Gå til innhold

Hvorfor ser noen gjennom fingrene med utestenging som voksne?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå har de fleste oppgående mennesker altså ikke sin hovedomgangskrets definert som "foreldrene i fotballgruppa". 

Anonymkode: f0cc3...ba8

Nå har ikke disse så stor omgangskrets og før de ble utestengt var dette primærgjengen (ikke samme gjeng/historie). Men om de så hadde hatt en annen omgangskrets, er det da greit med utestenging?  

Anonymkode: 6adbb...1ab

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er jo ikke der. Fordi om jeg kjenner situasjonen betyr det jo ikke at vi bor på samme sted. 

Hvordan har du da så god kjennskap til dette? Det høres ut som du dikter opp en tenkt situasjon. 

Anonymkode: 83c15...d61

Gjest Danida

Som voksen er jeg ikke del av en "gjeng"; jeg har relasjoner med folk jeg liker og folk som har de verdiene jeg liker. Jeg vet heller ikke om andre er del av en gjeng. Så det er vanskelig å se for seg det scenarioet HI beskriver, med mindre man overfører det til formelle situasjoner som organisasjoner, møter o.l., ? Da har jeg sett sånne ting utspille seg - men de som prøver å backstabbe andre blir som regel avslørt. De blir ikke populære av det. Man blir mest populær av å være jevnt over grei mot alle.

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men om vi hele tiden antar at vi ikke kjenner historien godt nok og det kanskje er en god nok grunn til å ikke invitere, vil vi jo alltid la tvilen komme den som utestenger til gode. Da er det jo ingen som er på "lag" med den som utestenges og den får en ekstra merbelastning ved at man antar at den sikkert har gjort noe slik at det kan forsvares. I de tilfelle jeg kjenner til har i grunnen den som utestenges ikke gjort noe. Den har ikke samme personlighet som den som utestenger slik at de aldri vil bli bestevenner, men jeg synes ikke dette er god nok grunn for å utestenge. Det er allerede stor variasjon innad i gruppen. Inviterer man en stor gruppe behøver man jo ikke en gang snakke noe videre med de man passer dårligst sammen med. 

Når man står som organisator for en gruppe så synes jeg det gir et ekstra ansvar for å ikke ekskludere. Jeg synes ikke det bør være slik at den som organiserer fritt kan utestenge en av de andre fordi "jeg som voksen velger hvem jeg vil være med." Og jeg synes de rundt bør være mer kritiske og mer villig til å si fra og ikke bare anta at det sikkert er en god grunn. Jeg vil anta at det ofte ikke er det og at man dermed risikerer og bidra til at den som utestenges holdes utenfor.   

Tror det er ganske stor forskjell på situasjoner der man er "organisator for en stor gruppe" som har en eller annen fellestilhørighet, og det å invitere venner til sitt eget hjem. I den første situasjonen ville jeg ha jobbet hardt for at alle som tilhører under samme paraply skal kunne delta. Mens når det handler om sosiale situasjoner og selskaper som bare baserer seg på vennskap og personlige preferanser, da kan jeg love deg at ingen som ikke jeg selv liker får trå inn over dørstokken. (Og jeg kommer ikke nødvendigvis til å fortelle alle hva som er den reelle grunnen, jeg kunne godt vært blant dem som svarte at jeg selv bestemmer - mens sannheten kanskje er at personen har tafsa på venninna mi eller snytt broren min for penger. Jeg er ikke pliktig til å bidra til sladder eller dele personlige historier.)

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du tar faktisk feil. Utestengelse er ikke automatisk sidestilt med mobbing. Påstanden din blir ikke mer riktig av at du stadig gjentar det. 

Utestengelse fra fellesskapet er en av de sterkeste sanksjonene man kan utsette et menneske for. Så om det er "automatisk sidestilt med mobbing" eller ikke er jo irrelevant. Det er en grunn til at selv Anders Behring Breivik klager på at han sitter i isolat: han opplever det som tilleggsstraff. Og selv om alle de andre i fengselet sannsynligvis hater ham, vil han heller ha muligheten til å omgås dem enn tvinges til å la være. 

Danida skrev (52 minutter siden):

Utestengelse fra fellesskapet er en av de sterkeste sanksjonene man kan utsette et menneske for. Så om det er "automatisk sidestilt med mobbing" eller ikke er jo irrelevant. Det er en grunn til at selv Anders Behring Breivik klager på at han sitter i isolat: han opplever det som tilleggsstraff. Og selv om alle de andre i fengselet sannsynligvis hater ham, vil han heller ha muligheten til å omgås dem enn tvinges til å la være. 

Det var ikke jeg som trakk inn mobbing i denne tråden. Utestengelse er selvsagt ikke det samme som mobbing, det er bare litt vanskelig å nå inn til noen som har låst seg fast i sin egen tolkning av begreper. 

Annonse

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det var ikke jeg som trakk inn mobbing i denne tråden. Utestengelse er selvsagt ikke det samme som mobbing, det er bare litt vanskelig å nå inn til noen som har låst seg fast i sin egen tolkning av begreper. 

Utestengelse går jo hånd i hånd med mobbing, da.

Så utrolig fjerne og uintelligente kommentarer her. 

Her kommer eksempler som misbruk av barn og Andres Behring Breivik. 

Hva er feil med folk som ikke klarer å tenke konstruktivt uten å bli sykt usaklige og dramatiske? Hvor dum kam man bli? 

Alle med et snev av vett i behold vet at de som misbruker barn og som skader andre må bli utenfor normalt felleskap. Og så blir det brukt som argumenter her? 

Mye saklig. Nei. Det er nada saklig. Pinlig rett og slett. 

Danida skrev (2 timer siden):

Utestengelse går jo hånd i hånd med mobbing, da.

Dere vet ikke hva mobbing er. Ikke rart det aldri blir slutt på det når voksne mennesker er så ignorante.

Det går ikke "hånd i hånd" Utestenging ER mobbing. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke bare gir opp her. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

At jeg ikke vil omgås deg er aldri mobbing. Det er et klart valg basert på preferanse. Ikke leik offer. Hvis man som voksen ikke klarer å få til sitt sosiale liv uten å ty til barnskoleforklaringer bør man se på seg selv, ikke andre. Og om det er så stort problem så får de "utestengte" henge med hverandre, da. Men nei, da, det er aldri bra nok.

Så i en gruppe på 20 stk så skal du bestemme hvem som får "være" med? Hva om andre liker personen? Er det kun det du tenker om andre som teller? Høres ikke helt sunt ut. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Utestenging er ikke bare en handling fra én side, det er også en subjektiv følelse. Jeg kan føle meg utestengt, men trenger ikke å ha blitt aktivt utestengt av andre. 

Er eksempel: jeg føler meg som venninne med flere som også er venninner seg i mellom. Flere ganger har jeg opplevd at mange av dem samles uten at jeg er invitert. Jeg føler et sterkere vennskap med noen av dem enn dem gjør med meg. Det er helt greit. Det betyr ikke at de har utestengt meg, men jeg kan likevel føle meg utestengt. 

Så å si at utestenging ER mobbing, er feil. Jeg har blitt mobbet på ekte, og min subjektive følelse av utestenging kan ikke dem ta ansvar for. 

Anonymkode: 8f0db...cd2

Ja, det mener jeg også er helt greit men om du alltid eller som oftest er den som ble utestengt fra denne vennegruppen så hadde det jo ikke vært greit. Om en person i denne gruppen singlet deg ut å prøvde å få deg til å se dårlig ut ved å feks. Invitere deg en halv time etter de andre for så å late som det var du som kom for seint så er det ikke helt greit. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

At jeg ikke vil omgås deg er aldri mobbing. Det er et klart valg basert på preferanse. Ikke leik offer. Hvis man som voksen ikke klarer å få til sitt sosiale liv uten å ty til barnskoleforklaringer bør man se på seg selv, ikke andre. Og om det er så stort problem så får de "utestengte" henge med hverandre, da. Men nei, da, det er aldri bra nok.

Men om du er den eneste av mødrene i klassen som ikke blir bedt på en sammenkomst, så tenker du at det er helt greit? 

Den som inviterer ønsker ikke å omgås deg, så da velger hun å be alle utenom deg. Da tenker du at sånn er livet? 

Anonymkode: 7e556...3d2

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

OM jeg gjør det er det fordi jeg ikke liker vedkommende sin oppførsel. Jeg blir ikke redd eller truet, bare lei og irritert. 

Når det er sagt så kan jeg ikke huske at jeg har utelatt noen fra en naturlig setting, jeg kvitter meg med irritasjonsmomenter lenge før det blir aktuelt å invitere dem. 

Hvordan skal du klare å kvitte deg med irritasjonsmomentet før det blir aktuelt å invitere hvis invitasjonen f.eks gjelder hele avdelingen på jobb og det er ei der du virkelig ikke går overens med? Ville det vært greit at du ble utestengt fra invitasjonen så lenge du er 50 % av ett eventuelt "problem" mellom to ansatte?

Anonymkode: 9e198...53c

Annonse

Men er alt utestengelse? 
Jeg har etterhvert som jeg har blitt eldre funnet ut hvilke mennesker jeg gidder bruke tid på. Selvsagt overser jeg ikke folk og er alltid høflig men det er enkelte mennesker jeg jobber med som jeg har null interesse av. 
Jeg innrømmer at jeg prøver å unngå enkelte. Venter med å gå til lunsj til de er tilbake, rett og slett fordi de er så drit kjedelige og lite interessante. 

Anonymkode: ad924...6d8

ReneRene skrev (3 timer siden):

Dere vet ikke hva mobbing er. Ikke rart det aldri blir slutt på det når voksne mennesker er så ignorante.

Utestenging er ikke mobbing. Kanskje du skal google mobbing?

Anonymkode: efe00...e51

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvordan skal du klare å kvitte deg med irritasjonsmomentet før det blir aktuelt å invitere hvis invitasjonen f.eks gjelder hele avdelingen på jobb og det er ei der du virkelig ikke går overens med? Ville det vært greit at du ble utestengt fra invitasjonen så lenge du er 50 % av ett eventuelt "problem" mellom to ansatte?

Anonymkode: 9e198...53c

Det er en så søkt problemstilling at jeg ikke klarer å relatere til den. Jeg stilte tidligere et spørsmål om noen virkelig har opplevd noe slikt? Jeg hadde selvsagt aldri utestengt noen fra en setting som du beskriver, jeg tenker mer på det private plan. Om jeg hadde hatt så store problemer med ett menneske i en gruppe hadde jeg valgt å ikke invitere noen eller latt være å delta i andres selskap. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Du gir ikke opp fordi du ikke kan, tror jeg. 

Atter en gang viser du at du misforstår begrep og betydningen av ord. Mobbing og utestengelse er ikke det samme. Man kan bli mobbet uten å bli utestengt og man kan bli utestengt uten å bli mobbet. At du påstår motsatt betyr bare at du tar feil. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men om du er den eneste av mødrene i klassen som ikke blir bedt på en sammenkomst, så tenker du at det er helt greit? 

Den som inviterer ønsker ikke å omgås deg, så da velger hun å be alle utenom deg. Da tenker du at sånn er livet? 

Ja, faktisk. Pluss at det er fantastisk frigjørende. Å bruke tiden min med mødrene i klassen eller fedrene på laget er jo uansett ikke annet enn plikttjeneste, det er kanskje to i den typen setting det er verd å prate med. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er en så søkt problemstilling at jeg ikke klarer å relatere til den. Jeg stilte tidligere et spørsmål om noen virkelig har opplevd noe slikt? Jeg hadde selvsagt aldri utestengt noen fra en setting som du beskriver, jeg tenker mer på det private plan. Om jeg hadde hatt så store problemer med ett menneske i en gruppe hadde jeg valgt å ikke invitere noen eller latt være å delta i andres selskap. 

Jeg kjenner som sagt to forskjellige som opplever dette og det er urelatert. Grunnen til at jeg vet om situasjonen er at jeg både kjenner den som utestenger og den som blir utestengt. Jeg vet at det ikke er mer til historien enn at den ene ikke liker den andre. Der jeg kjenner best den som utestenger har jeg sagt hva jeg mener og fått til svar at vedkommende er voksen og inviterer de vedkommende vil og det var kun opp til 5.klasse man må ta hensyn. I gruppen er det nok flere som vet om det, men velger å tenke på det som en konflikt de ikke er en del av i stedet for å si fra. Også disse kjenner begge to slik at de vet at det ikke er mer til historien. Om noen lurer så er den som utestenger en av de sterke/dominerende i gruppen. Jeg regner med at flere i gruppen ikke vet om det. Regner med de tenker at personen selv ikke kan eller vil være med. Det er jo kanskje vanskelig å tenke at en i gruppen som du liker, kan være så kald? 

Noen har hengt seg litt opp at det er en foreldregruppe, men for personene som utestenges var dette deres vennegruppe. Det kunne like gjerne vært alle jentene fra ungdomsskolen som var en vennegjeng på en liten plass der det har kommet inn en innflytter som også fikk være med og der en i gjengen nå ikke lenger inviteres. Selv om mange ser på det som befriende og at det ikke er der de har sin tilhørighet så er dette gruppen disse som utestenges har/hadde sin tilhørighet. Dette er altså en gruppe der et visst antall har en naturlig tilhørighet der alle utenom én inviteres. Dette var deres vennegjeng som de nå, som eneste, ekskluderes fra. 

Jeg håper jo det er slik at dette er en uvanlig problemstilling, men med tanke på at jeg kjenner to som opplever dette er jeg redd det er vanligere enn man tror. Kanskje man tror at det er en person som ikke vil eller kan, kanskje man ikke legger merke til at det alltid er den samme som mangler, kanskje man tror at det er en god grunn og mer til historien eller at man tenker at voksne velger helt selv og ikke har noen forpliktelser, kanskje man selv ikke liker denne personen så godt, kanskje man tenker at de har andre arena og andre venner? De som utestenges har ingen sterk stemme. Mange skammer seg og sier gjerne ingen ting. Kanskje det går under radaren flere steder?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å henge med folk som ikke ønsker å invitere meg? Eller invitere noen jeg ikke liker? Og i en setting der vennskap ikke engang er basis, men at vi har like gamle barn?

Livet er ikke statisk og den typen kohort er jo flyktig uansett. Venner kan få forskjellig betydning gjennom livet de også, noen varer fra barnehage til alderhjem og noen glir bort. Det er naivt å tro at man vokser parallelt. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (8 timer siden):

Så utrolig fjerne og uintelligente kommentarer her. 

Her kommer eksempler som misbruk av barn og Andres Behring Breivik. 

Hva er feil med folk som ikke klarer å tenke konstruktivt uten å bli sykt usaklige og dramatiske? Hvor dum kam man bli? 

Alle med et snev av vett i behold vet at de som misbruker barn og som skader andre må bli utenfor normalt felleskap. Og så blir det brukt som argumenter her? 

Mye saklig. Nei. Det er nada saklig. Pinlig rett og slett. 

Men et generelt klageinnlegg om andres meninger i tråden, det er saklig? Det er vel selve definisjonen på avsporing... 
Breivik-eksempelet belyser hvilke konsekvenser utestengelse har - selv om man har fortjent det, og selv om det er for hans egen sikkerhet. Det har psykologisk effekt.

ReneRene skrev (8 timer siden):

DU vet ikke hva mobbing er hvis du tror det er synonymt med utestengelse. Mobbing kan være veldig mye ulikt. Det kan være kun utestengelse, eller det kan ha i seg elementer av utestengelse. Mobbing kan også være stalking, forfølging og å aldri få være i fred. Eller det kan være at man får delta i fellesskapet, men blir latterliggjort der. Mobbing kan være vold, hån, hersketeknikker, overgrep og nettmobbing, samt en hel del andre ting, og mobbing kan resultere i utestengelse  - men det er ikke på noen måte synonymer. Derfor går de to hånd i hånd, men er ikke det samme.

Jeg har hatt to barn som ble utsatt for mobbing på barneskolen, som det også ble oppretta sak på, og der det skjedde ganske stygge ting. Men ingen av dem ble på noe tidspunkt utsatt for utestengelse.

Endret av Danida
Gjest Danida
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du spurte, men jeg har gjort hva jeg kan for å slippe tvangssosialisering med folk som ikke har noe til felles med meg unntagen det at vi fødte samme år... Heldigvis ikke lenge igjen nå, ungene er i ferd med å bli store og folk har begynt å legge av seg troen på at barnas sosiale utvikling henger sammen med at foreldrene også må være venner. 

Å omgås med "mødrene i klassen" i stedet for å ha et sosialt liv med folk man velger selv, det er for meg verre enn ingen omgang. Da blir jeg heller hjemme. 

Danida skrev (9 minutter siden):

Men et generelt klageinnlegg om andres meninger i tråden, det er saklig? Det er vel selve definisjonen på avsporing... 
Breivik-eksempelet belyser hvilke konsekvenser utestengelse har - selv om man har fortjent det, og selv om det er for hans egen sikkerhet. Det har psykologisk effekt.

DU vet ikke hva mobbing er hvis du tror det er synonymt med utestengelse. Mobbing kan være veldig mye ulikt. Det kan være kun utestengelse, eller det kan ha i seg elementer av utestengelse. Mobbing kan også være stalking, forfølging og å aldri få være i fred. Eller det kan være at man får delta i fellesskapet, men blir latterliggjort der. Mobbing kan være vold, hån, hersketeknikker, overgrep og nettmobbing, samt en hel del andre ting, og mobbing kan resultere i utestengelse  - men det er ikke på noen måte synonymer. Derfor går de to hånd i hånd, men er ikke det samme.

Jeg har hatt to barn som ble utsatt for mobbing på barneskolen, som det også ble oppretta sak på, og der det skjedde ganske stygge ting. Men ingen av dem ble på noe tidspunkt utsatt for utestengelse.

Dette handlet ikke om kriminelle som må bli satt bort og holdt på avstand fra samfunnet fordi de er en fare. Dette handler om å utestenge fordi man "ikke liker" eller "ikke tåler og takler" Ergo er det ens eget problem og ikke den man utestenger 

Utestenging er det samme som utfrysning og er av de mest brukte mobbemetoder. Ikke overraskende nok- fra i hovedsak jenter/ kvinner. 

Jeg håper flere vil skjønne hva mobbing er, for selv om vi aldri blir kvitt det, er det greit å se hva det handler om og forebygge så godt man kan. Husk at ingen andre enn deg selv er ansvarlig for hva du gjør med følelsene dine! 

Danida skrev (9 minutter siden):

Utestengelse er jo en veldig vanlig mobbeform blant jenter. Jeg ble utsatt for det da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg skjønte ikke da at det var mobbing, men jeg ble ensom og lei meg og tenkte at ingen i hele verden kommer til å like meg. I voksen alder nevnte jeg dette for en venninne som med en gang sa at dette var jo grov mobbing. Så mobbing trenger ikke være utestengelse, men utestengelse kan definitivt være mobbing.

På grunn av det jeg ble utsatt for som tenåring er utestengelse en trigger for meg. Jeg hadde reagert veldig om jeg som eneste mor ikke ble invitert på fest der alle andre mødre i en klasse/fotballag ble invitert. 

Anonymkode: ceaa2...e0e

Gjest Danida
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Dette handlet ikke om kriminelle som må bli satt bort og holdt på avstand fra samfunnet fordi de er en fare. Dette handler om å utestenge fordi man "ikke liker" eller "ikke tåler og takler" Ergo er det ens eget problem og ikke den man utestenger 

Utestenging er det samme som utfrysning og er av de mest brukte mobbemetoder. Ikke overraskende nok- fra i hovedsak jenter/ kvinner. 

Jeg håper flere vil skjønne hva mobbing er, for selv om vi aldri blir kvitt det, er det greit å se hva det handler om og forebygge så godt man kan. Husk at ingen andre enn deg selv er ansvarlig for hva du gjør med følelsene dine! 

Ikke noe av dette har relevans til det jeg skrev, altså... Og du kommenterer ikke på det jeg sier om mobbing vs utestengelse, likheter og forskjeller. Jeg regner med at du ikke har i deg en evne til å si "ja, der kan man se, jeg tok feil", men det gjorde du altså. 

Myten om at jenter utestenger mer, lever i beste velgående. Men den er altså også feil:
Mobbing: Gutter er verstingene - Foreldre (klikk.no)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...