Gå til innhold

Når foreldre er alvorlig syke og de ligger på det siste; hvilke rettigheter har man ang jobb da?

Anbefalte innlegg

En av foreldrene mine er alvorlig syk og har kort tid igjen. Jeg bor i en annen by så er et stykke å reise.

Dersom jeg må være borte fra jobb; hvilke rettigheter har jeg? Sykemelding kan jeg jo, etter hva jeg har forstått, ikke ha da det ikke er jeg som er syk. Må jeg bruke permisjon? Med eller uten lønn?

Har ikke vært ansatt i nærende jobb mer enn 7 mnd og er også på vei over i annen jobb. (Har sagt opp nåværende jobb) Vil det påvirke rettighetene mine? Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år men akkurat nå et jeg i en situasjon der jeg må skifte jobb. 

Anonymkode: b8e3e...6bf

Fortsetter under...

Man har 10 dager velferdspermisjon til bruk i slike tilfeller, det varierer etter overenskomsten om de er lønnet eller ikke. At du skal skifte jobb har ingen praktisk betydning. 

Varme tanker til deg i en vond situasjon. 

Anonymkode: 43a23...622

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

En av foreldrene mine er alvorlig syk og har kort tid igjen. Jeg bor i en annen by så er et stykke å reise.

Dersom jeg må være borte fra jobb; hvilke rettigheter har jeg? Sykemelding kan jeg jo, etter hva jeg har forstått, ikke ha da det ikke er jeg som er syk. Må jeg bruke permisjon? Med eller uten lønn?

Har ikke vært ansatt i nærende jobb mer enn 7 mnd og er også på vei over i annen jobb. (Har sagt opp nåværende jobb) Vil det påvirke rettighetene mine? Jeg har vært i arbeidslivet i 20 år men akkurat nå et jeg i en situasjon der jeg må skifte jobb. 

Anonymkode: b8e3e...6bf

Du kan søke om pleiepenger. 

Anonymkode: 9a06a...612

Helt ærlig så får de fleste en sykemelding, og sykemeldingsgrunnen blir da den psykiske belastningen ved å miste en forelder.

Om foreldrene bor i en annen by tar denne prosessen mer enn 10 dager. Du skal være der siste tiden, og etterpå skal det sørges, organiseres begravelse, bo skal gjøres opp osv.

Min erfaring er at man blir borte fra jobb et sted mellom 2 og 4 mnd faktisk.

Hilsen arbeidsgiver.

Anonymkode: 307b5...f59

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Helt ærlig så får de fleste en sykemelding, og sykemeldingsgrunnen blir da den psykiske belastningen ved å miste en forelder.

Om foreldrene bor i en annen by tar denne prosessen mer enn 10 dager. Du skal være der siste tiden, og etterpå skal det sørges, organiseres begravelse, bo skal gjøres opp osv.

Hilsen arbeidsgiver.

Fire måneder?? Det var i overkant mye. Man kan få pleiepenger i 90 dager er det vel? Kjenner flere som har mistet foreldre og ingen av dem har vært vekke 4 måneder med sykmelding. Jeg bor 6 timer unna mine foreldre og da mamma døde var jeg vekke to uker. Litt før mens vi venta og så frem til begravelse. Pakking av ting tok jeg i helger.  

Anonymkode: 31b29...2aa

Annonse

Du kan få pleiepenger via nav. Ellers er det permisjon (hvorvidt det er med eller uten lønn er opp til arbeidsgiver). Vi har en egen fraværskode som heter «pleie av pårørende i livets sluttfase»

Anonymkode: d8699...442

Min mann mistet sin mor før jul.     Hun bodde i landet min man kommer i fra.     Han var helt knekt (selvfølgelig) Uventet død.    Han fikk sykemelding i over 1 mnd.    Mye han måtte ordne med til begravelse,selge leilighet og alt.    

Anonymkode: 7e908...9a1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hilsen arbeidsgiver.

2-4 måneder? Uker er vel mer realistisk. 

Anonymkode: c804a...9ed

Da min bestefar døde på tragisk vis, klarte jeg ikke gå på jobb. Vi var ganske nære og var en tragedie.

Da ringde jeg jobben og sa at jeg ikke klarte komme på jobb før etter begravelsen . Dette var da ok, og de ordnet det på en måte . Hørte aldri mer enn at jeg fikk blomster på døra og god bedring . 
Vet ikke hva grunn som ble oppgitt og fekk vanlig full lønn.

Men dette er da ca 16 år siden.

Anonymkode: 4ebd3...236

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hilsen arbeidsgiver.

Det var veldig lenge. Tenker to til tre uker er mer vanlig. Hilsen annen arbeidsgiver. 

Anonymkode: bf4e3...e4e

Mamma hadde lungekreft og siste 2 uker var hun innlagt. Hun var så redd og ikke minst dårlig. Jeg gikk til legen og hun sykmeldte meg uten å blunke pga den psykiske belastningen det faktisk er å være nærmeste pårørende til en som ligger for døden. Sykmeldte meg 2 uker først og så 2 uker en gang til. Altså 4 uker. 

Anonymkode: 9c2be...1ff

Da min mor lå for døden, fikk jeg velferdspermisjon med lønn fra arbeidsgiver. Dette er ikke en rettighet, men et gode. 

Du kan ha rett til pleiepenger, men kravet er da at man pleier den døende i hjemmet og at man derfor må være tilstede hele tiden. 

Mange får nok sykmelding. 2-4 mnd er absolutt ikke vanlig, men 1-2 uker uker i forbindelse med døden og begravelse. Da benyttes gjerne en P2 diagnose (psykisk belastning). Det er imidlertid viktig å vite at dette vil stå i journalen din og kan påvirke feks egen helseforsikring. 

At du står midt k et jobbskifte kan påvirke dine rettigheter til sykepenger. Det kommer an på om du går rett fra en jobb til en annen eller om det er et opphold mellom jobbene. 

Anonymkode: e85a4...b1a

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hilsen arbeidsgiver.

Nei, en sykmelding skal følge egen sykdom. Kjenner til ett tilfelle der arbeidsgiver var helt på notene, men legen hos nav stoppet utbetalingen og vedkommende fikk krav om tilbakebetaling for hele perioden. Med 14 dager frist. Dette var ett tilfelle hvor eget barn var deprimert og hadde gjentatte selvmordsforsøk. Så vær litt forsiktig med hva du anbefaler. Personlig har jeg en ungdom som slet med spiseforstyrrelse etter utestengning fra klassen, under koronaen hvor skolen ikke hadde mulighet til å følge det opp, drev med selvskading om natten. Først da jeg kollapset etter tre uker med omtrent ingen søvn, ble jeg sykmeldt. Frem til det var det bare å sjonglere etter beste evne. 

Uansett. Pleiepenger, inntil 10 dager ved tariff. Litt varierende om arbeidsgiver dekker eller ei, men det er kanskje like greit å gå via nav hvis du skal skifte jobb? Du kan få pleiepenger fra nav inntil 60 arbeidsdager for å ivareta syke foreldre. Så lenge du er kontinuerlig i jobb, skal nav kunne dekke inn når arbeidsgiver ikke er pliktig både pga manglende tariff eller skifte av jobb. Anbefaler deg å ta kontakt med en rådgiver der. 

Leit å lese hva du står i, håper dere får god hjelp og ja… hva skal en si i en slik situasjon. Ta vare på deg selv innimellom hvis det er mulig ❤️

Anonymkode: ee58d...585

Pleiepenger krever at DU pleier en nærstående i eget hjem. 
Om de er innlagt og ligger for døden har du rett på velferdspermisjon i inntil ti dager. Lønn i velferdspermisjon er ikke lovfestet men de fleste arbeidsgivere har dette som et gode. 
De fleste er også rause med antall dager når foreldre ligger for døden, men da selvsagt uten lønn. 

B0E2174A-B647-4CDE-9A1B-21DEF796AC21.jpeg

A8491098-3A56-4368-ADD7-CB88BA8CF05F.jpeg

Anonymkode: 7a0d7...c23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...