Gå til innhold

Har mennesker blitt dummere? Snap

Anbefalte innlegg

Snapchat feks. får folk til å virke dumme. For ikke å snakke om hvor lite tilstede folk er. 

Var på besøk hos søsteren min i går. Hun har en datter på 2 år. Dette barnet kjenner ikke til en verden der hun ikke har en mobil trykket oppi ansiktet til enhver tid, fordi liten tar bilde av alt hun gjør. Barnet tror sikkert at mobilen er en av morens kroppsdeler, for hun holder den 24/7.

Feks. Jenta klatret opp på spisebordet, mor tar bilde og sender til ALLE "se på denne luringen". 

Vi spiste middag sammen, og ikke var det verken spesiell mat eller spesielt dandert på tallerken (kjøttdeig og spaghetti), og hun nærmest brøler "vent!!" når jeg setter tallerken bort til 2-åringen. Jeg sier "maten er ikke varm, jeg har blåst/sjekket". Neida, det var ikke varm mat hun var redd for, det var å ikke få tatt bilde før ungen begynte å spise 😳

Det er så mange som ikke greier seg en dag uten å dokumentere alt. Jeg er langt ifra et perfekt menneske altså, men jeg er mer opptatt av å oppleve det barna gjør enn å dokumentere det. Barna ser kun foreldrenes øyne i skjermen hele tiden. 

Det toppet seg egentlig da hun hadde lagt jenta, og skulle inn å sjekke om hun hadde sovnet. Hun kommer løpende ut i stua igjen, nesten så jeg tror det er noe galt. Henter telefonen sin og løper inn til jenta igjen. Ute å si noe. Jeg var på vei for å gå å sjekke når hun kommer tilbake. Da hadde jenta ligget så søtt i senga at hun måtte ta et bilde. 

Anonymkode: 07197...447

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441651-har-mennesker-blitt-dummere-snap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er noen slik, men heldigvis er det mer unntaket enn regelen som er så ekstrem som det du beskriver. Til og med ungdommene mine er ikke så voldsomme på Snap som det der. 

For å svare på overskriften, så ja, forskning viser at gjennomsnittlig IQ har gått noe ned igjen de siste tiårene, men det har neppe tilknytning til sosiale da dette er for nytt til det.

Anonymkode: 46b63...0f2

Og forresten, er det mulig å snakke med henne? Prøve en litt forsiktig innfallsvinkel som f.eks. "Jeg skjønner godt at du vil ta så mange bilder av xx, hun er jo så skjønn, men er du sikker på at hun ville likt at du deler så mye av henne hvis hun hadde forstått hva som foregår?", eller noe sånt. Prøvd rett og slett å få i gang en refleksjon eller dialog rundt dette, ikke bare det å ta bil, men all delingen. Jeg tar også innimellom Snap av mine barn, nå ungdommer, men selv da de var ganske små snudde jeg bildet mot dem etterpå og spurte "Er det greit at jeg sender dette til xx og xx?". Det jeg synes er fint nå, er at jeg opplever at de faktisk gjør det samme. F.eks. tok 16-åringen en Snap av lillesøster på 14 år og hunden, han viste henne bildet og spurte om det var greit at han delte det med xx og xx, og hun svarte ja. På jobb, VGS, opplever jeg stadig vekk at jeg plutselig er med i bakgrunnen på diverse Snap elever sender, så jeg pleier å ha en samtale med dem om hva som er lovlig og greit og ikke, og skremmende mange mangler helt nettvett. Det høres ut som din søster trenger litt veiledning her.

Anonymkode: 46b63...0f2

Leverpostei skrev (1 time siden):

Jeg registrerer det samme hos enkelte. Enig i at det er svært bekymringsverdig, dette må være skadelig for ungene. Én ting er hva som blir delt, en annen ting er samspillet mellom foreldre og barn. 

Jeg tenkte det samme. Når får denne jenta oppleve at mor er til stede for henne, ser henne og kommuniserer med henne? Og hva vil dette gjøre med jenta på sikt, det at hun aldri blir sett annet enn gjennom en skjerm?

Sånn et det på mange arenaer. På konsert har jeg opplevd å sitte ved siden av en som filmet hele konserten. Ufattelig plagsomt med skjerm som lyser opp hele tiden. Jeg har vært i operaen og opplevd at personen ved siden av meg satt og leste nettaviser midt i forestillingen (da gav jeg beskjed om at det var forstyrrende og hvis mobilbruken ikke kunne vente så jeg helst at hun gikk ut - den ble lagt ned). Folk er vel ikke blitt dummere, nå er det mobil, før satt mor på kjøkkenet og røykte. Mindre smarte folk vil det alltid være. De blir kanskje mer synlige med SoMe.

Anonymkode: 105eb...686

Annonse

Jeg synes også det er bekymringsfullt, og ja, min konklusjon er at mennesker blir dummere 🤷‍♀️ en ting er at en velger å ha telefonen klistret til hånda og dokumentere alt på sosiale medier, men det å være korttenkt og lite utforskende mtp ny kunnskap og kritisk tenkning er mer bekymringsfullt. I en klikk-basert samfunn får man servert ‘svar’ på det man lurer på ganske raskt - det er i de fleste tilfeller noen andres tanker, og ikke ens egne 😕  et slikt samfunn er super lett å påvirke ovenfra 

Anonymkode: 9c148...ac0

Jeg tror mange foreldre er slitne og savner egentid for å være på mobiltlf. Jeg ser jo at flere med små barn og ungdommer er på forum og alle somekanaler flere ganger om dagen, fra før frokost til etter skoletid, på ferie med barn og mann og i helger. 

Jeg tror som Ts at telefonen blir å betrakte som en av foreldrenes kroppsdel. Har sett unger stille seg opp med tommelen opp og poserer på annen måte, og så sier foreldrene : nei jeg skal ikke ta bilde nå. ( 🙄 ) Så filmer de isteden fordi barnet har gjort ett eller annet de vil dele.

Sprøtt egentlig. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg tror mange foreldre er slitne og savner egentid for å være på mobiltlf. Jeg ser jo at flere med små barn og ungdommer er på forum og alle somekanaler flere ganger om dagen, fra før frokost til etter skoletid, på ferie med barn og mann og i helger. 

Jeg tror som Ts at telefonen blir å betrakte som en av foreldrenes kroppsdel. Har sett unger stille seg opp med tommelen opp og poserer på annen måte, og så sier foreldrene : nei jeg skal ikke ta bilde nå. ( 🙄 ) Så filmer de isteden fordi barnet har gjort ett eller annet de vil dele.

Sprøtt egentlig. 

Herregud. Er du her igjen...

Anonymkode: d5e2f...6e6

Har sett det samme selv. Mange ganger har jeg tenkt tanken at dette hadde vært et fint bilde. Men lar mobilen ligge i veska og heller er tilstede i øyeblikket. Samme nå på sist ferie. Tok lite bildet og angret på det. Samtidig så var det lite tid siden jeg faktisk var sammen med mine barn. Og det angrer jeg ikke på. 

Anonymkode: e813f...883

ReneRene skrev (På 21.7.2023 den 14.23):

Jeg ser jo at flere med små barn og ungdommer er på forum og alle somekanaler flere ganger om dagen, fra før frokost til etter skoletid, på ferie med barn og mann og i helger. 

Dette forumet er også et sosialt medium... bare nevner det. 

Anonymkode: f6c40...941

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...