Gå til innhold

Hvorfor ser noen gjennom fingrene med utestenging som voksne?

Anbefalte innlegg

Det er mange voksne som er populære og har en stor krets. Av disse er det en gruppe jeg ikke helt forstår er så poplær. Dette er gjengen som er veldig egosentrert og som er veldig opptatt av å posisjonere seg selv. De var de kule som var dreven i splitt og hersk på ungdomsskolen og som har tatt dette med seg videre, men nå på en mye mer subtil måte. De er av typen som mobbet og utestengte på ungdomsskolen, mens som foran lærerne var sjarmerende og lot som de var inkluderende. Ofte var de så flinke til dette at det var de som ble trodd og ikke offrene deres. Som voksen bruker de tid i det skjulte på å posisjonere seg og å holde andre utenfor eller i utkanten, og de legger energi (i det skjulte) på å spille andre dårlige, få dem til å feile eller ikke strekke til, få dem til å se slemme ut selv om de ble lurte osv. Noen ser ikke spillet deres, men andre, som i andre sammenhenger oppfattes som empatiske, ser gjennom fingrene med det. 

En jeg snakket med sa at hun var venner med både den som eksluderte og den som ble ekskludert, men valgte å ikke gjøre noe med det for det var ikke hennes konflikt. Dette tiltross for at vedkommende visste at det ikke var en konflikt som sådan, men en klassisk utestengelse. 
Er det noen andre av dere som har venner som utestenger og som dere vet ikke er greie med andre, men som ikke sier noe på det eller noen av dere som kjenner til slike situasjoner på andre måter? Hva tror dere er årsaken til at venner av de som utestenger, spiller andre dårlige, ikke er greie med andre osv, ikke sier noe på det? 

Anonymkode: 6adbb...1ab

Fortsetter under...

Det er bare en grunn til at folk utestenger og det er at de føler seg truet .Det er ingen andre grunner. 

Så kan du tenke på hvem som egentlig er ofre og hva de er ofre for. Ingen som mobber ( utestenging er mest utbredt ) og hvorfor de føler seg truet 

Men ja, man bør si fra. Eller still spørsmål. Hvis de har mobbet siden de var barn er det ikke håp. Så er det de som selv ble mobbet som "hevner seg" i voksen alder. 

Det kan være komplisert, men som voksen kan vi ikke løpe fra alt ansvar. Gjør du det så får du angst, mareritt og problemer. Så enkelt og så vanskelig er det, men bruk stemmen din. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (38 minutter siden):

Det er bare en grunn til at folk utestenger og det er at de føler seg truet .Det er ingen andre grunner. 

Pisspreik. De man ikke vil ha med er de man ikke har lyst til å omgås.  

Anonymkode: f0cc3...ba8

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Pisspreik. De man ikke vil ha med er de man ikke har lyst til å omgås.  

Jeg forstår ikke helt hvordan man forsvarer dette. Når det f.eks. er 20 mennesker i en gruppe og man da inviterer dem man har lyst til å omgås og dermed utelater én så setter man seg selv høyt på bekostning av andre. Jeg ser på det som et lite offer å inkludere alle når det gjelder så mange. Man trenger ikke snakke med denne personen i det hele tatt. Ulempen ved å invitere noen man ikke har så lyst til å omgås er så mye mindre enn det ekskluderingen gjør med denne personen. En ting er den som utelater og hvordan denne er skrudd sammen. Jeg forstår ikke helt hvordan venner forsvarer/forklarer overfor seg selv å ikke si eller gjøre noe i slike situasjoner.  

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan utestenger man som voksen? Man er vel ikke forplikta til å inkludere mennesker man ikke har lyst til å ha i sin nærmeste krets?

Anonymkode: fba59...592

Jeg tenker ikke i nærmeste krets. Jeg tenker når det er snakk om å invitere alle uten om én i en gruppe der man har naturlig tilhørighet. F.eks. inviterer alle mødrene fra fotballaget uten om én.

Annonse

Det er ikke det hun gjør. De fleste har noen mennesker de misliker uten at det fører til mobbing.

Anonymkode: 22f41...f47

Utestenging er mobbing. Det er ikke noe å diskutere.

Det er det jeg har sagt hele jævla tiden mens jeg har vært her. Folk unnskylder mobbing så lenge de tror de har en "god grunn"  Så det er ingen motvilje mot å mobbe. Bare grunnen er "god nok" 

😏

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om utestenging her. Forsvarer du det? 

Tidevis, ja. Det er ikke nødvendig å inkludere alle i alt. Min onkel for eksempel har oppført seg dårlig mot de fleste som ikke var "høyt på strå" gjennom hele min oppvekst. Jeg inviterer ikke ham til jul selv om jeg inviterer mine to tanter med familie. Dem liker jeg. Han liker jeg ikke.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tidevis, ja. Det er ikke nødvendig å inkludere alle i alt. Min onkel for eksempel har oppført seg dårlig mot de fleste som ikke var "høyt på strå" gjennom hele min oppvekst. Jeg inviterer ikke ham til jul selv om jeg inviterer mine to tanter med familie. Dem liker jeg. Han liker jeg ikke.

Det er ikke tema her. Ingen som nevner at noen har "oppført seg dårlig" 

Eller har jeg missa noe? 

Forklar meg i så fall. 

Utestenging er mobbing. Det er ikke noe å diskutere.

Det er det jeg har sagt hele jævla tiden mens jeg har vært her. Folk unnskylder mobbing så lenge de tror de har en "god grunn"  Så det er ingen motvilje mot å mobbe. Bare grunnen er "god nok" 

😏

At jeg ikke vil omgås deg er aldri mobbing. Det er et klart valg basert på preferanse. Ikke leik offer. Hvis man som voksen ikke klarer å få til sitt sosiale liv uten å ty til barnskoleforklaringer bør man se på seg selv, ikke andre. Og om det er så stort problem så får de "utestengte" henge med hverandre, da. Men nei, da, det er aldri bra nok.

Det er ikke tema her. Ingen som nevner at noen har "oppført seg dårlig" 

Eller har jeg missa noe? 

Forklar meg i så fall. 

Det er gjerne en grunn til at folk blir holdt utenfor og det er ofte vedkommendes oppførsel.

At jeg ikke vil omgås deg er aldri mobbing. Det er et klart valg basert på preferanse. Ikke leik offer. Hvis man som voksen ikke klarer å få til sitt sosiale liv uten å ty til barnskoleforklaringer bør man se på seg selv, ikke andre. Og om det er så stort problem så får de "utestengte" henge med hverandre, da. Men nei, da, det er aldri bra nok.

Hvor er du? 

Klarer å få til sitt sosiale liv? 

Hva snakker du om? 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er gjerne en grunn til at folk blir holdt utenfor og det er ofte vedkommendes oppførsel.

Ja. Jeg har hatt rett hele tiden. Ikke at jeg er overrasket. 

Mobbing er greit. De er skyld i det selv 😏

Jeg har noen i min nærhet jeg unngår til det ytterste. Vedkommende er ikke slem , men slitsom. Tar enormt med plass, snakker på innpust og utpust samt evner aldri å lese rommet. Inviterer henne aldri og eneste grunnen til at hun er i min krets er at hun er kjæresten til en kompis. Jeg mobber selvsagt aldri.

Anonymkode: d5bb2...795

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...