringer der for ikke mange år siden, men det er ikke noen i familien som får råde over pengene til barna. De blir låst av overformynderiet og frigitt til barna når de fyller 18 år.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Om du dør kommer overformynderiet inn i bildet, og midlene barna arver blir ivaretatt av dem.

Min datter har en drøy million som overformynderiet forvalter, og vi kan få penger ut, men det må søkes og være til hennes beste. 

Så far kan søke om å få penger og bruke det på noe annet? Eller hvor strengt blir dette fulgt opp? 

Feks hvis han søker om penger til noe som er viktig og nødvendig for barnet, men heller bruker pengene på eget forbruk og fest?

Dette vil vel ikke være annerledes uansett hvilke papirer jeg måtte ha (testamente, fullmakter, div advokathjelp)?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barna arver alene, så lenge du ikke er gift og har barn er de arvingene dine.

Med vergeråd mener hun nok overformynderiet, ble gjort noen endringer der for ikke mange år siden, men det er ikke noen i familien som får råde over pengene til barna. De blir låst av overformynderiet og frigitt til barna når de fyller 18 år.

Takk for svar😊

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så far kan søke om å få penger og bruke det på noe annet? Eller hvor strengt blir dette fulgt opp? 

Feks hvis han søker om penger til noe som er viktig og nødvendig for barnet, men heller bruker pengene på eget forbruk og fest?

Dette vil vel ikke være annerledes uansett hvilke papirer jeg måtte ha (testamente, fullmakter, div advokathjelp)?

Vi har bare tatt ut penger en gang, til en elektrisk sykkel (datteren vår har et handikap), og det ble godkjent med en gang og pengene overført til min konto. De sjekket aldri at jeg faktisk brukte det på en sykkel, så jeg kunne sikkert brukt det på "tant og fjas", men om jeg stadig søkte om å ta ut penger ville de nok reagert og stilt mer spørsmål. Det skal jo ikke være mulig å bruke opp eller misbruke barnets penger...

Vi brukte jo bare litt av rentefortjenesten, og tok ikke av barnets opprinnelige midler, det ble presisert. Skal du bruke av barnets opprinnelige midler vil jeg tro de er mer våkne?

Men var jeg deg ville jeg skrevet et testamente, presisert at pengene skal forvaltes av overformynderiet og at far ikke skal få ta av dem...

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har bare tatt ut penger en gang, til en elektrisk sykkel (datteren vår har et handikap), og det ble godkjent med en gang og pengene overført til min konto. De sjekket aldri at jeg faktisk brukte det på en sykkel, så jeg kunne sikkert brukt det på "tant og fjas", men om jeg stadig søkte om å ta ut penger ville de nok reagert og stilt mer spørsmål. Det skal jo ikke være mulig å bruke opp eller misbruke barnets penger...

Vi brukte jo bare litt av rentefortjenesten, og tok ikke av barnets opprinnelige midler, det ble presisert. Skal du bruke av barnets opprinnelige midler vil jeg tro de er mer våkne?

Men var jeg deg ville jeg skrevet et testamente, presisert at pengene skal forvaltes av overformynderiet og at far ikke skal få ta av dem...

Ok, skjønner. Takk for svar og tips 😊

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Samme her. Barnet arvet mye penger da far døde. Det er overformynderiet som bestemmer over pengene. Jeg kan selvsagt ikke bruke en krone av dem, uten å eventuelt søke om det.

Anonymkode: d0c0b...175

Du kan skrive en viljeserklæring og sende til tingretten. Der kam det stå at hvis barna ikke er myndige på det tidspunktet di dør ønsker du at de skal få bo hos xxx, og at denne også skal være den som kan søke om uttak av penger via overformynderiet. Det er ikke det samme som testament, men det er en erklæring fra deg om hva du ønsker at skal skje. Er barna over 12 år, så vil de ha noe de skumme ha sagt selv, og det kan hende de vil bo hos far

Anonymkode: 6a63e...27f

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Samme her. Barnet arvet mye penger da far døde. Det er overformynderiet som bestemmer over pengene. Jeg kan selvsagt ikke bruke en krone av dem, uten å eventuelt søke om det.

Kan du søke om bunad til datteren din, eller moped til sønnen din feks?

Dette er scenarier jeg ser for meg. Far er snill med barna, men har ikke samme virkelighetsoppfatning som oss andre. Med alkohol (og uten forsåvidt) mener han at han fortjener alt. Han betalte barnebidrag ca 6 mnd da barna var små, før han ødela økonomien sin. Han mener derfor at han fortjener noe tilbake. Et av mange eksempler. 

Han kunne søkt om bunad til 45.000 uten å bruke pengene på det. Eller moped til 30.000 uten å bruke pengene på det. Ikke det at pengene blir borte, men likevel. 

Leste en sak for noen mnd siden der en far brukte morsarven til datteren, derfor jeg begynte å tenke mer over egen situasjon. Dette var snakk om 1.5 millioner og overformynderiet var inni bildet.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du kan skrive en viljeserklæring og sende til tingretten. Der kam det stå at hvis barna ikke er myndige på det tidspunktet di dør ønsker du at de skal få bo hos xxx, og at denne også skal være den som kan søke om uttak av penger via overformynderiet. Det er ikke det samme som testament, men det er en erklæring fra deg om hva du ønsker at skal skje. Er barna over 12 år, så vil de ha noe de skumme ha sagt selv, og det kan hende de vil bo hos far

Anonymkode: 6a63e...27f

Barna er 10, 12 og 13. Så da er det kanskje ikke like aktuelt. Om de vil bo hos far er det helt ok, men kan jeg sende inn noe som sier at min mor skal være den eneste som kan søke om uttak? 

Selv om det er barnas arv er det per i dag mine penger. Far er bitter fordi han har mistet jobben, drikker og ikke får skikk på livet. Og mener at jeg skylder han penger. Vi hadde advokat og et rettferdig oppgjør da vi gikk fra hverandre for mange år siden, vi delte 50/50, men han har brukt sin del av pengene på tull mens jeg kjøpte meg bolig.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kan du søke om bunad til datteren din, eller moped til sønnen din feks?

Dette er scenarier jeg ser for meg. Far er snill med barna, men har ikke samme virkelighetsoppfatning som oss andre. Med alkohol (og uten forsåvidt) mener han at han fortjener alt. Han betalte barnebidrag ca 6 mnd da barna var små, før han ødela økonomien sin. Han mener derfor at han fortjener noe tilbake. Et av mange eksempler. 

Han kunne søkt om bunad til 45.000 uten å bruke pengene på det. Eller moped til 30.000 uten å bruke pengene på det. Ikke det at pengene blir borte, men likevel. 

Leste en sak for noen mnd siden der en far brukte morsarven til datteren, derfor jeg begynte å tenke mer over egen situasjon. Dette var snakk om 1.5 millioner og overformynderiet var inni bildet.

Mesteparten av pengene til barnet ble, av fylkesmannen, plassert i aksjefond. Det kan de gjøre, dersom de mener det er til barnets beste og avkastningen kan bli god. Så det er ikke store summer som er til rådighet for uttak uansett

Jeg har søkt, og fått innvilget, halvparten av summen til bunad. Jeg mener det er rimelig at jeg dekker halvparten selv, så klart. Har ikke fått beskjed om at jeg må vise frem at jeg faktisk bruker pengene på bunad. Men har så langt tatt vare på kvitteringene om det skulle bli spørsmål om det. Barnet er 13 år og hun vet at jeg har fått lov til å bruke en sum fra hennes arv på bunad. Det var ok for henne. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg siktet til overformynderiet, ja. Vergeråd er vel et foreldet ord. 

Nei, søsken og foreldre arver ikke når du selv har livsarvinger. De arver heller ikke hvis du er barnløs, men har testamente som tilgodeser noen andre. 

Men HI; er du dødssyk? eller er det en annen grunn til at du tror du kommer til å dø tidlig?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg siktet til overformynderiet, ja. Vergeråd er vel et foreldet ord. 

Nei, søsken og foreldre arver ikke når du selv har livsarvinger. De arver heller ikke hvis du er barnløs, men har testamente som tilgodeser noen andre. 

Men HI; er du dødssyk? eller er det en annen grunn til at du tror du kommer til å dø tidlig?

Ok, takk 😊

Jeg har kreft, men ikke fått noen dødsdom nei. Jeg har bare mye å tenke på og forberede i tilfelle verst tenkelig utfall. Håper det går bra, men vil sikre barna dersom det ikke går bra.

Hadde ikke tenkt så mye på det om ikke far var veldig uansvarlig. Han drikker aldri når de er på samvær (en gang per mnd ca), så jeg har tro på at han hadde vært edru om de måtte flytte dit. Er misbruk av arven deres jeg er redd for. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, takk 😊

Jeg har kreft, men ikke fått noen dødsdom nei. Jeg har bare mye å tenke på og forberede i tilfelle verst tenkelig utfall. Håper det går bra, men vil sikre barna dersom det ikke går bra.

Hadde ikke tenkt så mye på det om ikke far var veldig uansvarlig. Han drikker aldri når de er på samvær (en gang per mnd ca), så jeg har tro på at han hadde vært edru om de måtte flytte dit. Er misbruk av arven deres jeg er redd for. 

Han må søke om å få bruke arven. Det er ikke noe du kan styre

Anonymkode: 00056...bfe

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ok, takk 😊

God bedring til deg! Skjønner at du vil ha styr på tingene, men prøv å ikke male fanden på veggen likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...