Gå til innhold

Hjelp: Kan han tvinge meg? Jurist hjelp?

Anbefalte innlegg

Skulle kjøpe bil sammen m kjæresten og betale halvparten hver. Prisen var cA 520 000 Kr. Helt ny bil. Da fikk vi flere tusen i rabatt for organisasjosmedlemskap jeg hadde.
Bilen hadde en app som gjør at kan se feks hvor bilen er, om den er låst, ladestatus osv på mobilen.
Bilen står på meg (tror jeg) og appen står på meg som hovedeier, og så står han også på den. Tror vi sa at begge skulle være eiere av bilen til bilfirmaet., men det var jo da jeg trodde han skulle betale meg….

Han hadde masse gjeld og ingen kredittverdigheten til nytt lån. Jeg betalte hele bilen og jeg har hele bilen i mitt navn på likningsattesten. 

Han hevder at hvis det blir slutt så vil han tvinge gjennom salg av bilen. Han har betalt meg ca 150000kr, men det er for han har lånt penger til masse ulike ting, samt bodd hos meg og betalt leie noen få mnd Jeg har satt opp regnskap på det og har  det meste som betalinger som Vipps overføringer og matkjøp i butikker der han bor når han hadde alle barna sine.

Plutselig overførte han 24000kr nå og skrev at var «billån». 

1) kan han tvinge meg til å selge bilen og si at vi eier den sammen? 

Anonymkode: 4577b...df8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er du sammen med dette dyret når kommunikasjonen mellom dere er så ræva?

Anonymkode: 55a51...091

Jeg skal jo ut av forholdet nå. Kunne skrevet ei side til om mye enda verre, men griner bare jeg tenker på så dum jeg har vært. 🥲

Annonse

Nei, han betalte de 110 000kr (skrev feil) for han hadde alt lånt penger til andre ting av meg  (tannlege, flere store regninge) og jeg vippsa han flere ganger 500, 1000, 5000kr av gangen og la ut for leie på en bolig han bodde i en stund, betalte matregninger på butikken i den byen han bodde i når han hadde sine barn…o.l. 

Så du har brukt din arv til å kjøpe en bil som du har gitt halvparten av til han? Du kunne likegodt ha tatt ut arvepengene og gitt halvparten til han! Og det til en dust som du skal gjøre det slutt med??? Hvor korka går det an å være? Du trenger verge! 

Anonymkode: a3a53...628

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke gitt halvparten til han… Bilen står på meg på likningen for i fjor(kjøpte bilen i fjor)….. 

Du sier ho at dere begge står som eiere??

Anonymkode: a3a53...628

Jeg har ikke gitt halvparten til han… Bilen står på meg på likningen for i fjor(kjøpte bilen i fjor)….. 

Sikker på den ikke står på hans lihning også?

Du må sjekke opp dette, for på ligningen kommet ofte bare det navnet som står først opp. Og med de nye ligningene nå skal hele verdien stå på begge, men det skal presiseres at man eier bare 50%

Om dere har vært samboere en stund, mener det er 2 år, så regnes dere som en familieenhet så at du har vipset han penger til mat osv regnes ikke som lån, det er samarbeid om husholdningen.

Jeg ville kostet på meg en time hos advokat.

Anonymkode: c9e76...305

Annonse

Sjekk her: 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/finn-eier/

så selger du bilen, betal han tilbake og aldri bruk arven på noe så idiotisk som en kødd og en bil. Dyrekjøpt erfaring men en du ikke gjør igjen. 

Håper ikke det var en ny bil? I så fall få du dele tapet på to og trekke fra før du betaler han tilbake. Hvis han har så mye gjeld og anmerkninger at han ikke får lån burde han bruke de pengene på å bli gjeldfri istedenfor å kjøpe bil. For en tosk. 

Anonymkode: 3b5f4...56a

Sjekka nå registret - bilen står på kun meg.  Bilen er el-bil som har steget i verdi pga skatten på disse økte over nyttår. (Elbiler på mer enn 500 000kr. ) Det er derfor han vil tvinge meg til å selge og så vil han tjene på bilen, tenker han. 

Sjekka nå registret - bilen står på kun meg.  Bilen er el-bil som har steget i verdi pga skatten på disse økte over nyttår. (Elbiler på mer enn 500 000kr. ) Det er derfor han vil tvinge meg til å selge og så vil han tjene på bilen, tenker han. 

Det kan han ikke gjøre. Står den på deg et det din bil. Her lønner det seg for deg å koble på advokat. 

Anonymkode: 80190...d92

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde solgt uansett - fått betalt han tilbake og aldri sett meg tilbake. 

Anonymkode: 3b5f4...56a

Han kan ikke tvinge deg til å selge, men han kan kreve deg for det han mener å ha betalt for bilen + verdiøkningen på denne prosentdelen. Så forstår jeg at dere ikke er enig om hvor mye han har betalt inn på bilen. Her ser jeg for meg at det kan bli en konflikt mellom dere så det er muligens ikke så dumt å få en advokat til å se på det allerede nå. Det er ikke sikkert han ser på beløpene du har vippset som lån, men som et bidrag til husholdningen og da er han nok ikke villig til å trekke dette fra. 

Det beste er nok om dere får hjelp av en tredjepart til å komme til en slags enighet. Mulig du må gi mer enn du føler er riktig, men sjelefred er ofte verd en del om du kan få saken ut av verden. 

Anonymkode: 633ce...816

Om bilen står kun i ditt navn eller ikke, spiller liten rolle. Han har betalt deg deler V kjøpesummen, ergo har han et eierforhold i gjenstanden. Dersom du skal ut av forholdet, må du også betaler han ut av de tingene dere eierne fellesskap og som du vil beholde alene. 

Anonymkode: 40ef7...941

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har du bankoverføringen på betalingen av bilen? Og den da visser at hele beløpet er betalt av deg? Hvem har betalt veiavgift? Forsikring? Om du har betalte alt dette så har han ingen sak

Anonymkode: ac4e8...d40

Ja,  det er lett å bevise at jeg har betalt alt inn til bilfirmaet - en engangsbetaling.  Jeg betaler forsikring og veiavgift. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Så lenge bilen står på deg, har han ingen rettigheter til den så lenge dere er samboere. Han kan nok kjøre en sak, men så lenge du mener, og kan dokumentere, at det han er betalt er avdrag på lån du har gitt til andre ting, er saken hans veldig dårlig. Du vil sannsynligvis også kunne sannsynliggjøre at det er din arv som har gått i sin helhet til bilen, og derfor kun din bil.

Bilen deres har ikke steget i verdi pga momsen. (El)bilmarkedet er særdeles tregt, og med mindre dette er en svært sjelden og ettertraktet bil, vil antall selgere være så mange flere enn kjøpere at verdien synker. Ingen kjøpere i dag vil betale moms for en brukt bil som heller ikke dere har momset. Å selge bilen nå vil derfor uansett være et tapsprosjekt (det vil det jo være uansett når dere selger, men da kan dere ihvertfall avskrive nybiltapet over flere år, og dere betaler jo ikke renter).

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Den perfekte mor, påan igjen skrev (15 minutter siden):

Så lenge bilen står på deg, har han ingen rettigheter til den så lenge dere er samboere. Han kan nok kjøre en sak, men så lenge du mener, og kan dokumentere, at det han er betalt er avdrag på lån du har gitt til andre ting, er saken hans veldig dårlig. Du vil sannsynligvis også kunne sannsynliggjøre at det er din arv som har gått i sin helhet til bilen, og derfor kun din bil.

Bilen deres har ikke steget i verdi pga momsen. (El)bilmarkedet er særdeles tregt, og med mindre dette er en svært sjelden og ettertraktet bil, vil antall selgere være så mange flere enn kjøpere at verdien synker. Ingen kjøpere i dag vil betale moms for en brukt bil som heller ikke dere har momset. Å selge bilen nå vil derfor uansett være et tapsprosjekt (det vil det jo være uansett når dere selger, men da kan dere ihvertfall avskrive nybiltapet over flere år, og dere betaler jo ikke renter).

Tusen takk for grundig svar. Har det noe å si om vi er samboere? Han har annen bostedsadresse i kommunen der barna hans bor. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for grundig svar. Har det noe å si om vi er samboere? Han har annen bostedsadresse i kommunen der barna hans bor. 

Nei, samboere har ingen rettigheter. Om dere ikke engang bor sammen blir ihvertfall ikke rettighetene hans bedre👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...