Anonym bruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Skrevet 22. juli 2023 Jada, jeg vet at de som jobber der skal ha lønn, men om det var rimeligere å reise, så ville kanskje flere ha reist. Sjekket priser for å ta tog til ei hytte vi har fått låne, og togreise for meg og barna kommer på over 4000. Med bil vil det koste maks 500 for samme reise. Togreisen tar nesten 7 timer, med bil tar den rundt 4. Sjekket også hva det vil koste å ta buss til et feriested en halvtime unna her vi bor, og det er dårlig med parkering. Over 500 i buss for oss. Skal jeg ha busskort til og fra jobb, så koster det 2500 i mnd. Jeg må ha to busskort grunnet kommunegrenser. Med bil koster det ca 1000 i meg og har gratis parkering på jobb. skal jeg til nabobygda alene, så koster det meg 75kr med buss en vei for en bussreise på 5 min. Hvis disse politikerne vil at vi skal reise kollektivt, så kan de jo ikke tillate at det blir uoverkommelige priser for folk. For meg er det alltid billigere å ta bilen, selv med de små reparasjoner jeg må gjøre, så jeg forstår ikke hvordan de med minst skal ha råd til å reise kollektivt når prisene bare øker. Anonymkode: 8206c...290
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Skrevet 22. juli 2023 Problemet er at bil og fly er for billig. Subsidiene, det vil si alt som går til veibygging, flyplassdrift, rene rutesubsidier, taxfreeregler ol burde heller gått til kollektivtrafikken. Anonymkode: 1ebb6...7f2
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Skrevet 22. juli 2023 Hvem er "de" som vil vi skal bruke kollektivt? Veldig mange ser helst at vi bruker privatbil, derfor investeres det store penger i veier og det protesteres heftig om bensinprisene stiger. Anonymkode: 5fe61...cbe
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Skrevet 22. juli 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis disse politikerne vil at vi skal reise kollektivt, så kan de jo ikke tillate at det blir uoverkommelige priser for folk. Det har ikke slått deg at "disse politikerne" ikke alle sammen kommer fra samme parti? Anonymkode: 284ea...0f2
Gjest Danida Skrevet 22. juli 2023 #5 Skrevet 22. juli 2023 Noe blir billigere også! Gratis ferjer - AutoPASS-ferje (autopassferje.no) "Regjeringen har satt av 59 millioner i revidert statsbudsjett for 2022 til gratis ferje på ferjesamband som hadde under 100.000 passasjerer i 2019. Dette medførte at fra 1. juli 2022 ble flere samband gratis. Det var imidlertid opp til fylkeskommunene å fordele bruken av midler mellom sine egne ferjesamband, og dette kunne medføre at enkelte samband ikke ble gratis til tross for lave passasjertall. Fra 16. august 2023 blir flere samband gratis." (klikk på lenken, der står det hvilke som blir gratis.)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Joda, enig i at kollektivt ofte er for dyrt. Men du kan ikke sammenlikne prisen på en kollektivbillett med rene drivstoffutgifter på samme strekning. Anonymkode: 38379...afb
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Skrevet 22. juli 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Joda, enig i at kollektivt ofte er for dyrt. Men du kan ikke sammenlikne prisen på en kollektivbillett med rene drivstoffutgifter på samme strekning. Anonymkode: 38379...afb Kan heller ikke sammenlikne kollektiv transport med privat kjøretøy mtp på tilgjengelighet, fleksibilitet og komfort. Klart det er mer enn drivstoffutgifter, men jeg regner med f eks at bil og utgiftene knyttet til bil har jeh uansett fordi jeg kjører den mest ikke i forbindelse med jobb, så reise til og fra jobb blir faktisk kun drivstoffutgifter i det totale regnskapet… Anonymkode: 62cf5...69f
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #8 Skrevet 23. juli 2023 Ting er nå ganske enkelt. Gode vilkår for elbil = folk kjøper elbil. Slik er det med alt. Folk velger alternativ som er rimelig og/eller bra. Kollektivt er hverken rimelig eller bra. Anonymkode: 6cc34...0eb
Gjest Danida Skrevet 23. juli 2023 #9 Skrevet 23. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kan heller ikke sammenlikne kollektiv transport med privat kjøretøy mtp på tilgjengelighet, fleksibilitet og komfort. Klart det er mer enn drivstoffutgifter, men jeg regner med f eks at bil og utgiftene knyttet til bil har jeh uansett fordi jeg kjører den mest ikke i forbindelse med jobb, så reise til og fra jobb blir faktisk kun drivstoffutgifter i det totale regnskapet… Anonymkode: 62cf5...69f Nei, jobbpendling må du også ta inn i kilometertallet du er forsikra for.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #10 Skrevet 23. juli 2023 Danida skrev (5 timer siden): Nei, jobbpendling må du også ta inn i kilometertallet du er forsikra for. Det er ca 200kr i mnd ekstra med 40km til og fra hver dag, månedskort koster 2500kr.. Anonymkode: 62cf5...69f
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Skrevet 23. juli 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er ca 200kr i mnd ekstra med 40km til og fra hver dag, månedskort koster 2500kr.. Anonymkode: 62cf5...69f Her koster bompengene omtrent det samme som kolektivbiletten. Det er bra. Anonymkode: 1ebb6...7f2
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Skrevet 23. juli 2023 For at eldste ungen og jeg skulle ta tog fra Gardermoen og til Tønsberg så kostet det 960 kroner én vei. Vi er totalt 5 i husstanden, så det sier seg selv at det er billigere og langt mer komfortabelt å ta el-bilen når vi skal ut å fly. Selv med parkering en uke på Gardermoen er det rimeligere å bruke bilen. Ikke går det tog her på sommeren heller. Anonymkode: 6b7d5...571
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #13 Skrevet 23. juli 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): For at eldste ungen og jeg skulle ta tog fra Gardermoen og til Tønsberg så kostet det 960 kroner én vei. Vi er totalt 5 i husstanden, så det sier seg selv at det er billigere og langt mer komfortabelt å ta el-bilen når vi skal ut å fly. Selv med parkering en uke på Gardermoen er det rimeligere å bruke bilen. Ikke går det tog her på sommeren heller. Anonymkode: 6b7d5...571 Det går ikke tog fra Tønsberg til Gardermoen på sommeren? Anonymkode: 38379...afb
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #14 Skrevet 23. juli 2023 Helt enig angående pris. Og her i Trondheim har det blitt tungvint etter at metrobussen kom. Tar for lang tid og det er dyrt Anonymkode: 92061...906
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #15 Skrevet 23. juli 2023 Jeg bor langs jernbanen, derfor kommenterer jeg ut fra jernbanen. Beklager dette. Men det jeg har lagt merke til ved jernbane er at de legger ned stasjoner, forventer at folk skal reise med bil fra et tettsted (som hadde stasjon) til et annet tettsted, for så å ta toget. Det gidder folk ikke, da kan de jo like gjerne kjøre bil hele veien. Så da blir det færre som tar toget. Når det legges ned stasjoner er det også færre steder å ta toget fra. Da blir det færre som tar toget. Noen steder har de lagt ned hele baner og fjernet hele skinnegangen (Valdresbanen, Numedalsbanen, Flekkefjordbanen). Ikke bare blir det da færre reisende med jernbanen men også færre varer som sendes med jernbanen. De fjerner ruter, fordi færre ruter betyr mindre utgifter. Det betyr igjen færre reisende. Færre reisende med toget betyr at det blir færre til å dele på utgiftene med toget. Det betyr dyrere togbilletter. I dag er det ofte billigere å ta bilen enn det er å reise med toget. Dyrere togbilletter betyr igjen færre reisende (ond sirkel det der). Jo færre som reiser med toget, jo mindre kultur blir det for å ta toget. Noe som igjen forsterker det med færre reisende, dyrere togbilletter, færre reisende, osv. Det ENESTE de med makt tenker på er penger, penger og atter penger. Enten "spare" penger eller tjene penger. Ingenting av dette hjelper de som reiser med toget eller de som sender varer med toget. Beklager, dagens lille utblåsing bare. Anonymkode: 6db77...1f8
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #16 Skrevet 23. juli 2023 Jeg tror kraftigere subsidiert kollektivtransport kan være bra for miljøet. Anonymkode: a83b8...a46
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #17 Skrevet 23. juli 2023 Det er ikke bare økt pris som er problemet, men også færre muligheter. Her jeg bor, i Bergen, men litt utkant, har de bygget ned tilbudet ganske kraftig. Det tar meg f.eks. en halvtime å kjøre bil til flyplassen, men med kollektivtransport vil jeg bruke 1,5 time inkludert minst to bytter underveis som på ingen måte er koordinert. Det tar meg i underkant av 15 minutter å kjøre bil til jobb, men de få gangene jeg har forsøkt buss må jeg beregne minst 45 minutter, da inkludert 10 minutters venting på et stopp uten skikkelig busskur (kaldt og vått de fleste dager). Det frister ikke akkurat å benytte seg av kollektivtransport når det er så dårlig tilrettelagt. Man kan jo selvfølgelig velge å bosette seg annerledes, men vi bor egentlig ganske sentralt. Det tar meg 10 minutter i bil å kjøre til sentrum, så det er ikke akkurat langt unna heller. Anonymkode: d7753...f2c
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg tror kraftigere subsidiert kollektivtransport kan være bra for miljøet. Anonymkode: a83b8...a46 Jada, miljøet globalt vil ha stor nytte av subsidiert kollektiv transport i et bitte liten land med 5,4 mill innbyggere Anonymkode: 62cf5...69f
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jada, miljøet globalt vil ha stor nytte av subsidiert kollektiv transport i et bitte liten land med 5,4 mill innbyggere Anonymkode: 62cf5...69f Alle i verden kan jo argumentere på samme måte, "Det spiller ingen rolle hva vi her i landet/byen/gata/husetø gjør, vi er jo så få i forhold til resten av verden". Strengt tatt er det jo slik alle i verden faktisk argumenter. Det er derfor vi kommer noen vei med tiltak mot klimaendringene. Anonymkode: 5fe61...cbe
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 Syns ikke problemet er prisen, men tilbudet og kapasitet. Kjøer jeg til jobb tar det meg 20 minutter, reiser jeg kollektivt tar det meg rundt 1,5 timer. Den nærmeste togstasjonen her jeg bor er rett ved skolen, SFO og de fleste av barnehagene her, jeg bor på et ganske stort boligfelt her ca 4,5 km unna, men det går ikke direkte buss dit, skal man ta buss til tog må man ta bussen til nærmeste by 15 km unna og da får man ikke levert/hentet i barnehage/SFO tidsnok dersom man skal kunne klare å jobbe fult. I tillegg er tog og buss allerede overfylte som det er nå. Anonymkode: 62542...87a
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2023 #21 Skrevet 23. juli 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Det går ikke tog fra Tønsberg til Gardermoen på sommeren? Anonymkode: 38379...afb Nei, denne sommeren som alle tidligere somre og alle kommende somre er det den fantastiske oppfinnelsen buss for tog. Dårlig koordinert, tar lengre tid, du er ikke garantert at bussen når toget i andre enden osv. For vårt vedkommende betyr det på buss, av buss, på tog, av tog, på buss, av buss og på tog, av tog for en tur med kollektivt hjemmefra til Oslo. Turen som vanligvis ville tatt 1t og 45 min totalt tar det nå 2 t og 40 min. om vi har flaks med byttene. Mamma og jeg skulle reise til Oslo og tenkte å ta kollektivt. Det er helt uaktuelt. Hun bruker rullator og alt av og på og stresset med å stadig finne nye plasser går ikke. Så vi kjører bil. Anonymkode: a8800...fdb
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #22 Skrevet 24. juli 2023 Anonym bruker skrev (På 23.7.2023 den 9.53): Det går ikke tog fra Tønsberg til Gardermoen på sommeren? Anonymkode: 38379...afb Nei. Hver sommer er det buss for tog og det har det vært lenge og kommer til å være lenge. Går vel buss til Drammen og tog derfra, som koordinerer på en god dag Anonymkode: 6b7d5...571
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2023 #23 Skrevet 24. juli 2023 Når det gjelder tog er det i hvertfall en villet utvikling. I sin tid var jernbanen (i de fleste europeiske land, ikke bare Norge) en stor statlig arbeidsgiver med fagorganisert arbeidere. Og den tok en relativt stor del av statsbudsjettene. Dette passet dårlig inn i fremtidsvisjonene i mange politiske miljøer, og sterke grupper innen næringslivet (ikke bare oljeselskaper, men småbedrifter som bilverksteder, bilselgere og så videre) ønsket å videreutvikle privatbilismen i stedet. Jernbanen var populær, så det var ikke så enkelt å legge den ned. I stedet har man gjort ostehøvelkutt som svekker tilbudet og gjør jernbanen mindre populær. Så har man delt den opp i en masse små selskaper slik at ingen lenger har ansvaret for problemene. Til slutt kan man legge ned hele greia i ro og mak uten at noen bryr seg. Anonymkode: 5fe61...cbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå