Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så ta slankeopperasjon da. Det får man visst gratis i dag om man er feit nok. 

Anonymkode: 4b2ef...d2a

Bivirkningene for mange er større etter en slankeoperasjon enn ved å være 20-30 kg for tung. Skal man ta den risikoen bør man ha ganske store helseproblemer pga overvekten.

Anonymkode: 584cf...f02

Jeg er på ganske likt sted som deg, 173 cm og 97 kg.

Litt motløs av statestikken. 95% av de som går ned i vekt går opp igjen. Forbrenningen blir varig lavere etter nedgang. Overgangsalderen forandrer metabolismen så man kan ikke lenger "sulte seg ned i vekt", uten at forbrenningen blir enda mer skadet.

Leste akkurat om det programmet i USA, Biggest looser, de hadde målt forbrenningen når programmet var ferdig, og den var lavere enn hos mennesker som alltid har vært slanke. Dette vet man i dag, det er godt dokumenter. Men så hadde de målt forbrenningen ett år senere, i håp om at den da hadde normalisert seg, men resultatet overrasket. For forbrenningen hadde blitt enda lavere... Mange av de som har vært med på dette programmet, og gått ned veldig mye, går opp igjen, og siden de har gått ned på TV føler de på en veldig skam over å ikke klare holde vekten nede. 

Vektnedgang er vanskelig.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bivirkningene for mange er større etter en slankeoperasjon enn ved å være 20-30 kg for tung. Skal man ta den risikoen bør man ha ganske store helseproblemer pga overvekten.

Det er det helt sikkert. 

Annonse

Bivirkningene etter et langt liv med fedme kan også være ille... Jeg tok slankeoperasjon for 12 år siden. Veide 120 kg og er 162 cm høy. Gikk ned til 55 kg 1 år etter operasjonen, for å å gå opp til 62-63 kg som jeg har klart å stabilisere meg på. Ingen Bivirkninger, bortsett fra at jeg greier å spise svært små mengder varm mat. Savner av og til stor pastamåltider, men den prisen er liten å betale i forhold til mitt nye liv som normalvektig. Det er svært mange slankeopererte som får et veldig godt liv, uten bivirkninger. Men disse hører man ikke om, da det er bivirkningene som "selger". 

Anonymkode: 1078a...3c4

I vinter oppdaget jeg at vekten hadde krøpet oppover etter en periode med skade og inaktivitet. Dato jeg tak og redusere matporsjonene og begynte å bevege meg mer. Og vekten begynte å gå av litt og litt. Det var enklere enn jeg trodde. Skal forteste å fokusere etter ferien gå gå ned et par kilo til. 
Kan legge til at jeg veide 73 og krøp ned til 68 i løpet av 5 måneder og jeg allerede levde i praksis med 16:8 periodisk faste og spiste ikke søtsaker i ukedagene. Men det var først da jeg begynte med mindre porsjoner at jeg skjønte at jeg overspiste. så du har jo mer å gå på hvis du er 103 kg i utgangspunktet. 
Poenget mitt er at det funker og spise mindre og bevege seg og gi det tid. Her snakker jeg om å endre livsstil litt. Ikke noen slankekur. Det er liksom ikke så komplisert. Og du må ikke gi opp motet om du en dag veier litt mer enn dagen før. Hos meg er det motiverende å veie meg hver morgen og registrere vekten feks i et regneark.  Noen ganger kuttet jeg et måltid og tar en proteinshake hvis ungene ikke er der (vil ikke at de skal se det)

Anonymkode: 6869d...56d

oslofrk skrev (11 timer siden):

Jeg er tjukk!

103kg. 170 høy. Phu. Nå er det sagt. Jeg vil faktisk ikke være tjukk lengre. 

Det er det beste utgangspunktet. Heier på nedgang for deg, små endringer er lette å gjøre varige og da er det ikke lenge før du ser resultater.

Bivirkningene etter et langt liv med fedme kan også være ille... Jeg tok slankeoperasjon for 12 år siden. Veide 120 kg og er 162 cm høy. Gikk ned til 55 kg 1 år etter operasjonen, for å å gå opp til 62-63 kg som jeg har klart å stabilisere meg på. Ingen Bivirkninger, bortsett fra at jeg greier å spise svært små mengder varm mat. Savner av og til stor pastamåltider, men den prisen er liten å betale i forhold til mitt nye liv som normalvektig. Det er svært mange slankeopererte som får et veldig godt liv, uten bivirkninger. Men disse hører man ikke om, da det er bivirkningene som "selger". 

Nja, 68 % oppsøker lege grunnet bivirkninger i etterkant, så det er vel mer bak det enn kun dekning av tilfellene for klikk og salg. Når det er sagt er det ikke risikofritt å være i kategorien fedme heller. Så man må noen ganger velge mellom pest eller kolera. 

Men, er helsa ellers bra, utsiktene for å trene til stede og man jobber med årsaken til at man spiser for mye, gjerne i grupper hvor man støtter og følger hverandre. Da har du ett godt utgangspunkt for å leve ett lettere liv på sikt. Ville absolutt forsøkt det først. 

Til trådstarter, ønsker deg all lykke til. Jeg har troen på en kombinasjon av trening og kosthold. Trening med fokus på å beholde muskelmasse. Kosthold vil de fleste ha god nytte av å øke inntak av grønnsaker. Når det økes, blir det på bekostning av mer kaloririk mat, kroppen får næring og tarmen mat til å bygge en god flora. Sammen med fokus på god søvnhygiene, når kroppen får nok søvn er den mer resistent mot trøstespising og sug etter salt, fett og sukker. Små skritt hver dag, da legger du godt grunnlag for en livsstil som du kan leve med. 

Ett av mine tips er, ikke innta kalorier foran en skjerm eller annet som opptar bevisstheten din. Enten det er potetgull til gullrekka eller lunsj ved pulten mens du jobber. Sørg for at hver eneste kalori du inntar er noe hjernen din registrerer. Enkle, gratis triks som å drikke ett glass vann og spise ett eple en halv time før mat, kun spise til måltider, fylle tallerken med grønnsaker og legge ned gaffelen mellom hver bit. Alle disse helt gratis tipsene kan bidra med litt mindre inn i hverdagen. Uten at du må kutte ut favorittmaten eller tenke at du aldri skal spise sjokolade eller pølse. 

Anonymkode: ba695...2e9

Tren styrke, kjøp deg pt timer om du trenger å lære/ bli trygg, og ha noen som føler deg litt opp. Etter 2-3 mnd vil du se resultatene godt, det gir mestring og treningsglede. Selvtilliten øker, du blir gladere, får mer energi, treningen kan gå fra å være noe blytungt til et pusterom i hverdagen. Man ønsker heller ikke spise chips og sjokolade etter trening, det gir et ønske om mer fremgang og sunn mat. Vært der selv, relativt tung styrke 3 ganger per uke, litt gåturer og normalt og litt mer bevisst kosthold og lite søtsaker gjorde underverker, og jeg var jojoslanker hele voksenlivet og har pcos. 

Lykke til! Ingen " kurer" vil gi deg stabil vektnedgang, jeg hadde egentlig ingen motivasjon når jeg begynte, men den kom underveis! 

Anonymkode: b6920...898

Jeg har gått ned flere ganger i litt liv. En gang gikk jeg ned 40kg på 9 måneder, levde på 1600kcal og masse trening. Vekta snek seg på igjen, og de neste ti årene gikk jeg opp 25 kilo igjen. 
For fire år siden bestemte jeg meg for st jeg ikke orket å leve sånn her. Det var ikke vekta som var verst, men immobilitet og vondter. De første to årene trente jeg bare, jobbet med stabilitet og styrke. De neste to årene intensiverte jeg treningen og justerte litt på kosten, fortrinnsvis på å ikke overspise. Jeg har nå brukt to år på å gå ned tjue kilo, men disse ser ut til å bli av🤞🏼🤞🏼🤞🏼

Poenget med den lange historien var at livsstilsendring tar tid, og det er ikke slanking. Fokuser på noe annet enn vekt, kanskje en kjole eller en bukse som er for trang som du gjerne vil inn i. Eller tenk på en tur eller følelse du vil ha, enten du vil svømme/løpe/løfte vekter/leke med barna. Vekta kommer av seg selv. Lykke til!

Anonymkode: 57325...416

Start i det små. For egen del fungerte det å starte med trening. Folk sier trening er gram og kosthold kilo. Det er jo riktig, MEN…. trening frigjør lykkehormoner og etter en tid så kjente jeg meg mer tilfreds og motivert til å også gjøre grep i kostholdet. Det er vanskeligere å sprekke etter en god treningsøkt er min erfaring. 
Veide 97 og er 171. Er nå 72 kg. Fortsatt holder jeg matinntak under kontroll med trening. Jeg motiveres til å være sunn pga treningen. 
Og så må du definere trening da. For meg er det bevegelse der pulsen stiger. Må ikke løpe eller presse meg til jeg får blodsmak i munnen. Jeg går raskt i fjellet, løper (men må ta det pent pga litt dårlige bein) sykkeltur, svømming eller hagearbeid. (Det er slitsomt å sjaue i hagen) 

Anonymkode: 37843...e07

Annonse

Anonym bruker skrev (På 20.7.2023 den 10.04):
Anonym bruker skrev (På 20.7.2023 den 9.57):

Ekspander  

Det er det helt sikkert. 

Hvilke bivirkninger?  Jeg har tatt slankeoperasjon. Gikk helt supert. Gastric sleeve 

Anonymkode: 09a1d...a75

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke bivirkninger?  Jeg har tatt slankeoperasjon. Gikk helt supert. Gastric sleeve 

Men du skjønner at selv om ikke du fikk bivirkninger, så får andre det…?

Anonymkode: c7a37...9a5

Anonym bruker skrev (På 20.7.2023 den 5.57):

Så ta slankeopperasjon da. Det får man visst gratis i dag om man er feit nok. 

Hun er ikke «feit nok» til det og veien til slankeoperasjon er ikke slik du tror.

Anonymkode: 6d4a3...ea6

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ja. Men det går veldig bra med de aller fleste 

Gjør det? Det finnes sikker masse forskning på både bivirkninger og på hvordan det går med «de fleste» etter fedmeoperasjon. Du har sikker lest mye av dette ettersom du vet? 

Anonymkode: c7a37...9a5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Men det går veldig bra med de aller fleste 

Nei, det går faktisk ikke bra med de aller fleste. Det går kjempefint for mange, og det er veldig bra! Men det går ikke slik med alle. Mange får bivirkninger og plager de må leve med resten av livet. Noen havner på samme vekt igjen etter noen år. Noen klarer aldri spise skikkelig igjen.

Anonymkode: 67f63...906

Anonym bruker skrev (På 20.7.2023 den 13.46):

Herregud. Da må du jo ha bodd under en stein... det er jo vektreduksjonen som "selger". Og folk kjøper!

Anonymkode: 01adc...623

Anonym bruker skrev (På 20.7.2023 den 15.50):

I vinter oppdaget jeg at vekten hadde krøpet oppover etter en periode med skade og inaktivitet. Dato jeg tak og redusere matporsjonene og begynte å bevege meg mer. Og vekten begynte å gå av litt og litt. Det var enklere enn jeg trodde. Skal forteste å fokusere etter ferien gå gå ned et par kilo til. 
Kan legge til at jeg veide 73 og krøp ned til 68 i løpet av 5 måneder og jeg allerede levde i praksis med 16:8 periodisk faste og spiste ikke søtsaker i ukedagene. Men det var først da jeg begynte med mindre porsjoner at jeg skjønte at jeg overspiste. så du har jo mer å gå på hvis du er 103 kg i utgangspunktet. 
Poenget mitt er at det funker og spise mindre og bevege seg og gi det tid. Her snakker jeg om å endre livsstil litt. Ikke noen slankekur. Det er liksom ikke så komplisert. Og du må ikke gi opp motet om du en dag veier litt mer enn dagen før. Hos meg er det motiverende å veie meg hver morgen og registrere vekten feks i et regneark.  Noen ganger kuttet jeg et måltid og tar en proteinshake hvis ungene ikke er der (vil ikke at de skal se det)

Men dette er jo ikke sammenlignbart med HIs situasjon ... Hvis du var like overvektig på 73 kilo så må du jo være kun 143 cm høy! På hennes høyde er 73 kilo bortimot normalvektig. Og den der periodiske fasten kan du få billig av meg. Jeg drev på med det i 3 måneder, og veide eksakt det samme som før - omtrent på hektoet!

HI; jeg er som du. 172 cm høy og 101 kilo. Det må bort nesten 30 kg for å få meg inn i en normal BMI. Men jeg har gjort som mange andre i denne tråden: slutta å fokusere på vekta. Har i stedet bestemt meg for å være mer aktiv. Har doblet mitt antall skritt i døgnet sammenligna med i fjor. Har også skaffet meg mer aktive hobbyer. Det har hjulpet på kondis, nattesøvn, bevegelighet og styrke. Om jeg noensinne blir det man kaller "slank" igjen, det vet jeg ikke, men jeg kan være tjukk og i god form, i alle fall!

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Men dette er jo ikke sammenlignbart med HIs situasjon ... Hvis du var like overvektig på 73 kilo så må du jo være kun 143 cm høy! På hennes høyde er 73 kilo bortimot normalvektig. Og den der periodiske fasten kan du få billig av meg. Jeg drev på med det i 3 måneder, og veide eksakt det samme som før - omtrent på hektoet!

HI; jeg er som du. 172 cm høy og 101 kilo. Det må bort nesten 30 kg for å få meg inn i en normal BMI. Men jeg har gjort som mange andre i denne tråden: slutta å fokusere på vekta. Har i stedet bestemt meg for å være mer aktiv. Har doblet mitt antall skritt i døgnet sammenligna med i fjor. Har også skaffet meg mer aktive hobbyer. Det har hjulpet på kondis, nattesøvn, bevegelighet og styrke. Om jeg noensinne blir det man kaller "slank" igjen, det vet jeg ikke, men jeg kan være tjukk og i god form, i alle fall!

Det var jo hele poenget mitt. Hvorfor «retter» du på meg for så å skrive akkurat det samme som jeg skrev 🙄🤷🏻‍♀️. Sliter du med leseforståelsen?  Jeg skrev at periodisk faste fungerte ikke. Jeg gikk ned i vekt først da jeg reduserte porsjoner og økte aktiviteten. Og det var også mitt poeng at jeg gikk ned på tross av at jeg ikke var like overvektig som HI og allerede ikke spiste mye søtsaker. Så det burde være enda enklere for henne da hun har mer å gå på (motivasjon til HI, i tilfelle du ikke skjønte det)
Hvorfor «retter» du på meg for så å skrive akkurat det samme som jeg skrev 🙄🤷🏻‍♀️

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Og det var også mitt poeng at jeg gikk ned på tross av at jeg ikke var like overvektig som HI og allerede ikke spiste mye søtsaker. Så det burde være enda enklere for henne da hun har mer å gå på (motivasjon til HI, i tilfelle du ikke skjønte det)
Hvorfor «retter» du på meg for så å skrive akkurat det samme som jeg skrev 🙄🤷🏻‍♀️

Ikke noe i mitt innlegg var i nærheten av hva du skrev...

Det blir ikke "lettere" å gå ned hvis man veier 30 kg for mye enn hvis man bare veier 5 kg for mye. Er man 5 kg over kan man faktisk ... la det være. Det er mye vanskeligere å gå ned 30 kg, ettersom det vil ta MYE lengre tid, og dermed får motivasjonen seg mange, mange utfordringer som du ikke kan fantasere deg fram til engang. 

Å ha søtsaker som del av sin vane er ikke heller en fordel. Sukker er veldig avhengighetsskapende og når man må leve med mye sultfølelse over tid, er det sukkerhunger som blir den farligste fella å ramle i. At du tror dette er er en fordel for HI sammenlignet med deg, beviser bare hvor veldig, veldig lite du forstår av sakskomplekset. Det blir som når en mor med 4 barn i tenåra sier hun er sliten og frustrert, og en som er gravid med nummer 1 skal prøve å gi henne råd basert på egen erfaring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...