Gå til innhold

Dere med IBS eller andre mageplager..

Anbefalte innlegg

Hva har hjulpet til en bedre hverdag med mer stabil mage? Og mulighet til å spise andre steder enn hjemme med tilgang til toalett umiddelbart?

Jeg har i ett år nå ikke hatt normal mage i det hele tatt. Løs mage, diarè flere ganger om dagen, akutt dårlig etter inntak av mat. Har ingen rød tråd i det og aner ikke når jeg plutselig må akutt på do. 

Jeg har vært hos lege, det ble tatt blodprøver, avføringsprøver, koloskopi. Finner ikke noe spesielt. De mener jeg ikke har cøliaki, men jeg blir akutt dårlig av gluten og jeg har laktoseintoleranse så jeg har ikke noen av disse delene i kosten min. 

Jeg har levd OK med laktoseintoleranse og ingen gluten i kosten. Men så endret det seg for ett år siden altså og det tar aldri slutt! Jeg blir gal av dette, jeg kan ikke være med på noe sosialt som innebærer mat, jeg kan ikke spise annet enn tørt knekkebrød på jobb for å unngå akutt vondt i magen, jeg bare «overlever» i hverdagen føles det ut som. 

Er det noen med erfaring som kan gi med et råd eller to? Finnes det noen leger der ute som er dødsflinke på dette feltet? 

Anonymkode: 2b396...79a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441638-dere-med-ibs-eller-andre-mageplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke i nærheten av sånne utfordringer med magen min, men for meg hjalp det å går gjennom LavFoodMap. Har du prøvd det? Vet ikke om det hjelper i din situasjon, men for meg fikk jeg oversikt over hva jeg kan/ikke kan spise. 

Det er også viktig å huske på at kroppen endrer seg meg alder. Du trenger ikke ha fått en «allergi», men det kan være du bare har endret deg. Men jeg er ikke noe lege/helsepersonell, dette er bare min erfaring.

Anonymkode: 74b3c...973

Jeg har slitt med magen lenge.

Ble desperat, og lastet meg på noen tabletter - noe jeg aldri gjør.

Det funket! Og jeg er helt fin. Kan kjenne spir av det når jeg er i veldig stressende situasjoner, men ellers helt fin.

Tok først denne intensivkuren:

https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/friskere-mage/lactiplus-ten-days--intensiv-kur-med-melkesyrebakterier,5030999

Så daglig forbruk av denne:

https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/friskere-mage/lactiplus-mage--melkesyrebakterier-for-daglig-bruk2,5030997

Anonymkode: 61aef...1b4

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har slitt med magen lenge.

Ble desperat, og lastet meg på noen tabletter - noe jeg aldri gjør.

Det funket! Og jeg er helt fin. Kan kjenne spir av det når jeg er i veldig stressende situasjoner, men ellers helt fin.

Tok først denne intensivkuren:

https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/friskere-mage/lactiplus-ten-days--intensiv-kur-med-melkesyrebakterier,5030999

Så daglig forbruk av denne:

https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/friskere-mage/lactiplus-mage--melkesyrebakterier-for-daglig-bruk2,5030997

Jeg har tipset her tidligere om akkurat disse, og de har hjulpet meg til å få fin mage. Jeg hadde akkurat det su har nå. Er nå helt fin. Anbefales. 

Anonymkode: 20fc5...ba0

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har tipset her tidligere om akkurat disse, og de har hjulpet meg til å få fin mage. Jeg hadde akkurat det su har nå. Er nå helt fin. Anbefales. 

Da spørs det om det var ditt tips jeg så. Takk ♥️♥️♥️

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da spørs det om det var ditt tips jeg så. Takk ♥️♥️♥️

Det var det nok. Så godt det virket for deg også! Husker vi snakket om det. Skulle ønske flere visste om dette!

Jeg har vært plaget med magen hele livet, hadde kolikk som baby og har vært plaget siden.

Men for noen år siden ville jeg gå ned noen kilo og gikk over til (moderat) lavkarbo kosthold og kuttet ut kornprodukter. Da opplevde jeg at magen ble helt fin. Ingen luft eller oppblåsthet lenger, ingen treg mage/forstoppelse. Må på do til omtrent samme tid hver morgen og er da helt fin i magen hele dagen. Om jeg har spist noe jeg ikke bør blir jeg raskt oppblåst og blir treg i magen. Løs mage har jeg vært mindre plaget med, så det har ikke vært et problem.

Det er ikke gluten som er problemet for min del, det verste jeg kan spise er havre, da går magen helt bananas.

Anonymkode: 16dcd...40b

Prøvde alt, INGENTING funket. Ble så satt på tegretol i forbindelse med helt andre plager og poff, så var magetrøbbelet over også. Aner ikke hvorfor det hjalp, men har ved tre anledninger måttet stoppe medisinen grunnet tester, og alle problemene kommer tilbake på dag 5 uten medisinen 🤷🏻‍♀️

Det er en ganske heftig medisin å gå på, så kanskje ikke noe du får «bare» pga magen, men kanskje noe annet kunne hjulpet? Som gabapentin? Ville prøvd kurer med både probiotika og melkesyre som foreslått over først, selvfølgelig.

Anonymkode: 3e063...33c

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Immodium!  4 tabletter hver morgen holder gjennom arbeidsdagen og litt utover kvelden.

Anonymkode: 2a557...d9c

Kan man ta Imodium fast hver dag uten at det «skader» magen/tarmen på noen måte eller risikerer at det mister effekt etter en tid? 

Annonse

Hvis du skal Google bør du Google rett ord, det heter FODMAP og ikke Foodmap som flere skriver her. Det er også stor usikkerhet rundt en eventuell effekt av probiotika, ikke la deg overtale til å bruke mye penger på dette om du ikke synes det virker. Det er lett å bli desperat i din situasjon, det forstår jeg. 

Anonymkode: 657c7...c57

Mange opplever å bli mye bedre med periodisk faste, har du testet det? Jeg har ikke IBS selv, men har en datter med Crohns, og har derfor lest en hel del. Hvis du vil lære mer anbefaler jeg «Hva og når skal vi spise» av Marit Kolby. Jeg faster selv, men har altså ikke mageplager. 

Anonymkode: d0d10...149

Han reagerer forresten veldig på et tilsetningsstoff som heter karragenan eller E407, som er i mye mat (skinkepålegg, iskrem, sjokolademelk kommer jeg på i farta). 

Dette stoffet har vært omtalt i mediene for en stund siden, fordi det er mange som reagerer på det. 

• 2 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 21.7.2023 den 11.25):

Er de gode? Har ikke funnet noen jeg liker

Anonymkode: 969ef...f5c

Ja helt greie, men de er jo «lyse» og ikke særlig mettende over tid. Man kan jo lage selv av frø om man orker, de metter mye lenger! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...