Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 Nå synes jeg dette tar av! Kan det snart være mulig for alle å få økonomien til å gå rundt, når alle matvarepriser bare stiger og stiger? Ikke noe greit dette synes jeg.... Anonymkode: 8824f...98b
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Enig med deg. Lønnen økte litt, men det hjelper ikke mye når prisene har økt så mye. Jeg og mannen hadde klart oss på lite mat, men har 2 tenåringer som trenger mye mat Anonymkode: dc882...ab7
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Alt vil jo fortsette å øke i pris så lenge nordmenn har penger nok og vilje til å opprettholde forbruket sitt. Forbruket går jo ikke ned fordi de fleste nordmenn tross alt har penger nok, og inflasjonen fortsetter dermed å stige. Vi reiser til Syden og lever livets glade dager. Sorry, jeg synes ikke synd på andre enn de som jeg alltid har syntes synd på, og det er de som hadde lite fra før. Anonymkode: 62d47...01b
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 Veldig glad jeg har en jobb der jeg kan spe på med litt ekstra, ved å ta noen ekstra skift. Var på ferie på en lite sted i Norge forrige uke. Det var maten svindyr! Opptil 20 kr. dyrere for enkelte matvarer enn her vi bor. Synes det er ille nå, og er forferdelig mange som sliter. Dette går nok dessverre mest utover de som har minst fra før. Anonymkode: d28fc...230
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alt vil jo fortsette å øke i pris så lenge nordmenn har penger nok og vilje til å opprettholde forbruket sitt. Forbruket går jo ikke ned fordi de fleste nordmenn tross alt har penger nok, og inflasjonen fortsetter dermed å stige. Vi reiser til Syden og lever livets glade dager. Sorry, jeg synes ikke synd på andre enn de som jeg alltid har syntes synd på, og det er de som hadde lite fra før. Anonymkode: 62d47...01b Forbruket ?! Er mat et forbruk, synes du? For meg er mat en nødvendighet for å overleve. Sammenlikne mat og feriereiser er ganske drøyt Anonymkode: eec53...de1
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Forbruket ?! Er mat et forbruk, synes du? For meg er mat en nødvendighet for å overleve. Sammenlikne mat og feriereiser er ganske drøyt Anonymkode: eec53...de1 Alt forbruk henger jo sammen når det gjelder inflasjon. Så lenge folk fortsetter å forbruke (og det gjør vi jo), så vil både inflasjon og renter øke. Jeg «sammenlignet» ikke mat og ferie, hvor tok du det fra? Poenget mitt er at så lenge nordmenn flest fremdeles har råd til å reise på dyre feriereiser og opprettholde sitt vanlige (og i verdenssammenheng skyhøye) forbruk, så synes jeg ikke det er synd på oss fordi matvareprisene OGSÅ øker. Anonymkode: 62d47...01b
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Forbruket ?! Er mat et forbruk, synes du? For meg er mat en nødvendighet for å overleve. Sammenlikne mat og feriereiser er ganske drøyt Anonymkode: eec53...de1 Så lenge penger brukes på reiser og klær og alt unødvendig, har folk nok penger. Da økes prisene på alt det unødvendige og. Anonymkode: 5caf6...246
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så lenge penger brukes på reiser og klær og alt unødvendig, har folk nok penger. Da økes prisene på alt det *unødvendige og. Anonymkode: 5caf6...246 *Eventuelt nødvendige... Anonymkode: 5caf6...246
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Alt vil jo fortsette å øke i pris så lenge nordmenn har penger nok og vilje til å opprettholde forbruket sitt. Forbruket går jo ikke ned fordi de fleste nordmenn tross alt har penger nok, og inflasjonen fortsetter dermed å stige. Vi reiser til Syden og lever livets glade dager. Sorry, jeg synes ikke synd på andre enn de som jeg alltid har syntes synd på, og det er de som hadde lite fra før. Anonymkode: 62d47...01b Nå er det vel ingen som ba om at du skulle synes synd på de… Vi klarer oss helt fint nå, synes ikke synd på meg selv, men jeg gremmes når jeg ser hvor lite enkelte skal leve for i ett såkalt rikt land. Inflasjonen skyldes langt mer en overforbruk, det skyldes økning i strømpris, matpris, dårlig valuta, avgiftsendring for bil. De med minst vil bli kastet på dør lenge før man skraper på forbruket til de med solid økonomi, så hvis det er måten de skal få bukt med inflasjonen, da er mange ille ute. Uten at man egentlig treffer det unødige forbruket særlig. Anonymkode: 889e9...908
ReneRene Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 Jeg syns oppriktig synd på familier med barn og ungdom. Jeg tror likevel at det er tiden nå hvor vi må tenke på hva vi bør få i oss, og ikke hva vi liker best og kanskje er vant til. Å lage mye mat og fryse ned. Supper med næring og brød ved siden av. Gryter og enkle pizzaer med sunn topping uten så mye avansert. Bruke kjøtt og fisk til pålegg hvor man IKKE kjøper ferdig påleggspakker! Fysøren så latterlig dyrt i forhold til å skjære hele kjøttstykker og også fisk istedenfor de små pakkene til sinnsyke priser som jeg ikke kan fatte at familier har råd til. Det tar tid ja. Og jeg skjønner også at det er en utfordring. Men økonomisk kan man spare helt utrolig mye, og heller skeie ut mer i helger. Og så bruke ulike krydder til samme rett. Det blir en annen matopplevelse, og ikke så kjedelig Bruk linser osv. Det er faktisk godt.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #11 Skrevet 21. juli 2023 ReneRene skrev (29 minutter siden): Jeg syns oppriktig synd på familier med barn og ungdom. Jeg tror likevel at det er tiden nå hvor vi må tenke på hva vi bør få i oss, og ikke hva vi liker best og kanskje er vant til. Å lage mye mat og fryse ned. Supper med næring og brød ved siden av. Gryter og enkle pizzaer med sunn topping uten så mye avansert. Bruke kjøtt og fisk til pålegg hvor man IKKE kjøper ferdig påleggspakker! Fysøren så latterlig dyrt i forhold til å skjære hele kjøttstykker og også fisk istedenfor de små pakkene til sinnsyke priser som jeg ikke kan fatte at familier har råd til. Det tar tid ja. Og jeg skjønner også at det er en utfordring. Men økonomisk kan man spare helt utrolig mye, og heller skeie ut mer i helger. Og så bruke ulike krydder til samme rett. Det blir en annen matopplevelse, og ikke så kjedelig Bruk linser osv. Det er faktisk godt. Hvorfor synes du synd på de? Anonymkode: 7a3d7...1d6
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #12 Skrevet 21. juli 2023 ReneRene skrev (30 minutter siden): Jeg syns oppriktig synd på familier med barn og ungdom. Jeg tror likevel at det er tiden nå hvor vi må tenke på hva vi bør få i oss, og ikke hva vi liker best og kanskje er vant til. Å lage mye mat og fryse ned. Supper med næring og brød ved siden av. Gryter og enkle pizzaer med sunn topping uten så mye avansert. Bruke kjøtt og fisk til pålegg hvor man IKKE kjøper ferdig påleggspakker! Fysøren så latterlig dyrt i forhold til å skjære hele kjøttstykker og også fisk istedenfor de små pakkene til sinnsyke priser som jeg ikke kan fatte at familier har råd til. Det tar tid ja. Og jeg skjønner også at det er en utfordring. Men økonomisk kan man spare helt utrolig mye, og heller skeie ut mer i helger. Og så bruke ulike krydder til samme rett. Det blir en annen matopplevelse, og ikke så kjedelig Bruk linser osv. Det er faktisk godt. Gode forslag ! Har du også forslag til de som allerede i årevis før inflasjon har praktisert det du beskriver for å gå endene til å møtes? Anonymkode: eec53...de1
ReneRene Skrevet 21. juli 2023 #13 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor synes du synd på de? Anonymkode: 7a3d7...1d6 Fordi det koster mye å ha barn og ungdom. Jeg har hatt hjemmeboende selv. Så derfor.
ReneRene Skrevet 21. juli 2023 #14 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Gode forslag ! Har du også forslag til de som allerede i årevis før inflasjon har praktisert det du beskriver for å gå endene til å møtes? Anonymkode: eec53...de1 Jeg vet bare at det jeg skrev gjør at folk sparer veldig mye. Folk kjøper pålegg i pakker. Bare det er en sinnsyk utgift. Jeg tror ikke på magi.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #15 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Alt forbruk henger jo sammen når det gjelder inflasjon. Så lenge folk fortsetter å forbruke (og det gjør vi jo), så vil både inflasjon og renter øke. Jeg «sammenlignet» ikke mat og ferie, hvor tok du det fra? Poenget mitt er at så lenge nordmenn flest fremdeles har råd til å reise på dyre feriereiser og opprettholde sitt vanlige (og i verdenssammenheng skyhøye) forbruk, så synes jeg ikke det er synd på oss fordi matvareprisene OGSÅ øker. Anonymkode: 62d47...01b Inflasjonen i dag har kun sammenheng med makroøkonomiske forhold, altså ting som skjer utenfor Norge og er utenfor Norges kontroll …å «behandle» denne type inflasjon med renteøkning og økte energi og matpriser vil føre til at folk sulter, ikke at prisene går ned. Renteøkning de siste 12 mnd har vist null effekt, og konklusjonen er..? Jo, vi bare gjør enda mer av det som ikke fungerer .. velkommen til Norge Anonymkode: eec53...de1
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #16 Skrevet 21. juli 2023 Forventer at matvarekjedene må vise til størrelse på overskudd når årsregnskap skal gjøres opp. Jeg mistenker at det økes priser i mye større grad enn hva som er nødvendig. Anonymkode: e8489...e27
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #17 Skrevet 21. juli 2023 ReneRene skrev (8 minutter siden): Fordi det koster mye å ha barn og ungdom. Jeg har hatt hjemmeboende selv. Så derfor. Åja. Har hjemmeboende barn. Er ikke noe problem økonomisk Anonymkode: 7a3d7...1d6
ReneRene Skrevet 21. juli 2023 #18 Skrevet 21. juli 2023 (endret) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Åja. Har hjemmeboende barn. Er ikke noe problem økonomisk Anonymkode: 7a3d7...1d6 Nei, og det er ikke uproblematisk for alle. Nå handler det om dem som tydeligvis har problemer da. Og det er nok ganske mange. Alt handler ikke om deg 🙃 Endret 21. juli 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #19 Skrevet 21. juli 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Nei, og det er ikke uproblematisk for alle. Nå handler det om dem som tydeligvis har problemer da. Og det er nok ganske mange. Alt handler ikke om deg 🙃 Da trenger du jo ikke å synes synd i alle med barn da 😊 Anonymkode: 7a3d7...1d6
ReneRene Skrevet 21. juli 2023 #20 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da trenger du jo ikke å synes synd i alle med barn da 😊 Anonymkode: 7a3d7...1d6 Nei. Det trenger jeg ikke. Jeg skulle nok sagt at jeg syns synd på mange med hjemmeboende barn og ungdom. Ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #21 Skrevet 21. juli 2023 ReneRene skrev (5 minutter siden): Nei. Det trenger jeg ikke. Jeg skulle nok sagt at jeg syns synd på mange med hjemmeboende barn og ungdom. Ikke alle. Har du vært utestengt? Anonymkode: 89400...b49
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #22 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Inflasjonen i dag har kun sammenheng med makroøkonomiske forhold, altså ting som skjer utenfor Norge og er utenfor Norges kontroll …å «behandle» denne type inflasjon med renteøkning og økte energi og matpriser vil føre til at folk sulter, ikke at prisene går ned. Renteøkning de siste 12 mnd har vist null effekt, og konklusjonen er..? Jo, vi bare gjør enda mer av det som ikke fungerer .. velkommen til Norge Anonymkode: eec53...de1 Sulter? Hvor mange i Norge sulter egentlig? Det stemmer at renteøkningene ikke har hatt effekt. Fordi nordmenn flest er stinne av gryn. Selv med boliger belånt opp til pipa og høyere renter har vi råd til å forbruke som om det aldri kommer en ny dag. Anonymkode: 62d47...01b
ReneRene Skrevet 21. juli 2023 #23 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sulter? Hvor mange i Norge sulter egentlig? Det stemmer at renteøkningene ikke har hatt effekt. Fordi nordmenn flest er stinne av gryn. Selv med boliger belånt opp til pipa og høyere renter har vi råd til å forbruke som om det aldri kommer en ny dag. Anonymkode: 62d47...01b Det er mange som sliter i Norge også. Der vet nok alle som følger med litt utenfor egen rute til jobb, butikk og hjem. Noen har litt større perspektiv vet du, og følger med på samfunnet i helhet.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #24 Skrevet 21. juli 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Det er mange som sliter i Norge også. Der vet nok alle som følger med litt utenfor egen rute til jobb, butikk og hjem. Noen har litt større perspektiv vet du, og følger med på samfunnet i helhet. Hun skriver ikke at folk ikke sliter? Anonymkode: 89400...b49
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2023 #25 Skrevet 21. juli 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Sulter? Hvor mange i Norge sulter egentlig? Anonymkode: 62d47...01b Makan til arroganse 😳 Fattighuset har sikkert litt statistikk på det. Mange barnefamilier med boliglån har ikke så mye å gå på enn å kutte ned på maten .. Det er mange nok som står over ett og to og flere måltid for å få endene til å møtes … Anonymkode: eec53...de1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå