Gå til innhold

Mat til ung mann

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

For meg og mine barn skal matbudsjettet (kun mat og drikke) være på 10240 per mnd. Det bruker vi ikke. Og det er ganske romslig for en voksen og to ungdommer. Vi bruker ca 6-7000 hver måned nå etter øke priser. Altså har vi over 3000 «til overs» på budsjettet. Vi bruker mye linser, kikerter og bønner. Det metter mye og det er sunt. Bruker det mye i pastasaus feks. Bruker også å lage tomatsaus til pasta selv, og sparer på det. Det som er til overs fryses ned eller brukes i restemat. Kjenner veldig mange som kaster det de ikke bruker til middag hver dag. Bruker også en del kruskakli, havrekli og havregryn i brød. Det er billig og metter mer. Og så er det sånn at jeg lager en del te selv ved å tørke rødkløver, løvetann og bringebærbalder, så kjøper aldri te. Plukker også brennesle og løvetannblader til suppe og salat om våren. Det er helt gratis mat. 

Anonymkode: 4d9c3...341

Linser, kikerter og bønner utgår, gitt. Kunne ikke falle meg inn å spise slikt. Kjøtt er mat i mitt hjem, med passende tilbehør, selvsagt. 

Anonymkode: 80d52...bfe

Fortsetter under...

Takk for tips.

Kiloprisen for tomater er så høy nå, rundt 60-70 kroner. Er det ikke billigere med hakkede tomater på boks? 

Anonymkode: 4d8b3...206

Det kan du sikkert. Jeg handler på rema, så har rabatt på frukt og grønt

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Linser, kikerter og bønner utgår, gitt. Kunne ikke falle meg inn å spise slikt. Kjøtt er mat i mitt hjem, med passende tilbehør, selvsagt. 

Hvorfor utgår det? Det kan da fint brukes kjøtt selv om du bruker det. Det er ikke en erstatning.

Hvorfor utgår det? Det kan da fint brukes kjøtt selv om du bruker det. Det er ikke en erstatning.

Linser, bønner, kikerter osv er ikke godt! Jeg sliter med å få i meg mat. Ergo må mat smake godt. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Han er 20 år så dette burde han fikse greit selv. De fleste flytter for seg selv når de er rundt 18år og klarer fint å balansere studier, ekstrajobb, økonomi osv. 

Anonymkode: a6993...dce

De fleste flytter vel ikke hjemmefra når de er 18. Da går de 2. året på videregående. 

Mange flytter etter videregående, det året de fyller 19. Samtidig som mange bor hjemme et år eller to til. 

Anonymkode: 7c6a3...066

Vi er tre voksne (en er 19), og to barn. Vi bruker ca 8-9000 i mnd på mat, inkl andre husholdningsprodukter som toalettpapir, poser og div. rengjøringsmiddel. SIFO legger nesten 14.000 til grunn, vi har veldig mye å gå på der. Vi sparer ikke bevisst på maten, men vi tar selvsagt vare på og bruker rester. Vi hamstrer på tilbud, og ser på kilopris fremfor stykkpris. Det fordrer selvsagt noe rom i økonomien i starten å kunne hamstre. Ingen av oss trenger spesialkost, det er jo endel dyrere. Vi bruker kjøpebrød, men det er kanskje mest vanlig å bake selv når man skal ha glutenfritt? Dersom det er tilfelle, er det ikke sikkert at brødbiten er dyrere for han. Vi bruker noe hel-og halvfabrikata, men synes hjemmelagd ofte er bedre og like lettvint. Det er jo også billigere. En 20-åring synes ikke nødvendigvis det, men jo mer man kjøper ferdig, jo dyrere er det. Det ser jo ut som at han har råd til det da, så det er jo ikke et problem.

Men med hva skal han jobbe som ufaglært med den lønna? Jeg er fagarbeider med full ansiennitet og har ca 27.000 utbetalt i mnd i full stilling, og det inkluderer tillegg for helg og kveld/natt.

Anonymkode: afaf1...785

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Nå var det vel helst mat-delen av budsjettet jeg hadde i tankene. 4500 i mat pr mnd for et voksent menneske er ikke overdådig. Jeg lurer på hva dere sparte inn noe særlig på, trenger tips! 

Helt ærlig så «sparer» vi ikke inn på noe spesielt. Vi spiser helt normalt, med fiskemiddag 3 dager i uka og kjøttmiddag to dager i uka. middagene består av mye grønnsaker og tilbehør, slik at man ikke nødvendigvis trenger så mye kjøtt og fisk pr person; gulrøtter, poteter, brokkoli, squash, løk osv. Vi bruker kanskje 125-150 gram kjøtt eller fisk pr person. 

Resters kastes svært sjelden. Middagsrester blir som regel lunch til en av tenåringene. Vi har to som driver toppidrett, så de spiser mye😊

til frokost går det mye i havregrøt (veldig billig), omelett og yoghurt. Til kvelds lages gjerne smoothie. Vi plukker bær selv på høsten og fryser ned - ergo er det tilnærmet gratis måltid. 

Anonymkode: 381a1...759

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er tre voksne (en er 19), og to barn. Vi bruker ca 8-9000 i mnd på mat, inkl andre husholdningsprodukter som toalettpapir, poser og div. rengjøringsmiddel. SIFO legger nesten 14.000 til grunn, vi har veldig mye å gå på der. Vi sparer ikke bevisst på maten, men vi tar selvsagt vare på og bruker rester. Vi hamstrer på tilbud, og ser på kilopris fremfor stykkpris. Det fordrer selvsagt noe rom i økonomien i starten å kunne hamstre. Ingen av oss trenger spesialkost, det er jo endel dyrere. Vi bruker kjøpebrød, men det er kanskje mest vanlig å bake selv når man skal ha glutenfritt? Dersom det er tilfelle, er det ikke sikkert at brødbiten er dyrere for han. Vi bruker noe hel-og halvfabrikata, men synes hjemmelagd ofte er bedre og like lettvint. Det er jo også billigere. En 20-åring synes ikke nødvendigvis det, men jo mer man kjøper ferdig, jo dyrere er det. Det ser jo ut som at han har råd til det da, så det er jo ikke et problem.

Men med hva skal han jobbe som ufaglært med den lønna? Jeg er fagarbeider med full ansiennitet og har ca 27.000 utbetalt i mnd i full stilling, og det inkluderer tillegg for helg og kveld/natt.

Han er lønnet som fagarbeider, og inntekten vil variere ettersom hvor mange vakter han får og når på døgnet. Jeg kan ikke skrive mer fordi det fort blir for gjenkjennelig da, men grunnlønnen i yrket som fagarbeider er på rundt 30 000 kr i måneden, før skatt. Når han da jobber overtid, kveld, helg ol. blir det høyere. 

HI

Anonymkode: 90a0d...5ee

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var veldig dårlig lønn. Kanskje du skulle begynne å jobbe på burger king heller

Anonymkode: dafde...430

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var veldig dårlig lønn. Kanskje du skulle begynne å jobbe på burger king heller

Anonymkode: dafde...430

Kan godt være det, men det er slik helsevesenet blir satt pris på. Vi fagarbeidere fikk ikke engang klapp under pandemien🥵

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Kan godt være det, men det er slik helsevesenet blir satt pris på. Vi fagarbeidere fikk ikke engang klapp under pandemien🥵

For det første fikk fagarbeidere mye positiv oppmerksomhet under pandemien, både renholdere, helsefagarbeidere og butikkansatte, for å nevne noen. Å ta seg nær av at ingen klappet for dere, når det gjelder for alle andre profesjoner enn spl i helsesektoren også, blir i overkant hårsårt.

For det andre er det ikke slik at fagarbeidere tjener dårlig i helsevesenet mens andre tjener bra. Avstanden i lønn mellom fagarbeider og universitetsutdannede er ikke større enn den må være, når man tar i betraktning at man har studert i minst fire år etter de to årene fagarbeidere går på vgs. 
Men et generelt løft av alle helsearbeideres lønn, leger, spl, terapeuter, fagarbeidere mm hadde vært helt på sin plass. 

Anonymkode: 14aab...530

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...